Klokkeblomst skrev:Skal der absolut noget digitalt til som en Bluetooth kræves en god DAC, også gerne rør-bestykket...
DAC med rør: Ser gerne der kommer en afløser for en Copland DAC 215 (med remote).
http://copland.dk/dac-205/
Klokkeblomst skrev:Skal der absolut noget digitalt til som en Bluetooth kræves en god DAC, også gerne rør-bestykket...
Klokkeblomst skrev:Der er bare noget rør kan som en opblæst DAC som en lyngdorf ikke magter...
Selv da jeg fik min vincent var jeg sgi lidt usikker på hvad jeg skulle lytte efter,
Men det var også kun indtil jeg lavede en A/B test af min vincent hybrid med rør og så et fuldblods digitalt anlæg som min denon.
Med rør får man transparens, 3D luftigt lydbillede...
Med mine nye hjemmebyggede dipoler får jeg en næsten holografisk lydbillede!
Man kan sige at med digitalt anlæg kan man få et monné eller et Van GOG billede...
Med rør og dipoler træder man ind i billedet og bliver omsluttet af det.
Man kan næsten røre ved dem som spiller...
digital_thor skrev:Klokkeblomst skrev:Der er bare noget rør kan som en opblæst DAC som en lyngdorf ikke magter...
Selv da jeg fik min vincent var jeg sgi lidt usikker på hvad jeg skulle lytte efter,
Men det var også kun indtil jeg lavede en A/B test af min vincent hybrid med rør og så et fuldblods digitalt anlæg som min denon.
Med rør får man transparens, 3D luftigt lydbillede...
Med mine nye hjemmebyggede dipoler får jeg en næsten holografisk lydbillede!
Man kan sige at med digitalt anlæg kan man få et monné eller et Van GOG billede...
Med rør og dipoler træder man ind i billedet og bliver omsluttet af det.
Man kan næsten røre ved dem som spiller...
Arh Klokkeblomst - det har jeg prøvet at fortælle dig Pas nu på hvad du sammenligner.
Når du laver en sammenligning, så skal du kun ændre 1 faktor ad gangen. Hvis du bare skifter imellem 2 forskellige produkter af en eller anden art eller type, så skal du holde tungen lige i munden, ellers snyder du dig selv mere end du nogensinde vil forstå!
Lad os tage det fra en ende af....
En DAC kan ikke være opblæst. Og Lyngdorf er faktisk ret gode til at lave en færdig pakke, som samtidig gør at folk kan sætte det til deres system og komme nogenlunde videre og tit bedre stillet, end hvis de ikke brugte det. Det ved lyngdorf godt - f.eks også at de fleste slet ikke gider eller har lyst til at sætte sig ind i det, som der kræves for at man begynder at lave rumkorrektion eller nogen form for digitale filtre.
Jeg vil give dig ret i at næsten et hvilket som helst surroundprodukt, lyder dårligere end et dedikeret stereoprodukt. Men det har ikke en dyt at gøre med digital vs analog. Surround er blot pakket tæt sammen og har mere film for øje end stereo. Desuden skal der jo spares et eller andet sted, når du får så meget teknologi i en kasse - typisk også features over ydelse - lidt som moderne biler eller en Iphone.
Det har som sådan ikke noget at gøre med at produktet er digitalt, men snare at vi taler surround vs stereo vs features.
En anden ting er hvad du oplever. Selvfølgelig skal du være tilfreds med dit anlæg. Men du må samtidig forstå at når du slynger om dig med termer, som f.eks 3D, luft og transparens. Så er det lidt vigtigt at du forstår hvad det betyder og hvordan de er opnået.
3D har f.eks intet med rørforstærkere at gøre. 3D skabes før du har sat musikken på, af dem der mixede musikken i studiet. Og ja, godt nok spiller dine højttalere lidt i alle retninger pga. deres konstruktion, som dipoler. Men det har stadig ikke noget med forstærkeren at gøre.
Altså for min skyld, må du bruge resten af dit liv på at koble alt muligt sammen og glædes over en eller anden forskel i lyden. Men hvis du skal have en chance for at navigere lidt mere præcist og ikke kun sejle efter havfruer og sirener, så skal der lidt mere reel fakta og data på bordet
Prøv at se denne video med Mike Rowe. Han beskriver lige så fint, at man nogle gange skal rammes hårdt, før man indser at det verdensbillede man har, ikke nødvendigvis stemmer overens med de milesten, som man går og støtter sig så selvsikkert op af
https://www.youtube.com/watch?v=IRVdiHu1VCc
elektrolytten skrev:
Jeg har lavet og kan lave perspektiv i high-end klassen med stort set en hvilken som helst højtaler ved at tilslutte super optimeret elektronik, men en højtaler alene kan ikke lave et high-end perspektiv hvis dette ikke formildelses frem til højtaleren.
[/quote]elektrolytten skrev:Jeg har lavet og kan lave perspektiv i high-end klassen med stort set en hvilken som helst højtaler ved at tilslutte super optimeret elektronik, men en højtaler alene kan ikke lave et high-end perspektiv hvis dette ikke formildelses frem til højtaleren.
Klokkeblomst skrev:Nu er jeg jo i gang med mit dipol højttaler projekt...
Jeg har lavet en test opstilling, Diskanten bliver en anden samt bassen rykker op i en 8" i stedet, men ellers er det sådan den bliver...
Som det ses laver basporten alt bas arbejdet...
Rød: Diskant
Blå: 8" mellemtoner
Guld: Bas enhed
Lilla: Basport
Hvad synes i, og hvad kan gøres bedre...
digital_thor skrev:elektrolytten skrev:Jeg har lavet og kan lave perspektiv i high-end klassen med stort set en hvilken som helst højtaler ved at tilslutte super optimeret elektronik, men en højtaler alene kan ikke lave et high-end perspektiv hvis dette ikke formildelses frem til højtaleren.
[/quote]elektrolytten skrev:digital_thor skrev:elektrolytten skrev:Jeg har lavet og kan lave perspektiv i high-end klassen med stort set en hvilken som helst højtaler ved at tilslutte super optimeret elektronik, men en højtaler alene kan ikke lave et high-end perspektiv hvis dette ikke formildelses frem til højtaleren.
Hvad mener du med perspektiv?
Og hvad er super optimeret elektronik?
Det er et perspektiv som udvider sig som en kasse i højde brede og dybde fra en del til 4- 5 gange større afhængig af kilden, det er et perspektiv hvor en korsanger står på en lige række også ude bag højtaleren og udover højtalerens placering, et lydbillede fra væg til væg og derudover, fra gulv til luft og derudover , fra front til bagvæk og derudover, et lydbillede hvor der absolut ingen højtaler er, hvor et instrument kan står på samme måde midt i højtaleren som hvis det blev gengivet i midten, det er et perspektiv som passer med det som skal gengives , et orgel skal være meget stort på alle leder, et kor bredt osv.
Optimeret audio-elektronik er hvor de valgte materialer komponenter er udvalgt ud fra lyttetest fremfor tekniske data , og hvor elektronikken er overdiemisionret laaangt udover almindelig sund elektronisk fornuft, hvor kredsløbs løsninger er udvalgt ud fra lyttetest frem for data.
Optimeret elektronik er hvor lytning resultatet har første prioritet men hvor præcision/data skal forsøges optimeret mest muligt, men ikke på bekostning af lytteresultatet .
digital_thor skrev:elektrolytten skrev:digital_thor skrev:elektrolytten skrev:Jeg har lavet og kan lave perspektiv i high-end klassen med stort set en hvilken som helst højtaler ved at tilslutte super optimeret elektronik, men en højtaler alene kan ikke lave et high-end perspektiv hvis dette ikke formildelses frem til højtaleren.
Hvad mener du med perspektiv?
Og hvad er super optimeret elektronik?
Det er et perspektiv som udvider sig som en kasse i højde brede og dybde fra en del til 4- 5 gange større afhængig af kilden, det er et perspektiv hvor en korsanger står på en lige række også ude bag højtaleren og udover højtalerens placering, et lydbillede fra væg til væg og derudover, fra gulv til luft og derudover , fra front til bagvæk og derudover, et lydbillede hvor der absolut ingen højtaler er, hvor et instrument kan står på samme måde midt i højtaleren som hvis det blev gengivet i midten, det er et perspektiv som passer med det som skal gengives , et orgel skal være meget stort på alle leder, et kor bredt osv.
Optimeret audio-elektronik er hvor de valgte materialer komponenter er udvalgt ud fra lyttetest fremfor tekniske data , og hvor elektronikken er overdiemisionret laaangt udover almindelig sund elektronisk fornuft, hvor kredsløbs løsninger er udvalgt ud fra lyttetest frem for data.
Optimeret elektronik er hvor lytning resultatet har første prioritet men hvor præcision/data skal forsøges optimeret mest muligt, men ikke på bekostning af lytteresultatet .
digital_thor skrev:elektrolytten skrev:digital_thor skrev:elektrolytten skrev:Jeg har lavet og kan lave perspektiv i high-end klassen med stort set en hvilken som helst højtaler ved at tilslutte super optimeret elektronik, men en højtaler alene kan ikke lave et high-end perspektiv hvis dette ikke formildelses frem til højtaleren.
Hvad mener du med perspektiv?
Og hvad er super optimeret elektronik?
Det er et perspektiv som udvider sig som en kasse i højde brede og dybde fra en del til 4- 5 gange større afhængig af kilden, det er et perspektiv hvor en korsanger står på en lige række også ude bag højtaleren og udover højtalerens placering, et lydbillede fra væg til væg og derudover, fra gulv til luft og derudover , fra front til bagvæk og derudover, et lydbillede hvor der absolut ingen højtaler er, hvor et instrument kan står på samme måde midt i højtaleren som hvis det blev gengivet i midten, det er et perspektiv som passer med det som skal gengives , et orgel skal være meget stort på alle leder, et kor bredt osv.
Optimeret audio-elektronik er hvor de valgte materialer komponenter er udvalgt ud fra lyttetest fremfor tekniske data , og hvor elektronikken er overdiemisionret laaangt udover almindelig sund elektronisk fornuft, hvor kredsløbs løsninger er udvalgt ud fra lyttetest frem for data.
Optimeret elektronik er hvor lytning resultatet har første prioritet men hvor præcision/data skal forsøges optimeret mest muligt, men ikke på bekostning af lytteresultatet .
sigma6 skrev:digital_thor skrev:elektrolytten skrev:digital_thor skrev:elektrolytten skrev:Jeg har lavet og kan lave perspektiv i high-end klassen med stort set en hvilken som helst højtaler ved at tilslutte super optimeret elektronik, men en højtaler alene kan ikke lave et high-end perspektiv hvis dette ikke formildelses frem til højtaleren.
Hvad mener du med perspektiv?
Og hvad er super optimeret elektronik?
Det er et perspektiv som udvider sig som en kasse i højde brede og dybde fra en del til 4- 5 gange større afhængig af kilden, det er et perspektiv hvor en korsanger står på en lige række også ude bag højtaleren og udover højtalerens placering, et lydbillede fra væg til væg og derudover, fra gulv til luft og derudover , fra front til bagvæk og derudover, et lydbillede hvor der absolut ingen højtaler er, hvor et instrument kan står på samme måde midt i højtaleren som hvis det blev gengivet i midten, det er et perspektiv som passer med det som skal gengives , et orgel skal være meget stort på alle leder, et kor bredt osv.
Optimeret audio-elektronik er hvor de valgte materialer komponenter er udvalgt ud fra lyttetest fremfor tekniske data , og hvor elektronikken er overdiemisionret laaangt udover almindelig sund elektronisk fornuft, hvor kredsløbs løsninger er udvalgt ud fra lyttetest frem for data.
Optimeret elektronik er hvor lytning resultatet har første prioritet men hvor præcision/data skal forsøges optimeret mest muligt, men ikke på bekostning af lytteresultatet .
Ok - tak for dit svar. Men det lyder lige en tand for diffust og flamboyant til min smag. Og desuden tror jeg udfordringer for Klokkeblomst, ligger andre steder end at bekymre sig for meget om selve udstyret lige nu. Nok mere vigtigt at fokusere på at få nogle brugbare målinger og balancere forventningerne i henhold til f.eks højttaleren.
Klokkeblomst skrev:Digital_thor:
Nu er det jo blot en prøve opstilling og diskanterne bliver en anden, dem som sidder i nu er delt med et 18db filter pga det er Bullit tweeters!!
De nye diskanter får en delefrekvens ved 2k.hz og 10k.hz...
Så opbrudte ved de 2-4K.hz ved 8”erne vil ikke kunne høres...
Ja jeg bruger jo to styk 8” i dipol konstruktion...
Overvejer noget filter nedad til, så undgår jeg puklen ved de 100hz...
digital_thor skrev:sigma6 skrev:digital_thor skrev:elektrolytten skrev:digital_thor skrev:elektrolytten skrev:Jeg har lavet og kan lave perspektiv i high-end klassen med stort set en hvilken som helst højtaler ved at tilslutte super optimeret elektronik, men en højtaler alene kan ikke lave et high-end perspektiv hvis dette ikke formildelses frem til højtaleren.
Hvad mener du med perspektiv?
Og hvad er super optimeret elektronik?
Det er et perspektiv som udvider sig som en kasse i højde brede og dybde fra en del til 4- 5 gange større afhængig af kilden, det er et perspektiv hvor en korsanger står på en lige række også ude bag højtaleren og udover højtalerens placering, et lydbillede fra væg til væg og derudover, fra gulv til luft og derudover , fra front til bagvæk og derudover, et lydbillede hvor der absolut ingen højtaler er, hvor et instrument kan står på samme måde midt i højtaleren som hvis det blev gengivet i midten, det er et perspektiv som passer med det som skal gengives , et orgel skal være meget stort på alle leder, et kor bredt osv.
Optimeret audio-elektronik er hvor de valgte materialer komponenter er udvalgt ud fra lyttetest fremfor tekniske data , og hvor elektronikken er overdiemisionret laaangt udover almindelig sund elektronisk fornuft, hvor kredsløbs løsninger er udvalgt ud fra lyttetest frem for data.
Optimeret elektronik er hvor lytning resultatet har første prioritet men hvor præcision/data skal forsøges optimeret mest muligt, men ikke på bekostning af lytteresultatet .
Ok - tak for dit svar. Men det lyder lige en tand for diffust og flamboyant til min smag. Og desuden tror jeg udfordringer for Klokkeblomst, ligger andre steder end at bekymre sig for meget om selve udstyret lige nu. Nok mere vigtigt at fokusere på at få nogle brugbare målinger og balancere forventningerne i henhold til f.eks højttaleren.
Det er også min oplevelse, at gode rørforstærkere åbner rummet, og giver et holografisk lydbillede.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster