Har en forstærker betydning for lyd? Ja det har den vel, men 2 godt konstruerede forstærkere vil lyde ret ens. Og så længe de ikke presses ud over deres fysiske formåen, med klipning og stigende forvrængning til følge, vil der være meget små hørbare forskelle, hvis nogen overhoved. Vi kan sikkert godt måle små forskelle på forstærkerens data, men lyden vil være ret ens. Hvis ikke, så vil jeg mene at forstærker ikke er velkonstrueret.
Det er ikke svært i dag at lave en forstærker der måler +- 0,1 dB fra 5Hz-100KHz med en forvrængning under 0,1 % og som er fase lineær. Udgangs impedans skal være lav, for at give en god dæmpningsfaktor, så den kan styre bassen. Hvis den så også kan levere spændingssvinget over højtalerens impedans, burde den i praksis være det vi kalder neutral.
Det er klart at hvis man køber en forstærker til 1000 kr. så vil den sikkert ikke lyde lige så godt som en til 10.000 kr. Men fra 10.000 til 100.000 kr. er det ikke givet at den dyre vil lyde bedst, de vil nok snarere lyde ret ens, igen forudsat et de er velkonstrueret.
Forstærker kredsløb er et vel gennem testet emne og generelt er holdningen blandt udviklere, at det skal der ikke bruges så meget tid på mere, da problemet anses for løst. At der så løbende bliver lanceret den ene mega dyre forstærker efter den anden, alle med udsagn om at de har højnet lydkvaliteten til uhørte højder, skal nok mere forklares ved, at der fiskes i de vande hvor tro og håb om bedre lyd, har afløst reel viden og fakta. Det er helt fair, hvis man argumenterer et køb af forstærker til mange tusinde kr. med at man godt kan lide designet, funktionaliteten og at den kan holde i mange år og at den vel holde gensalgs værdien mm.
Jeg har været med til forskellige forstærker test i privat regi. De var ikke blinde A-B test, hvilket ofte giver et andet bedømnings resultat. Den ene test var med 5 forskellige forstærkere. Jeg husker at en billig klasse D Behringer Inuke, den faldt igennem ved at gjalde når man pressede den (dårlig konstruktion). Det var faktisk en rør forstærker fra Roksan der blev bedømt bedst. Den havde en, tilsyneladende mere fyldig bas, sikkert pga manglende dæmpningfaktor og så havde den en lidt anden klang, sikkert pga en masse 2. harmonisk forvrængning, hvilket jo rent teknisk er en fejl
En anden test jeg var med til, var det en Behringer EP 4000 klasse AB mod et sæt Dan Agostino Momentum mono blokke. 3.000 kr mod 600.000 kr. Der blev spillet på et sæt Magico Q7 og lyd forskellen mellem de 2 forstærkere var mildest talt noget mindre end pris forskellen
Det var som om at Momentum ikke kunne tvinges til at lyde grimt. Lidt som når man hælder fløde i maden, så smager det bare godt, næsten uanset, hvad man ellers har puttet i gryden. Jeg vil sige at Behringeren spillede ca. 95 % op med de store mono blokke. Vi talte lidt om hvad det evt. kunne være, der gjorde at de havde en så ”flødecremet” lyd. Et bud var, at det kunne være at Dan havde søgt en særlig transistor forvrængnings karakteristik.
Bob Carver udfordrede engang Stereophile, om at han kunne lave en forstærker der lød lige så godt som deres reference. De tog imod tilbudet og gav ham 48 timer. Det han gjorde var at lave en nulling test. Ved at ændre nogle modstande i sin egen forstærker kunne han udligne evt. signal forskelle imellem forstærkerne. Behøver jeg at sige, at han vandt vædde målet Stereophile kunne ikke høre forskel på de 2 forstærkere.
https://www.stereophile.com/content/carver-challengeRichard Clarke giver 10.000 $ til den der kan gennemføre hans amp test. Mange tusinde prøvet, men han har stadig sine penge
http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall/index.htmmere underholdning her. Vi taler dyrt anlæg vs billigt ”skrammel”
http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htmJeg medgiver at der KAN være hørebare forskelle mellem forstærkere, om end jeg anser disse for at være små (vi taler igen om velkonstruerede design). Der er meget BS i audio og forstærkere er særligt plaget, desværre, for i virkeligheden er det højtalerne, kilde materialet og lytte rummet, der har den største indflydelse på lyden.
Jeg elsker horn, for man kan drikke mjød af dem.