Kaj. skrev:lydjørgen skrev:Nrik skrev:...en væsentlig årsag til at Hiraga's Le Monstre 8W og Class A 20W skulle have kæmpe lytter og CRC filter-strømforsyning er fordi at driver- og udgangstransistorerne udgør et sæt 'amplified transistor'.
Her har driver transistorerne selve udgangstransistorene i en kort modkoblingssløjfe og kan gain-mæssigt betragtes som en jordet emitter-kobling, med højttaleren i kollektoren.
Denne udgangstopologi lyder 'musikalsk' og med godt 'drive', men da emitterne er jordede og refencen for indgangssignalet derfor er forsyningslinierne, så bliver selv ret lavt ripple/100Hz sner desværre også en del af lyden. Derfor skal der glattes helt ud så strømforsyningen er ultra støjfri.
Som Kaj rigtigt er inde på, så er lytternes størrelse ikke så vigtige som mange gør det til i klassiske forstærkere med emitterfølger udgange. Men i konstruktioner som Hiraga's er de altså ret væsentlige...ikke for at få høje strømstyrker men for at få ekstremt lav ripple til forstærkertrinnet.
Du har ret i at PSRR rippel undertrykkelsen er lav på Hiraga så her er det nødvendigt at fjerne rippel hvis det ikke skal havne i højtaleren , men store strømforsyninger/elektrolyt lager har andre funktioner end at udglatte rippel , derfor virke Mega-forsygninger som tilnærmer sig batterier overalt i hi-fi kæden, i alle effekt konstruktioner inkl. klasse D, Dac forforstærkerer osv Høj PSRR eller ej , det er min erfaring.
Det berører alt i lyden klang præcision og perspektiv proprationer osv.
Til @Jan ja sådan en forstærker siger ikke meget i forhold til en NAD 3020 det er hele formålet , kom nu viderer for pokker da.
Strømforsygningens betydning for lyden er en af de ting som adskiller audio elektronik fra anden elektronik hvor man med formler kan dimensioner sig til at det fungerer optimalt, ved audio kan man bare blive ved at forbedre strømforsyningen langt ud over hvad der teoretisk er nødvendigt, det kan ikke forklares 100% hvorfor det virker, men det kan høres, prøv det!
Bare du kan blive enig med dig selv er vi nået et skridt videre. For det ene øjeblik dur beregningsmodeller slet ikke. Det næste øjeblik gør de. Alt efter nødvendigheden af at være i opposition til indlæggene du møder. Hvilket naturligvis er nødvendigt for at du har noget at skrive om. Lægger vi essensen af vores indlæg om kondensatorer og rippleproblematikkens indflydelse på forstærkernes ydelse, deres strømafgivelse sammen har jeg svært ved at se hvad vi er uenige om.
Når du mener man skal prøve sig frem i stedet for at beregne sig frem undrer det mig at du henviser til beregningsmodeller. Hvad kan du eksempelvis fremvise af egne konstruktioner fremstillet efter dine idealer? For der må da uvægerligt være en del at dømme ud fra dine energiske skriverier og angiveligt store vidensdatabase.
PSSR. Er det ikke ....” PSRR, Power Supply Rejection Ratio is the ability of an amplifier to maintain its output voltage as its DC power-supply voltage is varied” , du tænker på? For nu at underbygge vidensniveauet.
Jo jeg mener Power Supply Rejection Ratio PSRR en smutter tak for korrektionen.
Jeg har masser af konstruktioner og ikke mindst eksperimenter bag mig deraf den erfaringen at ikke alt inden for audio kan sættes på formel hvis et optimalt resultat skal nås.