kibri skrev:Hej 3DX...
A. Kan godt se hvor du vil hen. Det er fordi du ser HT som den omvendte microfon = deres udstrålingsmønster skal ligne det microfonen opfangede (i din lytteposition). Korrekt?
Dette lader sig kun gøre ved 2-microfonoptagelser, og så alligevel ikke... Når der opstår lyd i dit lytterum, vil den akustiske dimension aldrig blive det samme som på pladen. Hjemmets akustik vil tælle langt højere end den på pladen - det er jo der det skal genskabes.C. Det har du ret i. Performence vs. pris.
Det 100% korrekte vil selvfølgelig være den virkelige verden. Teknisk må det være en baffel på størrelse med scenen(!), der udstråler lige meget energi i alle retninger...3DX skrev:Hej Kibri,
A. Men det omni information der er på pladen er altså ikke "nok". i optagelsen ligger vel ekko, fase drej, osv. som som fra instrumentet. det omni lyd, skal det også gengives omni ?
B. ja, det er vel rigtigt....
C. de bedste løsninger er vel netop dem, hvor der er valgt rigtigt blandt kompromiser.
hvad ville 100% korrekt være, i omni verden ?
A) nej, den direkte strålende "begrænset kugle" er den eneste brugbare udstråling fra en højttaler. Den nødvendig ruminformation er ideholdt i signalet.
B) Den hjemlige akustik er uinteressant blot efterklangen ligger i "normalområdet" dvs. normal samtale kan føres ubesværet. Vores hjerne er ikke ret længe om at afkode et rums akustik og derefter fratrække bidraget fra den indspillede musiks ruminformation.. Problemerne opstår når rummet bruges som reflektion af den direkte lyd og dermed udtværer det optagne signal.
C) nej, den direkte lyd fra højttalerne indeholder al information fra optagelsen og den skal til ørerne uden omveje
Arsenix