Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Forstærkerens betydning for gengivelsen

Alt om højttalere.

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf digital_thor » lør nov 17, 2018 09:44

Jeg siger ikke at jeg har ultimativt ret, men prøver at henvise til materiale, som med stor sandsynlighed har fat i nogle centrale pointer omkring de emner vi debattere. Og det er min pointe, at der netop er nogle ting der går igen - nogle ting, som kan dokumenteres omkring det vi oplever, så det ikke behøver at være alt for "magisk" og i sidste ende for dyrt, forvirrende og besværligt at opnå gode resultater.
At nogle så ikke er enige - ja det kan Jordan Peterson måske forklare...
https://www.youtube.com/watch?v=44pERGAaKHw
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf digital_thor » lør nov 17, 2018 10:35

Man kan vel også argumentere for at det er vigtigt at forstå højttalere, for at kunne debattere forstærkere - den ene er jo ikke meget værd uden den anden.
Og mange yderst velrespekterede højttalere i dag, benytter jo netop ganske billige chipforstærkere i deres højttalere, nu da DSP-delefiltre er blevet så billige at passive konstruktioner nærmest skal på museum.
Så hvad skal vi egentlig bruge de der kæmpe el-varmere til mere?

https://www.tortugaaudio.com/case-active-dsp-crossovers/
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » lør nov 17, 2018 12:45

I forsøget på at skære det ud i pap lavede jeg på et tidspunkt dette billede til en forumtråd med lignende emne. Prioritering af anlægget og elementernes individuelle betydning i forhold til hinanden. Forstået på den måde at man starter med lytterummet og efterhånden som det mest betydende nærmer sig et brugbart resultat, rykker elementerne til venstre, op i værdi.

Prioritering.jpg
Prioritering.jpg (49.23 KiB) Vist 3169 gange
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Milu » lør nov 17, 2018 12:51

Ret god illustration.
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » lør nov 17, 2018 17:31

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:47, rettet i alt 4 gange.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf lydjørgen » lør nov 17, 2018 18:01

Synes endelig hygge Poul forklarer meget af det som som nogle undre sig over ved hi-fi i denne video. https://youtu.be/mCk50RTtrT0

Han forklarer på komponent niveau at en komponent består af en konstruktion og materialer til realisering af konstruktionen.
Man bør naturligvis altid forsøge at fÃ¥ ens konstruktion sÃ¥ god og stabil som muligt,  det kommer man langt med, det jeg og mÃ¥ske Poul prøver at sige er at det er ikke det eneste som tæller pÃ¥ den samlede lyd.

Poul forsætter med at forklarer/antyde at det sædvanligvis forholder sig sÃ¥dan at  den bedste lyd fÃ¥s fra gode rene materialer, hvor der ikke er taget hensyn til størrelse, hvilket i den sidste ende resulterer i  større og dyre komponenter.

Man kan dele komponenter op i industrikomponenter hvor størrelse og pris betyder alt og deres lyd intet , og komponenter hvor der er lagt vægt på optimal konstruktion, bedste materialer, og ikke mindst bedst lyd. som at finde det bedste træ til violinen.

Måske tro man der er størst lydforskel på de dårlige komponenter. Det er ikke tilfældet, de lyder af det samme shit alle sammen, mange gange fordi de er lavet på samme måde, og af de samme materialer.

Det er de dyre komponenter som har mest lydkarakter/lydsignatur og lydforskelle,  men de er pÃ¥ et laaangt højre niveau i lydkvalitet end de billige industrikomponenter.

Det er som med dyre hi-fi apparater, jo dyre jo mere personlighed/karakter har apparatet, og der giver større forskelle i lyd mellem apparaterne , i forhold til konsum produkter som igen bare alle lyder af shit.

Til sidst i videoen viser Poul, mÃ¥ske det som  er mest mærkeligt ved hi-fi og konstruktion.

Han har en elektrolyt-kondensator som skal bruges som overføringskondensator, den har en relativ stor værdi og kan derfor overføre meget dybe toner, men den lyder ikke særlig godt.
Den lyd forbedres ved at forbinde en vellydende og lille af værdi  folie-kondensator parallelt med elektrolyt-kondensatoren, den er sÃ¥ lille at den ikke ændre noget elektrisk, men lyden vil forandre sig pÃ¥ ren hokuspokus vis i positiv retning.  
Man kunne naturligvis have erstattet elektrolyt-kondensatoren helt med en folie-kondensator, hvilket absolut er anbefalelsesværdigt, men sådan en kondensator vil blive meget stor og meget dyr.
Og man for en stor del af folie-kondensatoren gode lyd på den angivende måde, billigt og uden det fylder ret meget mere.

Man kunne ogsÃ¥ have sat de to kondensatorer i serie , hvilket ikke er sÃ¥ smart fordi ved kondensatorer i serie vil den samlede kondensator altid blive mindre end den mindste kondensator, ved parallel forbindelse plusser man de to kondensatorer sÃ¥ her  vil den samlede kondensator altid blive større.

Men man kunne have valgt at sætte en meget vellydende og meget lille af værdi modstand i serie med en langt større af værdi standart-lyds modstand , således at intet elektrisk ændres.
Også her vil man opnår en uforklarlig lydforbedring i retning af den bedst lydende komponent, som her er den lille modstand af værdi.

Ja man kan lave dette tricks  med alle komponenter det virker alle steder og er uafhængig af komponenternes elektriske værdi.

Sætter man to ens komponenter i serie eller to ens kondensatorer i parallel som beskrevet opnår man intet afgørende lydmæssigt. Mere af det samme giver samme lyd.

Selv om vores hi-fi kæde umiddelbart ser ud som en serieforbindelse, så er den signalmæssigt over stikkontakten en parallelkreds , i princippet som den Poul beskriver sidst i videoen.

NÃ¥r  vi skifter kabler apparater eller komponenter sÃ¥ ændre man hele parallel-kredsen, og lyden vil ændre sig i retning af den bedst lydende komponent pÃ¥ en mÃ¥de som umiddelbart ingen elektrisk forklaring har.
Hi-fi kæden kan blive langt stærkere lydmæssigt end det svageste led, og det kan typisk ikke  mÃ¥les i output , dette er bl.a. Ã¥rsagen til at et netkabel kan give en meget bedre samlet lyd fra et anlæg.
Senest rettet af lydjørgen lør nov 17, 2018 23:18, rettet i alt 1 gang.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » lør nov 17, 2018 18:53

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:47, rettet i alt 1 gang.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Janhp » lør nov 17, 2018 19:44

pic04.jpg
pic04.jpg (40.8 KiB) Vist 3033 gange
Janhp
Nyt medlem
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør dec 12, 2015 04:46

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf lydjørgen » lør nov 17, 2018 20:19

Preklar skrev:Aha nu er vi pludselig ovre i den modsatte verden  :o
Før i tiden på forum hed det sig at 10 beskidte glasplader foran hinanden der ville det altid give en forbedring at pudse en af dem, det er egentlig rimeligt logisk.

nej vi er ikke i anden verden , men mÃ¥ske i en  udvidet verden.
jeg skriver
"Man bør naturligvis altid forsøge at fÃ¥ ens konstruktion sÃ¥ god og stabil som muligt,  det kommer man langt med, det jeg og mÃ¥ske Poul prøver at sige er at det er ikke det eneste som tæller pÃ¥ den samlede lyd."
Jeg har arbejdet utroligt meget med at optimerer konstruktioner og er et langt stykke hen af vejen helt enig med både Digital_Thor og Kaj. Jeg er helt enig i at fejl skal bringes til et minimum.
analogien med glaspladerne er sÃ¥dan set ok som et billede ,men min version  er elektrisk mere korrekt.
Senest rettet af lydjørgen lør nov 17, 2018 23:16, rettet i alt 1 gang.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf sigma6 » lør nov 17, 2018 20:37

lydjørgen skrev:Synes endelig hygge Poul forklarer meget af det som som nogle undre sig over ved hi-fi i denne video. https://youtu.be/mCk50RTtrT0

Han forklarer på komponent niveau at en komponent består af en konstruktion og materialer til realisering af konstruktionen.
Man bør naturligvis altid forsøge at fÃ¥ ens konstruktion sÃ¥ god og stabil som muligt,  det kommer man langt med, det jeg og mÃ¥ske Poul prøver at sige er at det er ikke det eneste som tæller pÃ¥ den samlede lyd.

Poul forsætter med at forklarer/antyde at det sædvanligvis forholder sig sÃ¥dan at  den bedste lyd fÃ¥s fra gode rene materialer, hvor der ikke er taget hensyn til størrelse, hvilket i den sidste ende resulterer i  større og dyre komponenter.

Man kan dele komponenter op i industrikomponenter hvor størrelse og pris betyder alt og deres lyd intet , og komponenter hvor der er lagt vægt på optimal konstruktion, bedste materialer, og ikke mindst bedst lyd. som at finde det bedste træ til violinen.

Måske tro man der er størst lydforskel på de dårlige komponenter. Det er ikke tilfældet, de lyder af det samme shit alle sammen, mange gange fordi de er lavet på samme måde, og af de samme materialer.

Det er de dyre komponenter som har mest lydkarakter/lydsignatur og lydforskelle,  men de er pÃ¥ et laaangt højre niveau i lydkvalitet end de billige industrikomponenter.

Det er som med dyre hi-fi apparater, jo dyre jo mere personlighed/karakter har apparatet, og der giver større forskelle i lyd mellem apparaterne , i forhold til konsum produkter som igen bare alle lyder af shit.

Til sidst i videoen viser Poul, mÃ¥ske det som  er mest mærkeligt ved hi-fi og konstruktion.

Han har en elektrolyt-kondensator som skal bruges som overføringskondensator, den har en relativ stor værdi og kan derfor overføre meget dybe toner, men den lyder ikke særlig godt.
Den lyd forbedres ved at forbinde en vellydende og lille af værdi  folie-kondensator parallelt med elektrolyt-kondensatoren, den er sÃ¥ lille at den ikke ændre noget elektrisk, men lyden vil forandre sig pÃ¥ ren hokuspokus vis i positiv retning.  
Man kunne naturligvis have erstattet elektrolyt-kondensatoren helt med en folie-kondensator, hvilket absolut er anbefalelsesværdigt, men sådan en kondensator vil blive meget stor og meget dyr.
Og man for en stor del af folie-kondensatoren gode lyd på den angivende måde, billigt og uden det fylder ret meget mere.

Man kunne ogsÃ¥ have sat de to kondensatorer i serie , hvilket ikke er sÃ¥ smart fordi ved kondensatorer i serie vil den samlede kondensator altid blive mindre end den mindste kondensator, ved parallel forbindelse plusser man de to kondensatorer sÃ¥ her  vil den samlede kondensator altid blive større.

Men man kunne have valgt at sætte en meget vellydende og meget lille af værdi modstand i serie med en langt større af værdi standart-lyds modstand , således at intet elektrisk ændres.
Også her vil man opnår en uforklarlig lydforbedring i retning af den bedst lydende komponent, som her er den lille modstand af værdi.

Ja man kan lave dette tricks  med alle komponenter det virker alle steder og er uafhængig af komponenternes elektriske værdi.

Sætter man to ens komponenter i serie eller to ens kondensatorer i parallel som beskrevet opnår man intet afgørende lydmæssigt. Mere af det samme giver samme lyd.

Selv om vores hi-fi kæde umiddelbart ser ud som en serieforbindelse, så er den signalmæssigt over stikkontakten en parallelkreds , i princippet som den Poul beskriver sidst i videoen.

NÃ¥r  vi skifter kabler apparater eller komponenter sÃ¥ ændre man hele parallel-kredsen, og lyden vil ændre sig i retning af den bedst lydende komponent pÃ¥ en mÃ¥de som umiddelbart ingen elektrisk forklaring har.
Hi-fi kæden kan blive langt stærkere lydmæssigt end det svageste led, og det kan typisk ikke kan måles i output , dette er bl.a. årsagen til at et netkabel kan give en meget bedre samlet lyd fra et anlæg.


Så du mener, at den eneste grund til at man parallelkobler kondensatorer, er fordi man derved forøger kapaciteten?
sigma6
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 185
Tilmeldt: man nov 14, 2005 22:09

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » lør nov 17, 2018 20:50

.
Senest rettet af Kaj. lør nov 17, 2018 22:35, rettet i alt 1 gang.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » lør nov 17, 2018 21:28

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:47, rettet i alt 1 gang.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » lør nov 17, 2018 21:42

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:46, rettet i alt 1 gang.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » lør nov 17, 2018 22:42

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:46, rettet i alt 1 gang.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Janhp » søn nov 18, 2018 02:26

Jeg har siden Betamax.dk
her er hvad jeg skriver omkring copyright.
*All of the Photo images contained herein are taken by Betamax.dk and you can use them as you like without my permission.*
---
Ja sådan skal det se ud, tak for det Preklar,
det var hvad jeg tænkte, da jeg så dit indlæg.

Jeg forstår ikke Kaj da han skrev
om ikke du så at der var copyright på hans billede
og han bad dig om at slette det du havde rettet.

Det virker jo nærmest som DR, johhh alle må gerne få informationer,
når det bare er fra DR.

men nu har Kaj slette teksten, hvorfor mon?

Ikke for at afspore tråden men jeg kunne da godt tænke mig lige at spørge dig! Kaj
angående alle de indslag på hifi2you hvor du har lagt billeder ind!
Har du spurgt om lov til at bruge billederne?
det der undres er den Manglende kreditering, for brug af billederne
https://not-allowed.dk/manglende-kredit ... raenkelse/

Og Nerds.dk
Det hedder altså slettet og ikke rettet.
Janhp
Nyt medlem
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør dec 12, 2015 04:46

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.