Kim Olsen skrev:Har du hørt samtlige DAC's på markedet siden du kan udtale dig om det?
Og sagde du ikke selv at der ikke var forskel, altså er der jo ikke forskel på en D3 og en DAC1?
Nej, jeg har selvfølgelig ikke hørt alle DACs på markedet, det tror jeg ingen har. Men faktum er at Benchmark DAC1 overgår alle andre DACs jeg har set test af. En DAC har en utroligt veldefineret og afgrænset opgave, som i forhold til mange andre til er forholdsvis nem at stille stramme parametre op for. Den skal tage en samplet lyd og genskabe denne så korrekt som overhovedet muligt i forhold til originalen. Og Benchmarken gør dette med bedst signal/støjforhold, mindst forvrængning og mest lige frekvensgang.
I modsætning til f.eks. en højttaler handler en DAC ikke om smag eller farvning, den handler om korrekthed.
Så jo, selvfølgelig er der en forskel på en D3 og en DAC1, men forskellene er så langt nede i størrelse og niveau at de ikke har en hørbar effekt ved musikafspilning. Når vi snakker om en forskel på måske 10dB mere end 90dB nede i signalet, så er intet menneskeligt øre i stand til at registrere forskellen. Muligvis kan man opdage den ved at skrue helt op og lytte til egenstøj, men sådan er der vel ingen der rent faktisk bruger en DAC.
RAMMA skrev:Du mener med andre ord at der ikke er forskel på BB1796, AD 4398, Sabre ESS 9018 dac chips mht. til den lyd de kan gengive, da de alle måler fremragende med lave støjtal , etc.
Ja, helt korrekt. De har alle tre gode resultater i målinger, og med mindre noget er gjort galt i implementeringen, så vil de producere sammen resultat.
Selvom ma ikke kan høre forske på to gode DACs (i hvert fald ikke i kontrollerede tests), så kan man sagtens høre forskel på en decideret dårlig DAC og en god DAC. Det er faktisk svært overhovedet at finde en dårlig DAC i dag. Man skal reelt tilbage til de slemme gamle dage med 14-bit DACs uden oversampling, eller have fat i en DAC uden rekonstruktionsfilter. Og det er kun tosser der laver og bruger dem.
Jeg har ikke lyttet til de omtalte DACs i en kontrolleret blindtest, er det et problem
, forskellene lydmæssigt på de forskellige anvendte chips er så stor at selv en lægmand vil kunne høre forskel uden problemer, endda uden at man tager hensyn til hvor veludviklet analogoutputtet måtte være i den testede dac.
Hvordan kan du så vide med sikkerhed at der var forskel på dem? Du kan altså ikke stole blindt på dine ører, det er et psykologisk faktum at vores hjerner snyder os.
virious skrev:DAC1 er et glimrende eksempel på en D/A konverter, der udviklet helt uden at skele til forvrængningsspektre og lign. Med andre ord - den er hamrende kedelig
DAC1 er lige netop udviklet med fokus på at bringe forvrængning, støj og linearitet ned på så lavt niveau som muligt.
SÃ¥ nej, den er ikke kedelig, den er
korrekt.
EQ og justering af lyden skal ikke ske mere eller mindre ukontrolleret i apparater der tilfældigvis rammer en eller anden lydsignatur pga. designmæssige krøller. Det er det man har equalizere og højttalere til, hvor man kan foretage ændringerne kontrolleret og med minimale skavanker.
Encore skrev:@ Henrik
Jeg kan se at du bor i København. Det gør jeg også, så du er velkommen til at kigge forbi med din DAC. Personligt er jeg selvfølgelig overbevist om at min DAC er bedre, og hvis forskellen er stor nok, tør jeg endda stille op i en ABX test. Alternativt kunne vi lave en blindtest med en række frivillige forsøgspersoner, som bliver bedt om at vurdere om de foretrækker lyden fra den ene eller anden DAC.
Jeg har gået og leget lidt med at skrue et forsøgsdesign sammen til en ABX-test som mener vil være bedre end dem jeg er stødt på i Henriks links. Jeg vil se om jeg ikke kan få det skrevet ned i løbet af næste uge, i så fald poster jeg det her på forum, selvom en test mellem Henriks og min DAC ikke skulle blive til noget, så kan andre måske have glæde af det.
Godt initiativ. Jeg er ret stramt spændt op i det næste stykke tid, både arbejdsmæssigt (reduceret medarbejderstab uden reducerede opgaver...) og i fritiden, men når du får skruet en ABX-testprotokol sammen må du endelig gerne sige til, så kan jeg troppe op med 1 stk. D3 i lommen. Jeg lover at prøve at finde et hul i kalenderen, men jeg kan desværre ikke love mere.
Et forslag kan være at bruge RMAA (RightMark Audio Analyzer) og en PC med et fornuftigt lydkort til at sammenligne outputs. Ikke som en endegyldig sandhed, men for sammenligningens skyld.
Ingen burde tvinges til at arbejde om sommeren, men det sker på mystisk vis hvert eneste år.