Nu har jeg hørt lidt på det der "The the - dusk". Det lyder jo bare som en gammel optagelse - og hva så? Nååååå... man ville måske gerne have nogen til at udbryde at det skulle være god/dårlig lydkvalitet over glæden ved musik generelt?
Jeg kan f.eks godt lidt Doris Day, når humøret er til det. Det er mere min smag - kvindevokaler - og er faktisk bedre indspillet end lige forventet.
Afstande imellem instrumenter, farve, varme og alle de andre sjove ting man kan sige omkring hifi. Er jo bare brede terme, som intet rigtig har med virkeligheden at gøre. Det er lidt som en sjat mælk - vi gætter os bare frem.
Men det kan man også sagtens gøre, hvis man ikke vil bygge eller forstå noget og bare gerne vil høre lidt musik - og det er helt fair - der skal være plads til alle. Det er jo ikke en eksklusionsdebat det her, men bare en debat om hvor stor betydning et givent komponent har i vores lydkæde.
Uanset hvad vi kan blive enige om. Så må vi blot sande at vi har forskellige udgangspunkter og forskellige mål. Godt nok må vi tro og gøre hvad vi vil med vores anlæg. Men at forsøge at udbrede fejlagtige fakta, er trods alt at strække den lidt langt.
Vi kan måske forligs om at der er en større statistisk sandsynlighed for at det kommer til at lyde fornuftigt, hvis man benytter den videnskabelige målemetode, frem for satse for løseligt på dagens humør og præferencer.
Pointen er nok langt hen af vejen at det bliver svært at sælge så mange produkter, som nu. Hvis man får afmystificeret den værste salgsgas, som nærmest har skabt sin egen jargon.
Men det ER kompliceret og har man f.eks en reference, som er et neutralt system, som er blevet "neutralt" med de forkerte midler, f.eks overdrevet korrektion. Så skal man passe på med de forhastede konklusioner. Og heri ligger meget af problematikken efter min mening
Har nu lyttet lidt på "The the" i ca 10 minutter - det er ok. Ikke noget jeg falder på nummeren over - men fint nok og bestemt musik fra en tid hvor man skabte musik på et andet niveau end i dag.