Nu vil jeg sku`også komme med lidt holdninger til at udstille..!
Jeg har været udstillet snart i det meste af verden lige fra WCES, Berlin, Milano, München til at der blev lagt nogle brædder ud på en pløjemark i New Zealand mf.
Dybest set er det det samme mønster alle steder- med mindre man som de helt store giver et par millioner for standpladsen og har et team der bygger op, så må de mindre stå ved den evige elevator-kø, springe rundt for at få tændt op for sikringerne igen des lige (og det helt ligegyldigt om der forgår i Moskva, London eller Danmark) kan selv huske sidste år hvor de sidste ankom kl. 20:00-21:00 og havde begrænset tid til at stille op (for dem der ikke ved det, så må man stille op, men på et tidspunkt må man ikke spille længerer, da der jo også er andre gæster på hotellerne) hvis det er i en Messehal er der et tidspunkt hvor man bliver kylet ud, og så det bare surt hvis man ikke nåede mere. (eks. På CES ”i messehallerne” skal deres egen elektrikere sætte stikdåser op, hvis man så får brug for lige at skulle bruge en forlænger ledning, så skal man bestille en elektriker, selv hvis man skal have drejet sine spots, og det kan tage timer før han kommer) hvis man slæber dæmpning med- så skal der mange steder godkendes af brænd myndighederne. Men dette er vilkårene for at udstille, derfor er der også nogle som har nogle år på bagen, der har et udstillings kit de sender ud (men det kræver mere en 1 udstilling om året)
Men alt i alt er vilkårene ret meget de samme hele vejen rundt- husker sidste år hvor Lisbeth desperat kæmpede for at få hotellet til at skaffe en elektriker da strømmen var gået (der bliver stillet op nå en sådan har fri) og alle kommer hen til hende og mener det er en skandale og at deres rum lige netop er det vigtigste at få op og køre.
Husker fra sidste år, hvor der blev pakket ud og stillet op, diverse mødtes ude på gangen og var frustreret over de kvadratiske rum, gik tilbage og prøvede at få det bedste ud af dem. Tror at kl.20:00-20:30 proklamerede jeg overfor Tape drengene og Jensen at hvis jeg spillede fra den hårde væg mod den bløde, lød det bedst, det udløste faktisk at både tape og Jensen flyttede hele deres set-up rundt, ved 22:00 tiden kikkede jeg ind til Tape fyrene der flyttede det tilbage, da de ikke fik samme resultat af at vende den vej med deres højttaler, ligeledes fandt Jensen en alternativ løsning, inde ved siden af kom den gode Henrik Dynamax (han er jo altid god for et ”lidt” ekstravagant show) med Messens suverænt største papkasse hvor i der var et par store højttaler, og som alle andre prøvede han også forskellige muligheder for at få god lyd.
Nu har denne tråd taget en ”efter min mening” uheldig drejning hvor det kræves at folk kommer i gabestok for deres holdninger, samt udstillers evner for det rum de får at arbejde med.
Samtidig vil jeg gerne lige indskyde at jeg syntes det er synd og skam at Dynamax ikke kommer med for mere flamboyant udstiller skal man da lede længe efter (han opstiller jo som om det er et stort internationalt show) husker da han havde købt en halv trælast handel for at lave en biograf eller alle de gange hvor han er ude og låne udstyr hos andre ”ting han ikke selv sælger” bare fordi han syntes det vil et godt match. Hvorfor skal han stenes fordi han erkender, han ikke er filantrop, tingene hænger sammen.
Ofte har jeg haft kunder der ikke kan forstå, hvorfor de ikke kan få mere i rabat, hvortil man kan tænke ”hvis nu vi tager det du arbejder med, forære jo heller ikke tingene væk- du skal jo også have løn”
Jeg syntes faktisk også analogien med biludstillingen er meget god- og så må man selv tage stilling til om arrangørerne har for meget fokus på de små eller stor biler, da det jo er deres show (man kunne jo brokke sig over at pigerne der ligger på køleren har for meget tøj på, og de må tage sig sammen og få kønnere modeller næste år) Så at angribe Thomas syntes jeg ikke er helt fair, for hvis det ikke var fordi nogle stablede en udstilling på benene, så det nok lidt sort ud for det her i Dk og hvordan denne afvikles må man jo accepterer (sådan lugter bagermester Sillesens brød) og jeg tror faktisk at 99% syntes om det.
Nettet/forums har jo afstedkommet at alle kan sige/skriv hvad de vil ”det vælger mange så at gøre” og der er altid et angreb lige om hjørnet, efter man har trykket på ”Enter”. For at tage en anden analog, så husker jeg for mange år siden hvor Meyerheim havde et interview med Thomas Helmig om hans nyeste plade, her spørger Meyerheim Thomas ”lytter du til kritikken fra lytterne/anmelderne.?” hvortil Thomas svare ”naturligvis” her syntes jeg Thomas sætter sig selv i en svær situation, - for hvad skal han svare, hvis hans næste sang så dybest bare bliver en gentagelse af det mig der står og banker på, vil kunderne så fare ud og købe pladen…? Næppe de vil se hvad nyt han kan finde på. Og hvor vil jeg så hen med det, nogle gange skal man gøre som man føler og naturligvis det bedste man evner.
Og jo der findes folk hvor man tænker ”hvorfor udstiller du.?” her er High-End i Hamborg et skræmme eksempel, hvor mange af udstillerne slæber hele deres analog pladesamling med, knalder systemet op i et syndigt rod og spiller hvad de syntes er fedt, dette afstedkommer en lille skare i lige netop deres rum, hvor de i fællesskab peger finger af rummet ved siden af, og her må udstilleren forstå, at det ikke er en privat klubaften, men der faktisk er folk der har givet penge for at kikke og lytte lidt.
Her i den denne moderne forum tid er alle så blevet anmeldere og der er nogle der altid råber højre end andre, for da de lige stak næsen indenfor lugtede der ikke af mors frikkedeller og man kunne gå hjem og ytre at de smager nu bedst, så jeg bliver boende hjemme lidt endnu. Og der er også folk ”lidt som mig selv” der syntes det er et urimeligt angreb på os branchefolk, da selvkritik er en svær en at sluge, og ikke mindst at gøre noget ved.
Men som det altid har været- så stiller branchen op (den del af den der faktisk kan lide det de laver, og dem der sidder og holder fast i skrivebordskanten er ligeglade) og syntes det hele er en gang uorganiseret rod (vi bagtaler så DHES, men smiler til dem når de kommer gående..
kunderne kommer igen-igen og syntes at baren er for dyr, rummene for små, udstillerne for rødøjet efter at have drukket hele natten. men jo det kunderne der betaler for indgangs billetten, og det er vores pligt ikke at hvile på laurbærrene, men prøve at gøre det bedre.
Med mit sure opstød, håber jeg stadig folk vil tage ind og se på udstyr i en branche der gisper efter vejret.
Peter