i-anden skrev:nilsvalla skrev:Vi kan nok blive enige om der ikke ret meget stereo-udstyr der går igen i et rumskib.
Nok ikke en dyt.
Og da jeg er ved at besvare dit spørgsmål om, hvorfor et komponent godt kan være vigtigt til hifi selvom det ikke er i et rumskib, er mit svar:
Der er intet i hifi-anlægget der har betydning for rumfarten og Alt i hifi-anlægget har betydningbetydning for hifi-anlægget.
Du snakker udenom. Komponenter og kabler har præcis samme funktion/virkemåde på månen, i haven, i en raket som i din forstærker.
Den sædvanlige diskussion, mellem dem som mener hifi kan sættes på formel, på sammen måde som når man laver elektronik til f.eks. en måneraket, tit høres argumentet når man kan sende folk til månen så kan sgu også lave et audiokabel.
Man kan sammenligne måneraketten med audio ved alle de betjenings mæssige funktioner, og de funktioner som kan manipulere frekvens og fase gang DSP osv.
Det kan alt sammen nøje beregnes simuleres og optimeres til det man mener/regner som perfekt. Eller til en bestemt smag.
Her begynder sammenligningen med måneraketten for alvor at vakle , fordi hvem skal vurdere smag, kan vi måle smag? nej det må vi lade den enkelte vurderer.
Heldigvis er det sådan at ved audio er ikke alt overladt til personlig smag.
NÃ¥r hi-fi bliver bedre, bliver lyttere generelt mere enige om lyden, de tilegner sig ""samme smag".
Det at hi-fi for større præcision, kan til dels sættes på formel, kan beregnes , måles og optimeres, og mange ting/principper er set i dette aspekt bare bedre end noget andet.
Ikke horn er bedre end horn, ikke basreflex er bedre end basreflex, ikke dipoler er bedre end dipoler, optimalt dæmpet kabinet er bedre end ikke dæmpet, klasse A er bedre end D, Teflon er bedre en polyester, rent kobber er bedre end urent osv. her er utallige eksempler, og de bedste valg kan tit tages via sund fornuft teori og måling, og ikke mindst viden om hvordan stereo grundlæggende virker, godkender øre og hjerne også så er sagen klar.
Men det virker faktisk som ikke alle har forstået hvordan stereo virker. Især I-anden virker da helt på månen.
Han virker ikke til at have meget erfaring med topklasse hi-fi , og der er tilsyneladende nul viden om hvad elektronik teori, måling og simulering kan og ikke kan i forhold til audio.
At præcision kan måles og sættes på formel er ikke det hele, langt fra.
Var hifi bare så nemt så havde vi ikke alle disse diskussioner, og hifi branchen ville ikke stritte i alle retninger, men være mere som billed og tv produktion.
Finder mennesket ikke klangen af "præcisionen" naturtro men måske ligefrem unaturlig teknisk elektronisk forkert at høre på, ja så kan der være nok så meget præcision, nok så meget rumraket formel ,nok så mange beviser ,nok så meget logik osv, det har ingen betydning , lyden dumper simpelthen når vores øre og hjerne vurderer resultatet.
Husker en kabel blindtest hvor bl.a NLE Nils Larsen deltog med sine højttalerkabler som ikke vandt , han kunne simpelthen ikke fatte det, han havde jo lavet det teknisk perfekte kabel.
Men det var altså Jorma som løb af med sejren, i øvrigt langt det dyreste kabel, og nemt at høre i blindtest at det også var langt det bedste. så helt ude i hampen er priserne ikke, men helt enig +100K for et kabel er vanvid.
Men det er det frie markeds vilkår, og der er ingen købetvang.
Aspektet klang, i forbindelse med hifi er heldigvis mest naturtro klang, men også her kan der være individuelle præferencer, nogen elsker masser af bas osv, men må så bare sige at har man disse præferancer så bevæge man sig væk fra begrebet hi-fi.
Om klang er naturtro eller ikke kan kun hjerne og øre vurderer, om perspektivet er naturtro kan kun hjerne og øre vurdere, om rytmen logiken i musiken er rigtig kan kun øre og hjerne vurdere, dette adskiller audio fra alt andet elektronik med billede gengivelse som en delvis undtagelse.
Perspektiv hænger uløseligt sammen med præcision, men min erfaring er at det er først når klangen bliver helt naturtro at perspektiv og klang smelter sammen til en højere endhed.
Når klang præcision perspektiv ikke høres mere som individuelle parametre, men smelter sammen til naturtro lyd så er alle! enige om det er godt.
Pointen i dette er at der en masse vi kan måle især det som vedrører præcision , men der er også masser vi ikke kan måle beregne forklarer fuldstændigt som kun kan vurderes med øre og hjerne, klang naturtrohed perspektiv rytme tempoet, forståelsen af lydbilledet logikken i musikken er nogle ting.
Og det er jo bl.a. dette som adskiller audio fra rumraketten, hvor alt heldigvis kan måles simuleres beregnes fuldstændigt.