Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

forskelle.... hvad er det

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf Mascagni » ons mar 22, 2006 21:33

SES. skrev:Gå hen til klaveret anslå et C og næste tone D - der en tone til forskel. Anslå C igen - er dit anslag minimalt anderledes er der en forskel. Mellem C og D er der en tone - men i realiteten er forskellen så stort som Stillehavet. Hør Monk spille mellem tangenterne og hør forskelle.
Hver gang du slår et C an kan du gøre det på en måde eller på FORSKELLIG måde.

Bravo! SÃ¥ enkelt kan det siges.  

Dette er "Forskelle"  - i sin reneste form, fuldstændig dekoblet fra det pseudo-akustiske univers, som nok figurerer i hovederne pÃ¥ visse brugere herinde.  

...

Til SES

Jeg måtte desværre give fortabt over for din "gåde-signatur".

Jeg troede faktisk der var tale om Chopin's berømte "Marche funebré", og jeg gik sÃ¥ i flere dage og spekulerede over, hvem der havde komponeret dette stykke musik. Det var altsÃ¥ sÃ¥ Chopin, men det var desværre ikke det rigtige gæt. Men vi er allerede klar igen pÃ¥ en ny gÃ¥de

 
Mascagni
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 169
Tilmeldt: ons okt 26, 2005 20:57

Indlægaf 3DX » ons mar 22, 2006 21:36

Otto, TC skrev:
miju skrev:Forskelle er en del af helheden og helheden er sammensat af detaljer!..
 
Helheden er sammensat af forskelle! (og detaljer ER forskelle...)

så er jeg sgu ikke så uenig med Jonas.

uden max. detaljer, er der jo ingen grund til at ha' et dyrt anlæg.

Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf miju » ons mar 22, 2006 22:09

3DX skrev:
Otto, TC skrev:
miju skrev:Forskelle er en del af helheden og helheden er sammensat af detaljer!..
 
Helheden er sammensat af forskelle! (og detaljer ER forskelle...)

så er jeg sgu ikke så uenig med Jonas.

uden max. detaljer, er der jo ingen grund til at ha' et dyrt anlæg.

Jonas mener dog at udstyr godt kan vise mange detaljer men ikke forskelle..??  (musikalske forskelle)

Jeg er da også enig med Jonas i en del ting, men han har blot nogle besynderlige meninger til hvad og hvordan og hvorfor mm. og en meget fanatisk holdning til en del ting jeg oponere imod!...

Og der er altsÃ¥ andet end Linn  (og meget fÃ¥ mærker ) der kan spille godt og musikalsk.

Jonas mÃ¥de at komme med tingene pÃ¥, og pÃ¥stande, nedgøre mange mennesker, ja faktisk all hifi indehavere og musiknydere der ikke har Linn (og en halv hÃ¥ndfuld andet grej. der dog kun lige er so so i hans øjne/øre.) og mere eller mindre inddirekte hævder at de ikke høre musik og ikke har forskelle og timing mm. og hvis de mener at det lyder godt og rigtigt pÃ¥ noget grej Jonas ikke har med pÃ¥ sin hit liste og det ikke er tunedæmpet. (der er utrolig lille og stærkt domineret af Linn) sÃ¥ ved de ikke hvad musikalitet er mm. dette gælder sjovt nok ogsÃ¥ musikere og studie folk samt lyd studier mm og mf. som ofte ikke har udstyr "godkendt" af Jonas eller tunedæmpet, hvorved han gør sig klogere pÃ¥ musikalitet, timing mm. end disse mennesker der rent faktisk laver musikken.. (kan NOGEN ikke se det absurde i det??     )

Jonas holdning er at ALLE! jer derude der ikke har Linn samt måske ganske ganske få andre udvalgte mærker samt har fået tunedæmp, ikke har musik og ikke høre musik, det er ikke musikalsk det i høre, og hvis i tror det ved i ikke noget om forskelle og timing og derfor musikalitet.....

Musikalitet og forskelle er forbeholdt Linn'inisterne! alle os andre lever i uvidenhed og umusikalitet..

Virker det særligt troværdigt og nonsubjektivt???

Jeg vil sige at opfattelsen af musikalitet er subjektiv!.. hvorved faktisk alt fra en clockradio til 1000000 kr. anlæg kan opfattes musikalsk og omvendt!..  det kommer helt an pÃ¥ hvad og hvormeget der skal til for den enkelte for at opleve musikken som musikalsk og rigtig samt god og en god oplevelse..

Noget helt andet er de kvalitative og klanglige forskelle, her er der noget konkret at høre forskelel pÃ¥, selvfølgelig fÃ¥r man mere af alt ogsÃ¥ detaljering, opløsning og forskels visning samt dynamik, lydbillede og perspektiv, jo bedre og dyre grejet er..  men musikaliteten?? er subjektiv da denne opfattelse ikke afhenger af grejet men ørene der lytter...

Hvad angår det tekniske og kvalitative parametre er hvad der er bedst og musikalsk og rigtigt et spørgsmål om hvad og hvormeget er nok og der skal til for den enkelte for at få en god nok oplevelse. (hvor gode tekniske og kvalitative parametre kan man overhoved opfatte for den enkelte og hvad og hvor meget er godt nok? det er også individuelt og lidt subjektivt)

Den korrekte klangbalance er også en subjektivbetragtning...

Det eneste der er non subjektiv er hvad der har de bedste data og målinger og er mest liniært, samt som følge der af giver højste kvalitativ ydelse for pengene.

Alt andet er subjektivt, som når musikalitet, korrekthed og rigtig klang balance mm. skal afgøres.

mvh.

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf miju » ons mar 22, 2006 22:15

Mascagni skrev:

SES. skrev:Gå hen til klaveret anslå et C og næste tone D - der en tone til forskel. Anslå C igen - er dit anslag minimalt anderledes er der en forskel. Mellem C og D er der en tone - men i realiteten er forskellen så stort som Stillehavet. Hør Monk spille mellem tangenterne og hør forskelle.
Hver gang du slår et C an kan du gøre det på en måde eller på FORSKELLIG måde.

Bravo! SÃ¥ enkelt kan det siges.  

Dette er "Forskelle"  - i sin reneste form, fuldstændig dekoblet fra det pseudo-akustiske univers, som nok figurerer i hovederne pÃ¥ visse brugere herinde.  

OG! lige DETTE kan mange gode anlæg sagtens vise ganske tydeligt og korrekt, IKKE! kun Linn... (men det mener Jonas IKKE)

Jeg vil regne med at alle jer der IKKE! har Linn eller tunedæmp ik just giver meget for den fanatisk betragtning Jonas her ligger fordagen..

Han indikere jo også mere eller mindre at alle med udstyr der ikke er Linn eller ikke har udstyr med apperater i 100000 kr. klassen som han jo har, ikke kan høre musikalitet og forskelle...

Han dømmer alt grej ude der ikke er Linn eller fÃ¥ af ham "godkendt" (med nød og næppe) grej  og alt med mere end nogle fÃ¥ Ã¥r pÃ¥ bagen! og alle der har dette som umusikalske og uden forstand pÃ¥ musikalitet, timing og forskelle, samt lytning af disse mm.

mvh.

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf Jonas Bojer » ons mar 22, 2006 23:26

miju skrev:
3DX skrev:
Otto, TC skrev:
miju skrev:Forskelle er en del af helheden og helheden er sammensat af detaljer!..
 
Helheden er sammensat af forskelle! (og detaljer ER forskelle...)

så er jeg sgu ikke så uenig med Jonas.

uden max. detaljer, er der jo ingen grund til at ha' et dyrt anlæg.

Jonas mener dog at udstyr godt kan vise mange detaljer men ikke forskelle..??  (musikalske forskelle)

Jeg er da også enig med Jonas i en del ting, men han har blot nogle besynderlige meninger til hvad og hvordan og hvorfor mm. og en meget fanatisk holdning til en del ting jeg oponere imod!...

Og der er altsÃ¥ andet end Linn  (og meget fÃ¥ mærker ) der kan spille godt og musikalsk.

Jonas mÃ¥de at komme med tingene pÃ¥, og pÃ¥stande, nedgøre mange mennesker, ja faktisk all hifi indehavere og musiknydere der ikke har Linn (og en halv hÃ¥ndfuld andet grej. der dog kun lige er so so i hans øjne/øre.) og mere eller mindre inddirekte hævder at de ikke høre musik og ikke har forskelle og timing mm. og hvis de mener at det lyder godt og rigtigt pÃ¥ noget grej Jonas ikke har med pÃ¥ sin hit liste og det ikke er tunedæmpet. (der er utrolig lille og stærkt domineret af Linn) sÃ¥ ved de ikke hvad musikalitet er mm. dette gælder sjovt nok ogsÃ¥ musikere og studie folk samt lyd studier mm og mf. som ofte ikke har udstyr "godkendt" af Jonas eller tunedæmpet, hvorved han gør sig klogere pÃ¥ musikalitet, timing mm. end disse mennesker der rent faktisk laver musikken.. (kan NOGEN ikke se det absurde i det??     )

Jonas holdning er at ALLE! jer derude der ikke har Linn samt måske ganske ganske få andre udvalgte mærker samt har fået tunedæmp, ikke har musik og ikke høre musik, det er ikke musikalsk det i høre, og hvis i tror det ved i ikke noget om forskelle og timing og derfor musikalitet.....

Musikalitet og forskelle er forbeholdt Linn'inisterne! alle os andre lever i uvidenhed og umusikalitet..

Næ prøv at lytte til Hotel california på dit anlæg og ham din kammy med Densen fortæl om bongotrommerns rytme og udklingning, faktisk er der mange mærker der kan det med forskelle jeg syntes bare Linn er et hak foran ;O) og den dag nogle viser mig andet er jeg den første til at SKIFTE.

Virker det særligt troværdigt og nonsubjektivt???

Jeg er super troværdig, da jeg er almindelig forbruger, for jeg TJÆNER jo ikke pÃ¥ at sælge det grej jeg elsker sÃ¥ højt, fortæl sÃ¥ lige HVOR mange højtalere du har solgt og hvad din totale omsætning har været ? HUSK det er omsætningen som er interssant, om du kan tjæne penge er noget helt andet.

Jeg vil sige at opfattelsen af musikalitet er subjektiv!.. hvorved faktisk alt fra en clockradio til 1000000 kr. anlæg kan opfattes musikalsk og omvendt!..

Troede ikke anlæg kunne være musikalske de skal da bare reproducere ? Yepper en Clockradio spiller musik det gør alle anlæg men det er forskellen i kvaliteten mellem tingen som er interssant, men du kan jo ikke høre forskel på f.eks. rytme, timing fra en Clockradio og dit egen anlæg og det er jo skræmmende.

 det kommer helt an pÃ¥ hvad og hvormeget der skal til for den enkelte for at opleve musikken som musikalsk og rigtig samt god og en god oplevelse..

Noget helt andet er de kvalitative og klanglige forskelle, her er der noget konkret at høre forskelel pÃ¥, selvfølgelig fÃ¥r man mere af alt ogsÃ¥ detaljering, opløsning og forskels visning samt dynamik, lydbillede og perspektiv, jo bedre og dyre grejet er..  men musikaliteten?? er subjektiv da denne opfattelse ikke afhenger af grejet men ørene der lytter...

Hvad angår det tekniske og kvalitative parametre er hvad der er bedst og musikalsk og rigtigt et spørgsmål om hvad og hvormeget er nok og der skal til for den enkelte for at få en god nok oplevelse. (hvor gode tekniske og kvalitative parametre kan man overhoved opfatte for den enkelte og hvad og hvor meget er godt nok? det er også individuelt og lidt subjektivt)

Den korrekte klangbalance er også en subjektivbetragtning...

Det eneste der er non subjektiv er hvad der har de bedste data og målinger og er mest liniært, samt som følge der af giver højste kvalitativ ydelse for pengene.

Vrøvl Hvis din kone er sur og skælder dig ud er det ikke spor sublektiv  alle der lytter med kan høre hun er sur, musik er ogsÃ¥ følelser og INSTRUMENTER kan ikke mÃ¥le følelser dem kan kun mennesker og vores hjerne opfatte.

Alt andet er subjektivt, som når musikalitet, korrekthed og rigtig klang balance mm. skal afgøres.

mvh.

Tja endnu et indlæg der viser det ville være lettere hvis jeg have Rega eller Densen.

Du kan jo Starte med at fortælle hvilken af tonerne i sidste nummer pÃ¥ Josh stone sidste plade som har mindst vibrator effekt pÃ¥ og den hvilken toner der har den hurtigeste vibrator effekt ?

Den længeste udklængning på "bongo" trommerne på hotel California hvor lang er den ?

NÃ¥r jeg tester sÃ¥ gør jeg mit bedste for at fÃ¥ alt udstyret til at yde optimalt. Jeg bruger timer pÃ¥ at tune anlægget ofte til stor overraskelse for leverandøren hvis han er tilstede. Andre jeg har prøvet at teste med har et tunet anlæg efter deres værdisæt og kaster bare fremmee ting ind og sÃ¥ vil de selvfølgelig ofte fÃ¥ bank pÃ¥ de fleste punkter. Jeg mener der ofte er en for meget useriøs tilgang til ting som skal testes. MÃ¥ske det er fordi jeg er ingeniør jeg gÃ¥r lidt mere systematisk til værks. NÃ¥r jeg sÃ¥ tester og pÃ¥ samme tid gør mit bedste for at fÃ¥ alle komponenter til at arbejde maksimalt samme sÃ¥ har Linn altsÃ¥ til prisen spillet med største forskelle, sÃ¥ simlet er det. Om vi har være en eller flere med til testen sÃ¥ har resultatet været det samme, dog i et enkelt tilfælde har en medtester trukket udtagelserne tilbage nok for ikke at tabe ansigt bare ærgeligt jeg ikke havd det pÃ¥ bÃ¥nd.

Mike du er DJ prøv at tage og optage samme nummer med 2 forskellige hastighedder, vælg den mindste mulige hastighedsforskel ligeomkring 0 spil herefter de to forskellige plader fortæl hvad du oplever. Tag herefter samme nummer og lav 2 plader men samme mindst mulige hastigheds forskel dog 25% fra 0 og fortæl igen hvad du oplever.

Hilsen Jonas Bojer

Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf miju » tors mar 23, 2006 03:12

Jonas Bojer skrev:
miju skrev:
3DX skrev:
Otto, TC skrev:
miju skrev:Forskelle er en del af helheden og helheden er sammensat af detaljer!..
 
Helheden er sammensat af forskelle! (og detaljer ER forskelle...)

så er jeg sgu ikke så uenig med Jonas.

uden max. detaljer, er der jo ingen grund til at ha' et dyrt anlæg.

Jonas mener dog at udstyr godt kan vise mange detaljer men ikke forskelle..??  (musikalske forskelle)

Jeg er da også enig med Jonas i en del ting, men han har blot nogle besynderlige meninger til hvad og hvordan og hvorfor mm. og en meget fanatisk holdning til en del ting jeg oponere imod!...

Og der er altsÃ¥ andet end Linn  (og meget fÃ¥ mærker ) der kan spille godt og musikalsk.

Jonas mÃ¥de at komme med tingene pÃ¥, og pÃ¥stande, nedgøre mange mennesker, ja faktisk all hifi indehavere og musiknydere der ikke har Linn (og en halv hÃ¥ndfuld andet grej. der dog kun lige er so so i hans øjne/øre.) og mere eller mindre inddirekte hævder at de ikke høre musik og ikke har forskelle og timing mm. og hvis de mener at det lyder godt og rigtigt pÃ¥ noget grej Jonas ikke har med pÃ¥ sin hit liste og det ikke er tunedæmpet. (der er utrolig lille og stærkt domineret af Linn) sÃ¥ ved de ikke hvad musikalitet er mm. dette gælder sjovt nok ogsÃ¥ musikere og studie folk samt lyd studier mm og mf. som ofte ikke har udstyr "godkendt" af Jonas eller tunedæmpet, hvorved han gør sig klogere pÃ¥ musikalitet, timing mm. end disse mennesker der rent faktisk laver musikken.. (kan NOGEN ikke se det absurde i det??     )

Jonas holdning er at ALLE! jer derude der ikke har Linn samt måske ganske ganske få andre udvalgte mærker samt har fået tunedæmp, ikke har musik og ikke høre musik, det er ikke musikalsk det i høre, og hvis i tror det ved i ikke noget om forskelle og timing og derfor musikalitet.....

Musikalitet og forskelle er forbeholdt Linn'inisterne! alle os andre lever i uvidenhed og umusikalitet..

Næ prøv at lytte til Hotel california på dit anlæg og ham din kammy med Densen fortæl om bongotrommerns rytme og udklingning, faktisk er der mange mærker der kan det med forskelle jeg syntes bare Linn er et hak foran ;O) og den dag nogle viser mig andet er jeg den første til at SKIFTE.

Hvilken udgave af Hotel California??

Virker det særligt troværdigt og nonsubjektivt???

Jeg er super troværdig, da jeg er almindelig forbruger, for jeg TJÆNER jo ikke pÃ¥ at sælge det grej jeg elsker sÃ¥ højt, fortæl sÃ¥ lige HVOR mange højtalere du har solgt og hvad din totale omsætning har været ? HUSK det er omsætningen som er interssant, om du kan tjæne penge er noget helt andet.

Omkring 30 stk. de sidste 8 år..

Jeg vil sige at opfattelsen af musikalitet er subjektiv!.. hvorved faktisk alt fra en clockradio til 1000000 kr. anlæg kan opfattes musikalsk og omvendt!..

Troede ikke anlæg kunne være musikalske de skal da bare reproducere ? Yepper en Clockradio spiller musik det gør alle anlæg men det er forskellen i kvaliteten mellem tingen som er interssant, men du kan jo ikke høre forskel på f.eks. rytme, timing fra en Clockradio og dit egen anlæg og det er jo skræmmende.

He he... selvfølgelig kan jeg da høre at alt! bliver bedre på et bedre anlæg!...

Og JA! et godt anlæg er ikke noget som helst i sig selv! det er som det der puttes ind!...

 det kommer helt an pÃ¥ hvad og hvormeget der skal til for den enkelte for at opleve musikken som musikalsk og rigtig samt god og en god oplevelse..

Noget helt andet er de kvalitative og klanglige forskelle, her er der noget konkret at høre forskelel pÃ¥, selvfølgelig fÃ¥r man mere af alt ogsÃ¥ detaljering, opløsning og forskels visning samt dynamik, lydbillede og perspektiv, jo bedre og dyre grejet er..  men musikaliteten?? er subjektiv da denne opfattelse ikke afhenger af grejet men ørene der lytter...

Hvad angår det tekniske og kvalitative parametre er hvad der er bedst og musikalsk og rigtigt et spørgsmål om hvad og hvormeget er nok og der skal til for den enkelte for at få en god nok oplevelse. (hvor gode tekniske og kvalitative parametre kan man overhoved opfatte for den enkelte og hvad og hvor meget er godt nok? det er også individuelt og lidt subjektivt)

Den korrekte klangbalance er også en subjektivbetragtning...

Det eneste der er non subjektiv er hvad der har de bedste data og målinger og er mest liniært, samt som følge der af giver højste kvalitativ ydelse for pengene.

Vrøvl Hvis din kone er sur og skælder dig ud er det ikke spor sublektiv  alle der lytter med kan høre hun er sur, musik er ogsÃ¥ følelser og INSTRUMENTER kan ikke mÃ¥le følelser dem kan kun mennesker og vores hjerne opfatte.

Ja OG??

Alt andet er subjektivt, som når musikalitet, korrekthed og rigtig klang balance mm. skal afgøres.

mvh.

Tja endnu et indlæg der viser det ville være lettere hvis jeg have Rega eller Densen.

Du kan jo Starte med at fortælle hvilken af tonerne i sidste nummer pÃ¥ Josh stone sidste plade som har mindst vibrator effekt pÃ¥ og den hvilken toner der har den hurtigeste vibrator effekt ?

Det er da næmt at høre!! (nu har jeg ikke hele den plade, men kun udvalgte numre, promo stuff som dj you know!?)

Den længeste udklængning på "bongo" trommerne på hotel California hvor lang er den ?

Skal jeg bruge stopur nÃ¥r jeg lyter??  (gør du det?)

Når jeg tester så gør jeg mit bedste for at få alt udstyret til at yde optimalt.

Det er der måske ingen andre der gør ELLER???

Jeg bruger timer på at tune anlægget ofte til stor overraskelse for leverandøren hvis han er tilstede.

Det er der ikke andre der gør måske eller???

Andre jeg har prøvet at teste med har et tunet anlæg efter deres værdisæt og kaster bare fremmee ting ind og sÃ¥ vil de selvfølgelig ofte fÃ¥ bank pÃ¥ de fleste punkter.

Nååååå alle os andre sætter det bare sån hovedløst op!?... det ved du!.. og ingen andre end dig har opstillet og sammensat grejet med samme omhu og lige så rigtigt!??

Jeg mener der ofte er en for meget useriøs tilgang til ting som skal testes. MÃ¥ske det er fordi jeg er ingeniør jeg gÃ¥r lidt mere systematisk til værks. NÃ¥r jeg sÃ¥ tester og pÃ¥ samme tid gør mit bedste for at fÃ¥ alle komponenter til at arbejde maksimalt samme sÃ¥ har Linn altsÃ¥ til prisen spillet med største forskelle, sÃ¥ simlet er det.

Nåååååå ok! fordi du er Inginør ved du mere om alt det og muik en os alle andre uvidende ikke inginøre! og man skal altså læst til inginør og være det for at stille et anlæg op rigtigt og kunne teste det?....... ja man så fik vi jo det påplads!...

KUN INGINØRE har begræb om hifi og musik!..

Om vi har være en eller flere med til testen sÃ¥ har resultatet været det samme, dog i et enkelt tilfælde har en medtester trukket udtagelserne tilbage nok for ikke at tabe ansigt bare ærgeligt jeg ikke havd det pÃ¥ bÃ¥nd.

OK! alle uanset hvad er blevet 100% overbevist nÃ¥r du har demonstreret for dem!...  og du kan omvende alle... altsÃ¥ alle der ikke har Linn  er bare folk der ikke har mødt dig endnu??

Mike du er DJ prøv at tage og optage samme nummer med 2 forskellige hastighedder, vælg den mindste mulige hastighedsforskel ligeomkring 0 spil herefter de to forskellige plader fortæl hvad du oplever. Tag herefter samme nummer og lav 2 plader men samme mindst mulige hastigheds forskel dog 25% fra 0 og fortæl igen hvad du oplever.

Forskellige hastigheder ( pitch.) forskellige timing !  hurtigere eller langsommer beat, og en "udstrækning" af klang og lyd.. (farvning pÃ¥ en mÃ¥de)  OG!???? 

Hilsen Jonas Bojer

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf Skorpio » tors mar 23, 2006 08:03

Jeg var til en fest fornylig hvor jeg hørte en lettere opstemt "Linn personlighed" omtale en person der ikke kan være ret mange andre end JB...mon det var med ærefrygt og respekt? Næ, mere som den reklame på tv hvor de hænger en røv op på væggen i herreværelset.... :cry:

Først syntes jeg det var sjovt, men senere nærmere at det er sørgeligt....
Skorpio
Seniormedlem
 
Indlæg: 529
Tilmeldt: man okt 31, 2005 10:09
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Groove » tors mar 23, 2006 08:20

Man skal efter min mening prøve at lytte musik ikke gengivelse, også under "test" af anlæg.
Hvis man mener at trommerne på en bestemt plade skal lyde på en bestemt måde (reference) og de så ikke lyder sådan, dømmes anlægget derfor ude....uden at musikken har fået lov til at flyde....

Jo, siger nogle, for jeg lytter altid musik også! Men nej, den menskelige hjerne er sådan indrettet at man ikke kan være analytisk og kreativ på en gang. Der skal gå et vist tidsrum imellem for at "konverterer".

Angående forskelle, kan man jo (hvis dette er den parameter man mener afgør kvaliteten) lave et anlæg der giver flest forskelle. Det menneskelige ører er mest følsom i området 300-3000Hz. Hvis dette område fremhæves, vil der på broderparten af alle skiver komme flere hørbare forskelle ud af det. Man kan også dæmpe bassen, da kraftige toner herfra kan maskere forskelle i andre toneområder og hermed opnå flere forskelle.
Jamen hvad så med forskelle i bassen? Og i diskanten? De høresw stadig, men 90% er jo i omtalte område så anlægget vinder de fleste gange.
Prøv selv at fjerne bassen hvis taleforståelsen skal blive bedre..

Men er det i musikkens interesse? Nej, bestemt ikke, sådan performance vinder ikke i længden...men vinder ofte på "forskelel".
Et godt monitor anlæg i studiet skal være god til forskelle, men det spiller ikke altid godt musik...det er et analyseværktøj.

Prøv at vende tingene lidt pÃ¥ hovedet...det at en "forskel" ikke er sÃ¥ tydelig mere, kan faktisk betyde at enkelte "forskelle" er trÃ¥dt tilbage til fordel for helheden  :lol:

FÃ¥ snuden lidt ud af resonanskassen, et par rækker op, find en god stol og nyd helheden i musikken  :violin:
Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf arsenix » tors mar 23, 2006 09:23

miju skrev:
Jonas Bojer skrev:
miju skrev:
3DX skrev:
Otto, TC skrev:
miju skrev:Forskelle er en del af helheden og helheden er sammensat af detaljer!..
 
Helheden er sammensat af forskelle! (og detaljer ER forskelle...)

så er jeg sgu ikke så uenig med Jonas.

uden max. detaljer, er der jo ingen grund til at ha' et dyrt anlæg.

Jonas mener dog at udstyr godt kan vise mange detaljer men ikke forskelle..??  (musikalske forskelle)

Jeg er da også enig med Jonas i en del ting, men han har blot nogle besynderlige meninger til hvad og hvordan og hvorfor mm. og en meget fanatisk holdning til en del ting jeg oponere imod!...

Og der er altsÃ¥ andet end Linn  (og meget fÃ¥ mærker ) der kan spille godt og musikalsk.

Jonas mÃ¥de at komme med tingene pÃ¥, og pÃ¥stande, nedgøre mange mennesker, ja faktisk all hifi indehavere og musiknydere der ikke har Linn (og en halv hÃ¥ndfuld andet grej. der dog kun lige er so so i hans øjne/øre.) og mere eller mindre inddirekte hævder at de ikke høre musik og ikke har forskelle og timing mm. og hvis de mener at det lyder godt og rigtigt pÃ¥ noget grej Jonas ikke har med pÃ¥ sin hit liste og det ikke er tunedæmpet. (der er utrolig lille og stærkt domineret af Linn) sÃ¥ ved de ikke hvad musikalitet er mm. dette gælder sjovt nok ogsÃ¥ musikere og studie folk samt lyd studier mm og mf. som ofte ikke har udstyr "godkendt" af Jonas eller tunedæmpet, hvorved han gør sig klogere pÃ¥ musikalitet, timing mm. end disse mennesker der rent faktisk laver musikken.. (kan NOGEN ikke se det absurde i det??     )

Jonas holdning er at ALLE! jer derude der ikke har Linn samt måske ganske ganske få andre udvalgte mærker samt har fået tunedæmp, ikke har musik og ikke høre musik, det er ikke musikalsk det i høre, og hvis i tror det ved i ikke noget om forskelle og timing og derfor musikalitet.....

Musikalitet og forskelle er forbeholdt Linn'inisterne! alle os andre lever i uvidenhed og umusikalitet..

Næ prøv at lytte til Hotel california på dit anlæg og ham din kammy med Densen fortæl om bongotrommerns rytme og udklingning, faktisk er der mange mærker der kan det med forskelle jeg syntes bare Linn er et hak foran ;O) og den dag nogle viser mig andet er jeg den første til at SKIFTE.

Hvilken udgave af Hotel California??

Virker det særligt troværdigt og nonsubjektivt???

Jeg er super troværdig, da jeg er almindelig forbruger, for jeg TJÆNER jo ikke pÃ¥ at sælge det grej jeg elsker sÃ¥ højt, fortæl sÃ¥ lige HVOR mange højtalere du har solgt og hvad din totale omsætning har været ? HUSK det er omsætningen som er interssant, om du kan tjæne penge er noget helt andet.

Omkring 30 stk. de sidste 8 år..

Jeg vil sige at opfattelsen af musikalitet er subjektiv!.. hvorved faktisk alt fra en clockradio til 1000000 kr. anlæg kan opfattes musikalsk og omvendt!..

Troede ikke anlæg kunne være musikalske de skal da bare reproducere ? Yepper en Clockradio spiller musik det gør alle anlæg men det er forskellen i kvaliteten mellem tingen som er interssant, men du kan jo ikke høre forskel på f.eks. rytme, timing fra en Clockradio og dit egen anlæg og det er jo skræmmende.

He he... selvfølgelig kan jeg da høre at alt! bliver bedre på et bedre anlæg!...

Og JA! et godt anlæg er ikke noget som helst i sig selv! det er som det der puttes ind!...

 det kommer helt an pÃ¥ hvad og hvormeget der skal til for den enkelte for at opleve musikken som musikalsk og rigtig samt god og en god oplevelse..

Noget helt andet er de kvalitative og klanglige forskelle, her er der noget konkret at høre forskelel pÃ¥, selvfølgelig fÃ¥r man mere af alt ogsÃ¥ detaljering, opløsning og forskels visning samt dynamik, lydbillede og perspektiv, jo bedre og dyre grejet er..  men musikaliteten?? er subjektiv da denne opfattelse ikke afhenger af grejet men ørene der lytter...

Hvad angår det tekniske og kvalitative parametre er hvad der er bedst og musikalsk og rigtigt et spørgsmål om hvad og hvormeget er nok og der skal til for den enkelte for at få en god nok oplevelse. (hvor gode tekniske og kvalitative parametre kan man overhoved opfatte for den enkelte og hvad og hvor meget er godt nok? det er også individuelt og lidt subjektivt)

Den korrekte klangbalance er også en subjektivbetragtning...

Det eneste der er non subjektiv er hvad der har de bedste data og målinger og er mest liniært, samt som følge der af giver højste kvalitativ ydelse for pengene.

Vrøvl Hvis din kone er sur og skælder dig ud er det ikke spor sublektiv  alle der lytter med kan høre hun er sur, musik er ogsÃ¥ følelser og INSTRUMENTER kan ikke mÃ¥le følelser dem kan kun mennesker og vores hjerne opfatte.

Ja OG??

Alt andet er subjektivt, som når musikalitet, korrekthed og rigtig klang balance mm. skal afgøres.

mvh.

Tja endnu et indlæg der viser det ville være lettere hvis jeg have Rega eller Densen.

Du kan jo Starte med at fortælle hvilken af tonerne i sidste nummer pÃ¥ Josh stone sidste plade som har mindst vibrator effekt pÃ¥ og den hvilken toner der har den hurtigeste vibrator effekt ?

Det er da næmt at høre!! (nu har jeg ikke hele den plade, men kun udvalgte numre, promo stuff som dj you know!?)

Den længeste udklængning på "bongo" trommerne på hotel California hvor lang er den ?

Skal jeg bruge stopur nÃ¥r jeg lyter??  (gør du det?)

Når jeg tester så gør jeg mit bedste for at få alt udstyret til at yde optimalt.

Det er der måske ingen andre der gør ELLER???

Jeg bruger timer på at tune anlægget ofte til stor overraskelse for leverandøren hvis han er tilstede.

Det er der ikke andre der gør måske eller???

Andre jeg har prøvet at teste med har et tunet anlæg efter deres værdisæt og kaster bare fremmee ting ind og sÃ¥ vil de selvfølgelig ofte fÃ¥ bank pÃ¥ de fleste punkter.

Nååååå alle os andre sætter det bare sån hovedløst op!?... det ved du!.. og ingen andre end dig har opstillet og sammensat grejet med samme omhu og lige så rigtigt!??

Jeg mener der ofte er en for meget useriøs tilgang til ting som skal testes. MÃ¥ske det er fordi jeg er ingeniør jeg gÃ¥r lidt mere systematisk til værks. NÃ¥r jeg sÃ¥ tester og pÃ¥ samme tid gør mit bedste for at fÃ¥ alle komponenter til at arbejde maksimalt samme sÃ¥ har Linn altsÃ¥ til prisen spillet med største forskelle, sÃ¥ simlet er det.

Nåååååå ok! fordi du er Inginør ved du mere om alt det og muik en os alle andre uvidende ikke inginøre! og man skal altså læst til inginør og være det for at stille et anlæg op rigtigt og kunne teste det?....... ja man så fik vi jo det påplads!...

KUN INGINØRE har begræb om hifi og musik!..

Om vi har være en eller flere med til testen sÃ¥ har resultatet været det samme, dog i et enkelt tilfælde har en medtester trukket udtagelserne tilbage nok for ikke at tabe ansigt bare ærgeligt jeg ikke havd det pÃ¥ bÃ¥nd.

OK! alle uanset hvad er blevet 100% overbevist nÃ¥r du har demonstreret for dem!...  og du kan omvende alle... altsÃ¥ alle der ikke har Linn  er bare folk der ikke har mødt dig endnu??

Mike du er DJ prøv at tage og optage samme nummer med 2 forskellige hastighedder, vælg den mindste mulige hastighedsforskel ligeomkring 0 spil herefter de to forskellige plader fortæl hvad du oplever. Tag herefter samme nummer og lav 2 plader men samme mindst mulige hastigheds forskel dog 25% fra 0 og fortæl igen hvad du oplever.

Forskellige hastigheder ( pitch.) forskellige timing !  hurtigere eller langsommer beat, og en "udstrækning" af klang og lyd.. (farvning pÃ¥ en mÃ¥de)  OG!???? 

Hilsen Jonas Bojer

At nogen i det hele taget kan finde på at bruge en oppustet lagkageproduktion som Hotel California til bedømmelse af noget som helst er mig en sand gåde.

Arsenix

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf miju » tors mar 23, 2006 09:59

arsenix skrev:

At nogen i det hele taget kan finde på at bruge en oppustet lagkageproduktion som Hotel California til bedømmelse af noget som helst er mig en sand gåde.

Arsenix

Det er ingen gåde det er Linn'inisme i en nøddeskal!..

Der bruges ogsÃ¥ Eminem...  sÃ¥'n helt seriøst!!!   

 

mvh.

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf JJAZ » tors mar 23, 2006 12:24

arsenix skrev:At nogen i det hele taget kan finde på at bruge en oppustet lagkageproduktion som Hotel California til bedømmelse af noget som helst er mig en sand gåde.
 
Altså.. At det er en lagkage produktion gør den jo ikke mindre egnet til demo end hvis det havde været en eller anden to-mikrofon optagelse lavet i Østerlars Rundkirke på Bornholm, vel..
 
Sålænge produktionen er i orden (og det er den helt sikkert på live-optagelsen af Hotel California) og folk synes det er et fedt stykke musik.
 
Hilsen
Johnny
JJAZ
JJAZ
Branchemedlem
 
Indlæg: 282
Tilmeldt: man okt 24, 2005 20:09
Geografisk sted: Nord Sjælland

Indlægaf Groove » tors mar 23, 2006 12:44

JJAZ skrev:
arsenix skrev:At nogen i det hele taget kan finde på at bruge en oppustet lagkageproduktion som Hotel California til bedømmelse af noget som helst er mig en sand gåde.
 
Altså.. At det er en lagkage produktion gør den jo ikke mindre egnet til demo end hvis det havde været en eller anden to-mikrofon optagelse lavet i Østerlars Rundkirke på Bornholm, vel..
 
Sålænge produktionen er i orden (og det er den helt sikkert på live-optagelsen af Hotel California) og folk synes det er et fedt stykke musik.
 
Hilsen
Johnny
JJAZ
 
Enig!
 
OT: Var der ikke en gruppe engang der hed "Johnny Hates Jazz"?
Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf Tape Connection » tors mar 23, 2006 13:18

miju skrev:Der bruges ogsÃ¥ Eminem...  sÃ¥'n helt seriøst!!!   

Hvorfor skulle man ikke gøre det?

Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf arsenix » tors mar 23, 2006 19:41

JJAZ skrev:
arsenix skrev:At nogen i det hele taget kan finde på at bruge en oppustet lagkageproduktion som Hotel California til bedømmelse af noget som helst er mig en sand gåde.
 
Altså.. At det er en lagkage produktion gør den jo ikke mindre egnet til demo end hvis det havde været en eller anden to-mikrofon optagelse lavet i Østerlars Rundkirke på Bornholm, vel..
 
Sålænge produktionen er i orden (og det er den helt sikkert på live-optagelsen af Hotel California) og folk synes det er et fedt stykke musik.
 
Hilsen
Johnny
JJAZ

Hvis man i det hele taget skal tage begrebet "troværdighed" seriøst så er "hotellet" da en udmærket og velkendt demonstartion af det modsatte.

Jeg håber sandelig ikke at den slags anvendes arbejdsmæssigt i seriøse højttalerkonstruktørkredse

Arsenix

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf 3DX » tors mar 23, 2006 21:32

Groove skrev:
JJAZ skrev:
arsenix skrev:At nogen i det hele taget kan finde på at bruge en oppustet lagkageproduktion som Hotel California til bedømmelse af noget som helst er mig en sand gåde.
 
Altså.. At det er en lagkage produktion gør den jo ikke mindre egnet til demo end hvis det havde været en eller anden to-mikrofon optagelse lavet i Østerlars Rundkirke på Bornholm, vel..
 
Sålænge produktionen er i orden (og det er den helt sikkert på live-optagelsen af Hotel California) og folk synes det er et fedt stykke musik.
 
Hilsen
Johnny
JJAZ
 
Enig!
 
OT: Var der ikke en gruppe engang der hed "Johnny Hates Jazz"?
 
det må være en anden Johnny,
 
denne Johnny er umulig at komme i kontakt med under cph. jjaz festival.
(andet end en SMS i ny og næ, der siger "det er for fedt Peden")
 
 
 
 
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.