Kim Olsen skrev:Nu har Linn altid været lidt på kanten hvad det angår, jeg erindre deres "monolith design", fem siders whitepage, og det eneste tekniske der reelt stod var at de brugte integrerede kredsløb.
Det har du nok ret i, men jeg tror den praksis er ret udbredt.
Mange virksomheder vil gerne fremstå som teknologiske isbrydere, men til audio er det meget svært, at finde på noget, som ikke er gjort før i en eller anden sammenhæng.
Man skal også se patenter i den sammenhæng, at patentansøgeren ønsker at undgå konkurrence. Den slags patenter vil ansøgeren normalt kun gøre noget ud af, hvis det produkt der er tale om, er meget nemt at kopiere.
Hvis man opnår patent på et teknisk kompliceret produkt, så bør der meget hurtigt komme licenstagere eller kunder til, ellers giver det ingen mening, at tage patent.
Vender man blikket tilbage, så husker nogle måske vores egen B&O tage patent på HX-PRO. Det kom meget hurtigt ud på markedet i licens til Dolby Labs, fordi det var en reel ny teknologi, og B&O vurderede, at der var flere penge i, at dele opfindelsen med andre, end at holde den tæt ind til kroppen.
Sådan vil andre også gøre, hvis de har noget der virkeligt er nyt og revolutionerende, med mindre de har kræfterne til, at udnytte markedet på egen hånd.
Har man noget der er helt unikt, så søger man ikke engang patent.
Et eksempel er Novo Nordisk, som kan fremstille både insulin og væksthormon i 99,9% renhed i én enkelt proces, som alle andre skal bruge 4-6 processer for at opnå.
Der er ikke søgt patent, men opskriften er bare superhemmelig, og så kaster den penge af sig.