digital_thor skrev:Det er skønt nok med et fora, hvor der er højt til loftet... men hvis det blot skal være en parkeringsplads for delvist kreative sætninger, blandet sammen i en nogenlunde, men ukonkret sammenhæng - så har jeg lidt svært ved at se formålet.
Det indledende spørgsmål om forstærkerens betydning - er selvfølgelig relevant. Men set i lyset af at de fleste ikke har håndteret de langt større problemer med højttalerens konstruktion og rummet akustik - så forekommer det mig lidt svært at komme frem til nogen brugbar konklusion - uden at det blot bliver en sludder for en sladder.
Man kan måske sortere de værste fra, men ikke komme med en egentlig reel bedømmelse af en forstærker, når ikke alt andet er bare nogenlunde på plads - ud fra de ganske fine retningslinjer, som der har været let tilgængelige i årevis.
Om et lyt på et givent system siger mere end 1000 ord. Tjoo. Det gør det vel Men hvis vi ikke vi graver lidt dybere i forståelsen af hvad der forgår, så bliver det igen blot en mening, som kan danse i luften,som et blad i en efterårsstorm.
Hvordan kommer vi videre herfra?
lydjørgen skrev:digital_thor skrev:Det er skønt nok med et fora, hvor der er højt til loftet... men hvis det blot skal være en parkeringsplads for delvist kreative sætninger, blandet sammen i en nogenlunde, men ukonkret sammenhæng - så har jeg lidt svært ved at se formålet.
Det indledende spørgsmål om forstærkerens betydning - er selvfølgelig relevant. Men set i lyset af at de fleste ikke har håndteret de langt større problemer med højttalerens konstruktion og rummet akustik - så forekommer det mig lidt svært at komme frem til nogen brugbar konklusion - uden at det blot bliver en sludder for en sladder.
Man kan måske sortere de værste fra, men ikke komme med en egentlig reel bedømmelse af en forstærker, når ikke alt andet er bare nogenlunde på plads - ud fra de ganske fine retningslinjer, som der har været let tilgængelige i årevis.
Om et lyt på et givent system siger mere end 1000 ord. Tjoo. Det gør det vel Men hvis vi ikke vi graver lidt dybere i forståelsen af hvad der forgår, så bliver det igen blot en mening, som kan danse i luften,som et blad i en efterårsstorm.
Hvordan kommer vi videre herfra?
Ganske simpelt løs problemerne ved roden ,lad være med at bruge basreflex og dipoler, brug lukket kabinet eller akustisk ventil , brug en mere end veldimensioneret forstærker , dyrt ja helt sikkert, opstil højtalerene symetrisk og tilstrækkeligt langt væk fra bagvæg og hjørner, så vil 95% af alle de lydproblemer folk konstant fabler om være væk.
Stående bølger eksisterer normalt ikke i musik, stående bølge skal konstant have tilført energi for at fremstår som sådan, men stående bølger kan generees og fødes af basreflex og dårlige forstærkere. Og det er det som sker i langt de fleste tilfælde. (Manglende kontrol).
Præcisionen fra lukket eller akustisk vintil kan optimeres ved at lede lyden så direkte til ens øre som muligt med en LEDE (Live-End Dead-End).
En LEDE kan laves med diverse akustiske remedier eller via DSP som B&O og Kii Audio gør , B&O kalde det Beam Width Control og det er eksakt det , det drejer sig om.
Analogueman skrev:nilsvalla skrev:Hold nu op.
Denne tråd er da ikke værre end andre tråde.
Her kan debatteres emner der ikke ligger på Google.
Om surrealistiske synspunkter bliver luftet, kan da højst øge bevidstheden for jer gamle trippere.
Det var ingen kritik - blot en konstatering.
Så jeg ved egentlig ikke, hvad det er jeg skal holde op med
digital_thor skrev:Det er skønt nok med et fora, hvor der er højt til loftet... men hvis det blot skal være en parkeringsplads for delvist kreative sætninger, blandet sammen i en nogenlunde, men ukonkret sammenhæng - så har jeg lidt svært ved at se formålet.
"Der er altid formål med tale frit fra leveren"
Det indledende spørgsmål om forstærkerens betydning - er selvfølgelig relevant. Men set i lyset af at de fleste ikke har håndteret de langt større problemer med højttalerens konstruktion og rummet akustik - så forekommer det mig lidt svært at komme frem til nogen brugbar konklusion - uden at det blot bliver en sludder for en sladder.
"Der findes vel ingen "fælles fodslag", da både udstyr og aku kan være vidt forskelligt"
Man kan måske sortere de værste fra, men ikke komme med en egentlig reel bedømmelse af en forstærker, når ikke alt andet er bare nogenlunde på plads - ud fra de ganske fine retningslinjer, som der har været let tilgængelige i årevis.
"Udviklingen har kørt i over 50år og i forskellige retningslinier, hvilke er meget tilgængeligt konstatere. Pas på med ikke forbinde dit eget udstyr og dine egne retningslinier som standart for alle".
Om et lyt på et givent system siger mere end 1000 ord. Tjoo. Det gør det vel Men hvis vi ikke vi graver lidt dybere i forståelsen af hvad der forgår, så bliver det igen blot en mening, som kan danse i luften,som et blad i en efterårsstorm.
"Hvad er det for en dybere forståelse du leder efter i Hi-fi?
Er der noget mere rigtigt end du kan "lide hvad du hører"?
Folk har forskellig tilgang til deres medie. Nogen er bekendt med studiers måde optage indspilninger på, andre har stor viden om hjemmeelektronikkens måde fungere på.
Men er der andre bedre egnet end dig selv til vurdere hvad du hører?"
Hvordan kommer vi videre herfra?
Twist skrev:Det dybe toneområde indeholder vel også væsentlig rum information.
Og både i et rum og mht. højttalere kan der være problemer mht. resonanser.
Og nu har jeg mest prøvet, at skulle regulere et par dipolers basgengivelse.
Hvis man ellers har et transparent lydbillede kan det vælte hele lydbilledet, hvis bassen ikke dør ud når den skal. Men nu kan sådanne problemer jo være mere eller mindre grelle.
Men følelsen af luftighed kan nu gå ganske i fløjten hvis man har basbuldren i et rum. Man bliver i så tilfælde gjort meget opmærksom på, at det er reproduktionen fra et par højttalere man lytter på .
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster