sigma6 skrev:digital_thor skrev:sigma6 skrev:digital_thor skrev:elektrolytten skrev:digital_thor skrev:elektrolytten skrev:Jeg har lavet og kan lave perspektiv i high-end klassen med stort set en hvilken som helst højtaler ved at tilslutte super optimeret elektronik, men en højtaler alene kan ikke lave et high-end perspektiv hvis dette ikke formildelses frem til højtaleren.
Hvad mener du med perspektiv?
Og hvad er super optimeret elektronik?
Det er et perspektiv som udvider sig som en kasse i højde brede og dybde fra en del til 4- 5 gange større afhængig af kilden, det er et perspektiv hvor en korsanger står på en lige række også ude bag højtaleren og udover højtalerens placering, et lydbillede fra væg til væg og derudover, fra gulv til luft og derudover , fra front til bagvæk og derudover, et lydbillede hvor der absolut ingen højtaler er, hvor et instrument kan står på samme måde midt i højtaleren som hvis det blev gengivet i midten, det er et perspektiv som passer med det som skal gengives , et orgel skal være meget stort på alle leder, et kor bredt osv.
Optimeret audio-elektronik er hvor de valgte materialer komponenter er udvalgt ud fra lyttetest fremfor tekniske data , og hvor elektronikken er overdiemisionret laaangt udover almindelig sund elektronisk fornuft, hvor kredsløbs løsninger er udvalgt ud fra lyttetest frem for data.
Optimeret elektronik er hvor lytning resultatet har første prioritet men hvor præcision/data skal forsøges optimeret mest muligt, men ikke på bekostning af lytteresultatet .
Ok - tak for dit svar. Men det lyder lige en tand for diffust og flamboyant til min smag. Og desuden tror jeg udfordringer for Klokkeblomst, ligger andre steder end at bekymre sig for meget om selve udstyret lige nu. Nok mere vigtigt at fokusere på at få nogle brugbare målinger og balancere forventningerne i henhold til f.eks højttaleren.
Det er også min oplevelse, at gode rørforstærkere åbner rummet, og giver et holografisk lydbillede.
Det er det også med alle andre gode forstærkere - i hvert fald min oplevelse
Så forstår jeg ikke hvad du mener med "3D har f.eks intet med rørforstærkere at gøre. 3D skabes før du har sat musikken på, af dem der mixede musikken i studiet. "[/quote]
Det var jo hele pointen med min blinke smiley Jeg tror nemlig ikke på at rørforstærkere kan noget som helst, som en god transistorforstærker ikke kan. Alt det der med 3D, perspektiv, dybde osv. handler om at have en linear forstærker og højttaler, samt at sørge for at akustikken og placeringen af højttaleren er i orden. Desuden er spredningen fra højttaleren, samt dennes linearitet meget vigtig, alt efter hvor tæt på reflekterende overflader selve højttaleren og lytteren befinder sig. En forstærker skal forstærker signalet uden at blive ustabil eller forvrænge, selv under hårde belastninger, som f.eks lave impedanser og fasedrej. Hvis en forstærker begynder at tilføre eller undlade noget, pga en evt. hård belastning. Så er der tale om en dårlig forstærker og så kan den ikke bruges til seriøs lytning - lige meget hvilken klasse, pris eller type forstærker det måtte være.
De fleste hifi-forstærkere er ret svage og generelt ikke særlig interessante i min verden. En gemen Behringer forstærker, som f.eks EP4000 - til ca 2800 kr, kan losse det meste på markedet - uanset pris - langt ud på elektronikskrotpladsen. Det vil ultimativt altid være højttaleren og rummet, der dominere lydbilledet mest. Jeg har i hverttfald aldrig oplevet andet, på nær måske de få tilfælde hvor forstærkeren eller resten af elektronikken, var direkte fejlbehæftet eller bare ringe designet/bygget til at begynde med.