KaDo1 skrev:uha , jeg har det svært ,er jo ikke helt overbevist om dsp, vs old way
Hmm, der er den forjættende, umiddelbare tilgang til simplicitet, og hvordan man bedst opnår denne - forhåbentlig til gavn for lyden. Hvad vil det egentlig sige, simplicitet? For nogle er det den "analoge" og taktile tilgang til afspilning, med en god gammeldags pladespiller og evt. også rørforstærker. Ikke mindst: ingen digitale korrektionsinstanser nogetsteds. Så sent som i dag spekulerede jeg på, hvordan lyden fra setup mon ville tage sig ud ved at fjerne sub'erne, skifte til en rørforstærker (integreret eller for-/effektforstærker kombi), og hive en "plov" ind i stedet for en digital kilde. Interessant tankeeksperiment, og en lyd der sikkert kunne tage sig ypperligt ud, men er det simplicitet? Der er jo pludselig kommet en forforstærker ind i billedet (enten integreret eller separat) og en RIAA, for ikke at tale om kompleksiteten i, at sammensætte værk, tonearm og pickup.
Komponentmæssigt er den digitale kilde m. korrektion typisk mere simpel, men det komplekse i den konstellation er måske en afledning af softwaren med dens korrektion (via langhårede algoritmer), og hvordan den i et større eller mindre omfang sætter sit præg på lyden - når vi prøver at se bort fra, hvad korrektionen i sig selv indebærer rent lydmæssigt. Jeg forstår fint aversionen overfor brugen af DSP når man ser det i lyset af, hvad niveauet tidligere har været, men der er sket meget de seneste år.
Den analoge tilgang til akustikregulering via absorbenter og diffusorer er bestemt væsentlig, men særligt absorbering har det i mine ører med hurtigt at hive livet ud af musikken, og ofte inden man måske reelt finder et akustisk problem, isoleret set, afhjulpet. Her har det for mig ofte været et kompromis imellem, hvor meget absorbering der kunne bruges inden det får for meget indflydelse på livagtigheden/det levende i lydbilledet, og så acceptere evt. akustiske "anormalier" i et vist omfang.
Her virker det som om, at DRC-softwaren kan noget der overtager der hvor man ellers går på kompromis rent akustisk, særligt ved også at inddrage korrektion i tidsdomænet, men det forudsætter stadig en tilgang til akustikregulering rent "analogt," dog i mindre omfang.
DRC er sandsynligvis ikke 100% transparent, men når regnestykket gøres op til sidst, er jeg ret overbevist om, at plusserne overstiger de evt. negative aspekter. Et andet aspekt ved evalueringen af en sådan software's indflydelse på lyden har også at gøre med tilvænning; ikke tilvænningen til de evt. negative artefakter ved korrektionen i sig selv, men derimod en mere nøgtern og velsagtens mere neutral og autentisk præsentation som kan tilvejebringes ad den vej. Inden mange føler dét decideret anfægtende, at hævde, så er det måske på sin plads at nævne, at "hi-fi" ofte(st) ikke går ud på en søgen efter autenticitet, men snarere en subjektiv vej for hvem god lyd er "one's own creation," og det er vel også ganske naturligt. Sådan har jeg det også selv, om end jeg i et vist omfang prøver at få lyden derhen hvor jeg oplever den nærmer sig en akustisk live reference.
jeg har hørt meget gennem tiden, og vil aldrig sige noget er bedre end andet kan kun sige man skal lytte til sig selv , men huske uden musik kan div. systemer ikke bruges til noget , og være åben mod nye tiltag
Åbenheden mener jeg bestemt bør komme DRC og lign. til gode her
Og mht. musikken, så er der også bare det fascinerende ved lyden af musikken som ikke kortslutter lyd-nørderiet udi at reduceres til en betagelse af gear:
https://www.youtube.com/watch?v=U-nQK3i ... pyIjZvej_Q
mson giver du et lyt en dag ?
Bestemt, men lad mig lige prøve at få gengivelsen af bunden lidt mere i vinkel, inden jeg belemrer dig med u-linearitet og betoninger her - i hvert fald i et relativt omfang
køre selv KaDo Murum prototype med musik glæde være gang ,derfor vil jeg jo ikke slippe nyt hvis det kan give mig nye oplevelser med musik
Kender ikke den model. Og igen, digital korrektion som DRC fortjener en chance, omend der er noget at sætte sig ind i først (tak igen til Sebastian for hjælpen)..