MortenB skrev:Jeg synes neutral lyd er mørkere, mere diffus og mere dynamisk - end det der i de senere år er blevet ''hifi reference for neutral lyd''. Altså hvis neutral lyd er den lyd man hører live ude i virkeligheden.
Jeg bliver kalibreret'' ift, hvordan instrumenter og stemmer faktisk lyder, hver tirsdag aften i øvelokalet, og eksempelvis også, når man hører en jazz trio spille akustisk live: Der er knald på, der er ikke noget som kan pin-pointes i lydbilledet og skarpe S lyde osv, som tit høres på hifi anlæg opleves ikke.
Umiddelbart tror jeg i virkeligheden mange anlæg er ret neutrale, men at indspilningerne bliver lysere og lysere..!?
Helt enig - musik lyder en del mørkere, meget varmere og langt mere kraftfuld end den typiske hifi-oplevelse. Også langt mere detaljeret og nuanceret, men uden at være "skåret ud i pap" - alt er der ligesom bare, hvis man vil følge noget særligt.
Jeg tror, både indspilninger - sådan helt generelt - er blevet lysere, men også megen top-hifi (pris ) går i dén retning.
Om musiklyd i virkeligheden så definerer begrebet neutralt, er jeg ikke helt sikker på. Musiklyd er vel andet og mere - snarere kernen i begrebet høj troværdighed, hvor neutralitet kan være eet aspekt af det, at det er "ufarvet" (som så må betyde blottet for "ikke troværdige farver").
Synes, den er svær. Men jeg går helt ærlig ikke selv så meget op i, om min lyd er "neutral" ift. musikalsk troværdig.