MortenB skrev:Jeg kender flere, som deltager i triode festivallerne, og der er heldigvis mange passionerede DIY sjæle herhjemme også - folk gider bare ikke deltage i hifi fora...
Mht højttalerne, så tænker jeg dem stadig ikke som værende hornhøjttalere, men man kommer et godt stykke af vejen med stort membranareal i en dynamisk/horn konstruktion som her. Som mson nævnte tidligere i tråden, så har højttalere som disse en uanstrengthed, som bare virker mere naturtro. Og denne uanstrengthed kan være endnu bedre fra hornhøjttalere, end fra en dynamisk konstruktion som her. Når først man har hørt dét er man ''beyond the point of no return''
Akkurat, Morten - det er vanedannende, det skidt
At gå all-horn kan dog ha' sin pris af forskellig art (bl.a. kan nedre mellemtone- og bashorn blive endog meget store), afhængig af hvilken løsning man vælger, selvfølgelig. Det foldede bashorn i mine højttalere f.eks. begynder så småt at lave unoder oppe ved delings-frekvensen til mellemtone-hornet ved 500Hz, og det kan høres som en let resonant/massiv "karakter" i dét område der giver visse kvinde- og mande-stemmer (eller andet materiale der befinder sig i det frekvens-nabolag) ekstra brystkasse-lyd, og hvor man også kan miste lidt definition her. Fænomenet er blevet mindre udtalt som højttalerne er blevet tilspillet, men for visse fra det audiofile segment tænker jeg, at det kan være en deal-breaker alligevel. Simon Mears, som har bygget hornene, havde også eksperimenteret med, at sænke delefrekvensen her til omkring 400Hz (hvad mellemtone-driveren + hornet sagtens magter), for på den måde måske at mindske graden af fænomenet, men det var til gengæld på bekostning af energien og den umiddelbare kohærens over delefrekvensen. Personligt kan jeg sagtens høre problemet, om man vil, men i mine ører er alle de andre kvaliteter der følger af denne horn-løsning så langt overvejende, at jeg ikke ville være den foruden. Mundings-arealet af bashornet pr. kanal tilsvarer rundt regnet (mindst) en 24" enhed, og når 15" enheden inde bag skal bevæge sig meget lidt for at generere et betragteligt lydtryk (med en total-følsomhed på 105dB), så er det medvirkende til en meget hurtig, "visceral" og klar/informativ lyd. Der er en særlig fylde, sprødhed og naturlig varme her, som er yderst betagende. Jeg tror din løsning med en direkte strålende 15" enhed (+ 10" nedre-central mellemtone) lyder lidt mindre farvet og mere artikuleret i området omkring 3-500Hz i forhold til mine horn, og der er stadig et betragteligt membranareal at gøre med. Jeg tror det springende punkt her er følsomheden, og hvad hornladningen i sig selv gør ved lyden med den valgte driver. Kohærens er blevet én af mine væsentligste kæpheste, og her
kan all-horn ha' et signifikant plus over hybrid-løsninger. F.eks. lyttede jeg en del til JBL K2 S9900 på messen i København tilbage i november, og blev faktisk skuffet over lyden fra dem i forhold til mine egne hornhøjttalere, som jeg uden tøven vil påstå er væsentligt mere kapable, på nær, at de giver afkald på godt en oktav i bunden i forhold til JBL'erne (JBL'ernes minusser, udover relativ mangel på kohærens - som egentlig ikke er deres decideret svage side - var en lidt bleg/ude-af-fokus mellemtone i underskud af substans, samt manglende raffinement). Nu er JBL'erne kun én af mange hybrid-løsninger, og er som sådan stadig virkelig fine højttalere i mine ører. Men til prisen, pt. ca. 4 gange mere i forhold til hvad mine koster med gældende valutakurser, så synes jeg det er betænkeligt..