3DX skrev:Jonas Bojer skrev:I juni 2003 skrev jeg et indlæg på hifi4all om min CD12 som jeg på daværende tidspunkt havde haft i 1 uge. Nu er der snart gået 3 år og jeg vil her skrive mine erfaringer med maskinen.
Min CD12 er stadig det bedte køb jeg har gjort og det HIFIkomponent som har løftet mit anlæg mest uden undtagelse. CD12 som jo kommer i en meget praktisk Metakkuffert har også være meget med rundt omkring.
Jeg og CD12 har besøgt forskellige udviklere inden for HIFI-verden og fælles for disse besøg var at CD12 aldrig gjorde det ringere end de eksisternede maskiner på nogle punkter og oftes bedre på de fleste punkter. For mig er CD12's stærke side musikaliteten som står i allerforreste række samt den har HIFI egenskaber som selv den mest inkanerede HIFI-nørd ikke kan undsige sig. Typisk ved et besøg kommer man til at snakke HIFI-termer som dybde højde og perspektiv og her kan CD12 godt være med og udviklerne siger som oftes at den er utrolig velopløst samt går meget dybt som kun de bedste plade spillere kan gøre det. De syntes CD12 er en framragende maskine(ikke det betyder noget for mig) men også en Dyr maskine. Trikset for mig er her at jeg begynder at vise dem eksempler på musikalske ting som betyder noget for mig. F.eks. man kan høre forskellene i sangerindens stemme og hvor dybt og hvor højt hun synger. På dette tidspunkt kommer udviklerne typisk lidt mere op på mærkerne for de høre nu forskelle de normalt ikke høre og nogle bliver heldt vilde med CD12'en og andre går i den helt anden bås.
Jeg har f.eks. ved en unavngiven kabel udvikler/konstruktør vist forskelle på sort baggrund og ikke sort baggrund hvor CD12 viste tydelige forskelle om dette fenomen fantes på pladerne eller ej eller om det var kablerne der "påmalede" dette fenomen. Konstruktøren var ikke vild da han mente at der skulle sort baggrund på alt musikken for den var god og jeg kunne i demo vise at hans kabler tydeligt malede sort baggrund på alle pladerne selv de helt åbne og fremadrettede plader.
Kan man ikke lide forskelle på pladerne og vil man selv bestemme hvordan musikken skal lyde som førnævnte konstruktør skal man ikke benytte en CD12 for det er den CDafspiller der i mine øre spiller med største forskelle og specielt de musikalske forskelle er den aller bedst til helt uden sammenligning. Faktisk er det selve denne "forskelslytning" der skiller de folk fra som ikke kan lide CD12, ofte folk det gerne vil have serveret deres musik på samme måde hver gang som manden der putter Kethup på alt den mad han skal spise, da han aller bedst kan lide smagen af Ketup.
Nu er min CD12 jo ikke den samme som da jeg fik den, den har været over hos Linn til en opgradering hvor den blev renset og gennemgået ved samme lejlighed. Opgraderingen gik vist ud på et komponent i strømforsyningen for min CD12 er jo allerede den nye 24bitter. Den blev testet mod deres egen Reference model og var lig denne og det skulle efter signe være helt godt ;O) Linn fortsætter med at opgradere på CD12 da det efter deres mening og deres navn CD12 (=LP12) altid skal være den bedste CDafspiller på markedet og vil derfor løbende blive opgraderet løbende ligesom LP12.
Rent teknisk ved jeg intet om min CD12 bare den spiller musik, for så er jeg glad. Men jeg har snakket med selve konstruktøren og fået lidt viden omend det nok ikke er husket 100% korrekt. Som jeg husker det, har CDskiven et vist antal bit altså en vis opløsning at gøre godt med. Disse bit skal laves til en blød analog kurve. Når man har CDskivens visse bit at regne på kan man gøre det rigtigt i første hug hvis man gør det korrekt. Man får ikke en bedre opløsning ved at tilføre flere bit efter som opsampling eller +1bit(Densen) men det kan gøre tingene lættere at regne på. Pointen er at regner man på CDskivens bestemte antal bit korrekt så har man den bedste kurve CDskiven kan præstere. Mediet CDskiven har altså et vist antal bit og regner man på dem korrekt, så er man nået så langt som CDmediet kan nå. Dette mener Linn at have gjort med CD12 og det er derfor at der ikke er en digital udgang på den da D/A delen jo er korrekt så lønner det sig jo ikke at sætte en extern DA konverter på, det bliver det jo kun ringere af. En af de ting som fortæller Linn at de har regnet rigtigt er at CD12 stadig er den maskine som har mindst jitter selv ikke de meget dyere mærker kan her være med(ja CD12 er billig i mange sammenhænge, krell, accuphase......er meget dyere). Men det mest sigende er når CD12 gennemprøves i Linn studierne så er det stadig den maskine i verden som laver MINDST om på signalet målt mod modersignalet i et Lydstudie. Hvordan de måler dette ved jeg ikke noget om men de ser det som et klart bevis for at de har gjort noget rigtigt.
Som bruger kan jeg ikke bruge denne "sælger" snak til noget og det er mange andre parametre som er vigtige i konstruktion af Cdafspillere.
Efter denne løse snak vil jeg her beskrive mine egne indtryk af maskinen.
Før det første er den super stabil i drevet og man kan tage den op i hænderne og ryste den vildt uden man kan høre det på musikken. Den vejer vist 12kg så man bliver hurtig træt i armene. Om designet er fint ved jeg ikke, den er da ikke direkte grim og passer hværken i størrelsen mine klimax forstærkere eller min AV5103 forforstærker. Så er den hurtig ;o) trykker man på nummer 7 så spiller den nummer 7 promte ikke som mange andre afspillere som tager år føles det som og ikke mindst de nye multi maskiner som både kan tage CD/sacd..... de kan jo tager ogfte 20sekunder for at finde udaf havd medie der er i maskinen og tage 3-4 sekunder om at skifte mellem numrene. Skuffen er super stabil og larmer ikke og så er den hurtig inde og ude og lukker selv hvis man glæmmer, det for at undgå for meget støv i maskinen. Displayet er stort og tydeligt men har et meget umoderne grøndt look adder passer ikke til resten af Linn udstyret som har det blå display. Stikforbindelserne viker superstabile så her er der ikke noget at sætte fingerne på eneste anke er at stikkene sidder neden under et halvtag som gør det svært at komme til stikkene men halvtaget gør at stikkene ikke kan ses i maskinen oppe fra, så her vægtede Linn desigt højere en den praktiske brug, men dette skyldes nok at den typiske Linn CD12 ejer nok ikke skifter kabler for sjov han køre jo blot med Linn's egne kabler. Fjernbetjæningen er grim som arvesønnen men har man vænnet sig til den kan man ikke undvære den i hånden og så kan man altis padle i land med den, hvis der pludselig skulle komme en høj sø. Noget af det bedste med CD12 er at den fungere aller bedst med de medfølgende NEt og signal kabler. Jeg har testet mange kabler og ingen er kommet i nærheden af det drive og den mænge musik CD12 kan levere med de medfølgende kabler. CD12 kræver blot et stabilt underlag. Glas hylder eller granit eller andre ting kommer den blot til at lyde af hvis man stiler den på disse materiaker. Pionten er at den ikke er afkoblet 100% men kaster de interne vibrasioner ud gennem fødderne og står den på glas bliver disse vibrationer kastet tilbage. Det er ofte farligt at helt afkoble et drev, da det betyder at de indre vibrationer jo ikke kan komme væk fra maskinen igen. Dette er et overset faktum i nogle CDmaskiner og LPmaskiner, men da den kære Ivor jo er MekanikIngeniør med speciale inden for vibrationer så ved de nok hvad de gør. Jeg selv er maskiningeniør og ved en del om vibrationer så jeg kan nemt følge deres tankegang her, samt Linn er nogle af de eneste der laver KÆMPE fødder på højtalerne bare se mine Akurate højtalere, moment betragtninger, vibrationer......
Det aller bedste ved CD12 er at den opfordre en til at høre mere og mere musik. Musikken giver mere mening og man får større interesse for selve musikken med CD12 istedet for HIFI'en. En af det ting som beviser dette for mig er at min CDsamling er vokset betydeligt efter CD12 er ankommet for over 500plader har jeg købt på de sidste 3 år det er jo over 13 plader om månedern i gennemsnit, dette er dog også opnået gennem køb af små pladesamlinger på ebay og i den blå avis. Grunden til jeg ikke har købt flere plader er at jeg gerne vil lytte alle mine plader og det har jeg så nået og ynglingspladerne høre man jo tit ;O) Jeg går nu meget mere til Live musik og har fået mine øre åbne over for nyt musik for mig som f.eks. Opera, blues og jazz og det bedste efter en live koncert er at komme hjem og lytte plader for med CD12 får man en god del af live musikken og stemningen med hjem i stuen lige så hårene rejser sig på hele kroppen som til live. En anden ting er når venner komme på besøg og de LIGE skal høre anlægget så ender det med vi sidder og lytter til 2 om natten selvom de skulle have været hjemme tidligt 22.00 den aften. Folk kommer med deres egen plader og det er super sjovt for så lære jeg om endnu mere musik.
Af musik oplevelser af de store som stadig sidder lidt i kroppen var Joe Coker koncerten, det var det vildeste jeg har været med til for den gamle mand har sans for timing. Han har sit helt eget lille univers og et fantastisk greb om kvinderne også selvom han er fed og har hengerøv. Se nu er jeg glad for at det er musikken og ikke lydbilledet som betyder så meget for mig hjemme foran anlægget hihi. Konen har en liveplade med Joe og hjemme dansede vi også, vi var igen en stund midt i en koncert med Joe Coker. Nu har jeg faktisk lytte mange plader med Joe og jeg kan rigtig godt lide ham, for før CD12 var han for mig blot en af de mange og jeg tror at en kocerts stemning og CD12's spilleglæde gør man lettere forstår musikken og musikerens budskaber.
Tryllefløjten er et kapitel for sig selv for hvis konen eller jeg er lidt triste og trænger til en god oplevelse sætter vi tryllefløjten på. Så er det dømt gåsehud på arme ned af ryggen og på benene denne opera rykker bare så meget igennem og man høre tydeligt at sangeren synger helt igennem så meget de magter. Man bliver efter en sådane oplevelse helt opløftet nærmest høj og en gods klassisk musiker i familien siger at hun spiller i symfoniorkestre af samme grund, at hun får gåsehud og bliver helt høj af det. Når man hjemme kan opleve sådanne ting så beviser det for mig at jeg med anlægget og CD12 er nået et godt stykke af vejen.
Beat og timing har CD12 også og jeg gik engang meget op i beat og om musikeren spiller på beatet. Dette er nu udviddet til op beat og down beat og hvad andre termer der findes. Rap musik giver mere mening og man kan nu høre hvordan forskellige rappere leger med beatet mens de rapper. Eminem, Flødedrengene Nik og Jay.......... u name em, alle rappere gør dette og jeg har først lagt rigtigt mærke til dette efter CD12. Det er her CD12 efter min mening adskiller sig fra andre musikalske mærker som Naim, danske Densen, Rega......... for disse mærker ved godt der er noget der hedder beat og at musikeren skal spille på bestet og det er flot det kan 90% af HIFImarkedet ikke. Men jeg kalder ofste disse mærker for MONObeat maskiner nemlig fordi de ikke i så stor grad som CD12 kan nyancere mellem de forskellige beat.
Alt i alt er jeg mega klimax super glad for CD12 og jeg er glad for jeg sprang på den for 3 år siden også selvom det kostede 2 spare år uden rejser og bil og en masse pasta mad, for nu har jeg haft 3 fortryllende år med super dejlig musik. CD12 er nu med i Bojer familien og konen benytter anlægget lige så meget som mig. Jeg skifter ikke før der kommer en CDmaskine der bare er lidt bedre eller der kommer et helt nyt medie som slår igennem. SACD, DVDaudio ved jeg ikke om slår igennem endnu og har ikke gjort det endnu efter min mening. CD12 er for mig stadig toppen af poppen og da folk nu går over til MP3 så er der mange billige cdplader og samlinger til salg nam nam.
se mig se mig !!!