Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

For-, effekt- og integreret.

Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf Bevensee » tors nov 20, 2014 13:58

Martin Logan Vantage/Ethos drevet af Audio Classic 6C33C monoblokke

Kan man overhovedet drive et par – godt nok hybrid – elektrostater fra en single ended triode (SET) forstærker? Det forsøger denne anmeldelse, at give et svar på. Det hører med til historien, at det ikke er en hvilken som helst SET forstærker vi har med at gøre. Den er dansk, udviklet og bygget af Audio Classic, og udstyret med det russiske 6C33C rør som udgangsrør.

Dette rør var totalt ukendt i vesten indtil en russisk jagerpilot under den kolde krig besluttede sig for at afhoppe til vesten, stjal sit MIG25 jagerfly, og landede i en lufthavn i Japan. Da NATOs ingeniører skilte flyet ad, fandt de et rør – 6c33c – der fungerede som regulator i radarsystemets strømforsyning. Der sad det fordi rør bedre end IC’er tåler EMP fra atomsprængninger. Så det er godt at vide, at mine forstærkere måske vil overleve en atomkrig, selvom jeg næppe selv vil…

Og hvilken relevans har det så for en audioforstærker, kan man måske spørge. Ikke meget. Til gengæld har rørets data stor relevans. Der er nemlig tale om et rør, der godt nok har lavt gain, men til gengæld også har meget lav anodemodstand, relativ lav forsyningsspænding, og kan levere relativt meget strøm. Se hér bliver det straks mere interessant end hvorvidt en eller anden kold-krigs radar kan overleve en atomkrig. Det betyder nemlig, at det bliver meget nemmere at designe en god udgangstransformator.  Den lave anodemodtand betyder, at viklingsratio imellem primær og sekundærsiden i udgangstrafoen kan holdes nede. Det sikrer lav DC modstand, og gør at man kan bruge store jernkerner (der sikrer god basgengivelse, og høj strømkapacitet inden kernen mætter) uden man ryger ind i problemer med højfrekvensgengivelsen på grund af kapacitans i viklingerne. Med andre ord: Stor båndbredde, høj effekt!

Inden jeg kommer til, hvordan Audio Classic forstærkeren lydmæssigt fungere sammen med mine Martin Logan Vantage højtalere, vil jeg prøve at elaborere lidt om hvorvidt de rent elektrisk passer sammen.

Udgangseffekt, følsomhed, spredning og lydniveau
Hvor meget effekt har man egentlig brug for? Traditionelt betragtes elektrostathøjtalere som værende tungtdrevne. Med andre ord, de forventes at kræve en strømstærk forstærker med høj udgangseffekt og lav udgangsimpedans. Hvorfor i alverden kan man så finde på at drive et par elektrostater fra et par single-ended triode(SET) forstærkere, der tilmed ikke bruger modkobling til at sænke udgangsimpedansen?
Før vi begynder at se på hvordan forstærkerens – relativt høje – udgangsimpedans påvirker højtaleren, så kan vi se på, hvor stort et effektbehov man egentlig har. Til det skal vi bruge følgende parametre:
•     Højtalerens følsomhed:               91 dB (1W, 1 meter, 1 kanal)
•     Højtalerens spredning:                    30 grader
•     Forstærkerens udgangseffekt:          20 Watt
•     Afstanden fra højtaleren til lyttepositionen:     Op til 4 meter i min stue

Konventionelle dynamiske højtalere spreder lyden ud i en næsten 180 graders vinkel, bortset fra den øverste diskant, der er mere rettet mod lyttepositionen. Det betyder, at lydniveauet vil aftage med ca 6 dB for hver fordobling af afstanden. Med andre ord: I lyttepositionen 4 meter væk fra konventionelle højtalere, er lydniveauet aftaget med ca 12 dB. For elektrostathøjtalere, der er langt mere direktionelle, aftager lyden kun med ca. 3 dB pr fordobling af afstanden, dvs. 6 dB efter 4 meter. Da vi samtidig har to højtalere til stereo vil det samlede lydniveau forøges med ca. 4 dB (hvis det var et dual mono signal ville forøgelsen være 6 dB, men da højre og venstre kanal er forskellige, sker der ikke helt en fordobling). Vi kan nu definere en følsomhed Sl i lyttepositionen (4 meter) som Sl = 91 dB + 4 dB (stereo) – 6 dB (afstand) = 89 dB (1 Watt, 4 meter, stereo).
Idet vi nu kender lydniveauet i lyttepositionen ved 1 W, kan vi nemt beregne det maksimale lydniveau SPLmax med en given forstærkereffekt. For hver fordobling af forstærkereffekten øges lydniveauet med 3 dB. Dvs. at lydniveauet ved en effekt P kan gives som SPLmax  =  3dB*(log2(P))+Sl.
For et par Martin Logan Ethos eller Vantage drevet af et par Audio Classic 6C33C fås således:

SPLmax = 3dB*(log2(20))+89 dB = 3dB*4,32 + 89 dB = 13 dB +89 dB = 102 dB.

Den givne kombination af forstærker og højtaler er således i stand til at producere et vedvarende lydniveau i lytte positionen på 102 dB. Det er temmelig højt, og da rørforstærkere generelt dels klipper ”pænt” og dels er i stand til at levere langt mere effekt kortvarigt, kan vi forvente at vi kan opnå langt højere lydniveauer i musikkens spidser. Dette stemmer godt overens med mine personlige erfaringer. Jeg har målt over 110 dB i musikkens peaks uden hørbar klipning. At det så er et langt højere lydniveau end jeg bryder mig om er en anden sag…

Det kunne være interessant, at se på, hvor stor effekt der kræves til at levere samme lydniveau med et par dynamiske højtalere med en følsomhed på f.eks. 86 dB (1 Watt, 1 meter).

Sl = 86 dB + 4 dB (stereo) – 12 dB (afstand) = 78 dB (4 meter, stereo)
SPLmax = 3 dB*(log2(P)) + Sl => P = 2 ^((SPLmax-Sl)/3)) = 2^((102-78)/3) = 2^8 = 256 Watt


For at opnå samme lydniveau i lyttepositionen med et par dynamiske højtalere med gennemsnitlig følsomhed, som en 6C33C SET forstærker kan levere på et par Martin Logan Ethos/Vantage skal vi altså bruge over 250 W i udgangseffekt! Vi ser her, hvor stor en fordel kombinationen af en relativt høj følsomhed og en kontrolleret spredning har, og vi ser også, at det der ved første øjekast lignede et dårligt match faktisk kan give ret god mening. Vi kan i hvert fald spille højt nok!

Men hvad så med SET forstærkerens høje udgangsimpedans; er det ikke et problem?

-     Det ser vi på i næste afsnit…

Frekvensrespons og sammenhæng mellem udgangs- og indgangsimpedans
Traditionelt er der to udfordringer ved at bruge SET forstærkere:
1)     Basenhedens oversving er dårligt dæmpet, da forstærkeren ikke yder elektrisk dæmpning
2)     Højtalerens impedansforløb vil have indvirkning på frekvenskarakteristikken
Tunge basmembraner i et basreflekskabinet med en skarpt tunet portresonans kan give store problemer i forhold til dæmpning. Enhedens udsving er simpelthen ikke akustisk dæmpet særlig godt af luften i kabinettet. Derfor vil højtalerafstemning med eksempelvis aperiodisk, akustisk ventil eller lignende ofte være et bedre match for SET forstærkere. Hvis forstærkeren har en meget lav udgangsimpedans, er kravene til akustisk dæmpning langt mindre idet forstærkeren vil yde tilstrækkelig elektrisk dæmpning.

I vores eksempel drives Martin Logan højtalerens bas af sin egen indbyggede forstærker med meget lav udgangsimpedans. Derfor ”ser” SET forstærkeren aldrig basenheden direkte. Faktisk ser den kun en meget høj impedans som SET forstærkeren ingen problemer har med at drive. I Figuren nedenfor er højtalerens (Ethos) impedans plottet (sort) sammen med en måling af højtalerens frekvensgang foretaget af HiFi World (rødbrun), en beregnet kurve af, hvordan højtalerens frekvensgang påvirkes af Audio Classic 6C33C forstærkerens udgangseffekt.  Kurverne er beregnet som følger:

Ud fra hældning af 6C33C gitterlinje i 6C33C rørets arbejdspunkt (200 mA, 200 V) kan rørets udgangsimpedans estimeres til 200 Ohm. Hertil lægges RDC fra udgangstrafoens primærside (56 Ohm). Disse divideres med udgangstrafoens impedansskalering (600/4=150), og RDC fra udgangstrafoens sekundærside (0,4 Ohm) lægges til. Resultat: 2 Ohm (ca.).
AmpSpeaker.jpg
Måling (HiFi World) af Martin Logan Ethos' frekvensgang+ en beregning af hvordan denne påvirkes af 6c33c forstærkerens udgangsimpedans
AmpSpeaker.jpg (34.86 KiB) Vist 9611 gange

Udfra HiFi Worlds måling af højtalerens impedanskarakteristik kan forstærkerens modulation af frekvensgangen beregnes. Denne modulation lægges til HiFi Worlds måling af højtalerens frekvensgang og normaliseres i forhold til middelrespons mellem 30 Hz og 15 kHz. De stiplede linjer er lineære fit til de målte/beregnede kurver. De viser den generelle tendens. Som det ses, har højtalerens intrinsiske respons et svagt løft på ca. 3 dB fra bas til diskant. Det vil medvirke til, at højtaleren fremstår detaljeret og luftig, men betyder, at man skal være varsom med for lyst klingende signalkilder. Drevet af Audio Classic 6C33C SET forstærkerne ses et svagt fald på ca 1,5 dB fra bas til diskant. Dette vil få højtaleren til at fremstå mere afslappet. Forskellen er dog meget lille, og vil i de fleste tilfælde nok blive ”overdøvet” af indflydelsen fra lytterummet.

Hvordan lyder det så?
”The proof of the putting is in the eating” siges det, så lad os komme til sagen: Hvordan er lyden?

Kort og godt: Meget åben, umiddelbar og detaljeret, med en – i mangel af bedre ord – nærmest organisk fornemmelse for musikerne og deres placering i rummet.

Martin Logan Vantage deler mellem bas og panel ved ca 400 Hz, så alt over denne frekvens gengives af én enhed uden deling hverken akustisk eller elektrisk. Når dette drives af ét enkelt udgangsrør i single ended klasse A konfiguration er der virkelig ikke meget til at influere eller udtvære lyden. Det er virkelig en speciel oplevelse, og en jeg under enhver musik- eller HiFi-interesseret at prøve. Stemmer gengives med en realisme, jeg aldrig har hørt bedre fra noget HiFi system uanset pris. På Stings ”The Last Ship” (fremragende plade – i mine ører klart blandt hans bedste), er der på et af numrene en kvindelig vokal, der kommer ind ca. halvvejs. Selvom jeg kender den optagelse indgående, gav det et sæt i mig da hun kom ind, så realistisk er det. På Marianne Faithful’s ”Easy Come Easy Go” er der nogen træblæsere – specielt en basklarinet - hvor man virkelig kan høre både luft, instrumentets ”krop”, og musikkerens bittesmå tonale fraseringer. Også hér må jeg konstatere, at det er det tætteste på oplevelsen af træblæsere live akustisk jeg har oplevet.

Klassisk musik gengives meget autentisk. Jeg var netop hjemkommet fra en ferie i London, hvor jeg havde været til koncert i St. Martin in the Fields. Da jeg kom hjem, skulle jeg naturligvis teste hvor naturtro mine barokplader netop derfra blev gengivet. Og jeg blev ikke skuffet. Selvfølgelig kan en optagelse aldrig helt indfange og gengive klangen og størrelsen af en barokkirke, men følelsen var der, detaljerne varder, og den naturtro oplevelse af instrumenterne var der. Trafikstøjen fra Trafalgar Square savnede jeg ikke… I den anden ende af den klassiske musiks dynamisk skala kan jeg nævne sværdsangen fra Wagners Siegfried med Solti/VPO/Windgassen fra Deccas legendariske indspilning (engelsk presning). Hammer-mod-ambolt slagene fremstod med en dynamik, som igen var et niveau over alt jeg tidligere har oplevet. Specielt det sidste slag, hvor Siegfried i ét slag kløver ambolten fik mig til at lette i sofaen. Det bekræfter, at gode rørforstærkere besidder en mellemtonedynamik, som transistorforstærkere aldrig kommer i nærheden af.

Pop (Abba, Erasure, Eurythmics, Kate Bush) opleves på godt og ondt som det er optaget: Gode optagelser er en fest, komprimerede optagelser lidt en pest. Bluesbaseret rock, som Deep Purple ”Made in Japan”, Muddy Waters & The Rolling Stones ”Live at the Checkerboaard Lounge” eller Led Zeppelin III gengives med en virkelig god fornemmelse af timing, guitar, sang, trommer, you name it.

Det eneste punkt, hvor det fungerede bedre med Vincent SP-T100 monoblokkene (som i øvrigt ikke sådan lige er til at vælte af pinden) er hvis man skal spille meget højt enten hiphop (The Streets), komprimeret rock (Iron Maiden), eller actionfilm for fuld skrue.

Alt i alt må jeg tilstå, at jeg er noget overrasket over, hvor godt det fungerer. Jeg havde en fornemmelse af, at det kunne være et godt match, men på den anden side, så var jeg egentlig ret glad for Vincent sættet. Men jeg må sige, at enhver tvivl er blevet ryddet af vejen. Kombinationen af elektrostater og SET forstærkere fantastisk, og i forhold til naturlighed og stemmer bedre end alt andet jeg har hørt, uanset pris.

Målinger er udført af Noel Keywood, beregninger af Jesper Bevensee Jensen.
Bevensee
Bevensee
Seniormedlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: tirs jun 02, 2009 11:32

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf Wood » tors nov 20, 2014 19:06

Bevensee skrev:

SPLmax = 3dB*(log2(20))+89 dB = 3dB*4,32 + 89 dB = 13 dB +89 dB = 102 dB.



Halløj Bevensee,

Glimragende udregninger, jeg har dog en tilføjelse til din max SPL på 103dB. Jeg vil mene du har ret når vi taler ren sinus effekt.

Men et musiksignal har jo en crest faktor på mellem 6 - 15dB og disse skal du have plads til i dit spændingssving. Så i virkeligheden rammer du, hvis vi nu siger noget heavy metal ligger med en crest faktor på 10dB, omkring de 93dBSPL.

Det kan jo for den type musik virke lidt bovlamt :-)

Din udgangs effekt på 25W vil jeg så reducere med en faktor 10 og bruge 2.5W i stedet. Det gælder i øvrigt alle typer forstærkere..

Hilsen Flemming
Rør med følelse og horn i panden.
Brugeravatar
Wood
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 192
Tilmeldt: søn sep 16, 2007 09:03
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf Bevensee » tors nov 20, 2014 21:36

Wood skrev:
Bevensee skrev:

SPLmax = 3dB*(log2(20))+89 dB = 3dB*4,32 + 89 dB = 13 dB +89 dB = 102 dB.



Halløj Bevensee,

Glimragende udregninger, jeg har dog en tilføjelse til din max SPL på 103dB. Jeg vil mene du har ret når vi taler ren sinus effekt.

Men et musiksignal har jo en crest faktor på mellem 6 - 15dB og disse skal du have plads til i dit spændingssving. Så i virkeligheden rammer du, hvis vi nu siger noget heavy metal ligger med en crest faktor på 10dB, omkring de 93dBSPL.

Det kan jo for den type musik virke lidt bovlamt :-)

Din udgangs effekt på 25W vil jeg så reducere med en faktor 10 og bruge 2.5W i stedet. Det gælder i øvrigt alle typer forstærkere..

Hilsen Flemming

Tak for rosen, Flemming. Jeg skriver jo i teksten, at det er et vedvarende lydniveau på 102 dB, der kan leveres, samt at jeg har målt peaks på over 110 dB uden hørbar klipning/kompression. Det er rigtigt - hvad jeg i øvrigt også skriver i afslutningen - at det ikke helt kan klare hård rock ved meget høje lydtryk. Men man skal altså op på så høje lydtryk, at ørerne kun tåler det i meget korte tidsrum. I øvrigt, hvis din analyse overføres til eksemplet med dynamiske 86-dB følsomheds højtalere, vil man jo ende med at have brug for omkring 1000 W eller mere, hvilket nok ville få de fleste højtalere til at løbe skrigende bort med deres kabel mellem benene.
Bevensee
Bevensee
Seniormedlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: tirs jun 02, 2009 11:32

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf Deer » tors nov 20, 2014 21:44

Tak for godt indlæg.
Kan kun tilføje, at selv med 300b triode 8 watt er der:
Citat:
"Stemmer gengives med en realisme, jeg aldrig har hørt bedre fra noget HiFi system uanset pris"
Martin Logan ESL
Mastersound 300B
Oppo 95 HDD Liniær Psu
Rega P3-24 Dynavector 5X10

NLE Oyaide
Brugeravatar
Deer
Nyt medlem
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs mar 16, 2010 17:55

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf virious » tors nov 20, 2014 21:46

Hej Jesper

Spændende skriv. En ting jeg ser som "træls" for SET / elektrostat konstellationen er, at man "bucker" spændingen gevaldigt ned i SETen for så at booste den internt i elektrostaten. I den ultimative DIY verden ville jeg fjerne trafoen i elektrostaten og så lave et step-up i SETen. Dermed er der sparet en kedelig magnetisk komponent i signalvejen (hov, sagde jeg lige det?  :lol: )

Jeg havde egentlig forventet, at en elektroniknørd som dig havde bygget en SET selv - men det er jo det vinteren er til  :D

Hygge,
Jeppe
virious
Administrator
 
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors maj 29, 2008 13:41
Geografisk sted: Odense

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf Bevensee » tors nov 20, 2014 23:07

Deer skrev:Tak for godt indlæg.
Kan kun tilføje, at selv med 300b triode 8 watt er der:
Citat:
"Stemmer gengives med en realisme, jeg aldrig har hørt bedre fra noget HiFi system uanset pris"

Ja, det tvivler jeg ikke på. Det er første gang jeg selv har hørt SET/ESL kombo'en, men det er virkelig magisk. Og det undrer mig ikke, at en 300b forstærker også kan.
Bevensee
Bevensee
Seniormedlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: tirs jun 02, 2009 11:32

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf Bevensee » tors nov 20, 2014 23:17

virious skrev:Hej Jesper

Spændende skriv. En ting jeg ser som "træls" for SET / elektrostat konstellationen er, at man "bucker" spændingen gevaldigt ned i SETen for så at booste den internt i elektrostaten. I den ultimative DIY verden ville jeg fjerne trafoen i elektrostaten og så lave et step-up i SETen. Dermed er der sparet en kedelig magnetisk komponent i signalvejen (hov, sagde jeg lige det?  :lol: )

Jeg havde egentlig forventet, at en elektroniknørd som dig havde bygget en SET selv - men det er jo det vinteren er til  :D

Hygge,
Jeppe

Hej Jeppe

Jeg har også tænkt på, at det optimale må være at kun have en trafo, der tilpasser udgangsrøret til panelet. På Martin Logan ville det måske give problemer pga det konventionelle aktive bassystem. Ti
gengæld burde den da ligge lige til højrebenet for QUAD, der jo som bekendt laver både ESL'er og rørforstærkere. Det kam være der er nogen problemer med det i praksis, for det kan da næsten ikke passe at QUAD ikke har tænkt tanken i alle de år de har været på banen.

Jeg havde egentlig planlagt at konstruere en 6c33c forstærker selv, men så fandt jeg dem til en god pris. Jeg har heller ikke rigtig tid. Men hvem ved, måske en gang...Hvis man nu fik fat i data på højtalernes step up trafo...
Bevensee
Bevensee
Seniormedlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: tirs jun 02, 2009 11:32

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf Janils » fre nov 21, 2014 11:51

For en del år siden havde jeg fornøjelse at høre et sæt full-range Martin Logan drevet direkte af et rørtrin . Altså ingen trafo overhovedet!

Det var på triodefestivalen i Viborg hvor nogle gale hollændere baksede hele natten med at sætte det op. Det virkede i ca. 1 time før der kom gnister bål og brand. Al adgang bag højttalerne var strengt forbudt.

So jeg husker det, var det de meste dynamiske og impulsvillige elektronstater jeg nogensinde har hørt. Normalt synes jeg de er lidt tilbageholdende og "pæne" i lyder, men her var det absolut hul igennem.

Kombinationen er jo ideel. Hvorfor transformere ned og få strømkapacitet og så op igen for at få spændingssving? Rørene leverer direkte det som elektrostaterne har behov for.
Mvh.
Jan Nielsen - http://www.pladespilleren.dk
Analog lyd, masser af pickupper, DIY højttalere, dipoler og gerne en god single malt, mens man nyder musikken.
Brugeravatar
Janils
Supermedlem
 
Indlæg: 1953
Tilmeldt: man okt 24, 2005 22:10
Geografisk sted: København

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf Kim Olsen » fre nov 21, 2014 12:10

Janils skrev: Det virkede i ca. 1 time før der kom gnister bål og brand. Al adgang bag højttalerne var strengt forbudt.



Og så siger de at hifi er kedeligt...


For øvrigt glimrende gennemgang, og altid dejligt med udregninger.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf Bevensee » fre nov 21, 2014 12:33

Janils skrev:For en del år siden havde jeg fornøjelse at høre et sæt full-range Martin Logan drevet direkte af et rørtrin . Altså ingen trafo overhovedet!

Det var på triodefestivalen i Viborg hvor nogle gale hollændere baksede hele natten med at sætte det op. Det virkede i ca. 1 time før der kom gnister bål og brand. Al adgang bag højttalerne var strengt forbudt.

So jeg husker det, var det de meste dynamiske og impulsvillige elektronstater jeg nogensinde har hørt. Normalt synes jeg de er lidt tilbageholdende og "pæne" i lyder, men her var det absolut hul igennem.

Kombinationen er jo ideel. Hvorfor transformere ned og få strømkapacitet og så op igen for at få spændingssving? Rørene leverer direkte det som elektrostaterne har behov for.

Ja, jeg havde lidt på fornemmelsen at højspændingen ville blive et problem. 1.5 kV over almindelige frit tilgængelige højtalerbøsninger er jo næppe en god ide...
Bevensee
Bevensee
Seniormedlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: tirs jun 02, 2009 11:32

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf Bevensee » fre nov 21, 2014 12:35

Kim Olsen skrev:For øvrigt glimrende gennemgang, og altid dejligt med udregninger.

Vi takker ærbødigst for rosen!
Bevensee
Bevensee
Seniormedlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: tirs jun 02, 2009 11:32

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf The Real Wiz » fre nov 21, 2014 16:05

jeg  har hørt Audio Classic 2a3 med 3.5 watt på martin logan det gik forbløfende godt der var selvfølgelig ikke det store overskud men det meste kunne spilles uden problemer og med 6C33C går det rigtigt fint. Det er faktisk Audio Classic 6C33C som kommer til at drive dem i fremtiden
The Real Wiz
Medlem
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: ons feb 22, 2012 23:40

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf Bevensee » fre nov 21, 2014 20:32

The Real Wiz skrev:jeg  har hørt Audio Classic 2a3 med 3.5 watt på martin logan det gik forbløfende godt der var selvfølgelig ikke det store overskud men det meste kunne spilles uden problemer og med 6C33C går det rigtigt fint. Det er faktisk Audio Classic 6C33C som kommer til at drive dem i fremtiden

Hvilke Martin Logan har du?

- Det lader til at Audio Classic har ramt et lille nichemarked her :-)
Bevensee
Bevensee
Seniormedlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: tirs jun 02, 2009 11:32

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf The Real Wiz » fre nov 21, 2014 23:05

Det er nu ikke mine men det var et sæt Aeon i

89 dB
4 Ohms, 1.32 at 20kHz

Vi sad alle tre med underkæben solidt plantet på gulvet, Mig ejeren af ML og Bernhard. Der var ingen der regnede med at der kom ret meget lyd ud af det men det gjorde der sgu, Det var faktisk rigtig godt
The Real Wiz
Medlem
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: ons feb 22, 2012 23:40

Re: Kan en single ended triode (SET) drive elektrostater?

Indlægaf Bevensee » fre nov 21, 2014 23:29

The Real Wiz skrev:Det er nu ikke mine men det var et sæt Aeon i

89 dB
4 Ohms, 1.32 at 20kHz

Vi sad alle tre med underkæben solidt plantet på gulvet, Mig ejeren af ML og Bernhard. Der var ingen der regnede med at der kom ret meget lyd ud af det men det gjorde der sgu, Det var faktisk rigtig godt

Ja, det snyder på grund af deres karakteristiske begrænsede spredning. Som jeg anførerer i artiklen giverdet en langt højere følsomhed i lyttepositionen endkonventionelle højtalere. Vi sidder jo sjældent oglytter 1 meter fra højtaleren. Hvis man angav følsomhed i 4 meters afstand i stedet for 1 ville Martin Logan høre til blandt de mest følsomme på markedet.
Bevensee
Bevensee
Seniormedlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: tirs jun 02, 2009 11:32

Næste

Tilbage til Forstærkere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.