3DX skrev:Dav,Hvis nu det kliniske er det vi betegner som det uden sjæl. altså det hvor det der er på pladen, bliver spillet helt sterielt og lidt uden sjæl.er musikalsk så det modsatte?der hvor der i den grad bliver afspillet med en spille stil man så enten er vild med. eller ikke kan leve med?et varmt musikalsk anlæg:CD: Audio aero (lyder fedt i mine øre)Forstærker: en eller anden rør banditht'er: AN.(det er bare et bud)det spiller vel så musikalsk at man aldrig bliver træt af det. og spiller med en bred pensel.det er vel en tolkning, og med personlighed.men er det, det modsatte af klinisk ?
R.P. skrev:det spiller da nødvendigvis ik med en bred pensel forde det er musikalsk.Her er jeg enig
for mit eget vedkommende synes jeg klart at fks rørforstærkere giver meget mere information fra kilden, de giver mere dynamik(forskel mellem højeste og laveste nivo)Større forskel det kan jeg lide og det er en klar kvalitets parameter for mig også hvis den dynamiske forskel mellem lav og høj niveau. Snakker vi her om samme plade eller forskellem mellem forskellige plader? Det er min erfaring at nogle plader spiller med lav dynamik og andre med høj.
og så formår de at gengive de øverste oktaver uden ireterende forvrængning, det får simpelthen lov at klinge ud.
hmm her begynder jeg at se problemer. For det første ved vi ikke om der er forvrængniner på pladen og er der dette, så farver rør dem jo væk hvis de aldrig er der og det er ikke HIFI.
Klinge ud hmm kan jeg heller ikke lide, da jeg ikke tror alle plader er med "udklingning" af instrumenterne måske fordi det slet ikke kom med på optagelsen eller andet har øelagt udklingningen inden den kom ind på pladen.
Der er da også meget mere ruminformation med rør, noget der tyder på at der kommer mere med.Falsk rum kan tilføres derfor er mere rum ikke en kvalitet for mig, men større forskel på rumgengivelsen mellem forskellige plader er derimod en kvaliet for mig.
Hilsen Jonas Bojer
Jonas Bojer skrev:Større forskel det kan jeg lide og det er en klar kvalitets parameter for mig også hvis den dynamiske forskel mellem lav og høj niveau. Snakker vi her om samme plade eller forskellem mellem forskellige plader? Det er min erfaring at nogle plader spiller med lav dynamik og andre med høj.
Otto, TC skrev: Du nævner nogle eksempler på forskelligheder i indspilning - hvis du f.eks. kigger på dynamik og timing, så kan der være meget stor forskel på hvordan lytteren prioriterer dette.
Tjubang Chokolade mand her har du 100% RET, det handler om hvad man priotere.
Nogle er helt ligeglad med timing og adnre ligeglad med hvordan perspektivet ser ud bare der er størst mulige forskelle (Jonas Bojer)
Tænk Otto at gå til Blues koncert hvor musikeren slet ikke timer ? så er man henledt til udsendelsen med de to mongoler på DR1 hvor de engang spillede musik sammen med andre evnesvage,det er totalt utimet og rodet.
Hilsen Jonas Bojer
sorthvid skrev:Jeg skal nok selv finde ud af hvad jeg skal bruge af tid på lytning før jeg kan afgøre en given opstillings lyd.
ENIG jeg plejer at sige jeg behøver ikke drikke en hel litter mælk for at finde udaf om den er sur og fordærvet, det kan man afgøre med et enkelt snus med næsen.
Hilsen Jonas Bojer
R.P. skrev:
man er nødt til at prøve det før man kan sige for og imod, jeg kan med stor sikkerhed sige nu, at rør er meget rigtigt, der er nu ved pladespiller lytning rør i hele den forstærkene kæde, og der kommer aldrig transistor teknick ind her mere.
Igen vil jeg påpege forskellen i folks prioritering af det de hører. Jeg har haft en rørforstærker i et par år nu, men ét af rørene stod af for nyligt. Indtil rørene blev skiftet har jeg kørt med en MF A5 transistor-forstærker - og lige så forelsket jeg var i "rør-lyden", lige så meget vil jeg savne den power, detaljering og ikke mindst bas-gengivelse som MF'eren giver - så dén bliver stående, og så må rørslæden ud på brugt-markedet. Så kan man, med rette sikkert, argumentere for at det er fordi min rørforstærker er for ringe, men ikke desto mindre var det en meget markant udstilling af de traditionelle fordele og ulemper ved rør vs. transistor. Jeg vil ikke afvise brugen af rør overhovedet, men som med alt andet så er teknologien ikke bedre end udførelsen af den.
Jeg har været glad for min rørforstærker, jeg har nydt at høre musik på den. Men jeg har også tit været opmærksom på begrænsningerne.
Hvis vi antager at musikaliteten opstår af at gengivelsen er korrekt, så er den perfekte rørforstærker og den perfekte transistor-forstærker lydmæssigt ens. Spørgsmålet er så om man i den opnåelige prisklasse kommer tættest på det perfekte ved at fokusere på rørenes fordele, eller transistorernes fordele.
Jonas Bojer skrev:Tænk Otto at gå til Blues koncert hvor musikeren slet ikke timer ?
sorthvid skrev:Ja, Jonas, eller gå til koncert hvor rummet de spiller i er en lille papkasse der er 2 meter bred og 30 cm dyb, , som din opstilling derhjemme? Hvad skal vi med perspektiv, ja hvad skal vi med det?
Hvis perspektivet er sådane på pladen så er det sådanne jeg vil have det.
Hvis du ikke læste hvad jeg skrev vil jeg gerne gentage det.
JEg er ligeglad med hvordan perspektivet ser ud bare der er størst mulige forskelle på perspektivet mellem de forskellige plader.
Nogle pladers perspektiver er smalle andre brede, noget kommer bag ved lytteren noget står midt i rummet andet helt ude i siden af rummet. Det er det gode ved at have et anlæg der spiller forskelle man ved aldrig hvordan rummet og perspektivet ser ud på den næste plade man spiller. Det bliver aldrig kedeligt og ens.
Hilsen Jonas Bojer
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst