schlager skrev:Læs evt. linket til hvad effektive højtalere kan betyde for lyden.
http://www.theaudiobeat.com/equipment/a ... e_trio.htmI sidste ende er hifi lyd en udpræget subjektiv smagssag. Når det så er sagt, er det alligevel påfaldende, at de fleste folk, også ikke-hifi entusiaster, synes at live musik med højt spl og massere af dynamik, giver en særlig musik oplevelse, som sjælendt fås i stuen.
Jeg har læst det og selv om manden tydeligvis er meget dedikeret til den form for gengivelse . så kan han ikke undgår at hører ulemperne/prisen for høj effektivitet, det tonale/farvning og de perspektiv-mæssige problemer, nøjagtig som jeg tidligere har beskrevet og som jeg beskrev som en konstant.
Nogle siger så pyt med det , mens jeg netop mener at disse egenskaber er vigtige og fascinerende og gør en illusion langt mere troværdig, samtidig er disse egenskaber en indikator for udstyrets præcision og valg af komponenter , kvaliteter vi typisk kun kan lytte os til , egenskaber som man ikke rigtig kan måle/sætte tal på.
Det bedste bud på en måling er nok et vandfaldsplottet , men det giver kun rigtig mening ved højtaler. Resten af kæden er ladt i stikken, og kun lytteerfaring er brugbar her.
Den magi anmelderen taler om ser jeg ikke som noget usædvanligt for et godt system, og efter min mening skal det ikke laves af højtaleren , højtaleren skal kun formidle eventuel magi fra kilden, og skal den magi overføres igennem elektronikken er man nødt til at have fokus på aspekter som ikke er fuldt beskrevet i elektronikteorien , en kombination af ekstrem overdimensionering og det som populært kaldes snake oil komponent valg ,plus dæmpning.
Så vil den magi som anmelderen beskriver kunne fremkomme på ganske almindelige gode full range højtalerer når det er tilstede på kilden.
At horn også generelt måler ad helvede til bestyrker mig bare i at de selv lave rigtig meget lyd, med aspekter som nogle fascineres voldsomt af mens andre ikke lade sig imponerer helt så meget .
Hi-Fi består af præcision og klang.