kennethjensen skrev:Milu skrev:P.H. skrev:Men er der i dag nogen nyere indspilninger, der kan leve op til det udstyr?
Alt! Og det mener jeg seriøst!
Et topanlæg SKAL, efter min mening, kunne spille al slags musik, også den værst producerede slags - samtidig slippe den gode musik fri. Der gemmer sig fantastisk musik selv i en dårlig teknisk indspilning. Om det så er 1930 eller 2017, er ligegyldigt.
1000% enig og lidt mere.....
Efter at havde været en anelse forskelligt igennem, er jeg kommet til den konklusion også. Og less is more når vi snakker musik oplevelse.
Antal af komponenter i min signal vej fra digi out til højtalere kan tælles på to hænder. Her snakker vi komponenter i form af modstande og kondensatorer. Eller rettere mangel der på
Spændende!
Jeg har opdaget en anden ting, hvilket jeg må indrømme var lidt en øjenåbner, en aha oplevelse. For mig altså, det kan jo være det er helt naturligt for andre.
Før i tiden, havde jeg ikke noget imod at det var farvet, noget varme, noget lækkert, så man kunne holde de mindre heldige indspilninger ud, eller rettere, jeg troede det var vejen for holde sine uheldigt indspillet ynglings kunstner ud.
Det var det ikke. Og jeg blev simpelthen træt af stadig kun at kunne høre og ikke mindst jage de "perfekte" indspilninger. Og råbte lige så højt som andre om musikindustriens kompression og andet moseri.
Jeg ville med andre ord tilbage til kunstneren/musikeren som den vigtigste faktor - ikke indspilningen.
Hvordan pokker gør man dét?
Det viste sig, at jo mere jeg åbnede op for detaljeringen, så lidt farvning som muligt, så liniært som muligt, og ikke mindst, så meget PRaT som muligt, jo flere dårlige indspilninger kunne jeg nyde.
I dag hører jeg alt jeg har
lyst til at høre, indspilningen bestemmer ikke
hvad jeg skal høre/se lige så længe jeg har lyst uden at blive lyttetræt. Det er en befrielse...
Det sjoveste, ja man kan vel nærmest kalde det mit eget studie ud i menneskers reaktion på musik, det sjoveste er fester. Jeg lader folk selv spille hvad de har lyst til, og prøver at notere mig hvor hurtig de begynder at danse/vrikke - jo mere PRaT (Pace Rythm and Timing - essentielt for menneskets forståelse af musik, vi er særdeles følsomme på dette område, og derfor vi er så gode til at lave musik) jo hurtigere begynder folk at bevæge sig.
Ja det er jo danse musik, så Rihanna, Madonna, Daft Punk osv. er ofte på plakaten, selv om jeg er født af rocken, så er det så forbandet fedt!