Titel: Nærværende, intens lyd på en regnfuld lørdagTak, Morten, for din gæstefrihed under Sebastians og mit besøg på din ulasteligt indrettede matrikel for et lyt til de diabolske herligheder
Vejret var da også kun til indendørs aktiviteter som det silede ned hele lørdagen, men det blev til spændende timer med gode samtaler (særligt i pausen mellem "halvlegene") og længere lytte-sessioner med et fremragende og varierende musikudbud.
Jeg var til dels forberedt på lyden der kunne møde os fra dit setup igennem hvad du har beskrevet som dine præferencer og ikke mindst live-referencer/-inspiration der danner basis for dine valg, og det skinnede absolut igennem i det hørte. Det første der slog mig ved lyden var en lidt mørk klangbalance, et nærværende og højt lydbillede (JMLC-hornene står over lyttehøjde, vinklet let nedad), samt en udpræget densitet, fysikalitet og yderst animerende gengivelse af bunden. Jeg kunne virkelig godt li' teksturen og den mættede karakter på stemmer, og så havde bassen et herligt tørt "slam" med god forkant, uden overhæng og med glimrende definition der adskiller sig, for mig at se meget positivt, fra typisk hifi-bas. Bassen rullede af subjektivt omkring 35-40Hz. Der var et stort overskud i gengivelsen, og når musikken foldede sig ud i komplekse og dynamiske passager blev lyden fysisk mærkbar - vel at mærke uden præsentationen kollapsede, men derimod bibeholdende et godt overblik.
Som lytte-seancen skred fremad havde Sebastian fået placeret sig i sofaen bag lytte-stolen (som udgjorde "the hot spot"), og herfra bemærkede han, at lyden "koagulerede" (mit eget udtryk) eller samledes bedre, og det måtte jeg på sin vis give ham ret i - gerne under den forudsætning, at flytte højttalerne længere fra hinanden, hvad dog ikke kom på tale. Til gengæld ville man med en sådan opstilling miste noget af det intime præg ved gengivelsen, der også har sin kvalitet. Overordnet er man ikke i tvivl om, at man har med store højttalere at gøre med mange kræfter, hvad kun er et plus i min bog. Mod enden af dagen sænkede Morten niveauet på den aktive bas-del med 1dB, og det gav en bedre balance i lyden som lettede på et generelt lidt massivt præg (måske understøttet af en subjektivt tidligt afrundet top), der tidligere havde sløret noget af klarheden og livligheden opefter.
Det ville være nærliggende i denne udredning, at belyse mine indtryk ved inddragelse af lyden fra mit eget setup, men vælger i stedet at nedfælde nogle indtryk i morgen efter Sebastians DRC-tryllerier på hjemme-stereoen (et udfald der er definitivt positivt). Som Sebastian dog nævnte for mig, så er der noget ved denne animerende, tørre forkant i anslaget fra en 18" direkte strålende enhed som i Mortens system, der adskiller sig fra hornbas. Sidstnævnte har en mere "smooth" karakter uden den samme taktile forkant fra nævnte 18," og det har igen andre fordele i form af en, for mig at høre, mere organisk og integreret bas (bemærk: skrues der op for lyden bliver hornbas i dén grad fysisk, men på en anderledes måde der "vibrerer" hele luftemassen omkring én). Af direkte strålende bas at være, synes jeg ikke jeg har hørt det bedre end hos Morten, selvom jeg gerne så en lille oktav mere i udstrækning..
Jeg må endnu engang understrege Mortens fede musikvalg og -repertoire; du er uden tvivl en stor musikelsker, Morten
Tak igen for lyttet og hyggeligt samvær.