Peter Steffensen skrev:Der blev lyttet på samme DAC, blot skiftet clock modul i den.
Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:Der blev lyttet på samme DAC, blot skiftet clock modul i den.
Hvilke clocks, var der tale om?
Kim Olsen skrev:Der er i hvert fald andre der er skeptiske omkring at kunne høre så små mængder jitter:
http://davidkessner.wordpress.com/2011/10/27/a-pragmatic-approach-to-jitter-in-digital-audio/
Peter Steffensen skrev:Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:Der blev lyttet på samme DAC, blot skiftet clock modul i den.
Hvilke clocks, var der tale om?
Det må jeg desværre ikke afsløre, da der er tale om produktudvikling.
Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:Der blev lyttet på samme DAC, blot skiftet clock modul i den.
Hvilke clocks, var der tale om?
Det må jeg desværre ikke afsløre, da der er tale om produktudvikling.
Så vi skal altså tolke disse udsagn som kommende fra en mulig fremtidig distributør/sælger af pågældende clock?
Peter Steffensen skrev:Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:Der blev lyttet på samme DAC, blot skiftet clock modul i den.
Hvilke clocks, var der tale om?
Det må jeg desværre ikke afsløre, da der er tale om produktudvikling.
Så vi skal altså tolke disse udsagn som kommende fra en mulig fremtidig distributør/sælger af pågældende clock?
Nej, projektet går på at udvikle en DAC. Og jeg har ingen økonomisk interesse i det. Hverken nu eller fremtidigt.
Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:Der blev lyttet på samme DAC, blot skiftet clock modul i den.
Hvilke clocks, var der tale om?
Det må jeg desværre ikke afsløre, da der er tale om produktudvikling.
Så vi skal altså tolke disse udsagn som kommende fra en mulig fremtidig distributør/sælger af pågældende clock?
Nej, projektet går på at udvikle en DAC. Og jeg har ingen økonomisk interesse i det. Hverken nu eller fremtidigt.
OK, fint nok.
Men jeg går ud fra, at du er enig med mig i, at hvis ADCen i optagelsen, har brugt en clock med mere end 5 fs jitter, så er din test værdiløs, idet signalet vil være samplet med højere jitter end det du genskaber det med, og du selv med 0 jitter i DAC'en ikke kan genskabe det analoge signal mere præcist end svarende til den jitter og bit-dybde det er samplet med?
Hvilken music brugte I til testen?
Peter Steffensen skrev:Når man let kan høre det, kan det vel ikke være værdiløst?
Der blev lyttet på en blanding af World music og jazz i CD kvalitet og lidt 96/24. Gode optagelser forstås.
Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:Når man let kan høre det, kan det vel ikke være værdiløst?
Der blev lyttet på en blanding af World music og jazz i CD kvalitet og lidt 96/24. Gode optagelser forstås.
Hvilke optagelser?
Peter Steffensen skrev:Prøv at glemme tallene og læs forsøgesresultatet således:
Der er hørbar forskel på selv markedets bedste oscillatorer (2000-3000 kr pr stk i industri-indkøb). Så er der nok også hørbar forskel på de clocks, der sidder rundt om i de små danske hifi-hjem. Der er næppe brugt oscillatorer til over 100 kr i ret mange DAC'er.
Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:Prøv at glemme tallene og læs forsøgesresultatet således:
Der er hørbar forskel på selv markedets bedste oscillatorer (2000-3000 kr pr stk i industri-indkøb). Så er der nok også hørbar forskel på de clocks, der sidder rundt om i de små danske hifi-hjem. Der er næppe brugt oscillatorer til over 100 kr i ret mange DAC'er.
Udfra det du har skrevet, kan jeg konstatere følgende:
1) Du oplever en fordel mellem tre forskellige clocks. Om forskellen er reel eller indbildt ved hverken du eller jeg i virkeligheden ikke.
2) Du tilskriver den forskel du oplever 5 fs variation i jitter. Et tal der er så lavt, at det faktisk er lavre end den jitter, det opstår i et elektrisk signal pga. mikrofonstativets bevægelser.
3) Du afviser, at kritisk analysere dine egne konklusioner fordi du oplever en lydmæssig forskel.
4) Selvom en eventuel forskel simpelthen ikke kan tilskrives en 5 fs variation i jitter, fastholder du det som grunden, uden overhovedet at overveje om der kunne være andre forskelle til grund.
5) Du afslutter med at extrapolere fra dine egne dårligt underbyggede konklusioner til en general konklusion om den clock, der sidder i de fleste DACs (citat:"Der er næppe brugt oscillatorer til over 100 kr i ret mange DAC'er")
6) Mit spørgsmål om, hvilke optagelser går på at finde ud af hvor meget jitter, der er i den clock der er brugt ved optagelsen. Selvom du stadig mener, at man kan ved at bruge en meget præcis DAC clokke kan genskabe et analogt signal mere præcist end det oprindeligt var samplet, så er det altså ikke muligt.
Hvad skal mene om det? Tjaahh. Vælg selv.
Peter Steffensen skrev:Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:Prøv at glemme tallene og læs forsøgesresultatet således:
Der er hørbar forskel på selv markedets bedste oscillatorer (2000-3000 kr pr stk i industri-indkøb). Så er der nok også hørbar forskel på de clocks, der sidder rundt om i de små danske hifi-hjem. Der er næppe brugt oscillatorer til over 100 kr i ret mange DAC'er.
Udfra det du har skrevet, kan jeg konstatere følgende:
1) Du oplever en fordel mellem tre forskellige clocks. Om forskellen er reel eller indbildt ved hverken du eller jeg i virkeligheden ikke.
2) Du tilskriver den forskel du oplever 5 fs variation i jitter. Et tal der er så lavt, at det faktisk er lavre end den jitter, det opstår i et elektrisk signal pga. mikrofonstativets bevægelser.
3) Du afviser, at kritisk analysere dine egne konklusioner fordi du oplever en lydmæssig forskel.
4) Selvom en eventuel forskel simpelthen ikke kan tilskrives en 5 fs variation i jitter, fastholder du det som grunden, uden overhovedet at overveje om der kunne være andre forskelle til grund.
5) Du afslutter med at extrapolere fra dine egne dårligt underbyggede konklusioner til en general konklusion om den clock, der sidder i de fleste DACs (citat:"Der er næppe brugt oscillatorer til over 100 kr i ret mange DAC'er")
6) Mit spørgsmål om, hvilke optagelser går på at finde ud af hvor meget jitter, der er i den clock der er brugt ved optagelsen. Selvom du stadig mener, at man kan ved at bruge en meget præcis DAC clokke kan genskabe et analogt signal mere præcist end det oprindeligt var samplet, så er det altså ikke muligt.
Hvad skal mene om det? Tjaahh. Vælg selv.
Jeg er HELT sikker på, at det kan høres tydeligt, når man skifter een top-notch clock til en anden ditto.
Hvis ikke den dokumenterede forskel på jitterperformance er årsagen, så fortæl mig hvad årsagen er.
Clock jitter er bredbåndet og random. Det er vibrationsfremkaldt slinger i valsen på et mikrofonstativ ikke. Du sammenligner æbler og elefanter.
At der ikke sidder clocks i den klasse som jeg har lyttet på i ret meget audioustyr er ikke gætteri, men faktum. Og din cd-afspiller er ingen undtagelse.
Det er interessant at man kan høre så små tillæg af jitter i den samlede signalvej fra mikrofon til højttalere.
Ingeniørens opgave er at finde en forklaring på hvad der sker i virkeligheden, for derefter at anvende denne viden til at opnå bedre resultater. Så i stedt for at sidde og være indebrændt af klogskab, så sæt dig ned og kom med en brug ar teori.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster