fhw skrev:miju skrev:fhw skrev:Før vi snakker om at anlægget kan reproducere IRL,Det klan INGEN anlæg!..
så må vi kikke på noget af det lydvalg mange bruger som reference. Jeg har set en del bruge heavy metal, rock og dance musik som deres foretrukne hifi referencer. Mon ikke man skulle vælge noget lyd der er skabt af naturlige instrumenter og mennesker?
Jo blandt os der høre akustisk musik!.. så klart..MEN!Igen relativt og subjektivt! hvad skal en heavy metal fan bruge DET til!..Hvad er HIFI så??mvh.
mr.antisilver skrev:fhw skrev:miju skrev:fhw skrev:Før vi snakker om at anlægget kan reproducere IRL,Det klan INGEN anlæg!..
så må vi kikke på noget af det lydvalg mange bruger som reference. Jeg har set en del bruge heavy metal, rock og dance musik som deres foretrukne hifi referencer. Mon ikke man skulle vælge noget lyd der er skabt af naturlige instrumenter og mennesker?
Jo blandt os der høre akustisk musik!.. så klart..MEN!Igen relativt og subjektivt! hvad skal en heavy metal fan bruge DET til!..Hvad er HIFI så??mvh.Der er i tidens trend en vis tilbøjelighed til at det er blevet akcepteret, at alt er lige godt.Det er den "bagdør", der ofte anvendes.Vi bør skrive os bag øret, at alt ikke er lige godt.Dette bør måske endda suppleres med en mere eksakt viden om, hvorledes der opnåes midler til at vurdere den samlede lyd.Jeg mener bestemt, at det subjektive reelt kun spiller en mindre rolle. Det er blot et spørgsmål om at blive sig dette bevidst.Når dette er sagt, så må man dog ikke helt underkende, at pro -et contra ofte afgøres af den præference, der er tilstede hos den enkelte.Jeg mener faktisk ,at viden om reproduktionens muligheder ofte baserer sig på personlig musiksmag og for den sags skyld præferencer, der ubevidst har tilføjet en vis farvning som sit grundlag.Det må vi finde en vej at komme ud over.
Jeg er af den opfattelse at de fleste af de anlæg der står rundt om i hjemmene er noget gennemsnitteligt halvkedeligt finpoleret og forchromet gear med nogle flotte overflader og en masse hyggebelysning i et stilrent design som passer til kærestens valg af indretning.
miju skrev:arsenix skrev:Der er flere steder hvor debatten ofte kører ud af et blindspor i hifi sammenhæng.
Forvrængning er ikke et problem så længe den ligner virkelighedens forvrængning, det er derfor det ofte går godt med rørudstyr selv om det samtidigt belaster helheden med nogle særdeles unaturlige begrænsninger.
Selvfølgelig ved vi hvad der burde komme ud af højttalerne, eller burde vide det. Musikere ved det, trænede koncertgængere ved det. Subjektiviteten er en dårlig undskyldning.
Vi ved alle måske hvad der burde kommer ud! men dette kommer aldrig! det kan ikke lade sig gøre..
Det er og bliver kun en illusion..
Og hvor god denne illusion er for den enkelte er subjektivt, den afhænger af hvad og hvormeget der skal til før den enkelte bedst og hurtigst abstrahere fra ovennævnte faktum.
Dette igen afhænger af den enkeltes subjektive opfattelse af hvad og hvornår noget er troværdigt gengivet i den nedscalerede form vi her arbejder med.
Her spiller opfattelse, erfaringer og hukommelse samt smag & behag, sindsstemning, underbevisthed, referancer og preferencer mm. ind..
Og alt dette er i højgrad ganske subjektivt. (og meget individuelt)
Det er det samme som med sprog, et spørgsmål om træning og erfaring (+ sprogøre/gehør)
Arsenix
niklasthedolphin skrev:mr.antisilver skrev:fhw skrev:miju skrev:fhw skrev:Før vi snakker om at anlægget kan reproducere IRL,Det klan INGEN anlæg!..
så må vi kikke på noget af det lydvalg mange bruger som reference. Jeg har set en del bruge heavy metal, rock og dance musik som deres foretrukne hifi referencer. Mon ikke man skulle vælge noget lyd der er skabt af naturlige instrumenter og mennesker?
Jo blandt os der høre akustisk musik!.. så klart..MEN!Igen relativt og subjektivt! hvad skal en heavy metal fan bruge DET til!..Hvad er HIFI så??mvh.Der er i tidens trend en vis tilbøjelighed til at det er blevet akcepteret, at alt er lige godt.Det er den "bagdør", der ofte anvendes.Vi bør skrive os bag øret, at alt ikke er lige godt.Dette bør måske endda suppleres med en mere eksakt viden om, hvorledes der opnåes midler til at vurdere den samlede lyd.Jeg mener bestemt, at det subjektive reelt kun spiller en mindre rolle. Det er blot et spørgsmål om at blive sig dette bevidst.Når dette er sagt, så må man dog ikke helt underkende, at pro -et contra ofte afgøres af den præference, der er tilstede hos den enkelte.Jeg mener faktisk ,at viden om reproduktionens muligheder ofte baserer sig på personlig musiksmag og for den sags skyld præferencer, der ubevidst har tilføjet en vis farvning som sit grundlag.Det må vi finde en vej at komme ud over.Jeg er af den opfattelse at de fleste af de anlæg der står rundt om i hjemmene er noget gennemsnitteligt halvkedeligt finpoleret og forchromet gear med nogle flotte overflader og en masse hyggebelysning i et stilrent design som passer til kærestens valg af indretning.
Det skyldes til dels at mange køber anlæg efter hvad der står i den sidste nye test i High Fidelity og dels at der kun findes ca. en håndfuld forhandlere i DK som kan sammensætte et anlæg med ørene så det samarbejder og lyder realistisk og engagerende så det fremkalder følelser.Endvidere vil jeg mene at objektivitet ikke kan opnås og som sådan lige så godt kan opgives på forhånd.Sandhed er nemlig ikke det samme som virkelighed.To mennesker som har været til samme koncert kan sagtens opleve uenighed om hvad der skete, hvordan det lød, kronologien, og om det var glædeligt eller skammeligt.Hvis den ene er slumret hen kan han jo kigge i programmet bagefter og få opklaret hvor han har været og hvad forestillingen bestod af, og læse i anmeldelsen om det var godt eller skidtHvis vi ikke havde forskellige fortolkninger af virkeligheden og dermed hver vores sandhed, ville der såmænd ingen uenighed være på denne klode.Så ville alle jo mene det samme som mig....................nej hvor kedeligt....................og alle ville have det samme anlæg som jeg har.Superstrengsteorien (som var baseret på objektivitet) blev kasseret i videnskaberne for mange dekader siden.Nu er det Super Dynamik Hypotesen der er gældende. Man kunne pludselig påvise at forskeren (som her kan sidestilles med lytteren) i alle tilfælde påvirkede det der blev forsket i ved deres blotte tilstedeværelse, ved deres valg af redskab, deres holdning og indfaldsvinkel.Således må vi alle erkende at vores oplevelser, holdninger og sandhed tvinger os til at være subjektive og det vi så kan gøre for at nærme os hinanden i opfattelsen af om et anlæg lyder godt eller skidt er at afklare os selv vores holdninger, oplevelser og sandheder så vi kan medtænke hvilken indfaldsvinkel vi sidder og lytter med, hvilken indflydelse vores subjektivitet har på lydoplevelsen.Jeg kan selvfølgelig ikke redegøre for en videnskabsteori på 4 linier og ønsker man at vide mere om dette er det afsted på biblio.Slutteligt vil jeg give udtryk for at utrolig meget, ja langt det meste af det grej der langes over disken fra nyt, burde komme direkte i skammekrogen fra starten af fordi det slet ikke kan nå sokkeholderne på den vellyd der kan opleves på brugt grej af den type som man kan kalde milepælene i HiFi historien.Den går ikke granberg, nu er det lige vedtaget i plenum at alt er lige godt og ingen ved hvad det gør godt for, så kan du ikke bare komme her og banke dine milepæle iEndnu en grund til at anbefale at der testes brugt grej i stedet for alt det designer rigtige nye gear der så ofte drøftes på diverse HiFi fora."dolph"
arsenix skrev:niklasthedolphin skrev:KlippelippelipSandhed er nemlig ikke det samme som virkelighed.To mennesker som har været til samme koncert kan sagtens opleve uenighed om hvad der skete, hvordan det lød, kronologien, og om det var glædeligt eller skammeligt.Hvis den ene er slumret hen kan han jo kigge i programmet bagefter og få opklaret hvor han har været og hvad forestillingen bestod af, og læse i anmeldelsen om det var godt eller skidtKlippelippelipSlutteligt vil jeg give udtryk for at utrolig meget, ja langt det meste af det grej der langes over disken fra nyt, burde komme direkte i skammekrogen fra starten af fordi det slet ikke kan nå sokkeholderne på den vellyd der kan opleves på brugt grej af den type som man kan kalde milepælene i HiFi historien.Den går ikke granberg, nu er det lige vedtaget i plenum at alt er lige godt og ingen ved hvad det gør godt for, så kan du ikke bare komme her og banke dine milepæle iKlippelippelip"dolph"
niklasthedolphin skrev :
Således må vi alle erkende at vores oplevelser, holdninger og sandhed tvinger os til at være subjektive og det vi så kan gøre for at nærme os hinanden i opfattelsen af om et anlæg lyder godt eller skidt er at afklare os selv vores holdninger, oplevelser og sandheder så vi kan medtænke hvilken indfaldsvinkel vi sidder og lytter med, hvilken indflydelse vores subjektivitet har på lydoplevelsen.niklasthedoplhin skrev :
Slutteligt vil jeg give udtryk for at utrolig meget, ja langt det meste af det grej der langes over disken fra nyt, burde komme direkte i skammekrogen fra starten af fordi det slet ikke kan nå sokkeholderne på den vellyd der kan opleves på brugt grej af den type som man kan kalde milepælene i HiFi historien.
Arsenix skrev dertil :Den går ikke granberg, nu er det lige vedtaget i plenum at alt er lige godt og ingen ved hvad det gør godt for, så kan du ikke bare komme her og banke dine milepæle i
mr.antisilver skrev:niklasthedoplhin krev :Sandhed er nemlig ikke det samme som virkelighed.
To mennesker som har været til samme koncert kan sagtens opleve uenighed om hvad der skete, hvordan det lød, kronologien, og om det var glædeligt eller skammeligt.
Arsenix skrev dertil :Den går ikke granberg, nu er det lige vedtaget i plenum at alt er lige godt og ingen ved hvad det gør godt for, så kan du ikke bare komme her og banke dine milepæle i
Arsenix: det er korrekt at det niklas modsiger sig selv, på sin vis.Jeg er enig med niklas et stykke hen ad vejen.Men det er kompliceret at redegøre for videnskabelige teorier her på forum.Jeg har selv prøvet det og blev misforstået, nok fordi folk ønskede at misforstå.
Men jeg er ikke enig med hverken niklas eller miju i, at på bundlinjen er alt relativt og subjektivt.
Så mister alting værdi. Og det er en livsfilosofi som er mig fremmed.
Videre er der i forb. med lydgengivelse i det hele taget en tradition for at "objektivere" i rimeligt omfang. Det er hvad anmeldere i årevis har gjort og jeg ser ingen grund til at spolere de landvindinger, der i den forbindelse er opnået.
jeg citerede forkert. er rettet nu niklas. læs indlægget igen. Bklager fejlen
problemet er,at du på den ene side siger, at alt er subjektivt og på den anden side beklager dig over visse typer nyt grej.Er alt subjektivt har du mistet retten til denne kritik.Andet er en modsigelse
mr.antisilver skrev:jeg citerede forkert. er rettet nu niklas. læs indlægget igen. Bklager fejlen
problemet er,at du på den ene side siger, at alt er subjektivt og på den anden side beklager dig over visse typer nyt grej.Er alt subjektivt har du mistet retten til denne kritik.Andet er en modsigelse
niklasthedolphin skrev:mr.antisilver skrev:jeg citerede forkert. er rettet nu niklas. læs indlægget igen. Bklager fejlen
problemet er,at du på den ene side siger, at alt er subjektivt og på den anden side beklager dig over visse typer nyt grej.Er alt subjektivt har du mistet retten til denne kritik.Andet er en modsigelse
Det er ikke selvmodsigende.Måske er det mr. antisilver-modsigende.............men selvmodsigelse er når man først påstår en ting og så påstår en anden ting som er er i modsætning til det først ytrede.Første pasus du refererer til er videnskabens sidste landvindinger. Det kan ændre sig med tiden hvad videnskaben anser for værende eftervist fakta.Anden pasus du refererer til er en holdningstilkendegivelse.Må man ikke have holdninger efter man har forsøgt sig som en saglig person?Så jeg må altså ikke være subjektiv efter jeg har forsøgt at klarlægge hvorfor videnskaben tager udgangspunkt i subjektivitet i al forskning, uagtet at jeg har gjort en del benarbejde for at afklare min subjektivitet, mine grundholdninger, mit menneskesyn, mine oplevelser, mine sandheder?At du mener at man skal tilstræbe at være objektiv ændrer jo ikke på min sandhed som tager udgangspunkt i at objektivitet ikke findes.Så ifølge din sandhed er jeg selvmodsigende når jeg refererer at objektivitet ikke findes for derefter at tilkendegive en holdning om hvorvidt noget HiFi grej er skidt eller godt.Den går altså ikke medmindre du anser dig selv som den eneste i verden hvis sandhed er lig med virkeligheden. Ønsker du at jeg skal knytte græsk mytologi på det?"dolph"
lige præcis.Både Arsenix og jeg så den "fejl" i din logik. Er alt relativt og knyttet til subjektiviteten er logikken følgelig, at man ikke derefter kan komme med betragtninger om at nyt grej ikke duer.En sådan udtalelse har følgelig mistet legitimitet. Man må enten være konsekvent i sin logik eller ændre holdning. Det med at videnskaben tager udgangspunkt i subjektivitet er en gren af videnskaben, der ikke omfatter hele det videnskabelige kompleks.
Men når du skriver at objektivitet ikke findes kan du ikke herefter med gyldighed på nogen måde tillade dig at komme med betragtninger om det nye grej.Det gælder ikke, da alt jo er relativt.Du må arbejde med din logik.
Men herudover må du da komme med en hvilkensomhelst mening.Vi debatterer jo.Og når mennesker debatterer så lærer vi måske saamtidigt noget og læring er for livet uanset objektiviteten el.subjektiviteten.
Men jeg tillader mig altså at være enig med Arsenix i denne sag.
mr.antisilver skrev:niklasthedolphin skrev:mr.antisilver skrev:jeg citerede forkert. er rettet nu niklas. læs indlægget igen. Bklager fejlen
problemet er,at du på den ene side siger, at alt er subjektivt og på den anden side beklager dig over visse typer nyt grej.Er alt subjektivt har du mistet retten til denne kritik.Andet er en modsigelse
Det er ikke selvmodsigende.Måske er det mr. antisilver-modsigende.............men selvmodsigelse er når man først påstår en ting og så påstår en anden ting som er er i modsætning til det først ytrede.Første pasus du refererer til er videnskabens sidste landvindinger. Det kan ændre sig med tiden hvad videnskaben anser for værende eftervist fakta.Anden pasus du refererer til er en holdningstilkendegivelse.Må man ikke have holdninger efter man har forsøgt sig som en saglig person?Så jeg må altså ikke være subjektiv efter jeg har forsøgt at klarlægge hvorfor videnskaben tager udgangspunkt i subjektivitet i al forskning, uagtet at jeg har gjort en del benarbejde for at afklare min subjektivitet, mine grundholdninger, mit menneskesyn, mine oplevelser, mine sandheder?At du mener at man skal tilstræbe at være objektiv ændrer jo ikke på min sandhed som tager udgangspunkt i at objektivitet ikke findes.Så ifølge din sandhed er jeg selvmodsigende når jeg refererer at objektivitet ikke findes for derefter at tilkendegive en holdning om hvorvidt noget HiFi grej er skidt eller godt.Den går altså ikke medmindre du anser dig selv som den eneste i verden hvis sandhed er lig med virkeligheden. Ønsker du at jeg skal knytte græsk mytologi på det?"dolph"lige præcis.Både Arsenix og jeg så den "fejl" i din logik. Er alt relativt og knyttet til subjektiviteten er logikken følgelig, at man ikke derefter kan komme med betragtninger om at nyt grej ikke duer.En sådan udtalelse har følgelig mistet legitimitet. Man må enten være konsekvent i sin logik eller ændre holdning. Det med at videnskaben tager udgangspunkt i subjektivitet er en gren af videnskaben, der ikke omfatter hele det videnskabelige kompleks.
Men når du skriver at objektivitet ikke findes kan du ikke herefter med gyldighed på nogen måde tillade dig at komme med betragtninger om det nye grej.Det gælder ikke, da alt jo er relativt.Du må arbejde med din logik.
Men herudover må du da komme med en hvilkensomhelst mening.Vi debatterer jo.Og når mennesker debatterer så lærer vi måske saamtidigt noget og læring er for livet uanset objektiviteten el.subjektiviteten.
Men jeg tillader mig altså at være enig med Arsenix i denne sag.
Det er kun i din sandhed at det er ulogisk. Intet har mistet sin berettigelse af at have et subjektivt udgangspunkt. Tværtom har det større gyldighed fordi da min egen subjektivitet er medtænkt, rummer holdningen endog følelser og hvem vil negligere følelser som værende ikke gyldige?
Det er kun i din sandhed at det er ulogisk
Intet har mistet sin berettigelse af at have et subjektivt udgangspunkt
Tværtom har det større gyldighed fordi da min egen subjektivitet er medtænkt, rummer holdningen endog følelser og hvem vil negligere følelser som værende ikke gyldige?
Jeg kunne lige vel sige at fordi du betragter det objektiv mener jeg ikke din holdning har relevans fordi du har glemt at medtænke din egen "bagage" i betragtningen og er derfor farvet voldsomt af en ubearbejdet traumatisk oplevelse i HiFiklubben. En oplevelse som har sat dybere spor i dig end den oplevelse man får når man skal til at have sex med Salma Hayek og desværre opdager på falderebet at en eller anden har puttet afføringsmiddel i champagnen.
Du knytter pludselig relativitetsbegreberne til debatten. Dem må du selv forsvare. Jeg vil ikke have noget med dem at gøre lige nu.
Du må lige lære at skelne mellem relativitet (det at noget må betragtes el. bedømmes i forhold til noget andet) og subjektivisme (en filosofisk anskuelse der hævder at al erkendelse er subjektiv).
Jeg vil mene at min holdning netop er konsekvensen af min afklaring af subjektivitet.
Min holdning er hermed blevet mere afklaret end hvis jeg var blevet i troen (bemærk at tro er religiøst funderet) at jeg kunne opnå at være objektiv
Hvordan skulle jeg dog være i stand til bevidst at eliminere alt indholdet i min underbevidsthed.......................det kræver det vist for at være objektiv........... har du opskriften på det?
Nu er det ikke kun pandelapperne, der reagerer på sansestimuli.Det gør hele hjernen og hele det forgreningsnet, den består af. Det du gør her er at du får det til at se ud som at kommer vi ikke med en opskrift, som var det en kage, vi skulle bage, så falder kriteriet om objektivitet.Men så simpelt er det- heldigvis for det- ikke. Fællesskabet skaber objektiviteten og fjerner derved reelt legitimiteten i at subjektet får lov at sejle sin egen sø ved bl.a. at tvinge det enkelte subjekt til at overskride egen idiosynkrasi, når det gælder forholdet til andre mennesker og fænomæner. Du efterlyser en facitliste,som du på forhånd har besluttet ikke eksisterer, da du forbeholder dig ret til at være sbjektiv orienteret ved synet af kommentarer, der anfægter dit behov for at tro på egen subjektivets komplette uafhængighed af fællesskabet.Hvordan skulle jeg vide hvordan mine pandelapper reagerer på mine sanseindtryk inden perceptionen ankommer til bearbejdelse i hjernen? Det kræver det vist for at være objektiv. Har du opskriften på det?
arsenix skrev:Det er jo også en måde at komme ud af problemet på, at anlægge den holdning at der ingen, eller uendelig mange holdninger er.Din sidste svada gør dig til topkandidat til titlenUgens mest holdningsløse hifientusiastArsenix
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster