af skjensen » søn dec 28, 2014 22:18
Det er spændende at se den tidligere viste Brüel & Kjær-kurve, som afviger noget fra visse andre kurver. Jeg har selv eksperimenteret mig frem til noget nær den samme kurve som optimal. Eneste forskel hos mig er et lidt højere niveau for 20-40 Hz.
Behovet for den (svage) negative sammenhæng mellem frekvens og amplitude er, at klangbalancen ved produktion af musikken indstilles til cirka denne sammenhæng. Desværre er der en del variation mellem albums, og derfor er vi mange der døjer med, at bassen virker for svag og tilbagetrukken på et album, og når det næste album kommer på, så er det lige modsat. Min præference for en svag stigning i det nedre basområde skyldes, at mange klassiske albums er justeret til en for svag bas til at gengive især de dybe strygere med live-agtig lyd i stuen. For diskanten er det mindst lige så vanskeligt at finde en gylden middelvej, der passer til et gennemsnit at af albums. Det er derfor et godt spørgsmål hvilken kurve, der er den "korrekte" HIFI-kurve. Langt hen ad vejen er det efter min opfattelse et spørgsmål om smag og behag.
DSP kan efter min opfattelse anvendes med stor effekt i hele signalvejen. Men man skal være meget påpasselig med ikke at forsøge at booste dybe dale i frekvensgangen - de såkaldte "nuller", som skyldes rumfleksioner, da man i så fald forstærker alle skævheder og faseproblemer op.
Selv anvender jeg DSP på hele frekvensområdet, da delefiltrene i mit aktive 3-vejssystem afvikles på PC'en som FIR-filtre. Rumkorrektion, korrektion for baffeltab, udjævning af højttalerenhedernes ulinearitet og fasekorrektion bliver her gennemført i én samlet DSP-proces.
Målet er en frekvensgang svarende til B&K-kurven og en lineær fase med afvigelser på mindre end +/- 10 grader i lyttepositionen. For diskant/mellemtone er tolerancen mindre. For bassen er tolerancen lidt større mellem 100-200 Hz. I øjeblikket har jeg opgivet en egentlig linearisering af fasen i lyttepositionen under ca. 100 Hz. Det skyldes, at fasen i den dybe bas drejer voldsomt som følge af rumrefleksioner, og min er faring er tilsvarende Daniels', at for meget fasekorrektion i bassen giver en slatten og impulsfattig bas. Imidlertid har jeg en tro på, at DSP optimering med det rette valg af blandt andet "window" og lange FIR-filtre kan reducere problemet med "svampet" bas.
Devialet har så vidt jeg husker nogle DSP-funktioner, som nok kunne være værd at udforske.
Mens jeg har skrevet dette halv-lange indlæg har MortenB netop posted om sin diagonale opstilling. Glædeligt, at det virker - tillykke med det. Har du målinger af en eventuel ændring af frekvensgang og gerne også fase ved overgang til diagonal opstilling?
http://www.Computer4music.comLydkilde: PC, XO i JRiver, DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori/Monacor PDX (DIY),