sigma6 skrev:lydjørgen skrev:boydk skrev:lydjørgen skrev:
Parasitic component sammen med impedanstilpasning har stor betydning ved HF teknik (meget høje frekvenser) men har meget lidt , til stort set ingen elektrisk betydning ved audio frekvenser.
Men ved audio kan disse snylte-komponenter have en sound sammen med resten af komponenten.
Undskyld... men enten er ekstremt sløv i opfattelsen, eller også har du lige leveret den største selvmodsigelse. STORT SET INGEN BETYDNING VED AUDIOFREKVENSER.....
og så det, som man hører (audiofrekvenser):
MEN VED AUDIO KAN DISSE SNYLTEKOMPONENTER HAVE EN SOUND......
Men det er nok mig, der ikke har fattet en dyt.
Som jeg ser det, har Kaj haft fat i den lange ende ganske længe. Han lader til at have forstået kabelproblematikken, komponentproblematikken, problemet ved akustiske hurdler m.m.
OM 4½ år lægger jeg mit radiomekanikerliv på hylden. Til den tid har det været 53 lærerige år med alt, hvad det har indebæret. En del af indlæggene på "Nerds" har s´gu været den bedste underholdning
Der står elektrisk! betydning. og jeg fatter heller ikke selv en dyt, jeg har bare konstateret sammen med mange andre bl.a. Poul fra PS audio som jeg havde et link til.
Det du referer til er endelig et logisk augment imod at komponenter og deriblandt snylte komponenter skulle have en specifik sound , at der skulle være lydforskelle modstande imellem.
Som radiomekaniker er du sikkert klar over eller kan tænke dig til at skifter du en modstand eller kondensator som er i orden i et apparat, vil det være meget vanskeligt at måle denne udskiftning på output af forstærkeren.
Det jeg prøver at siger er at alt efter hvilken type kondensator eller modstand man udskifter , så vil der kunne opstår en lyd-forandring som man kun kan forbløffes over, en lydforskel som ikke kan måles på output, og som ikke kan forklares tilfredsstillende.
skulle man bruge et teknisk augment så kunne det have noget med hot spot at gøre. Det kunne forklarer noget ,men ikke det hele.
Man kan måle lokale forskelle på selve komponenten, men eksempelvis modstande er virkelig meget perfekte, selv de billigste. Det kunne indikerer at vi ikke måler det rigtige på output, måler det som giver klangforskelle på apparater.
Som jeg tidligere skrev, så er der shit modstande som bare lyder dårligt og ikke er særlig forskellige i lyden, og der er de virkelig gode modstande hvor man har haft audio i tankerne, brugt de reneste og bedste materialer og ikke prøvet på at lave dem uendelig små, de måler alle utroligt godt.
Men blandt disse modstande er der langt større lydforskelle end blandt de dårlige , de gode har alle en personlighed, en lydkarakter/lydsignatur der er unik for lige den modstand og den kan altid kendes i enhver sammenhæng.
Så du mener at de fine og dyre komponenter har en egenlyd, så et apparat bliver voicet til det du kan lide? Altså at hifi er subjektiv.
"Men blandt disse modstande er der langt større lydforskelle end blandt de dårlige , de gode har alle en personlighed, en lydkarakter/lydsignatur der er unik for lige den modstand og den kan altid kendes i enhver sammenhæng."
Ja og jeg mener det samme ved kabler, men du ligger mig ord i munden, der er meget som er objektivt ved hi-fi og som kan måles det dyrke jeg også. jeg har sagt utallige gange at højst mulig præcision er et mål, sammen med rigtig klang
Kan du fortænke mig i når jeg står med to stumper som begge måler fint at vælge den som kommer nærmest min reference akustisk livemusik.
Hvis det er som jeg mener det er kan det ene være lige så rigtigt som det andet , der er ikke noget som er eksakt neutralt ,men kun udstyr som tilnærmer sig en reference mere eller mindre.