Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Interessant artikel: Streaming er bedst

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf wester123 » man apr 02, 2018 12:02

Kaj. skrev:
wester123 skrev:
Kaj. skrev:Og når filen ser sådan ud gør de naturligvis allesammen det. NÅR man spiller digitalt. FORDI man streamer, siger vinylfolket.
NEJ! Det ser sÃ¥dan ud fordi man i moderne musikproduktion vælger DYNAMISK at komprimere musikkens dynamikomrÃ¥de sÃ¥ de kraftige passager ikke overstyrer forstærkeren. Samtidig hermed løfter man niveauet pÃ¥ de svage passager, sÃ¥ de ikke drukner i støj fra elektronik og omgivelserne der spilles i. En særdeles effektiv udgave af "softclipping" kendt fra  en "førende" elektronikproducent.

Resultatet. Musikkens dynamikforskelle begrænses. Det svage lyder kraftigt og det kraftige lyder trykket og begrænset. En hæslig lyd. Enig! Men det er SLET IKKE en konsekvens af digital afspilning eller streaming, som flertallet tror.

Og det er ikke en aprilsnar!


Ja, et dynamik område på 6 - 8 dB på et medie som understøtter 90 dB. Det er desværre i mange tilfælde gået hen og blevet en konsekvens af digital afspilning og streaming. Det skyldes, at musik industrien i størstedelen af tilfældene vælger denne dynamik begrænsning og klipning. På det område må jeg nok tilslutte mig vinylfolket. For at gøre skæringen mulig på vinyl, tager man som regel en anden masterudgave hertil, som ikke indeholder den samme form for overstyring og klipning. Resultatet kan man f.eks. se her: http://dr.loudness-war.info/album/list? ... m=deadwing


Vester. Du fortsætter som om du slet ikke læser - slet ikke har forstået - det jeg skrev. Du sætter lighedstegn mellem Loudness War problematikken og Digital afspilning og streaming. At det ene er betinget af det andet. Der er du helt forkert på den..

Men vil du forsvare vinylfolket er fremgangsmåden brugt mange gange tidligere, som du sikkert ved. Og historien bliver ikke mere rigtig af at blive gentaget. Allle andre end vinylentusiasterne har gennemskuet troværdigheden af den.

Beskrevet i et af mine indlæg som eksempel, digital afspilning af Jethro Tull "Thick As a Brick" lider bestemt ikke af kompression. Der er lige så meget dynamik og luft, som forestillingen om det bedste analoge.

Og så kunne man tro, jeg ikke er opmærksom på resultatet af dynamik kompression. Men der tager man ganske fejl. Jeg er allergisk over for det!


Vil du godt være venlig at undlade og fordreje det jeg skriver!? Det jeg skriver er, at selve skæringen på vinyl ikke er mulig fra en master med så kraftig komprimering. Det vil enten ødelægge skærehovedet eller være tæt på umuligt for pickuppen at aflæse. Derfor er man nødt til at vælge en master, som ikke har den samme form for komprimering. Faktisk laves der tit forskellige masters til henholdsvis CD, streaming, radio og altså vinyl. Bare lige for at slå fast, så benytter jeg i øjeblikket selv CD som kilde.

Dit eksempel (Jethro Tull "Thick As a Brick") er jo ikke just en ny indspilning. Det er et nummer fra dengang man ikke benyttede komprimering på den måde som i dag. Sandsynligvis stammer masteren paradoksalt nok fra en ren analog indspilning.

Jeg holder fast i mit angreb på Otto Jørgensen. Jeg er af den klare opfattelse, at et branche medlem som ham skal holde sin mund om den slags. Han risikere at fremstå som dybt utroværdig. Hans udtalelser handler udelukkende om økonomisk gevinst set ud fra den forretning han repræsentere. Det er altså ikke så svært at gennemskue årsagen til at han går ud offentligt med en udtalelse som den
Senest rettet af wester123 man apr 02, 2018 13:33, rettet i alt 1 gang.
wester123
Medlem
 
Indlæg: 87
Tilmeldt: tors aug 21, 2014 12:05

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf Bevensee » man apr 02, 2018 12:40

Kaj. skrev:Og når filen ser sådan ud gør de naturligvis allesammen det. NÅR man spiller digitalt. FORDI man streamer, siger vinylfolket.
NEJ! Det ser sÃ¥dan ud fordi man i moderne musikproduktion vælger DYNAMISK at komprimere musikkens dynamikomrÃ¥de sÃ¥ de kraftige passager ikke overstyrer forstærkeren. Samtidig hermed løfter man niveauet pÃ¥ de svage passager, sÃ¥ de ikke drukner i støj fra elektronik og omgivelserne der spilles i. En særdeles effektiv udgave af "softclipping" kendt fra  en "førende" elektronikproducent.

Resultatet. Musikkens dynamikforskelle begrænses. Det svage lyder kraftigt og det kraftige lyder trykket og begrænset. En hæslig lyd. Enig! Men det er SLET IKKE en konsekvens af digital afspilning eller streaming, som flertallet tror.

Og det er ikke en aprilsnar!

Kaj: Jeg er en af dem, du omtaler dom "vinylfolket. Og jeg har ofte skrevet - også herinde - at jeg vælger vinyl fordi det er den nemmeste vej til at minimere dynamisk kompression. Vil du venligst undlade at stikke mig i skoen, at jeg mener, at dynamisk kompression skyldes det digitale led i kæden?

Min holdning er noget mere kompleks:
1) Det meste lyd til streaming masteres i dag så det lyder ok på en iphone i et støjfyldt s-tog. Derfor dynamisk kompression.

2) Kraftig dynamisk kompression er problematisk ved vinyl. Derfor indeholder mediet en indbygget beskyttelse mod overdreven anvendelse af det.

3) Det er stadig sådan, at de fleste vinylkøbere ønske god lydkvalitet. Og vinyl er ikke just egnet til lyd på farten. Sp der er intet incitament for master-ingeniøren til at forsøge at komprimere for meget. Det var der en gang. Det var dengang man forsøgte at proppe mere end 30 minuter ned på en pladeside. Sådan er det ikke mere.

Så min konklusion er, at uanset de digitale mediers teknoske overlegenhed, så er det stadig sådan, at man oftests får bedre lyd på vinyl. Du har ret i at det ikke er en konsekvens af den digitale afspilning. Det er en konsekvens af den digitale master. Men hvordan hulen vil du afspille noget der ikke er masteret først?!? Du kan jo ikke undgå det. Hvis den digitale kæde definires som indspilning-mixing-mastering-asfspilning, ja, så ER problemet en del af den digitale kæde. Ikke teknikken, men idioten der styrer det. Som forbruger er det et fedt. Desværre.
Bevensee
Bevensee
Seniormedlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: tirs jun 02, 2009 11:32

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf Tweaker » man apr 02, 2018 13:49

Nu skal der jo nok være nogle master teknikere der vil føle sig sÃ¥ret pÃ¥ deres faglige stolthed, over at de skulle komprimere det hele sønder og sammen. SÃ¥dan oplever jeg det ikke, og det hele er jo ikke Metallica: Death Magnetic  :wink:. Men ja, der er store forskelle pÃ¥ hvordan de forskellige masters bliver behandlet, ogsÃ¥ til vinyl, sÃ¥ jeg vil nødigt generalisere der.
Pass Labs INT-30a - Verity Audio Rienzi - Pro-Ject DAC Box RS/Power Box RS - Pro-Ject CD Box RS (Sonic Mode)(drev)- Aune X5s - Elac Miracord 90 Anniversary/Hana EL - Pro-Ject Phono Box RS/Power Box RS Phono. Signalkabler: VDH First Metalscreen, Real Cable Cheverny II-EBU digital XLR, Atlas Equator Mk.3 (Phono). Højttalerkabler: Audience Ohno III.
Brugeravatar
Tweaker
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 424
Tilmeldt: fre apr 16, 2010 22:10

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf P.H. » man apr 02, 2018 15:56

Hvorfor er der så stor spændvidde på priserne på streaming maskiner. Hvilke komponenter/parametre influerer i denne sammenhæng på lydkvaliteten? Jeg ved at nogen lægger meget vægt på strømforsyningens kvalitet.

Man kan godt få indtrykket af, at nogen laver en meget dyr streamer, fordi de ved, at der nok skal være nogle hifi tosser der tror, at dyrt nødvendigvis er bedre :roll:
Sony SCD XA333ES/Swoboda Superupgrade+
Ripstreamer XL, SSD/Modif. SoundDefined
Emm Labs Dac2X
BAT VK52SE
BAT VK255SE
Buchardt s400, Dynaudio 6
NLE, Swoboda, Acoustic Revive
Sugden Headmaster (Det hedder den! Det er ikke noget sjofelt)
Grado GS1000
P.H.
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: søn feb 19, 2006 22:11
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf digital_thor » man apr 02, 2018 16:02

Jeg forsøger sÃ¥dan set blot at være en politisk forbruger. Hvis det lyder skidt - indpilning eller elektronik - sÃ¥ køber jeg det ikke  - der er jo rigeligt at vælge imellem  :D
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf Gekkofinger » man apr 02, 2018 16:50

Kom nu ikke for godt igang P.H. ! Du har jo selv kastet adskillige tusser i dit anlæg, kan man jo se. Skidtet bliver vel billigere og bedre med tiden. Jeg har ikke afprøvet meget i den sammenhæng, kører Mac i DAC gennem Audirvana. Så er den ged barberet!
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf P.H. » man apr 02, 2018 20:10

Mit spørgsmål kom sig af, at jeg kiggede på nogle streamere fra Innuos. Den bedste i standard serien står til ca 20K. Men så har de lavet 100 eksemplarer af en særudgave til det dobbelte. Man spekulerer lidt på hvad man får for pengene.
Sony SCD XA333ES/Swoboda Superupgrade+
Ripstreamer XL, SSD/Modif. SoundDefined
Emm Labs Dac2X
BAT VK52SE
BAT VK255SE
Buchardt s400, Dynaudio 6
NLE, Swoboda, Acoustic Revive
Sugden Headmaster (Det hedder den! Det er ikke noget sjofelt)
Grado GS1000
P.H.
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: søn feb 19, 2006 22:11
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf lydjørgen » tirs apr 03, 2018 07:32

wester123 skrev:
Kaj. skrev:
wester123 skrev:
Kaj. skrev:Og når filen ser sådan ud gør de naturligvis allesammen det. NÅR man spiller digitalt. FORDI man streamer, siger vinylfolket.
NEJ! Det ser sÃ¥dan ud fordi man i moderne musikproduktion vælger DYNAMISK at komprimere musikkens dynamikomrÃ¥de sÃ¥ de kraftige passager ikke overstyrer forstærkeren. Samtidig hermed løfter man niveauet pÃ¥ de svage passager, sÃ¥ de ikke drukner i støj fra elektronik og omgivelserne der spilles i. En særdeles effektiv udgave af "softclipping" kendt fra  en "førende" elektronikproducent.

Resultatet. Musikkens dynamikforskelle begrænses. Det svage lyder kraftigt og det kraftige lyder trykket og begrænset. En hæslig lyd. Enig! Men det er SLET IKKE en konsekvens af digital afspilning eller streaming, som flertallet tror.

Og det er ikke en aprilsnar!


Ja, et dynamik område på 6 - 8 dB på et medie som understøtter 90 dB. Det er desværre i mange tilfælde gået hen og blevet en konsekvens af digital afspilning og streaming. Det skyldes, at musik industrien i størstedelen af tilfældene vælger denne dynamik begrænsning og klipning. På det område må jeg nok tilslutte mig vinylfolket. For at gøre skæringen mulig på vinyl, tager man som regel en anden masterudgave hertil, som ikke indeholder den samme form for overstyring og klipning. Resultatet kan man f.eks. se her: http://dr.loudness-war.info/album/list? ... m=deadwing


Vester. Du fortsætter som om du slet ikke læser - slet ikke har forstået - det jeg skrev. Du sætter lighedstegn mellem Loudness War problematikken og Digital afspilning og streaming. At det ene er betinget af det andet. Der er du helt forkert på den..

Men vil du forsvare vinylfolket er fremgangsmåden brugt mange gange tidligere, som du sikkert ved. Og historien bliver ikke mere rigtig af at blive gentaget. Allle andre end vinylentusiasterne har gennemskuet troværdigheden af den.

Beskrevet i et af mine indlæg som eksempel, digital afspilning af Jethro Tull "Thick As a Brick" lider bestemt ikke af kompression. Der er lige så meget dynamik og luft, som forestillingen om det bedste analoge.

Og så kunne man tro, jeg ikke er opmærksom på resultatet af dynamik kompression. Men der tager man ganske fejl. Jeg er allergisk over for det!


Vil du godt være venlig at undlade og fordreje det jeg skriver!? Det jeg skriver er, at selve skæringen på vinyl ikke er mulig fra en master med så kraftig komprimering. Det vil enten ødelægge skærehovedet eller være tæt på umuligt for pickuppen at aflæse.


Det sidste er korrekt, det er ikke muligt at overfører brick-wall/kraftig limiter brug til vinyl.
Jeg tror heller ikke det er muligt at få det igennem et anlæg og frem til øerne, men det gør åbenbart en forskel om det er til stede på kilden eller ej.
CD for en presset/flad lyd som ikke klinger helt rigtig ud. i forhold til vinyl
Man kan sikkert hører dette på andre måder. Men en forskel er der.

En producer som har diskuteret denne problematik meget er Ian Shepherd ,  han har konstant meget travlt med at forsvarer det han selv gør, og ikke mindst at forklarer at DR værdien ikke er korrekt for vinyl osv.

Her sætter han dog  trumf pÃ¥ med en sang han selv har mikset , han ved derfor 100% at masteren for CD og Vinyl er den samme, men alligevel er DR (dynamic range value)  8 for CD og 12 for vinyl.
En forskel der er til at tage og føle pÃ¥ , og som høres ud som en mere afslappet naturlig klingende lyd pÃ¥ vinyl , og en mere "presset/flad" kort klingende lyd pÃ¥ CD  .  Forskellen ses ogsÃ¥ tydeligt pÃ¥ lyddiagrammet. Og kan høres pÃ¥ en computer højtaler.

AltsÃ¥ masteren er den samme , men master-filens  brick wall kan simpelthen  ikke!! overføres til vinyl.

Derimod ser det ud til at denne unaturlige konstant brick-wall, som intet har med naturlig lydopførsel  at gøre,   erstattes af noget som ligner og lyder som den oprindelige musik pÃ¥ vinyl filen. Der er ikke noget mystik her forskellen er til at forstÃ¥.

Vinyl  processen er tilførsel af RIAA, skæring , afspilning og til sidst anti-RIAA. Alt dette eller en af processerne gør Ã¥benbart at brick wall forsvinder fra lyd-diagrammet og resulterer i en for et mennesker bedre lyd.

Som sagt tror jeg heller ikke en brick-wall kan komme hel-skinnet  igennem et helt stereoanlæg, men det er Ã¥benbart ikke lige sÃ¥ efektivt til at fjerne brick-wall som vinyl produktions og afspilning processen.

her er videoen https://youtu.be/n-AE9dL5FG8

Her er en anden video hvor Ian diskuterer problemetikken igen , igen kan man bÃ¥de se og høre forskellen.  Ian prøver i denne video med en anden forklaring, det er nok EQ det drejer sig om.
https://youtu.be/DsJ0BldwB5w

Ps Jeg er ikke vinyl fan, prøver kun at forstår og forklarer , personligt mener jeg at mulighederne er større for at komme viderer med sin hi-fi via digitale filer, men der er "mange huller" og vanskeligheder på vejen".

Derimod er vinyl en god ,sikker og relativ nem vej til god lyd. Fordi vinyl i princippet laver de "rigtige fejl" fra starten af , fejl  som vi mennesker kan accepterer og kender.
Senest rettet af lydjørgen tirs apr 03, 2018 12:54, rettet i alt 2 gange.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf Kaj. » tirs apr 03, 2018 08:54

Summa summarum. Den rigtige lyd med de rigtige fejl fra musikproduktionen er først færdigredigeret når signalet forlader RIAA forstærkeren. Forinden aftastet af en ulineær transducer fra en vinylplade presset efter en lang proces startende med skæring af en master med en ulineær transducer (skærehovedet) trukket af en forstærker hvis "lyd" tillægges resultatet.

PÃ¥ den mÃ¥de kan det ikke undre at det digitale lyder anderledes ......... forkert.  :wink:
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf Bevensee » tirs apr 03, 2018 11:01

Kaj. skrev:Summa summarum. Den rigtige lyd med de rigtige fejl fra musikproduktionen er først færdigredigeret når signalet forlader RIAA forstærkeren. Forinden aftastet af en ulineær transducer fra en vinylplade presset efter en lang proces startende med skæring af en master med en ulineær transducer (skærehovedet) trukket af en forstærker hvis "lyd" tillægges resultatet.

PÃ¥ den mÃ¥de kan det ikke undre at det digitale lyder anderledes ......... forkert.  :wink:

Fin fordrejning -  med et lille "uskyldigt" "ulineær transducer" smidt ind for at insinuere at alle os vinylister har besluttet at vinylens fejl er det rigtige. Beklager at mÃ¥tte afsløre dit dÃ¥rlige spin.

Faktum er jo, at når man sammenligner CD og LP på en indspilning, hvor CD'en ikke er brickwallet, så er de faktisk forbløffende tæt på hinanden hvis pladespilleren og CD afspilleren er af ordentlig kvalitet. Et godt eksempel er Leonard Cohen, hvis nogen skulle have lyst til at gøre forsøget. Et andet er Iron Mainden "number of the Beast", men KUN (!) hvis man kan få fat i den første CD udgave. Senere remasters er mere og mere brickwallet.

Så min konklusion er, at både CD, streaming og LP har teknologisk potentiale til særdeles (og stort set lige) god lyd. Og forskellen derfor oftest stammer fra masteringen. Og til alle dem, som påstår, at vinyl ikke kan gengive diskant over 10 kHz, kan jeg blot bede om at de lige læser op på Quadrofoni først. Det slog aldrig kommercielt igennem, men det fungerer. Hér er bagkanalerne moduleret op på en 30 KHz subcarrier., således at de optager frekvensbåndet 20-40kHz. På vinyl. Ved 33 1/3 omdregninger. Så vinyl kan vist fint håndtere 20 kHz. Det er i øvrigt også noget vrøvl at de høje frekvenser bliver slidt ned ved de første afspilninger, hvis nogen skulle få yst til at fremture med dén myte. Det er modbevist ved mikroskopbilleder under afspilning.
Bevensee
Bevensee
Seniormedlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: tirs jun 02, 2009 11:32

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf Tweaker » tirs apr 03, 2018 11:20

lydjørgen skrev:Det sidste er korrekt, det er ikke muligt at overfører brick-wall/kraftig limiter brug til vinyl.
Jeg tror heller ikke det er muligt at få det igennem et anlæg og frem til øerne, men det gør åbenbart en forskel om det er til stede på kilden eller ej.
CD for en presset/flad lyd som ikke klinger helt rigtig ud. i forhold til vinyl
Man kan sikkert hører dette på andre måder. Men en forskel er der.

En producer som har diskuteret denne problematik meget er Ian Shepherd ,  han har konstant meget travlt med at forsvarer det han selv gør, og ikke mindst at forklarer at DR værdien ikke er korrekt for vinyl osv.

Her sætter han dog  trumf pÃ¥ med en sang han selv har mikset , han ved derfor 100% at masteren for CD og Vinyl er den samme, men alligevel er DR (dynamic range value)  8 for CD og 12 for vinyl.
En forskel der er til at tage og føle pÃ¥ , og som høres ud som en mere afslappet naturlig klingende lyd pÃ¥ vinyl , og en mere "presset/flad" kort klingende lyd pÃ¥ CD  .  Forskellen ses ogsÃ¥ tydeligt pÃ¥ lyddiagrammet. Og kan høres pÃ¥ en computer højtaler.

AltsÃ¥ masteren er den samme , men master-filens  brick wall kan simpelthen  ikke!! overføres til vinyl.

Derimod ser det ud til at denne unaturlige konstant brick-wall, som intet har med naturlig lydopførsel  at gøre,   erstattes af noget som ligner og lyder som den oprindelige musik pÃ¥ vinyl filen. Der er ikke noget mystik her forskellen er til at forstÃ¥.

Vinyl  processen er tilførsel af RIAA, skæring , afspilning og til sidst anti-RIAA. Alt dette eller en af processerne gør Ã¥benbart at brick wall forsvinder fra lyd-diagrammet og resulterer i en for et mennesker bedre lyd.

Som sagt tror jeg heller ikke en brick-wall kan komme hel-skinnet  igennem et helt stereoanlæg, men det er Ã¥benbart ikke lige sÃ¥ efektivt til at fjerne brick-wall som vinyl produktions og afspilning processen.

her er videoen https://youtu.be/n-AE9dL5FG8

Her er en anden video hvor Ian diskuterer problemetikken igen , igen kan man bÃ¥de se og høre forskellen.  Ian prøver i denne video med en anden forklaring, det er nok EQ det drejer sig om.
https://youtu.be/n-AE9dL5FG8

Ps Jeg er ikke vinyl fan, prøver kun at forstår og forklarer , personligt mener jeg at mulighederne er større for at komme viderer med sin hi-fi via digitale filer, men der er "mange huller" og vanskeligheder på vejen".

Derimod er vinyl en god ,sikker og relativ nem vej til god lyd. Fordi vinyl i princippet laver de "rigtige fejl" fra starten af , fejl  som vi mennesker kan accepterer og kender.


Som jeg ser det, så fortolker du det noget anderledes end ham. Det han vil fortælle er at man ikke kan bruge DR som rettesnor, til at vise at vinyl har større dynamikområde generelt. En 8db begrænset fil kan altså ikke ved et trylleslag have mindre begrænsning ved at blive puttet på vinyl. Det er teknisk umuligt, og man hører altså heller ikke en bedre dynamik på vinyl afspilningen. Den er varmere, sikkert på grund af mindre præcision og mere udtværing. CD versionen var mere sprød og havde bedre bas, altså nok bedre præcision. Han lader årsagen til vinylens bedre målinger hænge og svæve, men den kan givetvis findes ved en nærmere analyse.

Den anden video du postede, er iøvrigt den samme som den første.
Pass Labs INT-30a - Verity Audio Rienzi - Pro-Ject DAC Box RS/Power Box RS - Pro-Ject CD Box RS (Sonic Mode)(drev)- Aune X5s - Elac Miracord 90 Anniversary/Hana EL - Pro-Ject Phono Box RS/Power Box RS Phono. Signalkabler: VDH First Metalscreen, Real Cable Cheverny II-EBU digital XLR, Atlas Equator Mk.3 (Phono). Højttalerkabler: Audience Ohno III.
Brugeravatar
Tweaker
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 424
Tilmeldt: fre apr 16, 2010 22:10

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf lydjørgen » tirs apr 03, 2018 12:53

Ja du har ret, det er samme fil husk altid......., her er den hvor Ian giver EQ skylden for forskellen:
https://youtu.be/DsJ0BldwB5w

Som jeg forstÃ¥r det , mener jeg ikke han ved eksakt hvad problemet er, men han har meget  travlt med at forsvarer det lort "hi-fi-mæssigt" han render og  laver.

Det interessante her, er at man ikke kan overføre en brick wall til vinyl , og derfor lyder den i mine ører bedre mere naturligt end en CD med brick-wall. Og jo der er mere dynamik på vinyl udgaven uanset hvad han siger. Det høres bl.a. som en mere afslappet let-flydende gengivelse.

Hvordan "musikken genskabes" pÃ¥ vinyl mÃ¥ man tale med en DSP ekspert om, men det hele er et stort filter med en overførings-funktion ,  de ændringer der sker ved processen med at fremstille en LP  ser ikke ud til at ødelægge musikken for os mennesker, tværtimod.
Men jeg er enig at CD/digital filen har den største nøjagtighed i forhold til kilde filen, men ikke nødvendigvis i forhold til den musik der er optaget.

Kende vi den problematik fra andre steder i hi-fi kæden, ja , bl.a. fra modkobling , transistorer vs rør og en del andre steder hvor det som er mest perfekt ikke nødvendigvis er det vi mennesker finder naturligt og foretrækker.
Senest rettet af lydjørgen tirs apr 03, 2018 13:31, rettet i alt 5 gange.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf Jandk » tirs apr 03, 2018 13:06

De "rigtige fejl" som vinyl laver, kunne man ikke tilføje dem til digitallyden og dermed komme tættere på vinyllyden, uden knitren, støj osv ?

Hvis man overfører en vinylskive til en CDskive burde lyden fra CDskiven så ikke være så godt som 100% identisk med vinylskiven ?
Alle bakker ud når talen går på blindtest - Årsagen er at så kan hjernen ikke længere manipuleres af det øjnene ser :-D
Jandk
Seniormedlem
 
Indlæg: 709
Tilmeldt: man nov 28, 2016 23:28

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf nilsvalla » tirs apr 03, 2018 13:23

PS. ps.
Hvis ikke man er til vinyl, så bare spring dette indlæg over.

Igår skrev jeg; skal det være tro mod tidens musik, kommer man tættest på med udstyr fra musikkens udgivelses-tidspunkt. (som jeg opfatter det)
Men, (stadig som jeg opfatter det) der er en tvist, en undtagelse.
Når musikken er indspillet "live in studio" (eller afart af dette), og der ikke er en speciel "sound-mæssig" dagsorden (hvilke der gerne var, for rock/pop-musikken)
andet, end bare spille "live for mikrofonerne", fÃ¥r man langt mest, og ubeskÃ¥ret resultat, med "fineline-nÃ¥l og neutralt udstyr. (ubeskÃ¥ret, i den forstand nÃ¥leslibnings bedre pasform til rille, mere aflæser hvad der reelt ligger af rilleinfo, uanset). :)  :violin:
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Interessant artikel: Streaming er bedst

Indlægaf boydk » tirs apr 03, 2018 13:31

Jandk skrev:Hvis man overfører en vinylskive til en CDskive burde lyden fra CDskiven så ikke være så godt som 100% identisk med vinylskiven ?


Jo da, hvis du kan undgå nogen som helst overstyring i optageprocessen. Hvis man sætter det absolutte max. punkt på LP´en til -3 til 4 dB ved optagelse, er der ingen hørbar forskel ved afspilning. Er prøvet mange gange. En veninde er fuldstændig tåget med Michael Jackson, så som en overraskelse optog jeg "History" (3LP box) til CD til hende. Hun kom måbende tilbage og spurgte, hvad jeg havde gjort. Hun havde selv History som 2CD-box og var noget forundret over, at det kunne lyde SÅ godt :lol:
Og dette var kun svar på dit spørgsmål Jandk. Jeg vil på intet tidspunkt deltage i debatten om, CD vs. vinyl, selvom jeg da klart har min holdning.
Turntable: FFYX DIY Kit
Tonearm: STAX UA-9 & Jelco SA-750L
Cartridge: Ikeda 9TS, Sumiko Palo Santos Presentation, Shure V15-IV MR, Goldring 920IGC/Jico-SAS, SAEC-C1, Ortofon Rondo Bronze, Ortofon Jubilee, ZYX Ultimate 100.
Degritter Ultrasonic Record Cleaner.
Stepup: DIY Silk Audio MC220-A, DIY Cinemag 1254, DIY Sowter 9570 PC-OCC
Preamp: Vincent SA-T7
Riaa: DIY Pass Labs X-Ono clone
CD/SACD/DVD-A drive: Oppo BDP-93EU
Dac: DIY AK-4399-6N16B-V out
Poweramp: 2 x Advance Acoustic MAA-1000
Speaker: Magneplanar MG3.6/R
Cable: Cardas Hexlink Tonearm connect, Cardas Hexlink RCA, DIY IBM Token Ring + Albedo Pure Silver som signalkabel. VdH Magnum Hybrid til HT.
boydk
Seniormedlem
 
Indlæg: 721
Tilmeldt: fre okt 19, 2012 08:02
Geografisk sted: Ã…rhus

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.