Jeg er helt enig Encore...
Hvis man tænker traditionelt (nogen vil sige gammeldags), og tænker i traditionelle teknologier brugt på traditionelle måder - så er den der kasse en umulighed og ren salgsgas. På samme måde som min Devialet 200 ville være umulig, og at dens påstående lydkvalitet er ren salgsgas... Men den er jo ikke salgsgas, Devialet leverer på deres løfter.
Her tror jeg også vi skal tænke på, at Devialet har store muskler. De er allerede over 100 ansatte, og dermed en af verdens største high end producenter. De tænker ud af boksen, har masser af penge i ryggen, og de lykkes med at finde nye løsninger, der virker. Næsten alle andre high end producenter har 2-10 ansatte og meget få penge og ressourcer at udvikle for. Der er mange årsager til, at Devialet kommer ind i markedet som en ''game changer''.
Rygterne om denne her lille bandit siger, at der har været demo i sammenligning med Magico Q3, og at lytterne var ret chokerede... Jeg tror ingenlunde, at den lyder bedre, end Magico Q3, så det skal nok mere ses derhen, at Devialet tør sammenligne deres lille ny med det bedste på markedet for de ved, at den ikke falder igennem.
Jeg har også læst '''marketing rouladen'' du linker til, og hvis der er noget jeg ikke bryder mig om ved Devialet er det deres opskruede floskler i deres skriftlige materiale. Når jeg skræller liren af -tror jeg- produktet virker nogenlunde sådan her på højttalersiden:
Hvis vi starter fra diskanten og arbjeder os nedad i frekvens, så sidder der en diskantenhed bag det udsårne mønster på fronten lige under Devialet logoet. Rundt om denne er der nogle cirker / sprækker i fronten, og jeg vil tro mellemtonen kommer ud af disse sprækker. Meget ligesom Cabass gør i deres kugleformede mellemtone-diskant konstruktioner set på topmodellerne. Jeg vil næsten vædde en nisseøl på, at Cabasse har været involveret i udviklingen på højttalersiden. Det er denne mellemtone-diskant del, som omtales som en sphere med reference til diagrammerne i figuren til højre på side 8 i marketing rouladen. Her vises principskiteserne for, hvordan lyd reagerer ved høje frekvenser når en given højfrekvensenhed placeres på en plan baffel, eller på en del af en kugle.
Så mellemtone og diskant opfatter jeg som positivt genbrug af nogen af den mere radikale højttalerteknologi, der allerede er på markedet fra Cabasse.
Det er bassen, der er det helt interessante her. Jeg må tilstå, at jeg ikke ved, hvad den monopol du taler om er for en Encore, men jeg er også bare en knægt med kun 30 år på bagen med audiodesign
Ved lave frekvenser dikterer fysikkens love, at lyden udstråler som en sphere. Her behøver man ikke lave krumspring for at skabe en sphere formet udstråling, det sker af sig selv. En subwoofer kan betragtes som en lydtransmitter, der sender lyden i alle retninger, svingspolen i enheden er lige midt i den kugleformede udstråling af lyden. Det er også derfor vi får room-gain i bassen, når en højttaler står eks 1 meter ude i rummet. Den del af den kugleformede udstråling, der skydes bagud mod væggen bliver reflekteret, og der er nu mere lydmæssig energi frem mod lytteren.
Min forståelse fra marketing materialet er, at bassystemet er et lille bitte (6 liter) lukket kabinet, og at der bruges to ''stempler'' et på hver siden til at transmittere lyden. To modsatrettede enheder i fase ophæver hinandens vibrationer, som nogen af os bruger i sub's og højttalere. Dermed behøver de ikke lave et sindsygt tykt/tungt kabinet for at dæmpe vibrationer. Til gengæld skal deres kabinet være sindsygt stift, da trykket i et 6L kabinet bliver meget stort. Den store 3000W forstærker er nødvendig (som i en Sunfire sub, hvor de bruger 2700W forstærker), da den fjeder luften udgør bliver ekstremt hård. Der skal MEGET effekt til at starte/stoppe ''lydstemplerne'', og der skal korrigteres meget i bunden for at få fuldt frekvensområde til 16Hz, og her bruger de givetvis SAM teknologien.
Hva faan er de ''lydstempler'' så for nogen..!? Jeg tror godt konventionelle membraner kan udelukkes. De kan ikke kapere trykket, og det er derfor jeg skriver om ''lydstempler''. Mit billede af, hvordan det virker er lidt mere som en forbrændingsmotor, hvor ''membranen'' er et fast stempel i metal. Jeg tror ikke Devialet skubber et par Aprilia RSV 1000 smedede stempel frem og tilbage, men jeg tror det er en enhed, som minder mere, om et stempel, end om en konventionel basenhed.
Jeg glæder mig til at se og høre sådan en bandit..! Og jeg skal helt sikkert selv have en til underetagen af huset, så jeg kan få ordentlig lyd i køkken-alrummet