Joe Handsome skrev:mson, er du kommet længere med dit setup, er de fuldt integreret nu, og ikke mindst, er du tilfreds...?
Det var en længere smøre du gav sidst og jeg har siden læst en del mere om emnet, bla fra en der hedder "rezag" på avsforum....555
Lilmikes ideer og alle hans indlæg gør ham ære og værdig...så stor tak til ham fra mig, og vel også fra dig (forestiller jeg mig).
Jeg kom nok selv lidt skævt ind på ideen med tapped horns, troede jeg kunne lave et 2 vejs system med et Yuichi horn og en 15", og dele ved 6-700 Hz.
At du vil dele ved 60-70 Hz lyder som en god beslutning
Så herfra, alt det bedste til dig og dit projekt, men giv gerne lige en update på status.
Mvh Tom
Hej Tom,
Tak for din opfølgning, interesse og ikke mindst velmenende ord med på vejen. Jo, "rezag" - det er mig
Jeg er kommet lidt videre siden sidst, men MicroWrecker'erne er bestemt ikke fuldt integreret endnu. Heraf kunne følge, at jeg ikke er tilfreds, men det er det kun delvist sandt. Sagen er den, at allerede efter de første minutters lyt med MW'erne koblet til, var jeg klar over, at de "matcher" mine hovedhøjttalere bedre end min tidligere subwoofer, SVS SB16-Ultra, og det på trods af, at SVS'en var virkelig fint interegreret i systemet. SVS'en præsenterer en anden type bas som på flere områder er imponerende i sig selv; særligt vægten under godt 30Hz tager kegler, er det er en stram og rimelig veldefineret bund de leverer som har en ret markant "pulseren" der sætter gulvet i bevægelse. Imponerende, også deres størrelse taget i betragtning.
I forhold til MW'erne står det dog klart, at SVS'en har en smule "overhang," som man siger på engelsk, og det fortykker indtrykket af bassen samtidig med, at vigtig information i basområdet berøves. Man kan sige, at SVS'en har en mere massiv karakter i bunden, og er næsten lidt tilknappet i mellembassen i forhold til. MW'erne får mere bassen op i luften på en, ja, mere luftig måde, og har en særlig taktil præsens som gør basgange enormt nemme at følge. Med fare for at virke prætentiøs, så giver The Audio Beat's anmeldelse af Living Voice Vox Olympian/Elysian et ret rammende billede af, hvordan jeg opfatter forskellen på bassen fra SVS'en og MW'erne:
… There’s none of the ponderous weight that typifies hi-fi low frequencies, an earth-bound rolling thunder. This is bass that floats and envelops, full of texture and layered harmonics rather than slabs of sound that slam you in the chest. The width is Cinemascope, the astonishing depth on distant trumpets accepted without question. When the whole ensemble swells into a full-throated climax, the concentrated power, level and substance are almost physical in terms of presence and musical impact, but they never homogenize or become solid. You never lose that sense that this really is a lot of people working together to move a lot of air. You never lose the sense that it is air that you are feeling, as insubstantial and imperceptible -- and ultimately magical -- as that is.
http://www.theaudiobeat.com/equipment/living_voice_vox_olympian_vox_elysian.htmLige nu har jeg flyttet MW'erne ud til hver deres sidevæg så de er placeret mellem lytteposition og anlægget/hovedhøjttalerne, og dette for at afprøve en symmetrisk opstilling. Det kan bestemt noget, og jeg synes faktisk de nu integrerer endnu bedre med Uccello'erne. Eneste aber-dabei er bare, at de er nogle store og brede krabater, så jeg nu skal jeg vurdere, om de griber for meget ind i lydbilledet fra hovedhøjttalerne, og herved begrænser udfoldningen af lyden fra disse. Jeg tror i højere grad det er synet af opstillingen der giver den opfattelse, men lad os nu se. Hvis det ikke fungerer på sigt vil jeg afprøve en mere radikal løsning, nemlig den, at placere MW'erne op mod hver deres hjørne bag Uccello'erne, men det kræver bare, at Uccello'erne skal flyttes ret langt ud i lytterummet for at give plads til MW'erne, og det æder lidt af lytteafstanden til højttalerne.
Lilmike er en stor inspiration og hjælp. Vi er mange der er nogle heldige kartofler med alle hans inputs og konstruktioner.
Jeg deler faktisk lidt højere end du skriver, nemlig pt. ved 90Hz, og det skal man være ekstra opmærksom på med tapped horns, nemlig deres begrænsede båndbredde. Med lidt EQ tror jeg, at jeg ville kunne trække delefrekvensen op til lidt over 100Hz, måske 120Hz, men så langt kommer jeg ikke op - max. 100Hz. Uanset er en 80-100Hz deling ideel til mit setup og behov. Jo mere ekstension nedefter man ønsker fra et happed horn, jo mere æder det af uproblematisk udstrækning opefter (man kan typisk forvente ca. 2 1/2 oktav ren respons fra et veludviklet TH), så det er med at finde sit sweet-spot her.