Kaj. skrev:Jeg undlod tidligere at komme ind på de parametre, som medvirker til lydforskellene vi hører. Jeg beskrev kort fabrikanterne og deres individuelle og selvbestaltede standarder. Kredsløbene og kablernes gensidige påvirkning.
Kabler er elektrisk set mere end blot ”en ledning”. De indeholder det der svarer til elektrisk modstand, induktion (spole) og kapacitet (kondensator). Ulineære og frekvensafhængige bestanddele og parametre. Jeg skriver det på denne måde i forventning om at det gør forståelsen at dette vanskelige lidt nemmere.
Generatoren (Unit1) har en udgangsimpedans, som gør signalet påvirkelig for ulineære belastninger signalet møder undervejs fra et kredsløb til et andet. Kredsløbenes ”feedback” (modkoblingskredsløb) påvirkes af belastningen og allerede inden signalet har forladt generatoren ((Unit1)Apparat 1) er der sket ændringer, som følge af kablets og modtageapparatets elektriske egenskaber og parametre.
Det allerede påvirkede signal passerer kablet. Kablet som har en elektrisk modstand, en kapacitiv såvel som induktiv påvirkning af signalet. For at anskueliggøre betydningen er kapacitiv = kondensatorer og induktiv = spoler det der eksempelvis anvendes i højttalere til at opdele frekvensområderne til de forskellige enheder. De elektriske værdier i kablerne er væsentlig mindre, men store nok til at påvirke lyden i større eller mindre grad afhængig af de elektriske værdier og egenskaber i de kredsløb kablet forbinder.
Signalet er nu nået frem til modtagekredsløbet. Her møder det stik, interne kabler, RC led, indgangskondensator(er) og i visse tilfælde kredsløb hvor ”feedback” (modkoblingskredsløb) blandes sammen med det indkommende signal og påvirkes af det tilsluttede kabel i større eller mindre grad.
Min beskrivelse rummer kun en begrænset del af problemstillingerne i den beskrevne sammenhæng. Det undrer derfor ikke mig at så mange har så forskellige meninger om og bud på hvad et godt kabel er.
Lgrau skrev:laboa skrev:Helt enig - målinger siger altid noget. Bare ikke det hele hørte . Det tror jeg ikke IMD-S laver radikalt om på.
Hvordan faldt dine HT ud - er du glad for dem?
Og så du snakker gl. high fidelity effekt; jeg kender (kendte) den rigtig godt og skiftede en død cap for en ven (det er 70watt'eren, du mener, ik?). Ikke så ringe endda
Jo er glade for mine højttalere, selvom jeg ikke har fået integreret AC enhederne endnu . planlægger hvordan mellemtone/top skal gribes an.
mht til high fidelity, så er der desværre lidt brum i den ene kanal. har ikke fundet årsagen. så har ikke lyttet seriøst på den. Er ellers en dejlig krabat med kampvægt på 30kg
Nå det var et sidespor.
Mht til målinger, så er jeg ret overbevist om at man ved IMD målingen får en god ide om hvor ubesværet kompleks musik gengives:
Ved lav IMD bliver det ikke til en "grød" af lyd. man hører.
Det er min erfaring med lyt på hornsystemer, som generelt vil klare sig godt med multitone IMD versus f.eks. 2 vejs.
Pass LAbs har også nogle tekniske artikler. her fremhæver han at lav modkobling som hans forstærkere vil have en fordel ved IMD målinger. Jeg har ikke hørt PASS Labs. Så kan ikke sige hvordan de klarer sig mod andre forstærkere.
Kaj. skrev:Jeg undlod tidligere at komme ind på de parametre, som medvirker til lydforskellene vi hører. Jeg beskrev kort fabrikanterne og deres individuelle og selvbestaltede standarder. Kredsløbene og kablernes gensidige påvirkning.
Kabler er elektrisk set mere end blot ”en ledning”. De indeholder det der svarer til elektrisk modstand, induktion (spole) og kapacitet (kondensator). Ulineære og frekvensafhængige bestanddele og parametre. Jeg skriver det på denne måde i forventning om at det gør forståelsen at dette vanskelige lidt nemmere.
Generatoren (Unit1) har en udgangsimpedans, som gør signalet påvirkelig for ulineære belastninger signalet møder undervejs fra et kredsløb til et andet. Kredsløbenes ”feedback” (modkoblingskredsløb) påvirkes af belastningen og allerede inden signalet har forladt generatoren ((Unit1)Apparat 1) er der sket ændringer, som følge af kablets og modtageapparatets elektriske egenskaber og parametre.
Det allerede påvirkede signal passerer kablet. Kablet som har en elektrisk modstand, en kapacitiv såvel som induktiv påvirkning af signalet. For at anskueliggøre betydningen er kapacitiv = kondensatorer og induktiv = spoler det der eksempelvis anvendes i højttalere til at opdele frekvensområderne til de forskellige enheder. De elektriske værdier i kablerne er væsentlig mindre, men store nok til at påvirke lyden i større eller mindre grad afhængig af de elektriske værdier og egenskaber i de kredsløb kablet forbinder.
Signalet er nu nået frem til modtagekredsløbet. Her møder det stik, interne kabler, RC led, indgangskondensator(er) og i visse tilfælde kredsløb hvor ”feedback” (modkoblingskredsløb) blandes sammen med det indkommende signal og påvirkes af det tilsluttede kabel i større eller mindre grad.
Min beskrivelse rummer kun en begrænset del af problemstillingerne i den beskrevne sammenhæng. Det undrer derfor ikke mig at så mange har så forskellige meninger om og bud på hvad et godt kabel er.
grausam skrev:Kaj. skrev:Jeg undlod tidligere at komme ind på de parametre, som medvirker til lydforskellene vi hører. Jeg beskrev kort fabrikanterne og deres individuelle og selvbestaltede standarder. Kredsløbene og kablernes gensidige påvirkning.
Kabler er elektrisk set mere end blot ”en ledning”. De indeholder det der svarer til elektrisk modstand, induktion (spole) og kapacitet (kondensator). Ulineære og frekvensafhængige bestanddele og parametre. Jeg skriver det på denne måde i forventning om at det gør forståelsen at dette vanskelige lidt nemmere.
Generatoren (Unit1) har en udgangsimpedans, som gør signalet påvirkelig for ulineære belastninger signalet møder undervejs fra et kredsløb til et andet. Kredsløbenes ”feedback” (modkoblingskredsløb) påvirkes af belastningen og allerede inden signalet har forladt generatoren ((Unit1)Apparat 1) er der sket ændringer, som følge af kablets og modtageapparatets elektriske egenskaber og parametre.
Det allerede påvirkede signal passerer kablet. Kablet som har en elektrisk modstand, en kapacitiv såvel som induktiv påvirkning af signalet. For at anskueliggøre betydningen er kapacitiv = kondensatorer og induktiv = spoler det der eksempelvis anvendes i højttalere til at opdele frekvensområderne til de forskellige enheder. De elektriske værdier i kablerne er væsentlig mindre, men store nok til at påvirke lyden i større eller mindre grad afhængig af de elektriske værdier og egenskaber i de kredsløb kablet forbinder.
Signalet er nu nået frem til modtagekredsløbet. Her møder det stik, interne kabler, RC led, indgangskondensator(er) og i visse tilfælde kredsløb hvor ”feedback” (modkoblingskredsløb) blandes sammen med det indkommende signal og påvirkes af det tilsluttede kabel i større eller mindre grad.
Min beskrivelse rummer kun en begrænset del af problemstillingerne i den beskrevne sammenhæng. Det undrer derfor ikke mig at så mange har så forskellige meninger om og bud på hvad et godt kabel er.
Glimrende indlæg.
Dog kan signalkablet ikke påvirke modkoblingskredsløbet i signalmodtageren.
Til gengæld kan reaktive komponenter i et evt. indgangsfilter i signalmodtageren sagtens påvirke modkoblingskredsløbet i signalafsenderen.
Og jeg er helt enig med dig i, at mange oplevelser med store forskelle på signalkabler, sagtens kan bunde i netop det du har beskrevet, og derfor er oplevelser i et bestemt anlæg ikke nødvendigvis relevant andre steder.
Tråden handler dog om neutral lyd, som jeg kan se volder problemer.
Neutral lyd mener jeg ikke man kan tale om, for al lyd er neutral i sit udgangspunkt.
Om en fløjte eller en basun lyder forskelligt i 2 forskellige lokaler er lidt irrelevant, da kun musikeren bestemmer hvordan instrumentet skal lyde.
Neutralitetsbegrebet er sandsynligvis opstået i forbindelse med gengivelse af optaget musik. Og så virker det pludseligt mere relevant.
I mange tidskrifter for ingeniører (AES) og i datablade for vigtige komponenter, omtaler man et lignende begreb, som kaldes transparens.
Begrebet beskriver en given komponents evne til, at slippe et signal igennem uden, at signalet påvirkes i et omfang, som hverken er målbart eller hørbart.
Der er lavet masser af eksperimenter for at vurdere disse fænomener, og sidst jeg læste om blindtests, som var ledsaget af målinger, kunne ingen med sikkerhed sige om et signal var blevet konverteret fra analogt til digitalt og tilbage igen, selv om de sammenlignede direkte med det oprindelige analoge signal.
Det er derfor min opfattelse, at man skal passe meget på ikke, at komme til at regulere på lydmæssige forhold vha. af en ting, som i virkeligheden skyldes noget andet.
Derfor er det relevant, at nævne et forhold, som de fleste kender til, men stort set ingen gør noget ved nemlig akustikken.
Kigger man på stolte ejeres ofte meget dyre anlæg, så er de oftere end sjældent anbragt i rum, hvor højttalere står alt for tæt på side/bagvægge, på nøgne trægulve, og spillende hen over et sofabord med glasplade.
Nøjsomt ligger der typisk et gulvtæppe der dækker lige det værste.
I den slags omgivelser er slaget tabt på forhånd.
De seneste 10 - 12 år er man blevet opmærksom på problemet i erhvervsbyggeri, men løsningen er dyr og sart, så derfor ses der ikke megen akustikregulering i private hjem.
Men i sammenligning med high end audio kabler, er akustikregulering en utroligt billig måde, at få mere neutral lyd på, og med tiden er løsningerne blevet mere æstetiske. Kig f.eks. her : http://www.10-4.dk/varer/byggemateriale ... kustikloft
Kaj. skrev:grausam.
Neutral lyd. Akustik, jeg er ikke uenig. Neutral signaloverførsel og din kommentar til at Unit2 ikke kan forstyrre eller blive forstyrret af kabler. Der er jo mange måder at lave kredsløbslayout og derfor viser jeg dig et layout hvor kablet ikke kan undgå at få betydning for kredsløbets præstationer. I forstærkere med balanceret indgang anvendes både + og - indgangene samtidig. Diagram ikke vist.
Kaj. skrev:Hermed stopper jeg forelæsningen og diagrammerne. Jeg har utvivlsomt for længst tabt enkelte debattører, hvilket jeg i givet fald beklager. Men jeg føler det har været nødvendigt at anvende denne fremgangmåde for at synliggøre noget af den tekniske baggrund for de oplevelser vi har med kabler og ønskerne om neutral signaloverførsel og en tilsvarende god lydkvalitet.
Nu vil jeg holde fri resten af min fødselsdag.
Kaj. skrev:Hermed stopper jeg forelæsningen og diagrammerne. Jeg har utvivlsomt for længst tabt enkelte debattører, hvilket jeg i givet fald beklager. Men jeg føler det har været nødvendigt at anvende denne fremgangmåde for at synliggøre noget af den tekniske baggrund for de oplevelser vi har med kabler og ønskerne om neutral signaloverførsel og en tilsvarende god lydkvalitet.
Nu vil jeg holde fri resten af min fødselsdag.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster