@Klokkeblomst...
Enig, der er bare noget særligt ved en 15" eller 18" basenheds måde at gengive. Meget naturtro.
@JanDK og Gert...
Jeg ville gerne lave et full range hornsystem, men det har jeg ikke plads til. Som jeg nævnte i mit første indlæg har jeg brug for, at systemet er rimelig kompakt, så det her er et realistisk kompromis for nuværende. Hvis dette her bliver rigtig godt vil jeg klart være fristet til i fremtiden at køre med horn på både mellemtone og diskant.
Enhederne har jeg købt af min gode ven Tony Gee fra Holland, som også har vejledt ift enheder osv.
Hvorfor 16 ohm?
I systemer som hér er det stort set altid bassystemet, der har lavest følsomhed. En 15", der er afstemt til at kunne spille forholdsvis dyb bas har en følsomhed på 92 - 93dB. Kompressionsdriveren i toppen har en følsomhed på over 100dB, og PHL mellemtonen lidt under 100dB. Derfor giver det god mening med 16 ohm enhederne, da vi ikke kan bruge den ekstra følsomhed alligevel. Desuden bliver filterkomponenterne (eks seriekondensatorerne på mellemtone og diskant) halvt så store = lavere pris. Når først der er delefilter på konstruktionen ender resultatet på ca 8 ohm, hvilket jo er fint.
Ellers om enhederne:
Denne her Ciare 15" basenhed har jeg brugt gennem flere år i anden sammenhæng, og jeg er vildt imponeret over dem. De går rimelig dybt, med lavt Q i relativt små kabinetter. Og så tåler de 1000W, så der er intet problem i at arbejde noget korrektion ind på dem i det aktive bas system. Her kommer de til at køre op til ca 200hz, så 15" enhederne også dækker den øvre bas.
PHL mellemtonerne valgt efter anbefaling af Tony, han har rigtig gode erfaringer med dem. Her valgt en 10", hvilket jo kan virke som en meget stor enhed, men det er igen for at få membranarealet og dermed den dynamik og transientgengivelse som en stor membran, der skal flytte sig meget lidt kan give. Og så kan jeg generelt godt lide papirmembraner, jeg synes de lyder meget naturligt. Den store mellemtone betyder så, at delefrekvensen til diskanten skal være lav for at undgå beaming. Her kommer vi til at dele ved ca 200hz og 900hz. Det vil sige, at hele grundtoneområdet er på de to dynamiske enheder og hele overtoneområdet på kompressionsdriveren.
18Sound kompressionsdriveren igen valgt efter anbefaling fra Tony. Han har arbejdet med studieenheder gennem mange år og har prøvet stort set alt. Hans erfaringer med de bedste enheder fra Ciare, PHL, 18Sound, RCF med flere er, at de lydmæssigt ofte er bedre, end JBL og lignende, og at de bider TAD i haserne til langt, langt færre penge (et sæt TAD kompressionsdrivere koster 30.000 - 40.000 kr). Valget af denne 1,4" driver er for at lande på et godt kompromis frekvensmæssigt: Den kan gå ned til ca 800hz, og i det rigtige horn rækker den til 20Khz. Den version jeg bruger her er med deres sandwich membran, som de er vældig stolte af.
http://www.eighteensound.com/TECHNOLOGIES/TPMJean-Michel Le Cléac'h (JMLC) hornene... Efter en del research har jeg valgt et sæt Jean-Michel Le Cléac'h horn til diskanterne. her en lang, lang, lang og lærerig tråd om dem:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... horns.htmlOg her nogle rigtig interessante måleresultater, hvor 16 forskellige horn/driver kombinationer er målt igennem under præcis samme betingelser. Det er Jean-Michel Le Cléac'h, der har lavet målingerne, som er veldokumenterede og rigtig godt forklaret. Det er interessant at se, hvor stor forskel forskellige hornprofiler giver lige fra virkelig stygge måleresultater til nogle virkelig imponerende resultater. Jeg var overbevist om, at jeg ville investere i JMLC horn, da jeg fandt dette her dokument.
http://mariobon.com/Articoli_storici/Ho ... F2010d.pdf