nilsvalla skrev:Højde i sig selv kan finurligt sagt skabes med høje ht. 
Bliver så mest til en stereo H/V-oplevelse
Men før en ht kan gengive differentieret højde, kræves mere end et akustisk center (to-vejs eller mere).
Kan således gengive stemmer fra naturlig hovedhøjde samtidig med guitaren ses/høres hænge over hoften og fodtramp, stortromme osv høres nede fra gulvet (det i hvertfald mulighederne)
Men hvorfor er nogle amp bedre end andre til den diciplin?
Er som du nok ved ikke selvbygger og grejer ikke "se" hvad der gør forskellen på amp.
Har blot erfaret forskellen er der. 

 
Det er et interessant emne du bringer frem,  og en af de forskelle på anlæg som ikke direkte kan måles, vil godt videregive mine erfaringer med dette som også har pirret min nysgerrighed mere end engang.
jo mindre uvedkommende lyd (forvrængning) fra rum ,højtaler og elektronik jo nemmere må det være  for hjernen at lave en  illusion udfra kilden.
En illusion som stereo jo er set  i forhold til PA og live musik, det er jo ikke muligt at måle outputtet i midten hvor sangerens står.
Dermed er også sagt at jeg ikke aner hvordan man skal måle dette perspektiv, afgøre om det er rigtig eller forkert, det er mere eller mindre overladt til hjernen og dens logik.
Perspektiv gengivelse er en evne som kan  være  ret forskellig fra anlæg til anlæg.
Rent teknisk kan man  med DSP osv.  manipulere og skabe et perspektiv ved at styre fase ,  frekvensgang, og styrke/niveauer , individuelt og mellem de to højtalerer.
Langt de fleste perspektiver man hører på plade er skabt kunstigt,  ved at ligge et kunstigt rum omkring de enkete instrumenter som er optaget tæt på på og i princippet uden rum.
Et kendt klassisk og spektakulært eksempel på perspektiv manipulering   er Roger Waters amused to death som er lavet i Q-sound , gengivelse af denne plade kan være meget forskellig fra anlæg til anlæg,  fra fantastisk til ganske ordinært.
B&O er i stand til at flytte hele perspektivet. 
Så man kan konstaterer at der er en masse viden om hvordan man skaber og manipulerer et perspektiv. men måling af resultatet ser ud til at være  overladt til hjernen.
Naturligt forekomme disse niveau  ,frekvens, og fase forskelle naturligvis også , og de kan optages med to eller tre mikrofoner.
Alt dette  fortæller at vi oplever illusionen relativt ens, men at der er forskelle på hvordan et anlæg formidle de elementer som danne illusionen, og dermed også hvordan vi oplever denne.
Mange lydkilder er transformeret ned til to (ved stereo) ,og afspilles herefter via to højtalerer, vores hjerne  transformerer de to lydkilder tilbage  til mange lydkilder igen.
Lydkilderne placeres i et forhåbentligt  naturtro perspektiv med logisk højde brede og dybde, hvis folk står op  så skal det også fremstår som sådan, et kor står op, et kirkeorgel er højt , typisk meget højre end et kor osv,  kildefilen  inkluderer ikke vores højtalerne, hvad vores illusion naturligvis heller ikke bør gøre.
Jo bedre hi-fi jo mindre høres højtalerne jo mere folder perspektivet sig ud som flapperne i bunden af en papkasse eller som en halvkugle der rettes ud bag højtalerne.
Kernen i lydbilledet vil ligger sig bag højtalerne som ret linje, både  vertikalt og horisontalt, lydbilledet vil have sit faste udspring i midten og vil kunne vokse, langt udover højtalernes placering, trække sig sammen og udvide sig som en stor kasse omkring højtalerne, det er  i hvert tilfælde min erfaring.
Jeg har indtryk af at stort set alle højtalerer kan levere et variabelt 3D lydbillede med den rette elektronik. 
Rum tuning vil tegne perspektivet skarpere op, det samme vil en bedre højtaler gøre, men det virker som om det er elektronikken sammen med kildefilen som muliggør dannelsen af et naturtro perspektiv.
Ps. @Preklar  hvornår har jeg sagt jeg kan hører forskel på -138 db og -143 db? .
Jeg har sagt jeg kan hører forskel på klangen af de enkelte komponenter, og at dette kan fremstår ret tydeligt, hvis de to objekter er lavet med vidt  forskellige materialer.
Er objekterne lavet af de samme materialer er der typisk  langt mindre lydforskelle mellem de forskellige fabrikater hvis overhovedet nogen. 
To identiske kondensatorer men med forskellig elektrisk værdi har samme klang.
De to kondensatorer du viser på dit foto vil have samme klang lyde ens. "undtagen i en blindtest".
Mere af det samme giver samme sound.
Klang som sammen med perspektiv   i dag  kun kan måles  realistisk med hjernen. 
Beviset er at mit anlæg sandsynligvis lyder forskelligt fra dit, jeg er Diy mand og har  "fremavlet" min klang og min præcision  via mine valg af komponenter og konstruktionsprincipper, det samme gør de forskellige fabrikanter bevist eller ubevist, og der er lydforskelle derude som du burde kunne høre.
Selv igennem YouTube og mini pc højtalerer kan klangforskelle høres 
https://youtu.be/hnezplX1zlcHi-Fi består af præcision og klang.