
nilsvalla skrev:Jpoulsen skrev:nilsvalla skrev:Ha-ha.
Nej men jeg har kabler der farver musikken forskelligt fra hinanden.
Nå men kan de så få det til at lyde som om de har skiftet tøj? Inden for hifi kan man jo bilde sig selv det mest underlige ind
Forskellen er ikke indbilding.
Men størrelsen på forskellene kan sagtens være indbilding.
Det analoge grejer jeg spiller med. Bassen er indspillet i mono og høres i midten.
Lidt løssluppenhed eller "hvad ved jeg" i det nedre frekvensområde kan da sagtens ændre perspektivet.
elektrolytten skrev:Jpoulsen skrev:Det er ikke et spørgsmål om at tage pis på noget overhovedet.
Hvis hundene står som du beskriver så bliver de stående sådan selvom du skifter kabel. Et kabelskift kan ikke ændre dette med mindre kablet er i stykker eller der er bygget elektronik på kablet.
Hundene kan sagtens stå helt løsrevet fra højttaler og rum langt bagved dig til højre med skod forstærkere, elendig DSP, middelklasse kabler, billige stik og højttalere der ikke er i en lukket kasse, det sker nemlig her og det handler om rummets symmetri og faseforløbet og ikke en masse hekserier.
Tydeligt du ikke har kontrol på en dyt, hundene skal ikke være bagved men lige ud for dit højre øre inde hos naboen,
schlager skrev:Hvis to kabler er tydeligt hørbare forskellige, vil jeg anse det ene som defekt.
Bevares kabler har da stor betydning for lyden, jeg har f.eks. prøvet at fjerne mine, hold da op en forskel der var
digital_thor skrev:Hvis et kabel for alvor gør en forskel, så er der i grove træk en designfejl i dit system eller en helt konkret forkert brug af et givent kabel, som f.eks et alt for tyndt kabel til store strømtræk eller manglende skærm ved små følsomme signaler ved høj frekvens. Alt andet kan ikke forklares med eksisterende teori - vel og mærke teorier der ligger bag ved det system, som du lytter på lige nu. Så hvis man mener der er noget nyt i denne verden, som vi ikke har opdaget endnu. Så skal man da være velkommen til at fremkomme med en teori.
nilsvalla skrev:Der er nok konstrueret hifi som tillægger kabler mindre betydning.
Der er såmænd også konstrueret hifi der tillægger lytterne mindre betydning for lydresultatet.
I sidste ende går vi efter lyden og kan i en hvis forstand være ligegyldigt hvordan.
elektrolytten skrev:mson skrev "Man plejer at sige, at hvis kort og terræn ikke passer sammen, så følg terrænet." klasse bemærkning.
nilsvalla skrev:Der er nok konstrueret hifi som tillægger kabler mindre betydning.
Der er såmænd også konstrueret hifi der tillægger lytterne mindre betydning for lydresultatet.
nilsvalla skrev: Der er vel ikke nogen præcis placering (punktformighed) for lyde optaget i vendt fase.?
boydk skrev:nilsvalla skrev: Der er vel ikke nogen præcis placering (punktformighed) for lyde optaget i vendt fase.?
Faseforskudt og fasevendt er ikke det samme. I Q-sound er der bevidst manipuleret med forskydning af fasen for at flytte ting i perspektivet præcist derhen, hvor kunstneren har tiltænkt det. Det gælder så kun for lige de studiomonitors, som mixet er lavet på. Faseforhold vil være forskellige fra højttaler til højttaler og fra lytterum til lytterum, for slet ikke at tale om resten af gengivekæden (PU, Riaa, Pre, Power m.m.)
Så at begynde at diskutere placering (Amused to death eksempelvis) ud fra ens eget anlæg er en dødsdømt diskussion fra starten af. Der er intet af det, der er korrekt i forhold til det oprindeligt tiltænkte.
Tilbage til HiFi-arrangementer
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster