Kim Olsen skrev:
Så er der naturligvis så de hardcore nørder og hjemmebiotosserne der skal have trukket ekstra faser fordi at de vil spille ved fuldt realistisk niveau hele tiden - og der er det at man skal være hurtig og spørge om man kan få et lyt for det er ofte en oplevelse i sig selv.
"Hjemmebiotosserne" der vil have referenceniveau er nu slet ikke så ekstreme i dén sammenhæng. En film er principielt mixet efter et gennemsnit på 85 dB (om det overholdes i praksis i en moderne actionfilm kan nok diskuteres), med max peaks på 105 dB, dog 115 dB i LFE-sporet. Dette målt i lyttepositionen. I forhold til musik-gengivelse, synes jeg ikke det er så ekstremt, omend det da er højt. Der er mange der spiller VÆSENTLIGT højere til festen lørdag aften... Film har altså som udgangspunkt brug for headroom på 20-30 dB afhængigt af frekvensområde, kombineret med et kontinuerligt lydtryk på 85 dB (eller en kombination heraf). De 105 dB man taler om ved hjemmebio, er med andre ord inklusive headroom. Når man taler om referenceniveauer og effekt-behovet ved film, så handler det netop om at kunne levere dét lydtryk uden at komprimere eller klippe spidserne.
Jeg har prøvet at grave i hvor højt lydtrykket ved en symfoni-koncert er. Et symfoniorkester er de kraftigste ikke-elektrisk forstærkede lyde som et hifi-anlæg kan blive sat til at levere ved musik-gengivelse (særlige effekter undtaget). Jeg synes ikke det giver mening at sætte referencer op for at gengive lyden fra et PA anlæg - at gengive lyden fra et PA anlæg kræver i sagens natur et PA anlæg... At gengive et symfoniorkester synes jeg derimod er interessant.
Men det er svært at finde nogle konkrete data. Langt de fleste tal man kan finde, som ofte taler om peaks på 130 dB, omhandler lydtrykket i orkestergraven, ikke hos publikum. De få henvisninger jeg har kunnet finde (som jeg ikke lige har links ved hånden på, men det kan jeg prøve at finde når jeg har lidt bedre tid), peger faktisk på at peaks blandt publikum ligger omkring 105 dB, lidt mere i bassen. Muligvis en tilfældighed, men det passer meget godt sammen med referenceniveauet i en biograf, og det hænger også meget godt sammen med min subjektive oplevelse af de to i praksis (jeg har ikke selv prøvet at måle). Hvis man skulle sætte en reference for hvor højt lydtryk man har brug for i stuen, vil jeg argumentere for at symfoniorkesteret er et sundt udgangspunkt, og at man derfor i praksis er ret godt kørende hvis man vælger at tage biograf-referencerne som udgangspunkt (inden folk nu skriger op om at hjemmebio-udstyr ikke duer til hifi, så lad mig understrege at jeg kun taler om lydtrykket).
Det største problem ved den fremgangsmåde er at det afslører at de fleste hifi-højttalere er alt for små...
Mvh. Otto