elektrolytten skrev: Jeg har selv lavet eksperimentet , kørte en digital fil med brickwall gennem RIAA og Anti RIAA der skete eksakt det samme +3-4 db på DR værdien
Gnidske skrev:elektrolytten skrev: Jeg har selv lavet eksperimentet , kørte en digital fil med brickwall gennem RIAA og Anti RIAA der skete eksakt det samme +3-4 db på DR værdien
Så har du jo selv bevist det som gnist siger, DR værdien er ubrugelig til vinyl
gnist skrev:Hvis det var så let at hæve dynamikken på en digital fil ville det være noget alle streamere og cd afspillere var født med og der ville blive reklameret med det alle vegne.
Der sker ingen dynamikændring, Dr målingerne dur ikke til vinyl, måske MKII udgaven, der lige er kommet i en offline version, dur, det vil tiden vise
gnist skrev:Det du kalder brickwall og som ser lidt fladt ud på den komprimerede graf skyldes højst sandsynligt at grafen viser de samplede værdier og ikke den analoge værdi som den ville se ud hvis den var målt efter dacen.
Det vil sige at kurven I billederne egentlig skulle have bestået af en prik ved hver sampling og ikke en kurve bestående af forbundne punkter, altså vil den analoge værdi mellem punkterne kunne være meget større end det den den digitale graf viser, (hvis det digitale signal ikke er klippet og det ser det ikke ud til)
Jeg ved dog ikke om grafen representerer den dogitale eller analoge værdi, jeg er dog næsten sikker på at det er den digitale værdi den viser og altså egentlig skulle have bestået af punkter
Den digitale verden er sjov, jeg vil prøve at finde lidt at link til senere
gnist skrev:Jeg har set rigeligt af hans videoer, han er et fjols der snakker den vej pengene kommer fra.
Vil du vide noget om mastering, optagekvalite, miksning m.m så kig på
Ian Shepherds videoer, så får du også fortalt hvorfor DR meteret ikke kan bruges til dynamik målinger på Vinyl, den giver en kunstig høj værdi
elektrolytten skrev:Jeg er meget enig i at Ian Shepherd er en hykler når han prædiker om at bevare dynamik osv , samtidig med at han laver noget som det i videoen.
Tror dog ikke han har snydt , man ser det samme mønster overalt ingen brickwall på lyd som er optaget fra vinyl til CD, plus en højre DR værdi.
Ved ikke eksakt hvad der sker i processen : digital til analog konvertering tilførsel af RIAA, skæring af master, presning af vinylplade, afspilning med pickup, og til sidst tilførsel af anti RIAA og dermed mega stor forstærkning af de lave toner og sænkning af de høje.
Det er noget af en "omvej" i forhold til afspilning af CD , som kun kræver en digital til analog konvertering.
Men mange fortrække åbenbart den lange vinyl kæde frem for den direkte vej CD/digital inklusiv mig selv de gange jeg har hørt en realistisk/seriøs sammenligning af de to medier, der har jeg foretrukket vinyl hver gang.
Der bør dog ingen tvivl være om at CD må være tættest på masterfilen, men muligvis er vinyl tættere på den live begivenhed som er kilden til optagelsen, det er tit den fornemmelse man har.
Men et krav er at vinyl setuppet er i den absolutte topklasse, hvilket typisk gør det langt dyre end et CD/digital setup.
Plus der i den grad skal nørdes med opsætning osv. Vinyl er ikke plug and play.
Så jeg forsøger at fortrænge hvor godt et vinyl setup faktisk kan lyde og spiller viderer på mit digital setup i håbet om at forbedre dette.
digital_thor skrev:måske man også skulle begynde at skille tingene ad.
En ting er at noget er korrekt. En anden er om vi kan lide det.
LP er en gammel teknologi med rigtig mange faktorer, der kan lave problemer. Især nogle som er direkte under ansvar af brugeren.
Det er lidt ligesom med selvkørende biler. Vi ved godt at moderne teknologi er bedre end mennesker til at styre visse ting meget hurtigere og mere præcist end os. Men computere er nu engang bedst til at gøre et samme og det samme, igen og igen. Mennesket er meget bedre til at tilpasse sig og lære nyt.
Men det bliver bare meget hurtigt kedeligt at køre i en moderne bil. Den bliver let for nem og forudsigelig - der er ingen udfordring eller spænding - bare A til B.
Desuden er det ikke ukendt, at mange fortrækker lidt forvrængning, fordi man med den rigtige forvræning, kan skabe illusionen af f.eks mere luft i diskanten, eller "varme", som typisk blot er en ulinaritet i amplituden over hele frekvensområdet.
P.H. skrev:Tillader mig lige et sidespring: Måske burde vi en gang i mellem huske på, at vi alle har kunnet glæde os over noget musik, næsten uanset hvilket anlæg den er blevet gengivet på. Lige nu erindrer jeg Beatles pladerne på min søsters rejse grammofon. His man kedede sig kunne man f.eks spille pladerne på de ukorrekte omdrejnings tal.
I nærværende diskussion skinner vores FOMO (fear of missing out) og frygten for træffe "forkerte" valg jo tydeligt igennem.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster