Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

PRIS jeg forstår det ikke

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf Andre´ Jensen » tirs maj 16, 2006 21:26

Jeg havde da personligt større glæde i at læse highfidelity før verden gik af lave. I dag bliver selv de negative ting ved et produkt vendt til noget positivt. Men de fleste læser vel i dag bladet for at blive begreftet i deres valg.nå det var et side spring

MVH
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Groove » tirs maj 16, 2006 21:29

Jeg sigter bestemt ikke til Densen specielt, det tror jeg du ved....men med Gammuts bemærkning og din egen kunne jeg tilføje:

10 ud af 10 producenter mener de tilhører den ene af de 10 der er de ærlige.... :lol:
Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf Groove » tirs maj 16, 2006 21:38

GamuTGoller skrev:

Hej Groove,

SÃ¥ du vil have os til at komme ned fra den hest der hedder troværdighed...der er jeg ked af at mÃ¥tte skuffe dig.... jeg har efterhÃ¥nden brugt noget der ligner 20 Ã¥r pÃ¥ at fÃ¥ troværdighed ind i reproduktionen. Du kan sagtens fÃ¥ mig til at indrømme vi ikke er perfekte, og at der er masser af muligheder for forbedring, men ellers sÃ¥ er vort mÃ¥l altid at reproducere sÃ¥ naturtro som muligt. Hvor gode vi er til at opnÃ¥ det mÃ¥ du og andre vurdere, men vi har ikke andre hensigter.

Nej, jeg ville rent faktisk gerne vide noget om processen hos jer. Hvordan har i taklet problemet med referencerne? Bruger i specielle optagelser og udvalgte plader?
 
Hvis produktet performer godt på jeres referencer, men ikke på flertallet af pladerne tilgængelige på markedet, ændrer i så i produktet?
 
Et andet sted så jeg Gammut omtalt som højttalernes Ferrari....(og VA som en flyder ), en Ferrari er ikke sjov at køre i på flertallet af offentlige veje, men rykker når forholdene er optimale....kompromisløst.
 
Er Gammut en Ferrari?
Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf Japer » tirs maj 16, 2006 23:07

Godt spørgsmål hvis det er en ferrari gider jeg ikke lytte på den.
Mvh. Japer
Japer
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 253
Tilmeldt: ons dec 14, 2005 15:57
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf arsenix » ons maj 17, 2006 01:08

Neeper skrev:

Halløj i stuen... Der er da også rigtigt gang i den her...

Jeg kan se Arsenix mener der er den smalleste sag i verden, at banke en højttaler sammen på et par eftermiddage...

Og ja, jeg kan da også lave et delefilter beregnet i hovedet på 2 minutter som er rimelig "neutralt". Men nu er der jo lidt mere i en højttaler end bare frekvensgangen...

Da du jo lyder til at være en meget klog mand, har i den forbindelse et par spørgsmål:

Hvordan ville du lave en højttaler som f. eks en L3?

1: Højttalerenheder er i deres natur frekvens, impedans og fase ulineære... Hvordan vil du kompensere for det?

2: Hvilken form for filter vil du anvende? 6 dB, 12 dB, 18 dB, 24 dB eller måske en kombination?

3: Hvilken topologi vil du anvende? Butterworth, Chebyshev, Bessel, Linkwitz-Riley, Linear-Phase, Legendre eller Gaussian? Eller måske noget andet?

4: I ovennævnte, hvordan vil du undgå at komponenterne opføre sig som impuls modulerende svingnings kredse?

5: Hvordan vil du anvende akustisk dæmpning, og i hvilken udstrækning?

6: Hvordan vil du afstemme basrefleks afstemningen?
Quasi 3. ordens, "super" 4. ordens "boom box" (som faktisk er det modsatte af hvad navnet antyder), 4. ordens Sub-Chebyshev, 4. ordens Bessel, eller 4. ordens Butterworth evt. Inter Order?

Og når du så har valgt en af de overstående, hvordan vil du så opnå en "alignment"? Misalignments forsager ukorrekt impuls svar, hvilket ikke kun går ud over bas gengivelsen, men også modulerer mellemtone gengivelsen i takt med det falske bas signal...


7: Forskellige producenter af delefilter komponenter lyder også forskelligt, hvilke er de rigtige?

8: Kabinet geometri påvirker i den grad også gengivelsen, da stående bølger dynamisk modulere resultatet, hvilken er den rigtige her?

9: Hvordan vil du måle på højttaleren og være sikker på at det du måler er korrekt? Korrekte akustiske målinger er noget af det sværeste at fortage.

10: Impuls responce, fase gang og dermed timing, intermodulations forvrængning (IMD), total harmonisk forvrængning (THD+N) og R&B er meget vigtigt faktorer at have styr på, hvordan vil du gøre det?


Da jeg jo selv er i gang med udviklingen af min egen første kommercielle højttaler, vil jeg meget gerne have nogle præcise svar pÃ¥ ovenstÃ¥ende 10 spørgsmÃ¥l.

Når jeg har modtaget dit svar, så vil jeg muligvis også kunne lave min højttaler færdig efter aftensmaden...

Og hvorfor Lars har brugt næsten et år på at trimme lyden i L3 ind, ja, det kan jeg da ikke forstå, da det jo er meget lavteknologisk... Ja, se folk som dig kan jo gøre det på et par eftermiddage...

Men så vidt jeg kan se, så er der MILLIONER af kombinations muligheder, og de "bider alle hinanden i rø...". Når man ændre på en ting, så skal man lige justere alle de andre ind efter det...

Jeg venter spændt på dit svar så jeg kan se at få mine højttalere på markedet!

Mvh

Kim Rasmussen
Neeper Acoustics

 

Det står dig frit for at bygge et sæt af den berygtede køkkenhøjttaler. Den komplette og meget detaljerede byggebeskrivelse ligger som selvbyggerprojekt på Herlev HiFiklubs hjemmeside.

http://web5687.web04.talkactive.net/homepage/kbhifi/kbhhifi.html

Glem ringradiatoren, selv i modificeret form kan den ikke hamle op med gode gamle 9300. Jeg har diagrammet til afstandskorrektionen (det mangler i byggevejledningen) men det er udformet som en impedanslineær sugekreds

Rettelse: den "hjemmelavede" støvhætte til 5" enhederne "vender forkert" på tegningen men den skal passe præcist inden i svingspoleformen (drejebænk nødvendig)

Med hensyn til kabinet sÃ¥ er alt andet end lukkede kabinetter udelukket. 

Filter ? Synkronitet er et absolut krav så valgmulighederne er faktisk få. Hvis du vil se amplitudeforløb, akustisk ditto og impulssvar så er 3 og 4 vejs varianter simuleret på Torben Kristiansens hjemmeside. Diverse links kan ses under Steen Duelund tråden i et svar til Hr. Sillesen.

Bemærkningen "banket sammen på et par eftermiddage" er udspringer af det faktum at overføringsfunktionen for filteret er højttaleren eller rettere sagt målet for højttaleren. Hvis det er nødvendigt at finjustere i større stil så er det enten målet (overføringsfunktionen) der er noget galt med eller enhederne er utilstrækkelige. Fedteri med materialer og skæren hjørner af er der vel ingen der gør, det har nemlig samme resultat som at tisse i bukserne for at holde varmen.

Er det her så let at udføre i praksis ? med perfekte enheder, ja - især når man har øvet sig. Med typiske enheder fra kassen ? nej, ofte kan det slet ikke lade sig gøre.

Kan det i det hele taget lade sig gøre i kommerciel sammenhæng ? BÃ¥de ja og nej, problemet er at kombinere de akustiske krav til kabinettes overflade med kundernes forventninger til designet. Kabinettes form og størrelse er ogsÃ¥ styret af den valgte overføringsfunktion. Ensartede komponenter og enheder er ogsÃ¥ et krav, om nødvendigt kontrolmÃ¥ling af samtlige stumper. 

Leder det her sÃ¥ til den perfekte højttaler ? nej, den bliver ikke bedre end det er fysisk muligt med de egenskaber enheder og komponenter er "født med" Enhederne burde have deres akustiske center i samme punkt, det kan selv sagt ikke lade sig gøre sÃ¥ erstatningen bliver et fælles punkt i lyttepositionen. Synkroniteten ved enhver given frekvens inden for filterets arbejdsomrÃ¥de er ogsÃ¥ gennemførlig, prisen er et lineært forløbende fasedrej svarende til filterets orden

Blandt de mange mulige kombinationer er der nogle relativt få der opfylder kravet om synkronitet eller samtidighed om du vil og de er alle indeholdt i det formelsæt der en mørk nat tonede frem på Steens trofaste QL'er.

Om jeg er klog eller ej ved jeg sgu ikke, men jeg gÃ¥r tilbage til en fuser. 

                                                                                                                Min manglende vaklen eller tvivl er vel et resultet af et langt liv med levende musik, jeg stoler faktisk pÃ¥ min hørelse, 40 Ã¥r med højttalere og HiFi og sÃ¥ de sidste 10-12 Ã¥r af Steen Duelunds liv hvor jeg (blandt andre) har ageret forsøgskanin, støttepædagog, fødselshjælper, korrekturlæser, "skaffe ting ekspert" musikfinder, sparringspartner, kabeltrækker, komponentdressør og meget meget mere

Og nej, jeg har ikke verdens bedste højttaler, men jeg har stadig til gode at høre en jeg vil bytte med

Hvis du har besluttet dig for at blive (endnu en) højttalerproducent sÃ¥ hÃ¥ber jeg da du bÃ¥de har et mÃ¥l og en udstukket rute for at nÃ¥ mÃ¥let, ellers kan det jo blive noget af en ørkenvandring og der er ikke andre end dig selv til at træffe beslutningerne

Arsenix

 

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf arsenix » ons maj 17, 2006 01:25

Groove skrev:
GamuTGoller skrev:

Hej Groove,

SÃ¥ du vil have os til at komme ned fra den hest der hedder troværdighed...der er jeg ked af at mÃ¥tte skuffe dig.... jeg har efterhÃ¥nden brugt noget der ligner 20 Ã¥r pÃ¥ at fÃ¥ troværdighed ind i reproduktionen. Du kan sagtens fÃ¥ mig til at indrømme vi ikke er perfekte, og at der er masser af muligheder for forbedring, men ellers sÃ¥ er vort mÃ¥l altid at reproducere sÃ¥ naturtro som muligt. Hvor gode vi er til at opnÃ¥ det mÃ¥ du og andre vurdere, men vi har ikke andre hensigter.

Nej, jeg ville rent faktisk gerne vide noget om processen hos jer. Hvordan har i taklet problemet med referencerne? Bruger i specielle optagelser og udvalgte plader?
 
Hvis produktet performer godt på jeres referencer, men ikke på flertallet af pladerne tilgængelige på markedet, ændrer i så i produktet?
 
Et andet sted så jeg Gammut omtalt som højttalernes Ferrari....(og VA som en flyder ), en Ferrari er ikke sjov at køre i på flertallet af offentlige veje, men rykker når forholdene er optimale....kompromisløst.
 
Er Gammut en Ferrari?

Det er forhåbenligt bare en højttaler

Dit indlæg demonstrerer desværre en manglende forstÃ¥else og respekt for musik, hvis jeg var Lars Goller ville jeg absolut ikke være begejstret for at blive sammenlignet med en italiensk prutdÃ¥se

med knarvorn nattehilsen

Arsenix

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf GamuTGoller » ons maj 17, 2006 05:23

Groove skrev:
Jonas Bojer skrev:
Groove skrev:

Konkret spørgsmål til Densen og Gammut:

Har i opgivet at bruge ægte velkendte lyde som reference og derfor tilpasser produkterne efter en bred personlig smag?
 
Lyder flot, men PROBLEMET er at det ikke altid er virkeligheden som findes på pladen, og farver du så lyden på anlægget fra en plade der ikke indeholder virkeligheden så får du jo en farvning og når den plade med virkeligheden og den gode musik og live stemning kommer på bliver den tilfarvet så musikken dør.
 
Tror man skal gå andre veje da pladerne ikke indeholder virkeligheden.
 
Hilen Jonas Bojer
 
Jeg mener jo netop at der er mulighed for at undgå plader....

Hej,

som reference har du da ret, man er nødt til at komme ud og høre noget musik...

Men vi laver trods alt produkter til de folk der køber plader. Hvis vi selv lavede vore optagelser er der vel ingen der med sikkerhed kan garantere at deskulle være bedre end pladernes optagelser, det er stadig en "optaget" version vi skal bruge.

Der findes adskillige optagelser med fornuftige valg til mikrofon placeringer og slut mix, som desværre næsten altid er nødvendigt for aqt kompensere for de indbyggede problemer associeret med at optage via 1 stereo eller 2 eller flere mikrofoner.

Den puristiske holdning har det ligesom med at forsvinde naar man kigger paa hvikle problemer der er med at optage, men er der intelligente og dygtige folk bag en optagelse, kan det faktisk lade sig gøre at lave ganske fornuftigt, men med det vidensniveau jeg besidder ang. optage teknik ser det for mig ud til at vi desværre er afhængige af nogle "kunstnere" der skaber lyden....der ligner optagelser igen højttaler/forstærker/CD verdenen......

Hvor godt kan det saa blive.....ja som jeg ser det kan det blive en ganske fornuftig reproduktion, naar man tager med i betragtning at vore ører/hjerne ser stort paa nogle fejl og er meget kritisk for nogle andre, saa med lidt intelligent tænkning og dygtigt arbejde baade paa optage siden og reproduktions siden er det absolut muligt at skubbe grænserne en del endnu.

 

Med Psycho akustisk hilsen.
Lars Goller
GamuTGoller
Branchemedlem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre mar 03, 2006 16:37
Geografisk sted: Herning

Indlægaf Groove » ons maj 17, 2006 08:13

arsenix skrev:

Det er forhåbenligt bare en højttaler

Dit indlæg demonstrerer desværre en manglende forstÃ¥else og respekt for musik, hvis jeg var Lars Goller ville jeg absolut ikke være begejstret for at blive sammenlignet med en italiensk prutdÃ¥se

med knarvorn nattehilsen

Arsenix

Ja analogier kan være svære uden fantasi og indleven

Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf arsenix » ons maj 17, 2006 09:24

Groove skrev:
arsenix skrev:

Det er forhåbenligt bare en højttaler

Dit indlæg demonstrerer desværre en manglende forstÃ¥else og respekt for musik, hvis jeg var Lars Goller ville jeg absolut ikke være begejstret for at blive sammenlignet med en italiensk prutdÃ¥se

med knarvorn nattehilsen

Arsenix

Ja analogier kan være svære uden fantasi og indleven

Du har ganske ret, min fantasiverden indeholder ikke motorkøretøjer

Til gengæld gÃ¥r jeg til koncert en gang om ugen (eller mere) i sæsonen, og selvfølgelig dagligt under fastivalen.

Arsenix

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf Groove » ons maj 17, 2006 10:08

For ikke autokyndige:

Ferrari bringer en i nærkontakt med vejbanen (de faktiske forhold) på godt og ondt.
Det er altså en nådesløs gengiver, en ægte reproducer, der så kun får vist sine evner i de sjældne tilfælde.

En "flyder" har blød affjedring og er en slags "flydende tæppe". Man aner ikke hvad virkeligheden byder på at fortræffeligheder, men hygger sig men en drink i stedet.
Altså en gengiver til tilføjer charme og farvelade til mindre gode optagelser (de fleste), men omvendt ikke yder optimalt når forholdene tillader det.
Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf arsenix » ons maj 17, 2006 11:00

GamuTGoller skrev:
Groove skrev:
Jonas Bojer skrev:
Groove skrev:

Konkret spørgsmål til Densen og Gammut:

Har i opgivet at bruge ægte velkendte lyde som reference og derfor tilpasser produkterne efter en bred personlig smag?
 
Lyder flot, men PROBLEMET er at det ikke altid er virkeligheden som findes på pladen, og farver du så lyden på anlægget fra en plade der ikke indeholder virkeligheden så får du jo en farvning og når den plade med virkeligheden og den gode musik og live stemning kommer på bliver den tilfarvet så musikken dør.
 
Tror man skal gå andre veje da pladerne ikke indeholder virkeligheden.
 
Hilen Jonas Bojer
 
Jeg mener jo netop at der er mulighed for at undgå plader....

Hej,

som reference har du da ret, man er nødt til at komme ud og høre noget musik...

Men vi laver trods alt produkter til de folk der køber plader. Hvis vi selv lavede vore optagelser er der vel ingen der med sikkerhed kan garantere at deskulle være bedre end pladernes optagelser, det er stadig en "optaget" version vi skal bruge.

Der findes adskillige optagelser med fornuftige valg til mikrofon placeringer og slut mix, som desværre næsten altid er nødvendigt for aqt kompensere for de indbyggede problemer associeret med at optage via 1 stereo eller 2 eller flere mikrofoner.

Den puristiske holdning har det ligesom med at forsvinde naar man kigger paa hvikle problemer der er med at optage, men er der intelligente og dygtige folk bag en optagelse, kan det faktisk lade sig gøre at lave ganske fornuftigt, men med det vidensniveau jeg besidder ang. optage teknik ser det for mig ud til at vi desværre er afhængige af nogle "kunstnere" der skaber lyden....der ligner optagelser igen højttaler/forstærker/CD verdenen......

Hvor godt kan det saa blive.....ja som jeg ser det kan det blive en ganske fornuftig reproduktion, naar man tager med i betragtning at vore ører/hjerne ser stort paa nogle fejl og er meget kritisk for nogle andre, saa med lidt intelligent tænkning og dygtigt arbejde baade paa optage siden og reproduktions siden er det absolut muligt at skubbe grænserne en del endnu.

 

Problemerne tÃ¥rner sig først op for alvor hvis højttalerne rettes ind efter kulørte optagelser men simple umanipulerede optagelser er da tilgængelige. En del kan findes i kataloget hos svenske BIS (klassisk) og ligeledes svenske Phontastic (jazz m.v.) Lokalt har pladeselskabet Rondo udgivet en række optagelser med Rødovre Concert Band (et af verdens bedste) Optagelserne er foretaget af Svend Erik Nielsen og Torben Krogh fra "Københavns bÃ¥ndamatørklub" som de oprindeligt hed. 70 blæsere + slagtøj 2 B&K mikrofoner og en bÃ¥ndmaskine. http://www.concertband.dk/dk/indspil.htm 

Pladeselskaber som New World Records, Leo Records og de hedengangne Pope og Klavins har også leveret fremragende optagelser

Råkost på plade er så absolut tilgængelig, men koncertgængeri er nødvendigt hvis referencen skal holdes ved lige

med musikals hilsen

Arsenix

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf GamuTGoller » ons maj 17, 2006 15:26

arsenix skrev:
GamuTGoller skrev:
Groove skrev:
Jonas Bojer skrev:
Groove skrev:

Konkret spørgsmål til Densen og Gammut:

Har i opgivet at bruge ægte velkendte lyde som reference og derfor tilpasser produkterne efter en bred personlig smag?
 
Lyder flot, men PROBLEMET er at det ikke altid er virkeligheden som findes på pladen, og farver du så lyden på anlægget fra en plade der ikke indeholder virkeligheden så får du jo en farvning og når den plade med virkeligheden og den gode musik og live stemning kommer på bliver den tilfarvet så musikken dør.
 
Tror man skal gå andre veje da pladerne ikke indeholder virkeligheden.
 
Hilen Jonas Bojer
 
Jeg mener jo netop at der er mulighed for at undgå plader....

Hej,

som reference har du da ret, man er nødt til at komme ud og høre noget musik...

Men vi laver trods alt produkter til de folk der køber plader. Hvis vi selv lavede vore optagelser er der vel ingen der med sikkerhed kan garantere at deskulle være bedre end pladernes optagelser, det er stadig en "optaget" version vi skal bruge.

Der findes adskillige optagelser med fornuftige valg til mikrofon placeringer og slut mix, som desværre næsten altid er nødvendigt for aqt kompensere for de indbyggede problemer associeret med at optage via 1 stereo eller 2 eller flere mikrofoner.

Den puristiske holdning har det ligesom med at forsvinde naar man kigger paa hvikle problemer der er med at optage, men er der intelligente og dygtige folk bag en optagelse, kan det faktisk lade sig gøre at lave ganske fornuftigt, men med det vidensniveau jeg besidder ang. optage teknik ser det for mig ud til at vi desværre er afhængige af nogle "kunstnere" der skaber lyden....der ligner optagelser igen højttaler/forstærker/CD verdenen......

Hvor godt kan det saa blive.....ja som jeg ser det kan det blive en ganske fornuftig reproduktion, naar man tager med i betragtning at vore ører/hjerne ser stort paa nogle fejl og er meget kritisk for nogle andre, saa med lidt intelligent tænkning og dygtigt arbejde baade paa optage siden og reproduktions siden er det absolut muligt at skubbe grænserne en del endnu.

 

Problemerne tÃ¥rner sig først op for alvor hvis højttalerne rettes ind efter kulørte optagelser men simple umanipulerede optagelser er da tilgængelige. En del kan findes i kataloget hos svenske BIS (klassisk) og ligeledes svenske Phontastic (jazz m.v.) Lokalt har pladeselskabet Rondo udgivet en række optagelser med Rødovre Concert Band (et af verdens bedste) Optagelserne er foretaget af Svend Erik Nielsen og Torben Krogh fra "Københavns bÃ¥ndamatørklub" som de oprindeligt hed. 70 blæsere + slagtøj 2 B&K mikrofoner og en bÃ¥ndmaskine. http://www.concertband.dk/dk/indspil.htm 

Pladeselskaber som New World Records, Leo Records og de hedengangne Pope og Klavins har også leveret fremragende optagelser

Råkost på plade er så absolut tilgængelig, men koncertgængeri er nødvendigt hvis referencen skal holdes ved lige

med musikals hilsen

Arsenix

koncert gængeri eller anden live oplevelse af musik er essensen og grundlaget for det vi laver. Vort lyd grej er lavet til at tage den oplevelse med hjem.

Min påstand er at mange optagelser vokser med kvaliteten af reproduktions kæden, hvis ellers det er reel kvalitets forbedring.

Mange optagelser bliver gjort værre end de egentligt er af resonansproblemer og maskerings effekter i højttalere CD'er og forstærkere, samt i koblingen mellem disse via kablerne, så de fleste gange vil en mere nøjagtig reproduktion medføre en bedre musikalitet uden overdreven fokusering på detaljer. detaljer bliver hvis kæden reproducere nøjagtigt en del af instrumenterne stemmerne....hvem taler om detalje reproduktion når man taler om musik og musik oplevelser.....detaljer er i min verden synonymt med en mere akurat reproduktion med en medfølgen naturlig større musikalitet.

AngÃ¥ende Biler sÃ¥ er jeg vokset op pÃ¥ et værksted, og uddannet mekaniker, og inkarneret bil enthusiast sÃ¥ jeg vil da gerne være synonym med Ferrari's ry for performance niveau, men nødig med den oplevelse den og andre extreme sportsbiler giver. De er fede at prøve og det giver et adrenalin sus at fyre 600HK af uden at vide helt hvor man ender, men det er ikke knap det samme som at give sig selv oplevelsen af at fÃ¥ nogen til at spille musik for sig, eller prøve at genskabe den oplevelse vha vor meget diskuterede elektro-mekanisk-akustiske apparaturer.

Med Psycho akustisk hilsen.
Lars Goller
GamuTGoller
Branchemedlem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre mar 03, 2006 16:37
Geografisk sted: Herning

Indlægaf jensen » ons maj 17, 2006 18:54

ikke så sure alle sammen .

Alle laver det de synes der er bedst , og ikke nogle kommer bare tæt på at være det rigtig .
hvad nu
jensen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1184
Tilmeldt: tirs okt 18, 2005 20:15

Indlægaf Rytmik » ons maj 17, 2006 22:31

hej
Ja, musik oplevelse og formidling er et af nøgleordene for mig, når jeg hører musik. Som gammel trommeslager og musik elsker, samt hifi entusiast, må jeg give stor applaus til GamuTGoller. Dette skyldes en "kæben faldt på gulvet" oplevelse forleden, da jeg hørte et velkendt piano stykke på GamuT L7 højtaleren.

Nu har jeg været entusiast i henved 27 år og har hørt en del setups igennem tiden, så der skal lidt til at overraske, og et flygel er ikke det nemmeste akustiske instrument at gengive.
Men jeg må sige at jeg aldrig før har hørt et flygel gengivet så korrekt og med den rigtige vægt i grundtonerne, samt disse for et flygel/klaver hårde anslag på tangenterne (dynamiske transienter) efterfulgt af de "bløde" overtoner. Det er altså hård kost for et anlæg, og få gør det egentlig korrekt. Men her var det bare utrolig godt gengivet.

Prøv lige at gÃ¥ hen til et klaver og slÃ¥ nogle toner an!!! Prøv sÃ¥ derefter at afspille et stykke med klaver musik af den ene eller anden art pÃ¥ dit anlæg.  Jeg tror du vil blive overrasket over hvor svært anlæget har ved at gengive klaveret korrekt.!!


SÃ¥ jeg er mildest overrasket over hvor godt GamuT er nÃ¥et i mÃ¥l med "den naturlige musik reproduktion"
Stort tillykke herfra :D Godt gÃ¥et.
Mvh.

Brugeravatar
Rytmik
Branchemedlem
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: søn jan 01, 2006 22:21
Geografisk sted: jylland

Indlægaf arsenix » ons maj 17, 2006 23:41

GamuTGoller skrev:
arsenix skrev:
GamuTGoller skrev:
Groove skrev:
Jonas Bojer skrev:
Groove skrev:

Konkret spørgsmål til Densen og Gammut:

Har i opgivet at bruge ægte velkendte lyde som reference og derfor tilpasser produkterne efter en bred personlig smag?
 
Lyder flot, men PROBLEMET er at det ikke altid er virkeligheden som findes på pladen, og farver du så lyden på anlægget fra en plade der ikke indeholder virkeligheden så får du jo en farvning og når den plade med virkeligheden og den gode musik og live stemning kommer på bliver den tilfarvet så musikken dør.
 
Tror man skal gå andre veje da pladerne ikke indeholder virkeligheden.
 
Hilen Jonas Bojer
 
Jeg mener jo netop at der er mulighed for at undgå plader....

Hej,

som reference har du da ret, man er nødt til at komme ud og høre noget musik...

Men vi laver trods alt produkter til de folk der køber plader. Hvis vi selv lavede vore optagelser er der vel ingen der med sikkerhed kan garantere at deskulle være bedre end pladernes optagelser, det er stadig en "optaget" version vi skal bruge.

Der findes adskillige optagelser med fornuftige valg til mikrofon placeringer og slut mix, som desværre næsten altid er nødvendigt for aqt kompensere for de indbyggede problemer associeret med at optage via 1 stereo eller 2 eller flere mikrofoner.

Den puristiske holdning har det ligesom med at forsvinde naar man kigger paa hvikle problemer der er med at optage, men er der intelligente og dygtige folk bag en optagelse, kan det faktisk lade sig gøre at lave ganske fornuftigt, men med det vidensniveau jeg besidder ang. optage teknik ser det for mig ud til at vi desværre er afhængige af nogle "kunstnere" der skaber lyden....der ligner optagelser igen højttaler/forstærker/CD verdenen......

Hvor godt kan det saa blive.....ja som jeg ser det kan det blive en ganske fornuftig reproduktion, naar man tager med i betragtning at vore ører/hjerne ser stort paa nogle fejl og er meget kritisk for nogle andre, saa med lidt intelligent tænkning og dygtigt arbejde baade paa optage siden og reproduktions siden er det absolut muligt at skubbe grænserne en del endnu.

 

Problemerne tÃ¥rner sig først op for alvor hvis højttalerne rettes ind efter kulørte optagelser men simple umanipulerede optagelser er da tilgængelige. En del kan findes i kataloget hos svenske BIS (klassisk) og ligeledes svenske Phontastic (jazz m.v.) Lokalt har pladeselskabet Rondo udgivet en række optagelser med Rødovre Concert Band (et af verdens bedste) Optagelserne er foretaget af Svend Erik Nielsen og Torben Krogh fra "Københavns bÃ¥ndamatørklub" som de oprindeligt hed. 70 blæsere + slagtøj 2 B&K mikrofoner og en bÃ¥ndmaskine. http://www.concertband.dk/dk/indspil.htm 

Pladeselskaber som New World Records, Leo Records og de hedengangne Pope og Klavins har også leveret fremragende optagelser

Råkost på plade er så absolut tilgængelig, men koncertgængeri er nødvendigt hvis referencen skal holdes ved lige

med musikals hilsen

Arsenix

koncert gængeri eller anden live oplevelse af musik er essensen og grundlaget for det vi laver. Vort lyd grej er lavet til at tage den oplevelse med hjem.

Min påstand er at mange optagelser vokser med kvaliteten af reproduktions kæden, hvis ellers det er reel kvalitets forbedring.

Mange optagelser bliver gjort værre end de egentligt er af resonansproblemer og maskerings effekter i højttalere CD'er og forstærkere, samt i koblingen mellem disse via kablerne, så de fleste gange vil en mere nøjagtig reproduktion medføre en bedre musikalitet uden overdreven fokusering på detaljer. detaljer bliver hvis kæden reproducere nøjagtigt en del af instrumenterne stemmerne....hvem taler om detalje reproduktion når man taler om musik og musik oplevelser.....detaljer er i min verden synonymt med en mere akurat reproduktion med en medfølgen naturlig større musikalitet.

AngÃ¥ende Biler sÃ¥ er jeg vokset op pÃ¥ et værksted, og uddannet mekaniker, og inkarneret bil enthusiast sÃ¥ jeg vil da gerne være synonym med Ferrari's ry for performance niveau, men nødig med den oplevelse den og andre extreme sportsbiler giver. De er fede at prøve og det giver et adrenalin sus at fyre 600HK af uden at vide helt hvor man ender, men det er ikke knap det samme som at give sig selv oplevelsen af at fÃ¥ nogen til at spille musik for sig, eller prøve at genskabe den oplevelse vha vor meget diskuterede elektro-mekanisk-akustiske apparaturer.

HiFi anmeldere er besat af detaljer, især dem der ikke findes i virkeligheden men er et produkt af højttaleren (eller forstærkeren m.v.) selv

Det er forhåbentlig ikke på offenlig vej du dyrker dine 600 hestes affyringer

Arsenix

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.