Vi har set to videoer hvor Ian Shepherd prøver at bortforklarer at CD har mindre DR værdi end LP udgaven.
Først med Daft Punk og derefter med den CD han selv havde indspillet.
Nu har jeg fundet en hvor han bare ligesom erkender at der er forskel , sandsynligvis fordi det simpelthen ikke er til at komme uden om
http://youtu.be/TsMpHDc7sGEDer ses samme mønster, som på de to andre plader, på CD'en har der kørt en grønthøster hen over signalet , en såkaldt limiter, og man behøver ikke kigge på andet end lyddiagrammet for i alle tre tilfælde at kunne konstaterer at LP må have større DR værdi end CD.
Selvom Ian Shepherd prøver at gøre et stort nummer ud af det ikke forholder sig sådan og at alt er normalt og fint.
Er det den generelle holdning blandt "aberne" som sider og mikser vores populær musik og rock musik så er det klart at resultatet er som det er.
Det er jo fuldstændig tydeligt, bare et kort blik på lyddiagrammet , så ses det øjeblikkeligt at LP'en ligner musik i modsætning til CD'en. Og at DR værdien nødvendigvis må være højre for LP
Tre eksempler har været oppe i tråden hvor CD'en har haft laverer DR værdi end LP. alle tre med den samme tendens, brug af limiter kan ikke ses i LP udgaven, men meget tydeligt i CD udgaven.
Men Ian Shepherd har muligvis ret i at CD og LP master muligvis har været ens fra starten af.
Jeg er rimelig sikker på at analog-teknik simpelthen ikke kan gengive et signal der er skåret af/over på den måde som det ses på CD'en.
Hvis man så et lyddiagram fra en måling af vores højtaler-output så vil man sandsynligvis heller ikke se det på den måde som det ses på CD lyddiagrammet , outputtet ville mere ligne LP lyddiagrammet. Men skaden er åbenbart sket.
Kravet om limiter er en konsekvens af digitalteknikken, der kan ikke gengives mere end 11111111111111…… så siger det fyldstop, og kommer signalet derop og rører så lyder det ikke godt, derudover risikerer man at brænde diskanterne af.
Ved ren analog optagelse til tape kan man uden problemer gå lidt over nul db, og en eventuel klipning vil være blød og relativ afspilleudstyr og ører-venlig .
Jeg begynder at tror at limiteren/grønthøsteren er hovedskurken i det her, og at det er den som giver det værste tilskud i form af en "flad elektronisk klang" naturligvis sammen med den almindelige kompressor.
Men komparation er der alle vejene, i mikrofoner, elektronik osv. og det var langt være for +50 år siden med rør og gamle mikrofoner, tape osv. ,og det kan bestemt også høres .
En limiter er også en kompressor som bare virker kraftigere end en normal komparation afhængig af signalet størrelsen.
Som sagt er jeg sikker på at signalet ikke ser ud som det gør på CD når det har været igennem højtalerens filtre og membraner, men som sagt skaden på lyden er åbenbart sket.
I forbindelse med LP er der rigtig mange filter-funktioner (DSP funktioner) inden den endelige forstærker-kæde nås.
Når pladen laves/skæres og RIAA ligges i rillen. Plus den ekstra tilpasning af signalet som sker for at tager hensyn til vinyls begrænsninger.
Når pladen afspilles af en pickup, og signalet derefter går igennem et anti-RIAA filter, og måske også et rummelfilter.
Så der er en god garanti for at signalet ikke ligner det som blev optaget ret meget når signalet når starten af afspille forstærker-kæden.
Derimod er der langt større sandsynlighed for at CD signalet slipper nogenlunde helskindet frem til højtaleren, hvilket ikke er en fordel , så længe der produceres CD lyd i den kvalitet som man ser i dag.
Det gav mig en ide, jeg ved ikke om det holder , men det giver om ikke andet en mulig forklaring på de forskellige DR værdier for CD og LP og på den store forskel på lyddiagrammernes udseende.
Jeg kørte Duffy med nummeret Mercy ind i Goldwave, det så således ud:
- mercy.PNG (148.29 KiB) Vist 7734 gange
Gav derefter filen en omgang RIAA og derefter Anti RIAA korrektion i Goldwave, og justerede til max output uden klipning
- mercy_riaa.PNG (143.56 KiB) Vist 7734 gange