Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Rundt om klokkeblomst

Vis de andre brugere dit Hifi eller Surround system, dine løsninger på problemer og hvordan du nyder musikken

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf gnist » tirs apr 02, 2019 13:11

elektrolytten skrev:B&O kalder dette for Beam Width Control  i Beolab 90, de bruger 14 højtalere/kanaler med hver sin forstærker og masser af DSP til at skabe dette lydmæsigt døde område omkring højtaleren , som sikre at man kun modtager direkte upåvirket lyd , således at vores hjerne for optimale muligheder for at  genskabe det optagede lydbillede/som en illusion.


Beolab 90 indeholder 18 enheder med tilhørende forstærkere, ellers er det rigtigt og det virker efter hensigten, står man bag højttaleren er der underligt stille når man spiller i narrow mode
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Brugeravatar
gnist
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors jan 26, 2006 09:26

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Jpoulsen » tirs apr 02, 2019 13:39

elektrolytten skrev:
Jpoulsen skrev:
elektrolytten skrev:
Gekkofinger skrev:
Jeg har ikke kaldt dig en idiot. Er livelyd en koncertoptagelse, hvis det er det du mener, er den vel et mix af de forskellige instrumenter gennem et givent antal mic´s. Jeg ved ikke meget om optagelsesteknik, men til en koncert, mixet instrumentlyden ud gennem PA-højtalerne og tilpasses egenlyden fra musikkernes akustiske lyd. Der er altså forskel på niveauerne af instrumenterne og denne sammenbalanding af lyden er vigtig i mindre lokaler, hvor man hører det akustiske lettere. En live optagelse af et rockorkester kan ikke tages fra disse to kilder, hvis man vil have et ok resultat. Altså fra PA-mixet, som noget der kunne ligne, men ikke kan udgives pga. kvaliteten. Niveauet på trommerne er ikke tilpasset de andre instrumenter osv.  Selvfølgelig er det en anden proces at lave en lyd til brug for audiomedier. Og dagens liveoptagelser er, set fra hvor jeg står, en her del bedre en det station-crap vi fik serveret i 80érne? Jeg forstår stadig ikke helt hvor du vil hen, og syntes at din forklaring er uforstålig. Men hvis du har erfaring/viden omkring optagelsesteknikker og koncerter/live optagelser er det jo fint. Men nok om det. Der er bare for meget bævl og urelevante input på disse tråde, som pisser mig af. Kan ikke se hvad der er godt ved dette. Så nu holder jeg fra at gøre det selv....sån da...


Jo du har, og det er dokumenteret,


Så link til det sted hvor han kalder dig for en idiot eller klap i  :evil:

Hvor mange gange synes du selv jeg skal svarer dig http://nerds.dk/board/viewtopic.php?p=149037#p149037



Det bestemmer du egentlig selv, du skal bare finde den sætning hvor Gekkofinger skriver ordet idiot til dig.
Jpoulsen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 191
Tilmeldt: fre mar 08, 2019 19:41

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf elektrolytten » tirs apr 02, 2019 13:51

@gnist Takker for korrektionen ved ikke lige hvor jeg har fået de 14 fra, men det gør det ikke ligefrem mindre kompliceret.
Jeg har desværre ikke selv hørt dem, men deres grundprincip interessere mig som det ses en del, fordi jeg mener sådan skal det gøres.
Princippet er ikke nyt, men det er nyt at det laves med DSP til hi-fi kunder.
elektrolytten
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 151
Tilmeldt: tors feb 21, 2019 14:42
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf gnist » tirs apr 02, 2019 13:58

Det der undrer mig mest er at det også lyder rigtig godt i stuen ved siden af, nærmest liveagtig, som om musikkerne selv er til stede.
Dette gælder for narrow mode, der er ingen bas unoder eller andre underlige refleksioner
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Brugeravatar
gnist
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors jan 26, 2006 09:26

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf elektrolytten » tirs apr 02, 2019 13:59

Jpoulsen skrev:
elektrolytten skrev:
Jpoulsen skrev:
elektrolytten skrev:
Gekkofinger skrev:
Jeg har ikke kaldt dig en idiot. Er livelyd en koncertoptagelse, hvis det er det du mener, er den vel et mix af de forskellige instrumenter gennem et givent antal mic´s. Jeg ved ikke meget om optagelsesteknik, men til en koncert, mixet instrumentlyden ud gennem PA-højtalerne og tilpasses egenlyden fra musikkernes akustiske lyd. Der er altså forskel på niveauerne af instrumenterne og denne sammenbalanding af lyden er vigtig i mindre lokaler, hvor man hører det akustiske lettere. En live optagelse af et rockorkester kan ikke tages fra disse to kilder, hvis man vil have et ok resultat. Altså fra PA-mixet, som noget der kunne ligne, men ikke kan udgives pga. kvaliteten. Niveauet på trommerne er ikke tilpasset de andre instrumenter osv.  Selvfølgelig er det en anden proces at lave en lyd til brug for audiomedier. Og dagens liveoptagelser er, set fra hvor jeg står, en her del bedre en det station-crap vi fik serveret i 80érne? Jeg forstår stadig ikke helt hvor du vil hen, og syntes at din forklaring er uforstålig. Men hvis du har erfaring/viden omkring optagelsesteknikker og koncerter/live optagelser er det jo fint. Men nok om det. Der er bare for meget bævl og urelevante input på disse tråde, som pisser mig af. Kan ikke se hvad der er godt ved dette. Så nu holder jeg fra at gøre det selv....sån da...


Jo du har, og det er dokumenteret,


Så link til det sted hvor han kalder dig for en idiot eller klap i  :evil:

Hvor mange gange synes du selv jeg skal svarer dig http://nerds.dk/board/viewtopic.php?p=149037#p149037



Det bestemmer du egentlig selv, du skal bare finde den sætning hvor Gekkofinger skriver ordet idiot til dig.


Go dav do. Holdt kæft hvor du bare irriterer mig, det er her man godt kan miste kontrollen og eksplodere i et par latrinære gloser og personskildringer som er knapt så tiltalende.
elektrolytten
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 151
Tilmeldt: tors feb 21, 2019 14:42
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Jpoulsen » tirs apr 02, 2019 14:17

elektrolytten skrev:
Jpoulsen skrev:
elektrolytten skrev:
Jpoulsen skrev:
elektrolytten skrev:
Gekkofinger skrev:
Jeg har ikke kaldt dig en idiot. Er livelyd en koncertoptagelse, hvis det er det du mener, er den vel et mix af de forskellige instrumenter gennem et givent antal mic´s. Jeg ved ikke meget om optagelsesteknik, men til en koncert, mixet instrumentlyden ud gennem PA-højtalerne og tilpasses egenlyden fra musikkernes akustiske lyd. Der er altså forskel på niveauerne af instrumenterne og denne sammenbalanding af lyden er vigtig i mindre lokaler, hvor man hører det akustiske lettere. En live optagelse af et rockorkester kan ikke tages fra disse to kilder, hvis man vil have et ok resultat. Altså fra PA-mixet, som noget der kunne ligne, men ikke kan udgives pga. kvaliteten. Niveauet på trommerne er ikke tilpasset de andre instrumenter osv.  Selvfølgelig er det en anden proces at lave en lyd til brug for audiomedier. Og dagens liveoptagelser er, set fra hvor jeg står, en her del bedre en det station-crap vi fik serveret i 80érne? Jeg forstår stadig ikke helt hvor du vil hen, og syntes at din forklaring er uforstålig. Men hvis du har erfaring/viden omkring optagelsesteknikker og koncerter/live optagelser er det jo fint. Men nok om det. Der er bare for meget bævl og urelevante input på disse tråde, som pisser mig af. Kan ikke se hvad der er godt ved dette. Så nu holder jeg fra at gøre det selv....sån da...


Jo du har, og det er dokumenteret,


Så link til det sted hvor han kalder dig for en idiot eller klap i  :evil:

Hvor mange gange synes du selv jeg skal svarer dig http://nerds.dk/board/viewtopic.php?p=149037#p149037



Det bestemmer du egentlig selv, du skal bare finde den sætning hvor Gekkofinger skriver ordet idiot til dig.


Go dav do. Holdt kæft hvor du bare irriterer mig, det er her man godt kan miste kontrollen og eksplodere i et par latrinære gloser og personskildringer som er knapt så tiltalende.


Måske skulle du bruge lidt mindre tid på hifi og lidt mere tid på din at få styr på din vrede og dit sprog ? Men jeg går ud fra at dit pæne svar er et svar på at du ikke lige kunne finde det ord i Gekkofingers skriverier til dig.
Og så siges det endda at musik er godt for sjælen og humøret  :shock:
Jpoulsen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 191
Tilmeldt: fre mar 08, 2019 19:41

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf nilsvalla » ons apr 03, 2019 14:24

Analogueman skrev:
Klokkeblomst skrev:Nu blev internettet først skabt i slut 90’erne og alt står ikke deri...
Jeg kan heller ikke få verificeret min egen påstand om at hver flade tillægger 1db i følsomheden, men sikkert er det, jeg har den viden...
Et eller andet sted fra....

Næ, men hvis man vælger at henvise til sider, hvor der ikke står noget om emnet, der drøftes, så virker det absurd - i hvert fald på mig.

Så virker det da bedre blot at erkende, at man ikke aner, hvor man har sin viden fra.

Men så bør man også præsentere sin viden, så det er tydeligt, at det er ens egen opfattelse og ikke fremstille det som noget, der er universelt kendt/anerkendt.

Jeg fandt en artikel fra 1958 om stereo og Ping Pong Stereo, som for mig er en indikation på, at det (tidligere) har været et kendt begreb (jeg skal nok give et link, når jeg er hjemme og sidder foran min pc), så selv om internettet er en senere opfindelse, så rummer det i et utal af situationer langt ældre information. Også når det gælder Ping Pong Stereo.

Nu mangler vi blot at finde en beskrivelse af Ping Pong effekten og mikrofoners interaktion :wink:

YMMW



A-mand,  
jeg forstår ikke din bekymringer.
Der er da masser af information om hvordan "Plngpong-stereo" blev optaget, i de fire links jeg henviste til.
Hvis det er ordet "Pingpong-stereo" der tricker dig, skriver du jo selv du fandt ordet benyttet i 1958 hvilket jo er mange år inden der kom flere kanaler at gøre godt med, og kan jo så kun være i forbindelse med to kanaler (stereo).

Uden at være sikker mener jeg Beatles var de første til benytte fire kanaler under optagelserne til "Sgt. Peppers" 1967 hvilket gjorde "lagkage-optagelse" muligt

ps.  Begrebet "Pingpong-stereo" var forøvrigt det der senere blev til begrebet "Billedsætning".    :)
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Analogueman » ons apr 03, 2019 14:56

nilsvalla skrev:
Analogueman skrev:
Klokkeblomst skrev:Nu blev internettet først skabt i slut 90’erne og alt står ikke deri...
Jeg kan heller ikke få verificeret min egen påstand om at hver flade tillægger 1db i følsomheden, men sikkert er det, jeg har den viden...
Et eller andet sted fra....

Næ, men hvis man vælger at henvise til sider, hvor der ikke står noget om emnet, der drøftes, så virker det absurd - i hvert fald på mig.

Så virker det da bedre blot at erkende, at man ikke aner, hvor man har sin viden fra.

Men så bør man også præsentere sin viden, så det er tydeligt, at det er ens egen opfattelse og ikke fremstille det som noget, der er universelt kendt/anerkendt.

Jeg fandt en artikel fra 1958 om stereo og Ping Pong Stereo, som for mig er en indikation på, at det (tidligere) har været et kendt begreb (jeg skal nok give et link, når jeg er hjemme og sidder foran min pc), så selv om internettet er en senere opfindelse, så rummer det i et utal af situationer langt ældre information. Også når det gælder Ping Pong Stereo.

Nu mangler vi blot at finde en beskrivelse af Ping Pong effekten og mikrofoners interaktion :wink:

YMMW



A-mand,  
jeg forstår ikke din bekymringer.
Der er da masser af information om hvordan "Plngpong-stereo" blev optaget, i de fire links jeg henviste til.
Hvis det er ordet "Pingpong-stereo" der tricker dig, skriver du jo selv du fandt ordet benyttet i 1958 hvilket jo er mange år inden der kom flere kanaler at gøre godt med, og kan jo så kun være i forbindelse med to kanaler (stereo).

Uden at være sikker mener jeg Beatles var de første til benytte fire kanaler under optagelserne til "Sgt. Peppers" 1967 hvilket gjorde "lagkage-optagelse" muligt

ps.  Begrebet "Pingpong-stereo" var forøvrigt det der senere blev til begrebet "Billedsætning".    :)

Valla, vi er for længst forbi drøftelsen af Ping Pong Stereo. Du introducerede selv begrebet “Ping Pong effekten ved mikrofoners interaktion” som “the missing link”.

For at citere ordret, så skriver du

nilsvalla skrev:OK, jeg tror jeg fandt "the missing-link",
Det er mikrofonerne i studiet der interagerer med hinanden.
Ping-pong-effekten var imellem mikrofonerne.


Og det kan du selv forsikre dig om ved at læse tilbage i dit eget indlæg i tråden. Denne effekt giver i min verden ingen mening, hvilket jeg har forklaret hvorfor, og det var derfor jeg spurgte, om du havde henvisninger til denne effekt, hvor den måtte være beskrevet.

Du har ingen henvisninger til beskrivelser af denne effekt, og så er den ikke længere.

Og jeg er skam ikke synderligt bekymret, og det mener jeg heller ikke, at jeg har skrevet, at jeg er.

Hvis du endelig vil hæfte en betegnelse på mig, så kunne det i denne sammenhæng være “nysgerrig” - nemlig nysgerrig efter at finde ud af, hvad dælen “Ping Pong effekten ved mikrofoners interaktion” er for en størrelse, da jeg aldrig nogensinde før er stødt på begrebet (hvilket jeg er med “Ping Pong Recording” og “Ping Pong Stereo”.

Måske er det blot et hul i min opdragelse - sammenligneligt med hullet i midten af lydbilledet ved Ping Pong Stereo :wink:
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf nilsvalla » ons apr 03, 2019 16:00

Jeg skrev "missing-link" fordi jeg troede indlægget kunne forklare for dig hvad jeg skrev om.  (idet var inden jeg blev opmærksom på det var ordet "pingpong-stereo i sig selv der trickede dig)
Og selvfølgelig må der være interaktion imellem mikrofonerne hvis der skal optages interaktion imellem kanalerne.

Hullet i midten kunne sagtens opstå hvis ikke mikrofonopstillingen var formålstjenestelig. (og vanskelighederne med mikrofon-opstillingen er nok grunden til det kun sjældent idag gøres på den måde.)
Der kan være skidt med en hvilken som helst indspilningsmetode.
Men de to (tre) mikrofoner er eneste måde overføre den reelle placering af musikerne i studiet til båndet. (med flere kanaler, "pingpong-kanalerisering", var det produceren der indpanorerede perspektivet).
De fleste "purist-optagelser" du støder på er derfor også optaget med kun få mikrofoner.   :)
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf nilsvalla » ons apr 03, 2019 16:06

Ps. A-mand.

Jeg anerkender din nysgerrighed. Burde nok havde benyttet det ord.
Men jeg blev i tvivl om din dagsorden (mine fordomme  :( ),
skønt du plejer være en vederhæftelig fyr.  :)
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf elektrolytten » tors apr 04, 2019 08:54

nilsvalla skrev:hej Gekko.
Jeg tror du skal forstå Jörgens indläg således,
En stereo-optagelse er indpanoreret i höjre/venstre front/agter og lyden kan således "pin-pon"-fordeles trinlöst imellem höjre-venstre-front-agter.
Selvom lydbölgerne kommer fra kun to HT, hjemme i din stue
vil din hjerne afkode/opfatte lyden så det passer med hensigten af optagelsen.

En liveoptagelse er typisk optaget ud fra PA-anlägget, som gerne består af to sider (h/v) der tilsammen indeholder hele musikken.
Så ikke noget pin-pon-panorering de to kanaler imellem. Kun lyd fra to punkter, som da også kun opfattes som to kanaler bredet ud imellem h/v.

ps.
Men der findes også live-stereo-optagelser.

(det skide tastatur prater svensk  :lol: ).


Jeg synes faktisk du skulle tage afstand fra Gekko's nedgørende indlæg i stedet for  fuldstændig hjælpeløst at prøve at forklarer hvad  jeg mener.

Jeg mener ikke noget særligt , andet end at hører stereo er en illusion som foregår i hjernen, der er ingen lyd i midten, det laves i hjernen,   ud fra de signaler vi modtager fra de to kanaler.

Alt lyd som så ikke hidrører fra de to kanaler plus de fejl der undgåeligt vil være i lyden fra de to kanaler, altså de tilskud  fra fejl i anlægget plus de akustiske tilskud kalde jeg for "livelyd" , det bør ikke være der, men kan ikke undgås.

De akustiske tilskud kan eksempelvis minimeres med en LEDE hvor lyden udspringer fra et sort hul helt uden refleksioner.

jeg forklarer det på denne måde fordi mange blander live-gengivelse og stereo sammen , men det er to modsætninger, hvor der i begge tilfælde skal tages hensyn til de to princippers virkemåde i de praktiske løsninger.

Det gode  er at det giver en vej,/retning, hvor nogle principper dur og andre ikke gør.

Det er ligegyldigt hvad der på pladen/kilden, hi-fi går altid ud på at gengive hvad der er optaget råt for usødet, ellers er konsekvensen at man har tilført  "livelyd".

Der er flere måder at optage på, den mest primitive, og den mest ærlige over for lyd og perspektiv er to eller tre mikrofoner foran begivenheden.
Bruges meget sjældent fordi det typisk lyder ad helvede til på gennemsnits anlægget.

Næste step er to mikrofoner plus støtte mikrofoner her er Jazz at the Pawnshop et godt eksempel , man kan læse mere her. https://audiophilestyle.com/forums/topic/26231-the-recording-of-quotjazz-at-the-pawnshopquot/

Næste step er at optage hvert instrument live relativt tæt på, og samtidig bruge støtte mikrofoner til publikum og akustik , et eksempel på dette er Chet Baker Trio  This Is Always , https://youtu.be/k2r6Ye7Tngk
I begge tilfælde samles lyden  i mikserpulten.

Næste step er studio-optagelse hvor man optager hvert instrument for sig uden akustik og tæt på, ved en rockkoncert kan det være man tager output fra de forskellige forstærkere ,det eneste man normalt ikke gør er at optage PA anlæggets lyd direkte , det bliver sjældent godt.

At optage enkelte i instrumenter i små lyddøde bokse er udbredt , kunsterne behøver ingen gang være sammen for at lave en plade, de kan være alle mulig steder på jorden.

De enkelte instrumenter  sættes så sammen i mikserpulten ved hjælp   pan-pot ,fase og frekvensmanipulering tilførsel af rumklister ekko osv. her er uendelig muligheder som kan ligne virkeligheden , men bestemt også det modsatte, akustikken er altså kunstig, og instrumenter er typisk optaget meget tæt på og tit manipuleret.
På sådan en plade er der sjældent en eneste naturlig/ægte tone.

Kompression og brug af limiter er helt kapitel for sig, det kan bruges med respekt for den oprindelige lyd, men også det modsatte.

Det bruges typisk fornuftigt i de første nævnte optagelses metoder, fordi man simpelthen ønsker naturlig lyd og perspektiv.
I rene studio-optagelser og populærmusik, der bliver kompression og limiter tit misbrugt i en grad som muligvis lyder godt på computer og radio mobiltelefoner osv, men typisk ikke godt på et decideret hi-fi anlæg.
Senest rettet af elektrolytten tors apr 04, 2019 14:25, rettet i alt 3 gange.
elektrolytten
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 151
Tilmeldt: tors feb 21, 2019 14:42
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf nilsvalla » tors apr 04, 2019 12:30

"Fy Gekko, skam dig"!   :D

Jørgen.
Vi er nok meget enige om det der med stereooptagelser.

Jeg forstår godt dine begreber "livelyd", men har ikke selv haft brug for begrebsætte slige ting .

Overordnet set kan man inddele stereo i to:
1.  pingpong-stereo
(som f.eks: de to optagelser på Opus-3-pladen "Testskiva-/perspektiv":"Invension no14/Telemann violinkoncert i G-dur" med Guitarkvartetten.)
Her er der to guitarer, en forrest yderst i hver side og to guitarer længere tilbage, en på hver side af midten.
Guitarenes placeringer er ikke hængt op på gætterier. De vil høres som de befinder sig under optagelsen, pg.a tidsintervallerne lyden kommer til mikrofonerne med.

2. Forestiller man sig samme numre optages i stereoformen, "multimono".
To guitare til mono i v-kanal og to guitare til mono i h-kanal.
Den enkelte lytter vil alligevel opfattes perspektiv.
Men  perspektivet her er noget som fremstår som hjernen er vandt til høre det.
Altså intet rigtigt/forkert, men noget som står og falder med anlægget og humøret på dagen og det eneste der kan betegnes rigtigt/forkert er, det monolyd fra to punkter.
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Klokkeblomst » tors apr 04, 2019 12:48

Nu har jeg forsægt at sætte en bas ind...
Som det ses hjalp det gevaldigt nede i de dybe toner...

Så nu har jeg:
25-60hz 6" bas.
60-2000hz 8" plus 8" modfase.
2000-20.000hz bullit tveeter...
Følsomhed 88db.

Men det er ikke den diskant jeg vil bruge som sidder i lige pt...
Det bliver en silkedome og ribbon...

Men man får meget godt en idé om tilstanden i den færdige højttaler...
Vedhæftede filer
Mono bass dipol middle mono tweeter.jpg
Mono bass dipol middle mono tweeter.jpg (50.95 KiB) Vist 2103 gange
Dynavox TPR3, Vincent sp-331, DBX 131S.
Van den hul hybrid. HT kabel
Heco Direkt Einklang højtt.
Pro-ject VTR-E, AT100E PU.
Spotify via bluetooth, USB cd samling.
Denon W4300H 5.2.4 atmos, Toshiba Blu-r 1250
Dali zensor 1, Dali zensor vokal, CV SL5M.
Diy Subw. 2x8” back2back 280w. 22-150hz.
LOEWE bild1 40”tv
Brugeravatar
Klokkeblomst
Seniormedlem
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: fre feb 10, 2017 02:11
Geografisk sted: Herning

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Analogueman » tors apr 04, 2019 13:52

nilsvalla skrev:Overordnet set kan man inddele stereo i to:
1.  pingpong-stereo
(som f.eks: de to optagelser på Opus-3-pladen "Testskiva-/perspektiv":"Invension no14/Telemann violinkoncert i G-dur" med Guitarkvartetten.)
Her er der to guitarer, en forrest yderst i hver side og to guitarer længere tilbage, en på hver side af midten.
Guitarenes placeringer er ikke hængt op på gætterier. De vil høres som de befinder sig under optagelsen, pg.a tidsintervallerne lyden kommer til mikrofonerne med.


Valla, jeg mener ikke denne optagelse er "Ping Pong Stereo". Der er tale om en stereoptagelse af Jan Eric Persson, hvis foretrukne optagelsesmetode på de tre første Opus 3 test-lp'er var - som jeg husker det - to mikrofoner i Blumlein-opstilling, som så blev proppet direkte i den analoge stereobåndoptager.

Det har ifølge min forståelse af begrebet intet at gøre med "Ping Pong Stereo".

Jeg har skrevet det før, men jeg skriver det gerne igen: Som jeg forstår "Ping Pong Stereo", så er det karakteriseret ved, at du ofte har et monomix udgivet i stereo, hvor du har lagt de enkelte instrumenter (eller instrumentgrupper) "hårdt" og entydigt i henholdsvis højre eller venstre højttaler, så der opstår et stort hul i midten. Heraf betegnelsen, da lyden pingponger tydeligt frem og tilbage mellem højre og venstre højttaler uden lyd i midten.

Sådan er Opus 3 test-lp'erne ifølge mine oplysninger ikke optaget, og sådan lyder de heller ikke. Der er ikke noget stort, lyddødt hul i midten, men en naturlig akustik, der spreder sig mellem højttalerne (ja, faktisk lader højttalerne forsvinde). Jeg mener derfor ikke, det er korrekt at betegne dem som "Ping Pong Stereo".

Så vidt jeg ved, så er der siden midten af 1960erne stort set ikke lavet optagelser udgivet i "Ping Pong Stereo", da de tekniske muligheder(som fx panorering) hurtigt fandt vej til lydstudierne. Inden pan-potmeteret fandt sin vej til stereo-mikserpultene benyttede man vist en ganske almindelig 3-polet omskifter, så man kunne sætte lyden i enten højre, venstre eller i midten (dvs. i begge kanaler). Mere kendte eksempler skulle være Beatles' "Strawberry Fields Forever" og en eller anden Hendrix-optagelse, som jeg ikke kan huske titlen på ...

Og jeg skriver dette indlæg, fordi jeg undrer mig i forhold til den viden og forståelse, som jeg har - der er ingen anden dagsorden :wink:

Jeg vil drage den forsigtige konklusion på vores hidtidige skriverier, at du og jeg har meget forskellige opfattelser af, hvad "Ping Pong Stereo" er.

Nu vil jeg i hvert fald ikke bruge flere ord på det, da det nok for de fleste, der følger denne tråd, er enerverende off topic.
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf nilsvalla » tors apr 04, 2019 15:02

A-mand

Om der lægges et monosignal i ene side og "sidesignal" i den anden, eller om der er to sidesignaler og et midtersignal eller bare et signal i hver side, er der jo i alle tre tilfælde tale om "pingpong".
Som du også ved kan "pingpong" foregå imellem flere kanaler der pingponges med alt efter producerens lyst.
Men et ærligt (i den forbindelse) umanipuleret perspektiv, kræver jo der ingen manipulering er. (der kan så godt være støttemikrofoner ved de enkelte instrumenter for få specifikke instrumenters kroppe med, men de "hænger" jo på samme tid som de to "hovedmikrofoner")

Når du med Jan Eric Perssons optagelser, også hører en guitar fra venstre side i modsatte kanal, er det jo netop pga pingpong med få mikrofoner.  Der er ingen stop ved midten. De to kanaler kan så at sige brede sig ud langt ovre i modsatte kanal.
Men instrumentet opfanges af mikrofonen der tættest på og derfor kan du placere instrumentet i lydbilledet hvor det befandt sig under optagelsen, med mikrofonerne "rigtigt" placeret.  :)

Men jeg er enig, vi er kommet langt off-topic og kommer der flere indlæg bør det nok være i en dedikeret tråd.
Og måske vi til syvende og sidst ikke er så uenige. Nok bare begrebet "pingpong" vi har forskellige opfattelser af.  :D
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

ForegåendeNæste

Tilbage til Mit anlæg


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.