Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Størrelsen eller gørelsen?

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf wester123 » søn jan 08, 2017 12:57

grausam skrev:
RAMMA skrev:
Jeg støtter 100% op om de konklusioner Jacobsen har om de nye indspilninger fra minimum de sidste 10 år, det er kort sagt noget gennemført crap og lyder derefter, jeg er ligesom ham både sur og skuffet over det makværk som der producers idag, man skal være mere end almindeligt tolerant for at kunne udstå bare 5 min af det "lort", jo bedre anlæg jo mere tydeligt bliver det hvor ringe de producerer idag.
Paradoxet er at hvis man bruger de tidstypiske all in one Bluetooth anlæg, så lyder det såmænd ganske fornuftigt for musikken er jo lige netop produceret med henblik på lige netop den type anlæg som står i 95 % af alle hjem .

Hvordan nogen kan mene og tro at det lyder fremragende på det dyrt indkøbt udstyr er mig en gåde, er det fornægtigelse af sandheden, eller ?

Personligt bruger jeg ikke så meget som en bøjet 5 øre på det lort, længere er den ikke.
Hvad andre måtte bruge deres penge til og er villige til at acceptere, vil jeg ikke blande mig i, det er jo en personlig beslutning.

Det er min mening om den sag" like it or not "


Langt hen ad vejen kan man jo kun være enig i, at det meste musik der produceres nu om dage, er i en jammerlig kvalitet.
Det jeg bare gerne vil bemærke, at sådan har det altid været.
Andelen af godt produceret musik er IMO nogenlunde konstant.
Det der IMO er forskel på er, hvor meget det kan lykkes at manipulere med tingene.
I vinyldagene kunne man på maxisingler lave særligt komprimerede og "Hot Cut" udgaver af musik, som også var udgivet på f.eks. LP.
Jeg glemmer da ikke den dag, jeg plaskede en maxisingle med Gloria Gaynor´s "I Will Survive" på min pladespiller. Jeg havde LP pladen, men for hunden da, hvor var maxién loud.
Det kunne man ikke gøre på LP udgaven, fordi så var der ikke plads til de øvrige numre.
Så allerede dengang pegede det i retning af, hvad vi står midt i nu.
Men det segment hvor det er værst, er jo populærmusikken, og det er godt nok sjældent, at lige præcist den slags har været spændende indspillet.
Der var nogle få bands, som tydeligvis gik op i lydkvalitet, men der var langt imellem dem.
Jeg kan nævne en lille række fra gamle dage f.eks. Little Feat, Pink Floyd, Alan Parsons, Dire Straits, Steely Dan, FleetwoodMac, Mike Oldfield m.fl.
Der var lydkvaliteten en del af udtrykket, men det mere mainstream var altså lige så ringe, som det plejede at være.
Der kom så nogle breakthroughs igennem tiden, jeg kan nævne Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat", Roger Waters "Pro´s and Cons of Hitchiking", "Radio Kaos" og senere "Amused to Death", men de var enlige svaler.
Tidens helt store rockbands som f.eks. U2 er noget klamphuggeri at lytte til.
Så det man må sande er, at der er nogen der kan og vil, og så er der resten, og sådan mener jeg altid det har været.

Vender man sig imod det klassiske, så er der en forskel i udviklingen, fordi antallet af udgivelser af klassisk er faldet med rekordfart.
Før i tiden fandtes der ustyrligt mange labels, som allesammen byggede deres repertoire op omkring et bestem orkester, og ofte også omkring en bestemt lokation.
Som eksempel kan nævnes Philips med Royal Concertgebouw Orchestra, DG med Berliner Philharmoniker, EMI Academy of Saint Martin in the Fields osv.
Der var mange forskellige, og de skulle allesammen skabe et grundrepertoire, som bestod af de bedst sælgende komponister, dirigeret af den bedst kendte dirigent.
Og som den tekniske udvikling skred frem, blev optagelserne bedre og bedre. Den analoge storhedstid for det klassiske kulminerede engang i 70érne, og der var antallet af udgivelser også meget stort i forhold til i dag.
Efter den tid kom digitaliseringen af den klassiske musik, og modsat hvad mange tror, så skete den meget tidligt. Telarc var nok den mest prominente af de første, ganske vist blev det udgivet på vinyl, men optagelserne var digitale. De blev hurtigt efterfulgt af Decca, Denon og mange andre.
I den periode konsolideredes pladeselskaberne, det ene slog sig sammen med det andet og vise versa. Antallet af udgivelser faldt stille og roligt, men der kom enkelte lyspunkter. Et af dem var Denon, som i sidste halvdel af 80érne og op til omkring 97-98 udgav i meget flot kvalitet.
De skabte også i den periode grobund for flere der senere blev superstjerner hos DG.
Og DG er så en af dem der stadig findes, det de udgiver har i mange år været liveoptagelser, som desværre netop pga. live elementet er af en særlig karakter, som ikke er særlig attraktiv på et anlæg.
De fleste af dem der faktisk gjorde det godt med klassisk musik, er holdt op med det pga. manglende afsætning. Interessen er desværre skrumpet til et niveau, hvor kun meget få selskaber kan få forretning ud af det, og de foretager for det meste liveoptagelser at no cost, og deler så udbyttet med orkesteret.
Når man så prøver at streame klassisk musik, så opdager man med det samme, at det oftest er meget gamle og ukendte optagelser, som streamingselskaberne tilbyder. For det meste lyder de frygteligt.

Summa sumarum så er det IMO business as usual for pop og rock folket, der er som sædvanlig en lille del af det hele, som der er gjort noget ud af.
For klassikomanerne ser det værre ud, de er nødt til, at vende blikket lidt bagud, hvis de vil have fornuftig lyd, idet de tidligere "ædle" labels er lukket. Telarc og Denon eksisterer ikke mere, og nu er verden omtrent delt mellem Universal, Warner og Sony, som tilsammen ejer de fleste labels, og lukker dem efter behov.


Jeg er nu ikke helt enig i din betragtning om, at der er tale om business as usual. Efter 70'erne og 80'erne er der opstÃ¥et begrebet "the loudness war". Det har over Ã¥rene bredt sig fra pop, rock til flere andre genre. Efter min mening er det hovedÃ¥rsagen til dÃ¥rlig lydkvalitet i dag i de fleste tilfælde. Det mener jeg ikke var hovedÃ¥rsagen tidligere, da begrebet ikke fandtes dengang. Jeg har mange gode pop og rock indspilninger fra 80'erne. Idag  kan jeg sort set ikke finde en god indspilning i de genre, med mindre der er tale om special musik eller "original master" genudgivelser fra f.eks. Mobile fidelity eller Audio fidelity. Det kan selvfølgelig være, at jeg ikke leder godt nok eller de rigtige steder. SÃ¥ ret mig gerne med eksempler pÃ¥ gode nye indspilninger hvis jeg tar fejl  :) .
Senest rettet af wester123 søn jan 08, 2017 12:59, rettet i alt 1 gang.
wester123
Medlem
 
Indlæg: 87
Tilmeldt: tors aug 21, 2014 12:05

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf grausam » søn jan 08, 2017 12:58

Jakobsen skrev:ja det er nok den almene mening om trafoer ...

men her er det igen udførslen = kvaliteten af transformatoren og implementeringen der betyder
hvis man laver det rigtigt duer det bare ... så kan det godt være en "elektro-ingenør" ryster på hovedet ... men muligvis ved han bare ikke bedre
jeg har ingen dybere teknisk viden på området selv
her er det bare mine ører der har givet mig min mening

har selv en tranformator koblet preamp der lyder intet mindre end fantastisk
her må implemeteringen være helt i top ... der kunne sagtens være "bedre" trafoer (= sindsyg dyre) men det virker, er en "kina-bras" bygget bæst
signal vejen er som kenneths .. "less is more"
fuld hardviret ... ville nok være sindsyg dyr hvis den var "vestlig"-produceret
stadig snakker vi en næsten 40kkr


Det er ligegyldigt hvordan du laver en transformer, så vil den være en meget ulineær komponent.
Man kan sagtens optimere overføringsfunktionen på en transformer ved at sænke kapaciteten m.m. , men det er og bliver en transformer, som besidder de ulineariteter, som sådan en nu engang har.
Det er faktisk en signalafbrydelse, hvor der sker uoprettelig skade på signalet.
Du skal tænke på, at de små spændinger og strømme simpelthen omdannes til magnetisk flux, og så tilbage til spænding/strøm igen.
Jeg fik af en klog mand at vide, at det ca. var at sidestille med 1 kilometer kabel.
Og når f.eks. DPA reklamerer med, at deres top of the line mikrofon er transformerløs, så bør man lytte efter, for de laver den også med transformer. Det har bare tænkt til 2 forskellige formål, den ene er fidelity, den anden er problemløs anvendelse i et støjfyldt studiemiljø med lange kabler.

Prisen på selv en custom made line level transformer med alle sejl hængt op er ikke særlig høj, så det er ikke dem, der bringer prisen op på det du skriver.

Men for min skyld kan man da spille på hvad som helst, men når der er transformere i signalvejen, bør man være klar over, at overføringsfunktionen er ulineær pga. bl.a. hysterese, tab, ind/udstråling og andre fortrædeligheder.
Senest rettet af grausam søn jan 08, 2017 13:11, rettet i alt 1 gang.
grausam
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 243
Tilmeldt: tirs mar 10, 2015 17:12

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf grausam » søn jan 08, 2017 13:09

wester123 skrev:
Jeg er nu ikke helt enig i din betragtning om, at der er tale om business as usual. Efter 70'erne og 80'erne er der opstÃ¥et begrebet "the loudness war". Det har over Ã¥rene bredt sig fra pop, rock til flere andre genre. Efter min mening er det hovedÃ¥rsagen til dÃ¥rlig lydkvalitet i dag i de fleste tilfælde. Det mener jeg ikke var hovedÃ¥rsagen tidligere, da begrebet ikke fandtes dengang. Jeg har mange gode pop og rock indspilninger fra 80'erne. Idag  kan jeg sort set ikke finde en god indspilning, med mindre der er tale om special musik eller "original master" genudgivelser fra f.eks. Mobile fidelity eller Audio fidelity. Det kan selvfølgelig være, at jeg ikke leder godt nok eller de rigtige steder. SÃ¥ ret mig gerne med eksempler pÃ¥ gode nye indspilninger hvis jeg tar fejl  :) .


Når jeg siger business as usual, så mener jeg at shitprocenten er nogenlunde konstant.
Man må så deri lægge, at man optager på en anden måde i dag, og gør det til en del af det musikalske udtryk, men derfor kan det udmærket være flot lavet.
Men jeg kan da prøve at smide hovedet på blokken, og nævne nogle nogenlunde nutidige indspilninger, som faktisk er flot udført.

Katie Melua produceret af Mike Bat, de er stort set allesammen godt håndværk. Senest Winther der ikke afviger fra trenden.
Patricia Barber de fleste
Keb Mo de fleste
Michael Ruff
Neil Diamond "Home before Dark" er OK
Holy Cole

Der er mange flere, men det er da lidt til en begyndelse.

Elektronisk musik er det svært at påberåbe fidelity på, men man kan da bruge det som udfordring til forskellige ting.
Prøv f.eks. Leftfield "Leftism"

På klassisk musik virker det umiddelbart mere nedslående på trods af, at teknikken til at lave nogle fantastiske optagelser er til stede.
grausam
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 243
Tilmeldt: tirs mar 10, 2015 17:12

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf wester123 » søn jan 08, 2017 13:32

grausam skrev:
wester123 skrev:
Jeg er nu ikke helt enig i din betragtning om, at der er tale om business as usual. Efter 70'erne og 80'erne er der opstÃ¥et begrebet "the loudness war". Det har over Ã¥rene bredt sig fra pop, rock til flere andre genre. Efter min mening er det hovedÃ¥rsagen til dÃ¥rlig lydkvalitet i dag i de fleste tilfælde. Det mener jeg ikke var hovedÃ¥rsagen tidligere, da begrebet ikke fandtes dengang. Jeg har mange gode pop og rock indspilninger fra 80'erne. Idag  kan jeg sort set ikke finde en god indspilning, med mindre der er tale om special musik eller "original master" genudgivelser fra f.eks. Mobile fidelity eller Audio fidelity. Det kan selvfølgelig være, at jeg ikke leder godt nok eller de rigtige steder. SÃ¥ ret mig gerne med eksempler pÃ¥ gode nye indspilninger hvis jeg tar fejl  :) .


Når jeg siger business as usual, så mener jeg at shitprocenten er nogenlunde konstant.
Man må så deri lægge, at man optager på en anden måde i dag, og gør det til en del af det musikalske udtryk, men derfor kan det udmærket være flot lavet.
Men jeg kan da prøve at smide hovedet på blokken, og nævne nogle nogenlunde nutidige indspilninger, som faktisk er flot udført.

Katie Melua produceret af Mike Bat, de er stort set allesammen godt håndværk. Senest Winther der ikke afviger fra trenden.
Patricia Barber de fleste
Keb Mo de fleste
Michael Ruff
Neil Diamond "Home before Dark" er OK
Holy Cole

Der er mange flere, men det er da lidt til en begyndelse.

Elektronisk musik er det svært at påberåbe fidelity på, men man kan da bruge det som udfordring til forskellige ting.
Prøv f.eks. Leftfield "Leftism"

På klassisk musik virker det umiddelbart mere nedslående på trods af, at teknikken til at lave nogle fantastiske optagelser er til stede.


Katie Melua er jeg faktisk enig i. Men med de resterende er vi sÃ¥ ikke mere ovre i jazz, blues og country? Mit udgangspunkt var nok mest at se pÃ¥ pop og rock taget ud fra hitlisterne i dag  :) .
wester123
Medlem
 
Indlæg: 87
Tilmeldt: tors aug 21, 2014 12:05

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf wester123 » søn jan 08, 2017 13:35

wester123 skrev:
grausam skrev:
wester123 skrev:
Jeg er nu ikke helt enig i din betragtning om, at der er tale om business as usual. Efter 70'erne og 80'erne er der opstÃ¥et begrebet "the loudness war". Det har over Ã¥rene bredt sig fra pop, rock til flere andre genre. Efter min mening er det hovedÃ¥rsagen til dÃ¥rlig lydkvalitet i dag i de fleste tilfælde. Det mener jeg ikke var hovedÃ¥rsagen tidligere, da begrebet ikke fandtes dengang. Jeg har mange gode pop og rock indspilninger fra 80'erne. Idag  kan jeg sort set ikke finde en god indspilning, med mindre der er tale om special musik eller "original master" genudgivelser fra f.eks. Mobile fidelity eller Audio fidelity. Det kan selvfølgelig være, at jeg ikke leder godt nok eller de rigtige steder. SÃ¥ ret mig gerne med eksempler pÃ¥ gode nye indspilninger hvis jeg tar fejl  :) .


Når jeg siger business as usual, så mener jeg at shitprocenten er nogenlunde konstant.
Man må så deri lægge, at man optager på en anden måde i dag, og gør det til en del af det musikalske udtryk, men derfor kan det udmærket være flot lavet.
Men jeg kan da prøve at smide hovedet på blokken, og nævne nogle nogenlunde nutidige indspilninger, som faktisk er flot udført.

Katie Melua produceret af Mike Bat, de er stort set allesammen godt håndværk. Senest Winther der ikke afviger fra trenden.
Patricia Barber de fleste
Keb Mo de fleste
Michael Ruff
Neil Diamond "Home before Dark" er OK
Holy Cole

Der er mange flere, men det er da lidt til en begyndelse.

Elektronisk musik er det svært at påberåbe fidelity på, men man kan da bruge det som udfordring til forskellige ting.
Prøv f.eks. Leftfield "Leftism"

På klassisk musik virker det umiddelbart mere nedslående på trods af, at teknikken til at lave nogle fantastiske optagelser er til stede.


Rigtig spændende egentlig at dele erfaring med gode indspilninger :). Katie Melua er jeg faktisk enig i. Men med de resterende er vi sÃ¥ ikke mere ovre i jazz, blues og country? Ikke forstÃ¥et sÃ¥dan, at det skulle være uinteressant. Mit udgangspunkt var nok bare mest at se pÃ¥ pop og rock taget ud fra hitlisterne i dag  :).
wester123
Medlem
 
Indlæg: 87
Tilmeldt: tors aug 21, 2014 12:05

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf grausam » søn jan 08, 2017 14:46

wester123 skrev:Rigtig spændende egentlig at dele erfaring med gode indspilninger :). Katie Melua er jeg faktisk enig i. Men med de resterende er vi sÃ¥ ikke mere ovre i jazz, blues og country? Ikke forstÃ¥et sÃ¥dan, at det skulle være uinteressant. Mit udgangspunkt var nok bare mest at se pÃ¥ pop og rock taget ud fra hitlisterne i dag  :).


Jamen jeg vil jo så sige, at rock/pop genren altid har været ringe mht. lydkvalitet.

Jeg kan ikke huske meget andet end det jeg har nævnt allerede, som var så fantastisk i gamle dage.
Der var i DK lige TV2, dengang de udgav "Rigitge Mænd". Den satte ny standard for hvor godt det kunne blive i DK i et helt nyt Puk Studio.
Men ellers var der ikke megen pop, der var smukt optaget, og det er der heller ikke nu om dage.
Jeg kan f.eks. godt ærgre mig lidt over Coldplay´s jammerlige lydkvalitet, og lidt det samme med Adele.
Men det tror jeg ikke vi får ændret på, men jeg kan ikke se, at det er så meget værre nu end det var før i tiden.

For ganske kort tid siden, sad jeg og lyttede lidt til netop Katie Melua´s Winther, og derefter til den seneste Mark Knopfler "Tracker"
Tracker er såmænd fint indspillet, men i forhold til Katie er der anvendt alt for megen kompression. Det skuffede mig en del faktisk.
Men det er altså en del af gamet.
Gode kræfter fra TC electronic har i mange år forsøgt, at lægge kompressionen ud til lytteren, så han selv kan indstille sin afspiller til, om han støvsuger, kører bil eller sidder i et stille lytterum.
Det har vi desværre ikke set meget til endnu, og jeg tvivler også på, at det vil blive brugt, fordi f.eks. Coldplay bruger lyden af limiter og kompressor til, at slå rytmen i noget af deres musik. Lyt engang til "Sky full of Stars".

Og så har jeg vist skammeligt glemt, at nævne Michael Jackson, som en af dem, der også forsøgte, at få lydkvaliteten til, at være en del af hans arbejde. Det lykkedes aldeles udmærket på f.eks. History, men også på visse af de andre.
På den sidste "Invincible" kammede det lidt over desværre.

NÃ¥ men tilbage til emnet.
grausam
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 243
Tilmeldt: tirs mar 10, 2015 17:12

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf P.H. » søn jan 08, 2017 15:04

Når vi nu alligevel er røget ud ad et par tangenter i denne tråd, vil jeg lige spørge: Den nye cd med Norah Jones synes jeg på mange måder er fremragende - men alligevel er der noget ved vokalen der irriterer mig. Ligesom at der mangler lidt luft omkring den. Den virker lidt klemt i konturen. Hvad synes I?
Er det noget med optagelsen eller noget i selve stemmen?
Sony SCD XA333ES/Swoboda Superupgrade+
Ripstreamer XL, SSD/Modif. SoundDefined
Emm Labs Dac2X
BAT VK52SE
BAT VK255SE
Buchardt s400, Dynaudio 6
NLE, Swoboda, Acoustic Revive
Sugden Headmaster (Det hedder den! Det er ikke noget sjofelt)
Grado GS1000
P.H.
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: søn feb 19, 2006 22:11
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf Milu » søn jan 08, 2017 15:16

P.H. skrev:Når vi nu alligevel er røget ud ad et par tangenter i denne tråd, vil jeg lige spørge: Den nye cd med Norah Jones synes jeg på mange måder er fremragende - men alligevel er der noget ved vokalen der irriterer mig. Ligesom at der mangler lidt luft omkring den. Den virker lidt klemt i konturen. Hvad synes I?
Er det noget med optagelsen eller noget i selve stemmen?


Sidder lige og lytter til den. De to numre jeg har hørt indtil videre, på et koldt anlæg, er perfekte. Der bør absolut ikke være noget der generer dig i den optagelse.
Vender tilbage når jeg har hørt mere. :)
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf grausam » søn jan 08, 2017 15:35

Milu skrev:
P.H. skrev:Når vi nu alligevel er røget ud ad et par tangenter i denne tråd, vil jeg lige spørge: Den nye cd med Norah Jones synes jeg på mange måder er fremragende - men alligevel er der noget ved vokalen der irriterer mig. Ligesom at der mangler lidt luft omkring den. Den virker lidt klemt i konturen. Hvad synes I?
Er det noget med optagelsen eller noget i selve stemmen?


Sidder lige og lytter til den. De to numre jeg har hørt indtil videre, på et koldt anlæg, er perfekte. Der bør absolut ikke være noget der generer dig i den optagelse.
Vender tilbage når jeg har hørt mere. :)


Jeg har godt nok kun hendes 3 første udgivelser:
Coma away with me
Feels Like Home
Not too late

Men det vil undre mig en del, hvis hun tillader, at stemmen ændres ret meget i sit udtryk.

Og på alle de 3 skiver jeg har, er stemmen og i øvrigt det meste andet komprimeret helt ned til ingen dynamik.
Stemmen er fuldstændig umoduleret, alt er lige højt.
Det er på sin egen stille måde en wall of sound, eller du kan kalde den sound of wall efter behag.
Men sådan lyder kompression, når man går helt bananaz med det.
grausam
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 243
Tilmeldt: tirs mar 10, 2015 17:12

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf Milu » søn jan 08, 2017 15:48

P.H jeg gætter på at du måske kan have problemer med nr. 3 og 6, det er backing der er mixet ind. Hvis anlægget ikke magter at vise forskel, vil det være en irritationsfaktor.
Og ja det er pumpet, og en typisk multimikrofon optagelse, men det er ikke noget problem, der er rigeligt knald på! Faktisk kan jeg slet ikke side stille!

Men hvis du vil have en 1 mikrofon 1 take oplevelse.
Så sæt Macy Gray: Stripped, på. Ikke mindre end fantastisk!
Og hvis du kan gætte, hvor den er produceret, uden at Google, giver jeg en kage-smiley. Det er meget tydeligt.
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf wester123 » søn jan 08, 2017 15:55

grausam skrev:
wester123 skrev:Rigtig spændende egentlig at dele erfaring med gode indspilninger :). Katie Melua er jeg faktisk enig i. Men med de resterende er vi sÃ¥ ikke mere ovre i jazz, blues og country? Ikke forstÃ¥et sÃ¥dan, at det skulle være uinteressant. Mit udgangspunkt var nok bare mest at se pÃ¥ pop og rock taget ud fra hitlisterne i dag  :).


Jamen jeg vil jo så sige, at rock/pop genren altid har været ringe mht. lydkvalitet.

Jeg kan ikke huske meget andet end det jeg har nævnt allerede, som var så fantastisk i gamle dage.
Der var i DK lige TV2, dengang de udgav "Rigitge Mænd". Den satte ny standard for hvor godt det kunne blive i DK i et helt nyt Puk Studio.
Men ellers var der ikke megen pop, der var smukt optaget, og det er der heller ikke nu om dage.
Jeg kan f.eks. godt ærgre mig lidt over Coldplay´s jammerlige lydkvalitet, og lidt det samme med Adele.
Men det tror jeg ikke vi får ændret på, men jeg kan ikke se, at det er så meget værre nu end det var før i tiden.

For ganske kort tid siden, sad jeg og lyttede lidt til netop Katie Melua´s Winther, og derefter til den seneste Mark Knopfler "Tracker"
Tracker er såmænd fint indspillet, men i forhold til Katie er der anvendt alt for megen kompression. Det skuffede mig en del faktisk.
Men det er altså en del af gamet.
Gode kræfter fra TC electronic har i mange år forsøgt, at lægge kompressionen ud til lytteren, så han selv kan indstille sin afspiller til, om han støvsuger, kører bil eller sidder i et stille lytterum.
Det har vi desværre ikke set meget til endnu, og jeg tvivler også på, at det vil blive brugt, fordi f.eks. Coldplay bruger lyden af limiter og kompressor til, at slå rytmen i noget af deres musik. Lyt engang til "Sky full of Stars".

Og så har jeg vist skammeligt glemt, at nævne Michael Jackson, som en af dem, der også forsøgte, at få lydkvaliteten til, at være en del af hans arbejde. Det lykkedes aldeles udmærket på f.eks. History, men også på visse af de andre.
På den sidste "Invincible" kammede det lidt over desværre.

NÃ¥ men tilbage til emnet.


Jeg syntes nu der er mange gode indspilninger fra 80'erne. F.eks. Genesis, Sting, Mike Oldfield, Allan Parson, Michael Jackson, Toto, Dire Straits. Det er selvfølgelig vigtigt ikke at tage udgangspunkt i remaster udgaverne. De er tit dynamisk komprimerede og lyder derfor i mange tilfælde rigtig slemt. Jeg så, at du også selv nævnte nogle af eksemplerne. Det er lidt interessant, at alle eksemplerne kunne findes på hitlisterne over populært musik.
wester123
Medlem
 
Indlæg: 87
Tilmeldt: tors aug 21, 2014 12:05

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf grausam » søn jan 08, 2017 16:00

wester123 skrev:
Jeg syntes nu der er mange gode indspilninger fra 80'erne. F.eks. Genesis, Sting, Mike Oldfield, Allan Parson, Michael Jackson, Toto, Dire Straits. Det er selvfølgelig vigtigt ikke at tage udgangspunkt i remaster udgaverne. De er tit dynamisk komprimerede og lyder derfor i mange tilfælde rigtig slemt. Jeg så, at du også selv nævnte nogle af eksemplerne. Det er lidt interessant, at alle eksemplerne kunne findes på hitlisterne over populært musik.


Jamen det er slet ikke anderledes nu.

PÃ¥ denne hitliste er det bedste album fra 2016 med Nick Cave and the bad seeds, og der fejler produktionen ikke noget.

http://www.albumoftheyear.org/ratings/6-highest-rated/2016/1
grausam
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 243
Tilmeldt: tirs mar 10, 2015 17:12

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf Milu » søn jan 08, 2017 16:02

Hvis vi så også skal over i noget, for mig, knald hamrende god musik, så prøv Frazey Ford: Indian Ocean.
Jeg sværger, hver gang jeg smider den på, får jeg gåsehud! Det er så inderligt! Og kan slet ikke lad være med at danse, hvilket er ret svært når jeg også skal skrive... :lol:
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf wester123 » søn jan 08, 2017 16:10

grausam skrev:
wester123 skrev:
Jeg syntes nu der er mange gode indspilninger fra 80'erne. F.eks. Genesis, Sting, Mike Oldfield, Allan Parson, Michael Jackson, Toto, Dire Straits. Det er selvfølgelig vigtigt ikke at tage udgangspunkt i remaster udgaverne. De er tit dynamisk komprimerede og lyder derfor i mange tilfælde rigtig slemt. Jeg så, at du også selv nævnte nogle af eksemplerne. Det er lidt interessant, at alle eksemplerne kunne findes på hitlisterne over populært musik.


Jamen det er slet ikke anderledes nu.

PÃ¥ denne hitliste er det bedste album fra 2016 med Nick Cave and the bad seeds, og der fejler produktionen ikke noget.

http://www.albumoftheyear.org/ratings/6-highest-rated/2016/1


Så syntes jeg da lige du skulle tjekke følgende side omkring hvor meget dynamik den rent faktisk indeholder: http://dr.loudness-war.info/album/view/114976 . Til sammenligning er følgende eksempel et populært album fra 80'erne: http://dr.loudness-war.info/album/view/72799
wester123
Medlem
 
Indlæg: 87
Tilmeldt: tors aug 21, 2014 12:05

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf Milu » søn jan 08, 2017 16:30

Ja det er det. Lytter til det nu.
Men tak Grausom - FANTASTISK album, fuck mand det er godt!
Fyr den op og nyd den!
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.