Nu har jeg set Le Nozze di Figaro, eller Figaros bryllup om man vil.
Det var en meget anderledes oplevelse en den første opera på både godt og ondt. Først og fremmest er sindelaget et helt anderledes i Mozarts opera der handler om forviklinger, jalousi og komik på et højt plan. Billedsiden er stærk med et flot setup og rigtig fin kvalitet i 16:9. Jeg så ingen afskæringer af halve hoveder eller lignende som man af og til ser. Scenens brede passer også rigtig godt til formatet når der zoomes ud. Og zoom er nødvendig for af og til er der rigtig meget gang i den. Jeg var især imponeret over karakteren Cherobino der virkelig var godt spillet. Det er en ung mand der elsker alle kvinder på en noget klodset og åbenlys måde der kan få smilet frem på en hver. Sangeren Liliana Nikiteanu er også rigtig god til at udnytte rollens skæve karakter – også sjovt at det er en kvindelig sanger der har rollen. Resten er også godt spillet, især greven der med sin højde og ansigts mimik følger godt med – sunget af en Rodney Gilfry.
Lydsiden var jeg lidt skuffet over set i lyset af den tidligere Wagner opera. Lydbilledet er tydeligt mere komprimeret og orkesteret trukket i baggrunden. Der er ikke den store dynamiske udladning eller kælen for vokalen. Jeg har ingen anelse om hvordan den er optaget, men det lyder som om det næsten er i mono. Ej, det er det selvfølgelig ikke, men mikrofonerne må være langt væk eller højt over scenen – hvad ved jeg . Omvendt er operaen drevet meget af historien og billedsiden, så det er til at leve med.
En anden forskel er at det synge snakkes meget for at få noget historie over. Det minder meget om teater, men så slår de over i fælles sang i en 4-5 minutters tid hvor man så kan nyde der. Meget sjovt og fornøjeligt.
Jeg vil anbefale den som en sjov komedie med nogle herlige skuespilpræstationer, og især for Cherobino karakteren. Den er helt sikkert lettere fordøjelig end Wagner.
Et link til Liliana Nikiteanu
http://www.opernhaus.ch/d/kuenstler/kuenstler_detail.php?bioID=50261
Operaen hos play.com
http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=R2M&title=102615&p=25&g=25&pa=sr
SES. skrev:[b]
Prøv at lægge mærke til ”Porgi Amor” hertugindens meget smukke kærlighedsarie. Det var arier fra Figaro som blev brugt i filmen "En verden undenfor".
Søndagsopera:
VERDI La Traviata. Netrebko, Villazon, Hampson, Schneiderman, Pilcher, Konzertvereinigung Wiener, Staatsopernchor, Wiener Philharmoniker / Carlo Rizzi.
GIUSEPPE VERDI
La Traviata
(Gesamtaufnahme · Complete)
Netrebko · Villazón · Hampson
Schneiderman · Pilcher
Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor
Wiener Philharmoniker / Carlo Rizzi
Staged by Willy Decker · Directed by Brian Large
Mandagsopera:
En af de mindre kendte Verdi operaer. Det skyldes dog ikke musikken som er noget af det bedste han skrev. Men måske en knap så romantisk handling. Politik, bedrag, løgn, bagtalelse, fortielse og magtkamp i 1300 tallet.
Den største forskel fra dengang og nu er TV. Dengang brugte man sværd og gift, i dag TVA, som siden 1. januar er blevet omdannet revy.
VERDI Simon Boccanegra Guelfi, Konstantinov, Mattila, La Scola, Gallo, Concetti, Orchestra & Chorus of the Maggio Musicale Fiorentino / Claudio Abbado TDK DVD PAL
Giuseppe VERDI
Simon Boccanegra
CAST
Simon Boccanegra Carlo Guelfi
Jacopo Fiesco (Andrea) Julian Konstantinov
Maria Boccanegra (Amelia) Karita Mattila
Gabriele Adorno Vincenzo La Scola
Paolo Albiani Lucio Gallo
Pietro Andrea Concetti
Orchestra and Chorus of the Maggio Musicale Fiorentino/ Claudio Abbado
Recorded at: Teatro Comunale, Florence
Picture Format: 16:9
Sound Format: LPCM stereo, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1
Running Time: 143 Mins
Region Code: PAL All
Booklet Languages: GB, F, D
“Karita Mattila … created an unusually vital character, genuinely in love with Adorno and strikingly heroic in defense of her father, the voice ringing out boldly in the council chamber scene. Carlo Guelfi proved a physically imposing and likable Boccanegra” www.operanews.com#ed_op#BR>
The personal price of political success is the theme at the heart of Verdi’s Simon Boccanegra, a tale of intrigue, rebellion, betrayal, assassination and passion. Even though Boccanegra never outstripped Verdi’s popular operas, many cognoscenti consider it the most beautiful of his operas.
Set against the class-driven battle for the control of 14th-century Genoa, it sympathetically portrays the embattled Doge of the city as the consequences of his past lead – through an estranged daughter, her competing suitors and a life-long enemy – to his own death.
“Claudio Abbado … has deepened his understanding of this score over the past thirty-one years, and (his) reading is now of such depth, concentration and unostentatious beauty that the stylistic differences between the original music and the 1881 revision quite disappear, and the work's idealistic advocacy of reconciliation and peace proves quite overwhelming.”
SES. skrev:Søndagsopera:
VERDI La Traviata. Netrebko, Villazon, Hampson, Schneiderman, Pilcher, Konzertvereinigung Wiener, Staatsopernchor, Wiener Philharmoniker / Carlo Rizzi.
GIUSEPPE VERDI
La Traviata
(Gesamtaufnahme · Complete)
Netrebko · Villazón · Hampson
Schneiderman · Pilcher
Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor
Wiener Philharmoniker / Carlo Rizzi
Staged by Willy Decker · Directed by Brian Large
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster