Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Forstærkerens betydning for gengivelsen

Alt om højttalere.

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf nilsvalla » søn dec 16, 2018 23:31

Boydk.
For en anden gangs skyld,
Hvad kan/bør jeg kalde et rum, så dæmpet der ingen efterklang/reaktion kommer fra rummet?   :)
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf nilsvalla » søn dec 16, 2018 23:39

lydjørgen skrev:
nilsvalla skrev:A-mand.
Ikke for gøre lang historie af det,
men jeg skrev tidligere hvad jeg lagde i ordet "lyddødt rum".
Fint nok, du forstod det ikke. Min fejl.

Ja ok det var bare for at køre den helt ud, det optimale er vil fri luft, her kan lyden transporteres til øre uden refleksioner.


Fint nok.
Men jeg lagde jo i luften man godt kunne tale i rummet, så det indikerer vel i en grad hvor meget der skulle lægges i ordet "Lyddød".
(og nu ikke mere om det herfra. :D )
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf boydk » man dec 17, 2018 01:20

nilsvalla skrev:Boydk.
For en anden gangs skyld,
Hvad kan/bør jeg kalde et rum, så dæmpet der ingen efterklang/reaktion kommer fra rummet?   :)


Jamen du sagde det jo selv lige før  :D   Veldæmpet.
Det kan jo umuligt forstås som 100% lyddødt  :wink:
Og før du nu begynder at ordkløve om de 100%, så er det det, et lyddødt rum er.
Hvis det kun er 98% lyddødt, er det IKKE lyddødt.
Ring a bell???  :wink:
Turntable: FFYX DIY Kit
Tonearm: STAX UA-9 & Jelco SA-750L
Cartridge: Ikeda 9TS, Sumiko Palo Santos Presentation, Shure V15-IV MR, Goldring 920IGC/Jico-SAS, SAEC-C1, Ortofon Rondo Bronze, Ortofon Jubilee, ZYX Ultimate 100.
Degritter Ultrasonic Record Cleaner.
Stepup: DIY Silk Audio MC220-A, DIY Cinemag 1254, DIY Sowter 9570 PC-OCC
Preamp: Vincent SA-T7
Riaa: DIY Pass Labs X-Ono clone
CD/SACD/DVD-A drive: Oppo BDP-93EU
Dac: DIY AK-4399-6N16B-V out
Poweramp: 2 x Advance Acoustic MAA-1000
Speaker: Magneplanar MG3.6/R
Cable: Cardas Hexlink Tonearm connect, Cardas Hexlink RCA, DIY IBM Token Ring + Albedo Pure Silver som signalkabel. VdH Magnum Hybrid til HT.
boydk
Seniormedlem
 
Indlæg: 721
Tilmeldt: fre okt 19, 2012 08:02
Geografisk sted: Århus

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf nilsvalla » man dec 17, 2018 11:02

Boydk skrev,
Jamen du sagde det jo selv lige før  :D   Veldæmpet.
Det kan jo umuligt forstås som 100% lyddødt  :wink:
Og før du nu begynder at ordkløve om de 100%, så er det det, et lyddødt rum er.
Hvis det kun er 98% lyddødt, er det IKKE lyddødt.
Ring a bell???  :wink:[/quote].

Ja, jeg hører dit klokkeværk. :mrgreen:
Men så skal "Veldæmpet" jo dækker hele området fra den lille smule dæmpning den enkelte finder behageligt til dæmpet hele vejen ned med nul efterklang.
Det vil jo kræve nogle skrevet linier yderligere til beskrive præcis hvor meget der "tales" om. :cry:
Det havde ski da været noget nemmere om folk læser og forstår ordene jeg skriver. Det andet er da mere at betegne som ordkløveri.
Når du Boydk skriver, har verdens bedste anlæg, er det jo heller ikke noget der skal forstås 100%.

Det må så være min dagsration af ordkløveri. Lover der ikke kommer mere. 8) :D
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf boydk » man dec 17, 2018 11:15

nilsvalla skrev:Ja, jeg hører dit klokkeværk. :mrgreen:
Men så skal "Veldæmpet" jo dækker hele området fra den lille smule dæmpning den enkelte finder behageligt til dæmpet hele vejen ned med nul efterklang.
Det vil jo kræve nogle skrevet linier yderligere til beskrive præcis hvor meget der "tales" om. :cry:
Det havde ski da været noget nemmere om folk læser og forstår ordene jeg skriver. Det andet er da mere at betegne som ordkløveri.
Når du Boydk skriver, har verdens bedste anlæg, er det jo heller ikke noget der skal forstås 100%.

Det må så være min dagsration af ordkløveri. Lover der ikke kommer mere. 8) :D


Jeg skal da osse prøve at stoppe hér, men lige et par kommetarer alligevel  :lol:
Folk kan ikke forstå, hvad du skriver, når det du skriver ikke findes. Det kræver altså nogle uddybende linier fra din hånd (noget, der ellers ikke plejer at være et problem) :lol:  :lol:
Dæmpet, lidt dæmpet, veldæmpet, meget dæmpet, alt for dæmpet efter min smag... Det er s´gu da ikke så svært. Og nu lyver du igen.  Jeg har aldrig skrevet, at jeg har verdens bedste anlæg. Jeg har skrevet, at jeg er tæt på at være 100% tilfreds. Ud fra den givne sammenstykning af setup, er det så op til den enkelte at tolke det som: Hans ører må s´gu da være ødelagte, han aner ikke, hvad han taler om, eller måske: Han er fand´me heldig :wink:
Turntable: FFYX DIY Kit
Tonearm: STAX UA-9 & Jelco SA-750L
Cartridge: Ikeda 9TS, Sumiko Palo Santos Presentation, Shure V15-IV MR, Goldring 920IGC/Jico-SAS, SAEC-C1, Ortofon Rondo Bronze, Ortofon Jubilee, ZYX Ultimate 100.
Degritter Ultrasonic Record Cleaner.
Stepup: DIY Silk Audio MC220-A, DIY Cinemag 1254, DIY Sowter 9570 PC-OCC
Preamp: Vincent SA-T7
Riaa: DIY Pass Labs X-Ono clone
CD/SACD/DVD-A drive: Oppo BDP-93EU
Dac: DIY AK-4399-6N16B-V out
Poweramp: 2 x Advance Acoustic MAA-1000
Speaker: Magneplanar MG3.6/R
Cable: Cardas Hexlink Tonearm connect, Cardas Hexlink RCA, DIY IBM Token Ring + Albedo Pure Silver som signalkabel. VdH Magnum Hybrid til HT.
boydk
Seniormedlem
 
Indlæg: 721
Tilmeldt: fre okt 19, 2012 08:02
Geografisk sted: Århus

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Medlem » man dec 17, 2018 12:46

boydk skrev:Jeg har aldrig skrevet, at jeg har verdens bedste anlæg. Jeg har skrevet, at jeg er tæt på at være 100% tilfreds.


Hatten af for at du skriver "...tæt på at være 100% tilfreds". Det holder jo døren på klem for fremtidige "forbedringer" :lol:  :wink:

Så nu mangler vi da bare at nilsvalla lige kommer på banen, og giver sin mening om hvad "tæt på at være 100% tilfreds" det er? Fuldt vellydlevende, eller for andre helt lyddødt?  :lol:  :lol:  :lol:
Brugeravatar
Medlem
Supermedlem
 
Indlæg: 1369
Tilmeldt: lør jan 28, 2006 21:32
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf nilsvalla » man dec 17, 2018 13:01

:lol:
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Analogueman » man dec 17, 2018 13:55

nilsvalla skrev:A-mand.
Ikke for gøre lang historie af det,
men jeg skrev tidligere hvad jeg lagde i ordet "lyddødt rum".
Fint nok, du forstod det ikke. Min fejl.

Valla.
Ikke for at gøre en lang historie ud af det.
Du skrev tidligere, at du satte lighedstegn mellem et "lyddødt" og et "veldæmpet" rum.
Fint nok, det forstod jeg godt.
Og ja, det er din fejl, da der ikke kan sættes lighedstegn mellem et "lyddødt" og et "veldæmpet" rum.

:D
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf nilsvalla » man dec 17, 2018 16:29

Accepterer fuldt ud dit synspunkt.  :D
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Gekkofinger » man dec 17, 2018 18:13

Så fik vi det sat på plads. Et veldæmpet rum er vel det vi satser på som det optimale at lytte i. Her et par videoer fra DTU lyddøde rum:
https://www.youtube.com/watch?v=T1obd1K3xCY
https://vimeo.com/223579010

Især den sidste, som viser en opsætning af multihøjtaler-system, er ret interessant. Godt at DK er med her......
Jeres udtalelser, set ud fra beskrivelsen i videoen, gør mig skeptisk omkring rigtigheden af, at I virkelig har været i en lyddødt rum?
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf digital_thor » man dec 17, 2018 19:06

Gekkofinger skrev:Så fik vi det sat på plads. Et veldæmpet rum er vel det vi satser på som det optimale at lytte i. Her et par videoer fra DTU lyddøde rum:
https://www.youtube.com/watch?v=T1obd1K3xCY
https://vimeo.com/223579010

Især den sidste, som viser en opsætning af multihøjtaler-system, er ret interessant. Godt at DK er med her......
Jeres udtalelser, set ud fra beskrivelsen i videoen, gør mig skeptisk omkring rigtigheden af, at I virkelig har været i en lyddødt rum?


Nemmerlig  :wink:  Det rum har jeg været i. Fordi vi skulle teste nogle produkter for et firma jeg arbejde for. Og det er lyddødt - det er der ingen der kan genskabe derhjemme  :lol:
Alle normale lytterum har en eller anden grad af dæmpning ved forskellige frekvenser - og det kan måles lige så fint med ganske billigt udstyr. Så jeg undre mig lidt over den lette måde man smider om sig med definitionerne. Der har været nogle løselige påstande om at rummet skal "holde kæft". Hvilket er lidt af en mærkelig påstand, da det slet ikke kan lade sig gøre i et normalt beboeligt hus.
En højttaler er ret let at dæmpe over ca 700hz og op - energien bliver mindre og ved 20Khz skal der ikke meget til at dæmpe rigeligt.
Imellem 100 og 500hz - er det derimod en lidt mere omfattende opgave. Og under 100 hz ser jeg ikke rigtig mange andre løsninger end DSP og mindst 2 subwoofere. Glem alt om basfælder osv - det hjælper ingenting. Der skal aktiv kontrol af  bas under 100hz - og det er også her at der skal bruges klart mest effekt. Aktive systemer giver netop perfekt mening, fordi man kan tilpasse forstærkeren til dens formål. Eventuel forvrængning, som ville være hørbar i diskant og mellemtone, er stort ligegyldig i bassen, med de niveauer, som moderne forstærkere kan levere.
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Analogueman » man dec 17, 2018 20:50

Gekkofinger skrev:Så fik vi det sat på plads. Et veldæmpet rum er vel det vi satser på som det optimale at lytte i

Jeg vil gerne udvide den betragtning ved at sige “tilstrækkeligt dæmpet og diffuseret”.

Mine erfaringer er, at absorbenter ikke altid er den bedste løsning, og der sædvanligvis også er behov for at kombinere det med en diffusion af lyden.
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf digital_thor » man dec 17, 2018 21:12

Analogueman skrev:
Gekkofinger skrev:Så fik vi det sat på plads. Et veldæmpet rum er vel det vi satser på som det optimale at lytte i

Jeg vil gerne udvide den betragtning ved at sige “tilstrækkeligt dæmpet og diffuseret”.

Mine erfaringer er, at absorbenter ikke altid er den bedste løsning, og der sædvanligvis også er behov for at kombinere det med en diffusion af lyden.

Yes  :D
https://www.youtube.com/watch?v=vb30CICG68c
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Twist » man dec 17, 2018 21:31

Jeg tror det er svært at få et lytte-rum som ikke sætter en signatur på lyden. Det afhænger jo også lidt af højttalernes spredningskarakteristik

Og hvor u-dæmpet eller dæmpet et rum er, kan jo også påvirke lidt hvor hård eller blød lyden er i et rum. Men det har vi vel oplevet alle sammen.

I nogen udtrækning kan man rette op på frekvensgangen i et rum med DSP, som allerede berørt for mange sider siden i denne tråd.

Derimod er det ikke uden problemer, at dæmpe i et rum. Jeg har læst et sted, at man opnår bedst resultat med, at dæmpe lidt i spredte felter.

Det problem som dæmpning af store flader - eller overdæmpning af et rum giver er, at det trækker lyd energi ud af rummet - og specielt højttone området kan lide under det.

Og derfor kan det give god mening, at diffusere, som flere allerede har nævnt. Refleksioner af lyden vil man naturligvis gerne undgå, men der skal være en balance i rummet. Og de tiltag man kan gøre i retning af et "lyddødt rum" kan skade lige som meget, som de gavner.

Det svarer i øvrigt lidt til de erfaringer, som jeg selv har gjort i min stue, som ikke er ret stor.

Jeg sidder ret tæt på væggen bag ved lyttepositionen. Og jeg tænkte i første omgang dæmpning af væggen. Men resultatet blev ikke godt og gik ud over diskantgengivelsen. Der var langt bedre resultater med diffusion.

Typisk kan man heller ikke dæmpe dybtone resonanser og unoder i rummet med skum alligevel - eller der skal i alle tilfælde et tykt lag skum til.

Unoder af den karakter vil man typisk dæmpe med absobenter i rummets hjørner, hvor bastrykket også er højest.

Men mine erfaringer er i alle tilfælde ikke, at rummet skal være alt for dæmpet. Som med alt andet er det en balancegang.
Twist
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man maj 09, 2016 18:54

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf digital_thor » tirs dec 18, 2018 16:50

Twist skrev:Jeg tror det er svært at få et lytte-rum som ikke sætter en signatur på lyden. Det afhænger jo også lidt af højttalernes spredningskarakteristik

Typisk kan man heller ikke dæmpe dybtone resonanser og unoder i rummet med skum alligevel - eller der skal i alle tilfælde et tykt lag skum til.

Unoder af den karakter vil man typisk dæmpe med absobenter i rummets hjørner, hvor bastrykket også er højest.

Men mine erfaringer er i alle tilfælde ikke, at rummet skal være alt for dæmpet. Som med alt andet er det en balancegang.


Ret enig. Det kan nemlig ikke siges tit nok, at de fleste dæmpematerialer netop ikke kan dæmpe bas. Her skal der en svingningsdæmper til af større dimensioner. F.eks en blødt ophængt membran, som kan svinge i takt med bassen og så bagefter dæmpes med et passende materiale omkring sig. Men igen, den skal være stor, for at kunne gøre nogen forskel i de dybere frekvenser. Det er ud over at være langt mere præcist også meget nemmere og mere effektivt at benytte subwoofer, til aktivt at rette op på bassen. En DSP kan nemlig kun rette linear forvrængning og IKKE ulinear forvrængning. Så med mindre du indgår nogle kompromisser med f.eks at koorigere meget bredt eller sidde meget præcist i sofaen. Så er rumkorrektion lidt en myte, når vi er over ca 400hz.
Måske er det at tærske langhalm - men jeg syntes det skal mejsles i granit, eftersom at der stadig bliver solgt lidt for mange vidunderprodukter. Ingen tvivl om at man opnå meget med lidt digital trylleri. Man skal dog altid holde sig klart for øje at det hele kan bringe både godt og skidt med sig. Der er sgu et par faldgrupper eller 2 i alle fremgangsmåder :wink:
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.