daniels skrev:Digitalteknik overholder de fysiske love og forholder sig kun til fakta og den virkelige verden - de ligger ikke under for hifi-opfattelser.
Der er ikke noget der hedder audiofile-netværksprodukter - det er fup og fidus.
Det her er ikke ukendt farvand. Der er en grund til man bruger digitalteknik overalt og dropper de analoge kredsløb. Man ved ret meget om digitalteknik.
Men hifi-folk vil snydes og elsker farvede kabler og fantasi-fortællinger om alt muligt vrøvl - de nægter at forholde sig til virkeligheden og kan forsvare alt med "jeg kan høre forskel" argumentet - hvilket simpelthen ikke passer.
Jeg synes det er så ærgerligt at så mange bliver hjernevasket så snart de begynder på hifi-hobbyen af de "gamle" fortabte audiofile.
Lad os nu kigge på de ting der virkelig gør en forskel: rummets akustik, selve højttaleren, optagelserne etc.
Jeg er ude på dybt vand her, det ved jeg, men nu kom jeg af med min galde, og skal nok prøve at holde mig tilbage frem over
Twist skrev:Nu er den lyd der kommer fra et hifi setup jo ligesom summen af det hele plus nogle ting omkring de rent akustiske forhold
Principielt har jeg lidt svært ved, at forstå en sondring mellem digitale signal kabler og så LAN kabel. Mange af forbeholdene omkring fejlretnings kredsløb og buffering gælder jo uanset hvad.
Jeg forstår godt skepsis, og kan man ikke høre forskel, så kan det vel også være lige meget.
Jeg mener så til gengæld så godt, at have hørt forskel på kabler - og så kunne et synspunkt jo være, at så kan man være ligeglad med andres skepsis.
Det gør selvfølgelig en forskel når man skal hamre det ned til de forskelle der objektivt set måtte være.
Og igen må man vel sondre lidt mellem hvad der teoretisk er belæg for, at hævde, og så hvad man sådan subjektivt oplever.
Man kunne måske så lave et statement om, at lade punktet stå lidt åbent og møde problemstillingen med et lidt åbent sind.
Det jo mange forhold i livet, hvor man må sige tjoee - måske og veje tingene lidt.
Tekniske data og målinger af støj kan give solide hårde data, som kan understøtte det ene eller det andet, men stadig er lytning på musik omgærdet af mange forhold af ren kvalitativ art
Og sådan er der jo begreber i hifi verden, som ikke bare uden videre kan omsættes til kolde facts. Hvordan måler man f.eks. et begreb som ambience?
Nej vel? Betyder det så, at termen er meningsløs? - eller forstår vi alligevel hvad vi taler om?
Man skal jo gøre som man synes, og hvis man mener, at et kabel er spild af penge, så er det sådan det er. Man må jo så lade andre om, at bruge deres penge som de vil. Og fanden stå da i, at bruge penge på et kabel, hvis man synes det er spild af penge. Er det ikke cirka sådan det er?
nilsvalla skrev:Digitalthor.
Desuden er det umuligt forholde sig objektiv til egne synspunkter. (ha-ha)
Jeg kunne såmænd godt være enig i, det nogen gange er spørgsmål om ændret fokus.
Men der må jo være en årsag til man pluslig flytter sit fokus.
Twist skrev:Og så kunne man tilføje at den metode, som positivismen ledte til var verifikation gennem induktion. Men rent logisk støder dette på et problem. Med andre ord fordi vi finder, at en svane er hvid er det ikke givet, at vi kan slutte, at alle svaner er hvide.
Det forhold søgte videnskabsfilosoffen Karl Popper, at løse ved i stedet, at introducere en metode, hvor hypoteserne skulle afgøres ved falsifikation af teori - altså deduktion i en eller anden forstand. Hermed var alle problemer dog ikke løst, men det skal vi vel ikke komme ind på her.
Så hvad kan en blindtest af kabler vise, hvis det viser sig, at et testpanel ikke kan høre forskel? Nej vel - vi kan ikke tillade os, at slutte, at der ikke er forskel og på denne måde slutte fra det enkle til det almene.
Omvendt så kan vi risikere, at spørgsmålet om kabler bliver "Kejserens nye klæder" om igen - eller sådan kunne man vælge, at læse skepsis og indvendinger.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster