Peter Steffensen skrev:@Kaj: Læs venligst hvad jeg skriver.
Faktum er: Jeg har aldrig hørt Metallica's album og har aldrig udtalt, at jeg har noget forsvar for det. Rent faktisk bryder jeg mig ikke om Metallica. Der findes helt sikkert masser af dårlige produktioner. Men hvor meget skal der til for, at vi har statistisk evidens for et problem? Temaet for krigen mod The Loudness War er de dårlige optagelser. Jeg kan godt forstå, at køberen af en lorte-plade har lyst til at brokke sig. Men hvad med de gode optagelser? Hvis de ikke rapporteres med samme iver, så tilter billedet til ikke at være beskrivende for helheden. Det er det jeg prøver at åbne ørerne for. Der er langt fra Metallica til Bach for nu at tage et eksempel. Men der findes altså langt flere indspilninger af Bach. Dermed udgør den pinlige Metallica indspilning et mindretal af det samlede antal udgivelser på markedet. Eksemplet er et forsøg på at illustrere i det små. Mangfoldigheden af digitale musikudgivelser er enorm, og man bliver nødt til at regne det hele med - man kan ikke bare se på enkelte tilfælde. Det vil svare til at have dårlige erfaringer med en håndværker og derefter konkludere at alle håndværkere er dårlige.
Essensen i denne diskussion er efter min mening: Et problem SKAL have statistisk evidens for at man kan vurdere omfanget af det. En grad af statistisk evidens er hvad den omtalte artikel giver, da den analyserer ikke mindre end 4500 tilfældigt valgte numre. Hvis den havde analyseret jazz og klassisk i tillæg, ville der have været et endnu bedre materiale. Baseret på lytning er det min fornemmelse, at både jazz og klassisk generelt er har færre dårlige produktioner end pop/rock.
Metallica er måske ikke det bedste eksempel på problemet, da de faktisk med vilje og som deres musikalske udtryk bruger kraftig dynamisk kompression, det de selv kalder for "Wall of Sound". De startede nok fænomenet med "The Black Album".
Mange valgte efterfølgende at følge trop, for de bemærkede selvfølgelig at Metallica solgte enorme styktal med deres nye sound, samtidig passende den nye måde at indspille på perfekt til de nye afspille medier Ipod,Mp3 afspillere,etc.
Det ændrer dog ikke ved, at det ikke lyder særlig godt eller endog forfærdeligt på bedre audioudstyr som vel er det de fleste på dette site benytter sig af.
Bach og andet klassisk, samt jazz og verdens/fusionsmusik er vel det man kan kalde for marginalmusik i den forbindelse sammenlignet med pop og rock musik, hvor det store salg ligger til forbrugerne.
Og heldigvis lyder det generelt godt på de nye udgivelser, de producerer også med et helt andet købersegment som målgruppe, som helt sikkert ikke vil sætte pris på Bach tilsat "Wall of Sound".
Hvis man tæller styktal på nye udgivelser så udgør Bach og andet klassisk, samt jazz og verdens/fusionsmusik , kun en meget lille del af de samlede udgivelser af musik, forstået på den måde at godt nok er der mange nye udgivelser, men de er til gengæld i små oplag kontra de enorme oplag hver gang et nyt rock/pop album udgives i.
Så hvis man primært køber nye pop og rockudgivelser, så må man lære at leve med den lyd og kvalitet de bliver udbudt i eller tilpasse afspilningssystemet til det, altså downgrade til lydsystemer som får det meste ud af den type udgivelser.
Men det bliver ikke her på adressen