Gekkofinger skrev:Jeg må sige, at jeg simpelhen ikke forstår det du skriver LydJørgen? Jeg sidder tæt på højtalerne i et mindre rum. Nærmest som hovedtelefoner! Jeg har ikke optimal dæmpning af rummet, men en del dog og tæpper osv. Og optimalt, et stabilt rum med murstensvægge og støbt gulv. Ikke "levende" men ret dødt. Thats nice! Selvfølgelig har jeg oplevet ok lyd på trægulve i gamle Nørrebro-lejligheder osv. Men......det var ikke optimalt for mig. Har et sæt Carlsson stående, blivet ikke det optimale for mig. Men princippet er fascinerende, og svært realiserbart. Absolut ikke så direkte i lyden som jeg pt. oplever med boks højtalere lige i fjæset. Monitor lyd. Jeg vil til en hver tid foretrække at sidde tættere på højtalerne.
lydjørgen skrev:Preklar skrev:nilsvalla skrev:Preklar skrev:nilsvalla skrev:
Men der er det jo, man kan finde frem til en illusion om violin spreder til alle sider, selvom den ikke gør.
Gør den ikke det ?
Jeg kan ikke forstille mig violinen spreder bagud med kasser.
Det var jo det jeg skrev
@Preklar
For du lyden direkte og helt nøjagtigt i ørerne ,så er det de samme lydvibrationer som fremkom foran mikrofonen i studiet med alle de informationer om rum instrument 3D osv. og din hjerne kan så ikke lade være med at genskabe det mikrofonerne har "hørt" som en illusion.
Du troede vil ikke man kunne måle output fra sangeren som står midt imellem højtalerne, nej der bør kun kunne måles noget fra forsiden/rampen af selve højtaleren, resten klarer hjernen.
Håber du kan se at dipoler ,rund-stålende højtalere bareflex huller subwoofer alle vegne osv vil skaber konstanter "live musik" som ikke var i det oprindelige signal. fejl i resten af kæden vil også fremstår som konstanter.
Det gode anlæg er som en kamæleon, skifter fuldstændig lyd og perspektiv hver gang der skiftes plade, er lyd og perspektiv mere eller mindre det samme hele tiden så er det ikke god hi-fi, men anlægget kan stadigvæk have en god sound.
Vil man have maksimal præcision skal højtaleren fremstå så tæt på et punkt som muligt, og pege direkte i mod ens øre, lyden skal udspringe fra et "sort hul" en såkaldt dead-end. Man skal se princippet i en hovedtelefon som det optimale.
Der har man så en Beolab 90 i narrow-mode.
Kaj. skrev:Jeg vil kun høre akustik og rumklang fra musikindspilningen og slippe for lytterummets bidrag. Jeg vil ikke have TO GANGE akustik og rumklang lagt oveni hinanden, med hjernen sat på overarbejde med at udskille originalen fra sammenblandingen.
Vi kæmper med at undgå refleksioner for netop at sikre originallyden de bedste betingelser. Derfor er det hul i hovedet, at lave rundstrålende højttalere med øget bidrag af refleksioner fra rummets overflade som et uundgåeligt problem.
Vi laver “toe in” på højttalerne for på den måde begrænse væggenes refleksioner med fokus på originallyden. Og hvad skal man med refleksioner og TO gange akustik blandet sammen?
Det ene af mine to muligheder for at lytte har en meget død akustik og ultra kort efterklangstid (nærmest ikke registrerbar) og jeg har ingen problemer med at gengive indspilningernes mange forskellige akustiske fingeraftryk og varierende efterklang som understøttelse for stemmers og instrumenters placeringer i lydbilledet. I dette rum er rettelser i elektronikkomponenter og sammenkoblinger overraskende tydelig. Hvor det i stuen med en mere levende akustik er langt vanskelige at registrere det samme.
Gekkofinger skrev:lydjørgen skrev:Preklar skrev:nilsvalla skrev:Preklar skrev:nilsvalla skrev:
Men der er det jo, man kan finde frem til en illusion om violin spreder til alle sider, selvom den ikke gør.
Gør den ikke det ?
Jeg kan ikke forstille mig violinen spreder bagud med kasser.
Det var jo det jeg skrev
@Preklar
For du lyden direkte og helt nøjagtigt i ørerne ,så er det de samme lydvibrationer som fremkom foran mikrofonen i studiet med alle de informationer om rum instrument 3D osv. og din hjerne kan så ikke lade være med at genskabe det mikrofonerne har "hørt" som en illusion.
Du troede vil ikke man kunne måle output fra sangeren som står midt imellem højtalerne, nej der bør kun kunne måles noget fra forsiden/rampen af selve højtaleren, resten klarer hjernen.
Håber du kan se at dipoler ,rund-stålende højtalere bareflex huller subwoofer alle vegne osv vil skaber konstanter "live musik" som ikke var i det oprindelige signal. fejl i resten af kæden vil også fremstår som konstanter.
Det gode anlæg er som en kamæleon, skifter fuldstændig lyd og perspektiv hver gang der skiftes plade, er lyd og perspektiv mere eller mindre det samme hele tiden så er det ikke god hi-fi, men anlægget kan stadigvæk have en god sound.
Vil man have maksimal præcision skal højtaleren fremstå så tæt på et punkt som muligt, og pege direkte i mod ens øre, lyden skal udspringe fra et "sort hul" en såkaldt dead-end. Man skal se princippet i en hovedtelefon som det optimale.
Der har man så en Beolab 90 i narrow-mode.
Det var nu dette indlæg?
"Håber du kan se at dipoler ,rund-stålende højtalere bareflex huller subwoofer alle vegne osv vil skaber konstanter "live musik" som ikke var i det oprindelige signal. fejl i resten af kæden vil også fremstår som konstanter."
Lyder lidt som google translate? Konstanter, en ikke variabel størrelse?
Den lyd som man får i ørene, er den samme som den mikrofonen har optaget? Måske, men den har da været gennem en del processer, og i i forhånd kun en tilnærmelsesmæssig gengivelse af det skete. Og hva så? Hvor vil du hen med dette? På den ene side, og på den anden side.....ophæver vel sig selv og bliver til ingen ting. En gang ord.....
Kaj. skrev:Jørgen.
Det du skriver og gentager er en fremragende illustration af hvordan essensen af dit budskab på lige fod med en musikoptagelses ægthed nemt forsvinder i et mylder af unødvendige forstyrrende bidrag. Skær alt det overflødige væk i din forklaring, så du lige som ved musikgengivelse uforstyrret af refleksioner og akustisk forstyrrende elementer står tilbage med originalen. Det værdifulde.
Preklar skrev:jeg får faktisk mere end jeg har betalt for
Og det er så også gået op for mig hvad betydningen af et lyddødt rum er; Der er alle spøgelserne i væggene døde
Preklar skrev:Kaj. skrev:Jørgen.
Det du skriver og gentager er en fremragende illustration af hvordan essensen af dit budskab på lige fod med en musikoptagelses ægthed nemt forsvinder i et mylder af unødvendige forstyrrende bidrag. Skær alt det overflødige væk i din forklaring, så du lige som ved musikgengivelse uforstyrret af refleksioner og akustisk forstyrrende elementer står tilbage med originalen. Det værdifulde.
Det med "rødt" må da være at nyde musikken uanset om det er efter Lydjørgens opskrift. Personligt kan jeg sagtens nyde musik fra pc i 192 kb/s men kan da også sidde og fordybe mig i super gode indspilninger.
Jeg følger ikke Lydjørgen opskrift da det er et helt almindeligt rum jeg spiller i men min hjerne krøller ikke fuldstændig sammen af den grund.
Af omveje har jeg hørt at Lydjørgen kæmper med særdeles store problemer med sit setup og så kan det undre at han belærer alle andre.
Men jeg kan forstå at den måde jeg benytter mit anlæg på i mit rum gør at der kommer lyde ud af væggene som ikke er på indspilningerne så jeg får faktisk mere end jeg har betalt for
Og det er så også gået op for mig hvad betydningen af et lyddødt rum er; Der er alle spøgelserne i væggene døde
nilsvalla skrev:Jeg brydder mig ikke om at være i lyddødt rum.
Når jeg taler, er det som om ordene ikke forlader læberne.
Og så den der larmende stilhed, som hovedet var dukket ned på bunden af det dybe bassin.
Højst usædvanligt i fh til hvad jeg normalt er vant til.
digital_thor skrev:
Vi kunne jo starte med at sørge for at dem i studiet, havde nogle neutral højttalere at mixe musikken over. Så havde vi en lidt bedre chance for et fornuftigt resultat derhjemme
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster