Groove skrev:Ja, at høre efter hifi sælgere og anmeldere er aldrig godt!
Derfor skal vi også her som forum stå imod denne trend og om muligt vende udviklingen!
Som du starter, så lad os prøve at være konkrete. Identificere de gode og dårlige producenter.
Her er nogle af mine:
OM'ere: System Audio, Vienna Acoustic,
OK'er: Kibri, Densen, Doxa....
Jeg så hellere at der blev fokuseret på konstruktionsprincipper og i enkelte tilfælde på konstruktøren hvis der skal navn på. Navnet på det firma der står som levenrandør af det færdige produkt kan ikke bruges til at flytte noget
Arsenix
Groove skrev:Ja, jeg glemte faktisk at forklare den liste....det er ikke nogen liste over producenter hvis produkter jeg selv ejer eller vurderer som bedst, men nærmere tilgangen til det at fremstille produkterne....filosofien og udførelsen.
SA er eks. på OM listen selv om de da har lavet ok produkter, men hele tilgangen er forkert. De starter med udseendet og laver det så derfra.
B&O kunne i princippet være på OM listen, men ville nok nærmere komme på OK, fordi deres filosofi er jo design og brugervenlighed, med rimelig performance. Så de laver ærlige produkter.
De slamme er dem der postolerer kompromisløshed, musik og trompeter, men kun levere varen som floskler...
arsenix skrev:Groove skrev:Ja, at høre efter hifi sælgere og anmeldere er aldrig godt!
Derfor skal vi også her som forum stå imod denne trend og om muligt vende udviklingen!
Som du starter, så lad os prøve at være konkrete. Identificere de gode og dårlige producenter.
Her er nogle af mine:
OM'ere: System Audio, Vienna Acoustic,
OK'er: Kibri, Densen, Doxa....Jeg så hellere at der blev fokuseret på konstruktionsprincipper og i enkelte tilfælde på konstruktøren hvis der skal navn på. Navnet på det firma der står som levenrandør af det færdige produkt kan ikke bruges til at flytte noget
Arsenix
Groove skrev:Alle laver jo gode og mindre gode produkter, selv om de gør sig umage...nogle gange rammer man bare mere rigtigt end andre.
Forskellen ligger i din målsætning og filosofi og evnerne og mulighederne til at realisere det.
Med et veldefineret mål, kan man lettere lære af sine fejl og optimere næste generation, så der selv om der slingres lidt på den lille skala, altid er fremdrift på den store.
Lader man derimod moden, folkestemningen, andres smag, etc. styre tingene...er man ombord på en dødssejler....
I gamle dage var det ikke ualmindeligt at hele produktserier/forløb over en årrække besad en let genkendelig lyd fra top til bund (prismæssigt)
Gode eksempler er AR's oprindelige højttalerserie og Ortofons MC 15-10-20-30 pick-upserier. Ikke at det nødvendig vis var specielt godt, men konstruktørerne havde fuld kontrol over "den røde tråd"
Modsat har en firma som Luxman, set over tid, faret forvirret rundt, de har vel nærmest dækket enhver tænkelig lydfilosofi så ingen vidste hvad vej vinden blæste.
Arsenix
arsenix skrev:Jeg så hellere at der blev fokuseret på konstruktionsprincipper og i enkelte tilfælde på konstruktøren hvis der skal navn på. Navnet på det firma der står som levenrandør af det færdige produkt kan ikke bruges til at flytte noget
Arsenix
Skorpio skrev:arsenix skrev:Groove skrev:Ja, at høre efter hifi sælgere og anmeldere er aldrig godt!
Derfor skal vi også her som forum stå imod denne trend og om muligt vende udviklingen!
Som du starter, så lad os prøve at være konkrete. Identificere de gode og dårlige producenter.
Her er nogle af mine:
OM'ere: System Audio, Vienna Acoustic,
OK'er: Kibri, Densen, Doxa....Jeg så hellere at der blev fokuseret på konstruktionsprincipper og i enkelte tilfælde på konstruktøren hvis der skal navn på. Navnet på det firma der står som levenrandør af det færdige produkt kan ikke bruges til at flytte noget
Arsenix
Det bør det kunne hvis det er et seriøst firma. Hvis deres lydfilosofi styres af hvem der pt. er konstruktør er det et skråplan. Det ses på eks. Linn, der har skiftet lydfilosofi selv om deres overordnede filosofi postuleres uændret. Elelr er det bare Tunedem der muliggør øst og vest samtidig?
Her kommer ejerforholdet jo også ind. Mange produktnavne er jo kun en hul skal der dækker over noget der engang var, ofte enmandsfirmaer med en klar og konsistent filosofi som idag er sendt på museeum. Mange er gået ned eller væk på grund af alder, sygdom o.l., andre har "solgt" biksen og er startet forfra under nyt navn. Andre igen skifter retning fra tid til anden
Kendte firmanavne er for flertallets vedkommende, idag kun en facade men selvfølgelig er der firmaer der har hold fast i basis hele vejen, Ortofon f.eks.
Arsenix
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster