Jeps, jeg vil anslå, at mere end halvdelen af min lp-samling (ca. 10.000) er købt brugt/antikvarisk.
Jeg opkøbte en del lp'er - primært større samlinger af opera og klassisk musik - da lp-salget op igennem 1990erne styrtdykkede. Det har givet mig en stor og udmærket (synes jeg selv) lp-samling, som egentlig ikke har kostet mig særlig meget.
Jeg har selvfølgelig oplevet at måtte kassere en del, når jeg har opkøbt større samlinger. På et tidspunkt købte jeg fx ca. 1.500 titler, hvoraf i hvert fald halvdelen måtte kasseres - enten fordi det var, nå ja, lortemusik, eller den fysiske/tekniske tilstand var så ringe, at det var ulideligt at høre på.
Gennemsnitsprisen pr. titel på de plader, jeg så beholdt, kunne dog stadigvæk holdes på under en krone …
Hvis man køber mange brugte/antikvariske lp'er, så vil jeg anbefale en pladerensemaskine. Den kan revitalisere rigtig mange lp'er - flere end man måske umiddelbart troede muligt - men den kan selvfølgelig ikke fjerne fysiske fejl eller skader på lp'erne.
Jeg køber ikke så meget brugt/antikvarisk mere … ja, jeg køber i det hele taget ikke så meget mere. Det kniber efterhånden med at finde plads til flere lp'er, så jeg forsøger at nyde, hvad jeg har - og der er da også til nogle timers underholdning
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er