@Encoretegn og deres betydning ... er uendeligt og uden essens.....Er det det? Det må du gerne uddybe, hvis du gider. Er alle semiotikere enige i det?
Jeg gider godt - selv om mit nye kabel trækker som bare fanden. Jeg stod op kl. 04.00 for at tage den næste lyttesession! Og sikke da en forskel
.
Jeg har to kortfattede men historisk korrekte svar på dine spørgsmål.
1) "Turtles all the way down."
2) "A rose by any other name would smell as sweet..."
Det første handler om en lærd professor, der holder en forelæsning på folkeuniversitet om de sidste nye landvindinger inden for videnskab. Alle bliver tryllebundet. Til sidst åbner han op for spørgsmål, og der er en lille, gammel dame, der står op og siger, "Young man, that is all well and good, but do you and your science know what is holding the world up?" Og han benytter lejligheden til at fortælle om Newton og tyngdekraft og alverdens ting, men den gamle dame afbryder ham, "Nonsense young man. Everybody knows it's a turtle." Professoren bliver lidt paf men øjner en mulighed for at genvinde sin sejrstogt, "Ja, men, kære Frue - Hvad er det, der holder denne skildpadde oppe?"
Hun svarer, "Another turtle, of course. You see. There are turtles all the way down."
Vi har das Ding an sich (du kan lide tysk, ikk'?
), og vi har vores fortolkninger, som i bund og grund er blot sprogets mangfoldighed. Enhver beskrivelse er åben til en ny beskrivelse. There is always another turtle, men vi kan aldrig vide, hvordan verden er i sig selv. Vi formoder, at verden består af uendelige mange kæder med årsager og virkninger - men det ved vi ikke en gang. Udfra dette standpunkt bliver sandheden ikke en endegyldig afspejlning af virkeligheden - men blot det, vi indtil videre anser som nyttigt. Det, der medfører gode ting.
(Derfor er al snak om "fidelity" kun én måde at tale om den slags på - og der er andre måske nyttigere måder at tale om det fremover.)
Udfra sådan en vinkel vil det da være umuligt for alle semiotikere at blive enige. Der er f.eks. en selv-promoverende cirkus dværg med navn Umberto Ecco (Rosens Navn), der ikke mener at alle fortolkninger kan erstattes af en ny. Han mener, at en tekst har én gyldig fortolkning - og gæt hvem der er leveringsdygtig med dét.
Yes - ham med den største
authoritah.
Zig