Kaj. skrev:Bortset fra at ”musikkvalitet” og ”lydkvalitet” er subjektivt flydende begreber, er min oplevelse den, at jo mere præcist og naturligt anlæggets lydgengivelse af optagelsen er, jo mere åbnes der for ”musikkvaliteten”. Udvidelsen af den musikalske horisont. Det er jo i virkeligheden kedsommeligt banalt. Og enkelt.
De der gennem deres liv har udskiftet komponenter i anlægget vil nikke genkendende til at ”lydkvalitet” og ”musikkvalitet” er som bestigning af en klatrevæg, hvor hvert nyt trin udløser det næste. ”Lydkvalitet” skiftevis ”musikkvalitet”. Nye oplevelser på vej mod et mål man i musikalsk sammenhæng slet ikke aner hvor er.
Jo flere detaljer anlægget formår at gengive, jo dybere begiver man sig ud i det musikalske univers. Fartøjet i det univers er vores lydanlægs komponenter. Men vi kan jo vælge at stoppe hvor vi er. Undlade at afsøge nye grænser. Med risiko for at glide tilbage til The Beatles ping-pong-stereo og monofonien, som engang begejstrede mennesker på samme måde, som vi begejstres af det bedste vi kender i dag.
Mit problem er at stoppe. For hvad er der af muligheder og oplevelser omkring det næste hjørne
gnist skrev:Jeg har aldrig manglet detaljer på mine anlæg, jeg synes heller ikke der er kommet flere efterhånden som prisen på anlægget er blevet højere, derimod er dynamikken og evnen til nærmest at eksplodere når det kræves blevet meget bedre med prisen. Idag kan jeg side stille i stolen og alligevel komme til at svede som et svin når Deep Purple, Nazareth eller Black Sabbath giver den gas, det er musikkvalitet og lydkvalitet for mig
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 1 gæst