mr.antisilver skrev:iju skrev :
Forklar venligst hvad du mener med DET?...
det er vel ret indlysende, at jeg sigter til netop det Arsenix så fint beskrev, når talen går på musikere, der overhovedet ingen egentlig interesse har i egebtlig lydkvalitet. Musikere er på en helt anden "frekvens" og tak for det
Her snakker jeg ikke om lyd kvalitet!
Jeg snakker om hvad der lyder mest troværdigt, blandtandet klangbalance..
Her tror jeg du har misforstået noget jeg siger.
Lydkvalitet er ikke helt subjektiv!..
Her menes hvad der har mindst forvrængning og tab. hvad der spiller mest rent og velopløst, hvad der har bedst perspektiv (selv om dette kan være ganske svært at objektivt bedømme) kontrol, dynamik og detaljering mm.
Dette er objektiv (i så stor omfang nu muligt) lydkvalitet...
Her er der forskelle på udstyr (oftest bestemt af prisen, men ingen regler uden undtagelser dog..)
Men hvad der er den mest rigtige klangbalance og hvad der klinger mest troværdigt og her mest "sjæl" og musikalitet? DET! er de mere subjektive bgræber..
Og det er HER! meningerne divergere mest og uforsonligheden er støst.
Her mener jeg at musikere har et godt øre for når eks. en Stradivarius gengivet over et og andet, lyder mest som en sådan og mest troværdigt (især hvis de selv har og spiller på en)
Der ER! objektive kvalitets forskelle på grej selvfølgelig er der det! og alt er ikke lige godt!.. men der er store subjektive forskelle, og disse er de folk som oftest vælger mest udfra..
DERFOR! kan mange leve med vild fase og frekvens uliniære højtalere, høj forvrægning og støj samt tab mm. bare det lyder subjektivt rigtigt i deres øre.. altså igen den der subjektive klangbalance og musikalitet..
Det der det jeg taler om og hele tiden har talt om.
Lydkvalitet der er mere nonsubjektiv er de fleste ganske enige om.. (de fleste! men ikke alle)
Jeg har også kendskab til en del musikere der har skod anlæg lige fra Bilkas "bedste" til B&O og som nyder musik over dette..
mvh.
m.