SES. skrev:
Selvfølgelig betyder respekten for kunstnerne at man byder dem bedst mulig reproduktion.
Det er en stor fornøjelse at kunne skrue OP – og fylde rummet med stor forvrængnings fri lyd.
Det er også en af grundene til at jeg / man ikke "bare" stiller sig tilfreds med den "transistorradio" eller "Bilka/Merlin anlæget" som jeg i all fall sagtens kunne nyde musik over, men går ud og ofre anselige summer på noget godt grej..
Det er så bare lige DET! at der er stor forskel på hvad og hvor meget der skal til for at den enkelte får den oplevelse du beskriver, (opfattelsen af rummet fyldt med stor og forvrængningsfyldt musik)
Hved der er godt og dårligt udstyr deffineres helt sikkert af den enkeltes behov, og netop hvornår følelsen af før omtalte oplevelse opnås.
Hvad der er dårligt og langt fra nok for dig kan være mere end rigligt for en anden.
Der udover er det mere subjektive aspekt, og det er hvornår det opfattes som mest troværdigt og rigtigt (udover de mere tekniske kvalitative parametre)
Næsten de fleste kan høre at man (som oftest) får noget mere af alt fra eks. en amp' til 50000 kr. end en til 5000kr.
Forskellen for mange mellem en til de 50000 kr. og så en til 500000 kr. vil være betragtelig mindre.. på samme måde som en til 25000 også kan være kvalitativ svære at høre forskel på i forhold til den til 50000 kr.
Her taler jeg om mere musik orienterede og mindre teknik orienterede og folk der ikke i så høj grad har teknik interessen / hifi bacillen..
Udstyr i dag mellem før omtalte 5000 og 10000 kr. / enhede. er af en sådan teknisk kvalitet og giver en ydelse der mere end kan fylde et rum med forvrængningsfri og stor musik, samt et detaljeret, flot velopløst lydbillede, der kan yde det mete musik rimelig retfærdighed.
Det vi hifi "nørder" så jager og skendes om, og ofre hundrede tusinde af kr på, er bare lidt mere af hvad der for de flsete er langt mere end nok, og ofte flue knæpperi..
Samt ikke mindst en meget subjektiv ting, den individuelle opfattelse af ægthed og musikalitet samt troværdighed og opfattelse af hvad der lyder "rigtigt"
Her om er der ekstremt divergerende opfattelser / meninger og derfor kan der aldrig opnås enighed.
Tager du en Accuphase cd. og en Linn cd12 og en Bladelius samt måske en Waida. alle maskiner i den tungeste pris/kvalitets klasse... så er der markante forskelle i klang og for fanatikkeren muligvis også neuancer i de kvalitative egenskaber på hvisse områder i forhold til hinanden (her menes parametre så som opløsning, detaljering, perspektivske egenskaber, timing, dynamik og kontrol mm.) få om nogen i denne pris/kvalitets klasse falder igennem på alle punkter og det drejer sig blot om forcer og svagheder i forhold til hinanden og hvor disse ligger? og ved valg så er det et spørgsmål om kompromisser samt hvad den enkelte vægter højst..
Få om nogen exellere på alle opnkter over alle andre!.. så verdens bedste FINDES IKKE over alle! og det er og bliver et subjektivt valg.
Men som sagt tager man disse maskiner og lader en ikke hifi "freak" lytte, vil nogle slet ikke kunne høre nogen rellevant (for dem) forskel andre kan høre forskel men ville være ret lige glade hvilken man gav dem, da samtlige ville give dem mere udbytte end de kan værdsætte og mere end opfylde deres behov.
Altså om man stiller det ene 300000kr. anlæg op eller det andet, vil for flertallet af befolkningen og musik nydere være ligemeget, og de vil nyde musikken fuldt ud på dette, og jo vist nok da i højre grad end de gjorde før på deres "Bilka anlæg"
Det er kun os "freaks" der går op i klang balance og hvilken der her den og den parameter lidt bedre end den anden osv.. og kan skændes over det!!..
Jeg selv høre til dem der da helt sikkert går efter at med de midler jeg har opnå noget der kommer tættest på en og anden opfattelse jeg har af hvornår det lyder mest rigtigt og derfor mest troværdigt i mine øre. (dette både teknisk nonsubjektivt samt subjektivt)
MEN! hvor når vi når op i det tunge grej, faktisk ikke længere reelt mener at der er meget andet end netop de subjektive forskelle tilbage..
Og HER! vil jeg sagtens kunne abstrahere fra det subjektive flueknæpperi og leve lykkeligt med en stabel super grej, uanset hvor og hvem det kom fra..
Hvis der var en konkurance om at vinde et super highend anlæg komplet fra en og anden producent og lige meget hvem, men noget af deres top grej i halv mill klassen eller mere.. og jeg skulle gå hen og vinde den, ville jeg være bedøvende ligeglad med om det var fra Marklevinson, Krell, Gryphon, Accuphase, Bladelius eller andre oppe i den klasse... (JA! selv Linn)
Jeg ville takke nådigst og leve lykkeligt med dette grej resten af mine øres tid ud... og nude musikken i fulde drag og nok uden at nogensinde skænke teknikken en tanke mere.. (for mit loft for hvad og hvor meget der skal til ville være nået!)
Jeg er ikke så fastlåst og ensporet i min opfattelse, at jeg ikke hurtigt ville kune tilpasse mig og abstrahere og opnå max tilfredshed, når først det teknisk set ikke er til at komme højre eller bedre.
Og jeg vil baseret på erfaring mene at hvis jeg fik smid lad os sige Krells absolut top setup i "hovedet" så ville dette tilfredsstille mine behov også på den tekniske side af sagen de næste 15 - 20 år.. (medmindre der skete en lyd reproduktions mæssig revolution der overgår hvad verden har set eller set lige nogensinde før ?) som bekendt en tudse gammel DCD3560 kan stadig tryllebinde mig!..
Her er jeg ikke helt alene! der er jo mange der tryllebindes af rør og vinyl der jo generelt også anses som forældet teknik.. men ikke destomindre sååååå... ja det lever da gudske lov (i mangfoldighedens navn vil jeg sige) stadig i bedste velgående.. og efter min mening er det jo klart for enhver at på de teoretisk og tekniske parametre overgås dette grej lang af nyere teknik.. MEN! det gamle er stadig "GODT NOK" til at give en subjektiv fornæmmelse og oplevelse af "rigtighed" og herved en troværdig oplevsle og her af musik nydelse for de der kan li det... og så kan det nye være nok så meget mere rigtigt osv... who cares?? ikke de der kan lide DEN! lyd det gamle giver..
Det viser også hvor meget af det tekniske (forvrængninmg, tab, støj osv.) der er nok for nogle til at oplevelsen af at fylde rummet med stor og troværdig (samt relativ støj/forvrængnings fri) musik.. nok kan være teknisk opnået for 10 - 20 eller 30 år siden for nogle mennesker (for andre opnås det aldrig!)
Noget hifi kan sammenlignes med Amerikaner biler, disse overgås teknologisk på næsten alle områder i dag, MEN! for dem der holder af disse, giver de en langt støre ejerglæde end de ny moderne, Cadilacen i garagen kan man nusse om og nyde i mange år, den køre ikke så hurtigt, acellerere ikke så vildt og er langt fra særlig økonomisk, men den køre godt og sikkert samt behageligt....
Hvor imod Toyotaen i indkørslen, uden en fortrukken mine eller nærmere spekulation gerne udskiftes hver 5 år eller så'n.. en høj teknologisk brugsgenstand ikke andet!...
Den subjektive side af lyden er induskuterbar.. hvilken klang balance mm. der er mest rigtig osv.. er nærmest latterligt at skændes om.. da der er så ekstremt divergerende oipfattelser her af.. (det er som at diskutere hvilken 24 års whisky der smager bedst blandt en flok whisky kendere, her opnås nok heller ikke just ensidig enighed over hele linien!... men kvaliteten af de smagte 24 års bryg kan nok ikke diskuteres i lige så høj grad for de er alle af højst opnålige kvalitet!.. )
mvh.